Goeie manier van voeren of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goeie manier van voeren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:47

ellepel schreef:
suikerbieten liggen momenteel hier overal langs de weilanden, kun je ze zo weg halen

Jatten dus? Leuk!

Suikerbieten moet je idd niet dagelijks voeren, 3 per week is zat. Ik vind het zelf ook meer een traktatie dan een structureel voedingsmiddel Voederbieten (idd ookwel mangels) kan je vaker voeren.

Ik vraag me bij jouw voerschema af, wat krijgt ze 's middags? Gras? Hooi? Tussen 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds geen eten is niet fair. Je kan beter meer ruwvoer geven, dat krachtvoer spreiden, eventueel voer je wat olie erbij.

Deborahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:21

baudyh schreef:
misschien is het handig om erbij te vermelden wat voor paard of pony je hebt en wat je ermee doet.Je berekend de hoeveelheid voer naar gelang wat je met hem doet.
Verder is het altijd beter om in meerdere maaltijden te voeren.Ik vindt 3 keer er dag toch wel het minimum.

Pony: merrie van 1m50, staat bijna de hele winter op stal en wordt 2à3 keer per week bereden.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:28

als je voor smiddags niemand kan vinden om je pony hooi te geven is het misschien een idee om een extra hooinet ofzo op te hangen. dat je haar sochtends gewoon haar hooi zo geeft en nog een flink hooinet erbij hangt.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:24

of zorgen dat ze overdag op de wei kan

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:45

Deborahtjuh schreef:

Pony: merrie van 1m50, staat bijna de hele winter op stal en wordt 2à3 keer per week bereden.

Staat hij de hele winter op stal en komt hij maar 3 keer per week uit zijn stal???lees ik dit zo goed of bedoel je dat er 3 keer per week met hem wordt gewerkt en dat hij er verder wel elke dag uit komt op het land of in een paddock?

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:54

Als je vindt dat je pony te dik is, kun je misschien beter 's ochtends krachtvoer geven. Op die manier verbrand ze de caloriën die daarin zitten overdag. 's Nachts verbrand ze minder en gaat het dus op d'r lijf zitten. En verder zou ik idd ook proberen om het ruwvoer wat meer te spreiden, maar dat is al vaak gezegd.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:55

Pony staat overdag op stal. Dus geen verschil met 's nachts

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:57

Maya schreef:
ellepel schreef:
suikerbieten liggen momenteel hier overal langs de weilanden, kun je ze zo weg halen

Jatten dus? Leuk!

Nou Nou Nou niet zo snel oordelen. Na het oogsten kun je (hier iig wel) de overgebleven suikerbieten gewoon opzoeken! Dat kleine beetje (in vergelijking met de vele ha.) liggen ze niet wakker om hoor Zo heb ik ook jaaaaren voor de paarden en nijntjes de overgebleven mais van het land gehaald. Het komt er niet allemaal af, blijft veel staan (grond bijv te zacht) en plukken maar Anders verrot het toch!!!

Deborahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:07

monsera schreef:
Deborahtjuh schreef:

Staat hij de hele winter op stal en komt hij maar 3 keer per week uit zijn stal???lees ik dit zo goed of bedoel je dat er 3 keer per week met hem wordt gewerkt en dat hij er verder wel elke dag uit komt op het land of in een paddock?

Ze staat bijna de hele winter op stal, en ze word idd zo'n 3 keer bereden. Als het weer redelijk goed is laat ik haar af en toe wel eens op de weide.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:40

vind je dat niet zielig? een paard is er niet op gebouwd om hele dagen maar niks te doen en stil te staan. tenminste dat lijkt mij.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:49

Ik heb een paardje met dezelfde maat en op het ogenblik ook ong 3 keer per week rijden. Weliswaar een ruin en overdag op de paddock, maar die krijgt geen krachtvoer. Als je paard te dik is is het krachtvoer het eerste wat eruit moet. De hoeveelheid krachtvoer die je er nu instopt zal ze niet verbranden met een klein beetje rijden een paar keer per week. Vitaminen en mineralen kan je pavo koeken of pavo vital (brokjes) voor voeren.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:49

Deborahtjuh schreef:

Ze staat bijna de hele winter op stal, en ze word idd zo'n 3 keer bereden. Als het weer redelijk goed is laat ik haar af en toe wel eens op de weide.

4 dagen per week op stal als ze pech heeft?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:42

Je pony krijgt veel te veel krachtvoer voor het werk!! Eén kilo brok per dag is voldoende voor de benodigde vitamines en mineralen. Als ik jou was zou ik het als volgt doen:

's morgens
500 gr brok (evt in een voederbal om verveling tegen te gaan)
zoveel mogelijk hooi

's avonds
500 gr brok
zoveel mogelijk hooi

Na het werk kun je hem dan een voeder- of suikerbiet geven. Of wat wortelen, oud brood, mandarijntjes en dergelijke.

Overigens, durf het haast niet te zeggen, maar ik vind het werkelijk schándalig dat je pony zoveel op stal staat! Mijn paard staat in de winter ook (helaas!) niet buiten. Maar ik vind het een verplichting (niet in de zin van, ik heb geen zin maar het moet. In de zin van: ik vind het mijn verantwoordelijkheid om mijn paard naar beste kunnen te verzorgen) om haar dagelijks minimaal een uur te laten bewegen. En dan afwisselend: onder het zadel, lekker los springen, gewoon samen lekker rondlummelen in de bak, met vriendjes een beetje gek doen....