Martingaal zonder nekriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:33

Ok, ja Ik begrijp het

Maar als die nog losser zit .. heeft die dan wel effect? Want zoals al ik zei kan het paard z'n hoofd niet meer veel hoger doen dan op die 2e foto (denk ik) dus als die dan nog niet inwerkt .. waarom hem dan aandoen?

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:38

kan geen foto vinden helaas...
maar jij hebt een beetje een verkeerd beeld van de werking van een martingaal geloof ik...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:39

Blijkbaar, want ik snap het echt niet meer ...

Voor zover ik weet dient een martingaal om te voorkomen dat je paard z'n hoofd zo hoog kan brengen dat je geen controle meer hebt en werkt die dus alleen maar in als je paard het hoofd op die hoogte brengt ...

Alane

Re: Martingaal zonder nekriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:55

Ik ken die losse martingalen alleen om te gebruiken bij een borsttuig, of je propt het door het lusje aan de voorzijde of steekt het achter de borstriem. Wij gebruiken de martingaal alleen samen met een voortuig, ik vind die normale matingalen dood eng om te gebruiken... Ooit een paard gehad die helemaal in paniek raakte toen de halsriem achter de oren terecht kwam na een struikelpartij..... maar dat is ieder z'n eigen

Wij gebruiken de martingaal zo: (zijn al oudere foto's)

Afbeelding

en dat ziet er dan zo uit tijdens het rijden:
Afbeelding

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:27

kijk die martingaal zit goed!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:28

Maar dan zit die op de 2e foto (van die bruine) toch ook goed?
Ok, die is gespannen, maar dat paard heeft z'n hoofd ook een stuk hoger dan deze foto's.. En als die dan nog niet zou gespannen zijn zou het ding toch totaal geen functie hebben?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:49

Nou geloof me, mijn paard komt met zijn hoofd nog een stuk hoger dan de 2de foto van dit topic, die te koop zou staan. Naar mijn idee, hopelijk goed, moet de martingaal ontspannen hangen bij een normale hoofdhouding, dus zoals hierboven bij Alane. Bij het neerwaarts rijden moet hij dus overdreven ontspannen hangen. Met het gevolg dat hij dus bij extreme hoofdhouding pas werking heeft. Bij jouw foto hangt hij net ontspannen op het moment dat je pony 'inknikt' en dus niet bij normale hoofdhouding. De pony leert dus zo te lopen om van de martingaal druk van te komen. En natuurlijk werkt hij ook nog als je pony met de hoofd omhoog komt, maar dat kan hij al bijna niet meer!
Men zegt ook wel eens een paard alleen aan de teugel te kunnen rijden met martingaal, deze zullen vaak dat ding te strak hebben.
Snap dat het je pony niet is en je het doet met wat je wordt aangegeven, buiten beter weten om.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:16

Ik heb net de foto's die van TK kwamen (werd steeds de 2e foto genoemd) verwijderd aangezien het niet netjes is om dit zonder toestemming te doen.

Hieronder twee foto's van mijn paarden met martingaal. Die mogen besproken worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal er zelf vanavond iets over zeggen.

En ik vind een martingaal zonder nekriem doodeng, ik heb al eens meegemaakt dat ze met springen (iets hoger dan 70 cm ) in de lus rond singel bleven hangen, dat gevaar versterk je nog eens door geen nekriem te gebruiken.

Handig trucje: de ringen van de martingaal moeten ongeveer tot de kaak komen, als die op de juiste lengte zit.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:17

Super foto's Lielle!! Deze martingaals zitten netjes op de juiste lengte en dan zie je dat hij inwerkt als het paard het hoofd daadwerkelijk naar boven doet.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:44

nu alleen de sperriempjes nog juist om en het plaatje is af... maar da's off-topic

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:29

Maar als je paard z'n hoofd zo hoog doet als op de 2e foto (deze van Lielle ) dan heb je toch al geen controle meer (ik zeg nu niet in dit geval, maar gewoon in het algemeen als een paard zo loopt)? Dan heeft het toch geen nut of die martingaal op dat moment wel of niet inwerkt? Dus dan kan je toch evengoed zonder rijden bedoel ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:29

Lielle schreef:
Handig trucje: de ringen van de martingaal moeten ongeveer tot de kaak komen, als die op de juiste lengte zit.

Bedoel je dit wanneer je paard gewoon ontspannen staat? Of wanneer het hoofd hoog gehouden wordt?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:31

Alane schreef:
nu alleen de sperriempjes nog juist om en het plaatje is af... maar da's off-topic

??? zit die niet goed dan?????

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:51

crazycactus schreef:
Alane schreef:

??? zit die niet goed dan?????

nee, die zit ondersteboven.... het uiteinde moet naar beneden/achter wijzen en dus niet omhoog over de neus, staat niet alleen onverzorgd maar oogt ook niet mooi als je zo'n omgekruld uiteinde ziet (en daar erger ik mij dus dood aan als ik zoiets zie en dan ook nog op een wedstriijd...) wat dus te voorkomen is door het sperriempje juistom te bevestigen .... maar das wederom off-topic...

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:33

Bij de eerste foto van Lielle zit het prima vind ik. Nog net ontspannen bij een normale hoofdhouding. De 2de foto vind ik al een discussie waard. Paard heeft zijn hoofd al redelijk hoog en er is nog amper werking van de martingaal. Denk dat het hier dan gaat om keuze van de ruiter en wat sta je toe van het paard. Maar wat strakker had ik hem wel gedaan.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:24

zoals die martingaal van Lielle zit mijne ook, zoals je ziet bij de 2e foto werkt de martingaal wel... daar heeft het paard zn hoofd hoog
je moet naar de rechter hand kijken, met de linkerhand heeft ze nl geen contact en zoals je ziet zorgt de martingaal er daar voor dat ze op een juiste manier contact blijft houden met de mond... een martingaal is er niet om zn hoofd naar beneden te trekken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:36

Maar mij lijkt het gewoon dat als je paard het hoofd zo hoog kan doen als op die 2e foto van lielle .. dat het gewoon geen zin heeft of er nu wel of niet een martingaal aanhangt, want mij lijk je op zo'n moment toch echt niet veel controle te hebben wanneer je paard echt tegenwringt...

Maar ik zit waarschijnlijk verkeerd

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:47

Alane schreef:
nee, die zit ondersteboven.... het uiteinde moet naar beneden/achter wijzen en dus niet omhoog over de neus, staat niet alleen onverzorgd maar oogt ook niet mooi als je zo'n omgekruld uiteinde ziet (en daar erger ik mij dus dood aan als ik zoiets zie en dan ook nog op een wedstriijd...) wat dus te voorkomen is door het sperriempje juistom te bevestigen .... maar das wederom off-topic...

Maar.. als je een nieuw hoofdstel in de winkel haalt, zit het sperriemje zo door het lusje zoals zij op de foto heeft. Dus... ieder zoals hij het graag wilt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:50

Ik begrijp wat Alane bedoelt, in principe zit de sperriem idd ondersteboven, maar wel met een duidelijke reden. Om het uiteinde niet te laten flapperen heb je een passantje nodig, en als ik de sperriem doe zoals het hoort, raakt die dus altijd kwijt. Doe je het riempje andersom blijft het passantje wel zitten en kan je bovendien het laatste stukje door de lus van de hoge neusriem doen. Verder is de foto met het flapperende riempje (Pablo) niet op een wedstrijd gemaakt, ik draag nl geen nummer en Pablo is niet ingevlochten. Ik heb zelf ook een hekle aan flapperende eindjes - echt waar - maar in een crosstraining wil er wel eens iets los schieten

Lengte van de martingaal naar de kaak is als je paard zijn hals redelijk horizonaal heeft zonder zich uit te rekken.

Ik vind zelf hier het verschil heel goed te zien tussen nog net niet werken bij Raimaer, bij wie de bovenhalsspier nog het meeste ius aangespannen en net wel werken (rechterteugel) bij Pablo waar je de onderhalsspier heel duidelijk ziet. Ik wil niet dat de martingaal eerder in gaat werken, omdat ik het met springen en in de cross prima vind als ze hoger komen om de sprong te taxeren. Bij pablo zie je duidelijk dat de martingaal de lijn van mijn teugel licht beïnvloedt waardoor de bitinwerking op de lage blijft ipv uitlsuitend op de mondhoek.

[***], ik heb zo nog ruim voldoende controle om een cross succesvol af te leggen. Dit is geen wringen, dit is een paard dat meekijkt en meedenkt op de sprongen. Door die martingaal voorkom je dat hij nog hoger komt (en dat kan deze ook errug goed ) zonder dat het een enorm dwingende werking heeft. Ik cross en spring altijd met martingaal, zonder problemen.

Phynix, ik ben het met je eens dat de martingaal op zich wat korter zou mogen, ik heb er alleen zelf geen behoefte aan, aangezien het tot nu toe goed werkt. Zoals je ziet cross ik met pessoa met de teugel op de gewone bitring, dat in combinatie met de martingaal geeft mij voldoende controle. Zeker in een cross verwacht ik ook dat mijn paarden meedenken en mij uit de problemen redden als ik een fout maak, dus ik accepteer dan ook dat ze soms meer tegen de hand komen, mits ik wel controle houdt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:02

Ok, maar zou het kunnen dat het bij ieder paard anders is? Dus stel dat ik bij een paard de lengte zoals bij jouw heb (en het paard is ongeveer evengroot enzo he ), zou het kunnen dat ik dan geen controle meer heb als het paard z'n hoofd omhoog heeft en de martingaal zo staat en dat die dus eigenlijk wel (iets) korter zou moeten? Of is het bij elk paard zo dat je bij die lengte nog voldoende controle hebt?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:06

in principe geeft je dat bij ieder paard voldoende corr4ectie op de lijhn van de teugel (mits je ook je handen op de juiste plaats houdt) om te zorgen dat het bit op de juiste plaats blijft inwerken. Dat is de enige rol van een martingaal, die controle zul je als ruiter moeten blijven houden. Een martingaal is iig niet bedoeld om je paard rond te houden.

En dan is het gevoel van controle ook nog per ruiter verschillend; ik heb niet zo snel het gevoel dat ik de controle kwijt ben, wsl ook omdat ik veel spring en cross en gewend ben aan een hoog tempo met een zelf denkend paard. Dat voelt nogal anders dan een verzamelde draf in de dressuurring maar je kunt nog steeds voldoende controle hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:13

Ok
Ik ga het sowieso voorstellen van volgende keer de martingaal langer te maken .. En misschien dat daar toch ergens een nekriem ligt (al twijfel ik daaraan) of misschien tijdelijk een borsttuig ofzo?

Heb er alleen wat "schrik" voor omdat het een beetje een speciale pony is, een zot geval Niet stout, maar gewoon raar Maarja, ze heeft nu wel door wat nageeflijk lopen is enzo en pakt dat goed op (dan hangt zelfs de te korte martingaal los ) dus ik denk (hoop) dat het ook wel zal lukken met een langere martingaal ...

Ik doe mijn best!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:46

Lielle schreef:
Ik begrijp wat Alane bedoelt, in principe zit de sperriem idd ondersteboven, maar wel met een duidelijke reden. Om het uiteinde niet te laten flapperen heb je een passantje nodig, en als ik de sperriem doe zoals het hoort, raakt die dus altijd kwijt. Doe je het riempje andersom blijft het passantje wel zitten en kan je bovendien het laatste stukje door de lus van de hoge neusriem doen. Verder is de foto met het flapperende riempje (Pablo) niet op een wedstrijd gemaakt, ik draag nl geen nummer en Pablo is niet ingevlochten. Ik heb zelf ook een hekle aan flapperende eindjes - echt waar - maar in een crosstraining wil er wel eens iets los schieten

de speriem zit niet inprincipe onderste boven.. die zit gewoon onderste boven...
Daarnaast is het verhaal over het verliezen van het passantje gewoon gel*l.... je raakt dan eerder je hele sperriem kwijt dan het passantje alleen als je je sperriem goed om doet.... (ik ben nog nooit een passantje verloren van een sperriempje, wel eens een complete speriem maar daar heb ik ook wat opgevonden: Na het afzadelen de sperriem verder door de sperriemlus trekken, voorkomt niet alleen verliezen maar ook krullen van het uiteinde... )
en dat voorkomt juist dat je riempje gaat krullen en/of flapperen. Nl door het stukje door het spierriemlussje te steken maak je die wijder waardoor je sperriem kan gaan draaien.

Verder is iedere minuut te paard gelijk aan een wedstrijd en heb je op de andere foto je sperriem ook verkeerd om aan het hoofdstel zitten....

Vwb de martingaal... op een buitenrit als de pony wat heftiger is dan gaat de martingaal een gaatje strakker, dan voorkomt ie dat mijn dochter de controle zou kunnen verliezen als de pony het hoofd in de nek gaat gooien ..... En dan liever de martingaal wat korter dan mijn dochter in de kreukels

Troeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:17

Jammer van de laatste reactie van Alane, maar dit was een mooie discussie!
Ik heb veel geleerd over de martingaal.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:22

Troeta schreef:
Jammer van de laatste reactie van Alane, maar dit was een mooie discussie!
Ik heb veel geleerd over de martingaal.

Wat is er dan mis met mijn reactie?