spieren weggevallen naast schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mel77

Re: spieren weggevallen naast schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:09

hoi een paard van mij heeft ook weinig tot geen bespiering dit komt omdat hij zijn schoft gebroken heeft gehad toen hij jonger was, dit is nu allemaal in orde hij heeft er geen last meer van maar hierdoor heeft hij aan beide zijde weggevallen bespiering naast de schoft.
Het enige zadel wat goed op hem ligt is een KN misschien dat je dat ook kan proberen.
succes.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:43

willem heeft ook weinig bespiering langs zijn schoft en langs zijn ruggewervel. die steekt ook een paar cm uit.

hij heeft altijd met een te klein zadel gelopen en heeft dus ook kale en witte plekken om zijn schoft die nooit meer weg gaan.

van rijs komt ieder half jaar de boel checken en steeds moet er weer wat veranderen. ik bennu bezig met zadel 8, een kn symphonie en die past heel goed. hetis er 1 met een smallere boom dan de normale smalle boom bij kn. hij had van de wintec ook de smalste boom, maar die was nog te ruim.

die spieren komen bij willem in elk geval niet meer terug.. hoe ouder ze worden hoe minder spierweefsel ze aan maken..

het wordt gelukkig ook niet erger, maar het is echt een vervelend probleem. ik rij hem goed over de rug en train hem met pessoa..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:10

Nog meer tips ....bedankt.

Mijn paard heeft al eens een zomer op de wei gelopen vanwege een blessure, spieren waren toen naast zijn schoft niets bijgekomen.

Schapenvacht principe snap ik, maar daarmee maak je het zadel wel smaller. Schapenvacht ligt immers ook over de schoft heen. Of je zou weer aan weerszijde van het zadel een stuk schapenvvacht moeten leggen wat dan niet over de schoft heen ligt. Maar dat doe ik nu al 1 jaar ( geen schapenvacht maar handdoeken ).

Ik heb inmiddels contact gehad met iemand die bij van Triest gewerkt heeft. Zij nam in 1 keer de telefoon op Ze wil het zadel nu weer versmallen en opnieuw vullen. Ik niet. Ga niet weer de boom laten veranderen.
Opnieuw vullen laat ik wel doen.

Van Rijs heeft me een te smal zadel verkocht ( aldus van Triest ), dus daar ga ik niet meer heen.
De zoektocht gaat gewoon verder .....

Groetjes,

Maris

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:25

zadelmakers onder mekaar zijn het nooit metmekaar eens

juist door van rijs gaat het nu goed met de rug van willem en wordt zijn schoft en bespiering niet erger.

van triest ken ikniet. zit veel te ver weg voor mij.

maar er is gewoon heel veel verschil in wat de 1 zegt en wat de ander zegt...

maar succes ermee.. tis een rotprobleem..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:34

Heyla,

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb een paardje verzorgt die geen spieren meer had langs de schoft, kwam waarschijnlijk door vroeger een verkeerd (= te smal) zadel want het paardje had ook drukplekken op de schoft enzo .. De eigenaresse die hem pas gekocht had heeft dan om te rijden een Australian Stock zadel gekocht en dit lag heel goed ... Verder reed ze met haar iers paard (irish cob, eventueel wat tinker, breed geval ) met een boomloos zadel en dit lag ook goed op dat andere paard ... Dus qua zadels is 1 van die misschien wel aan te raden (was in dit specifieke geval zo, weet niet of dat algemeen ook zo is).

Hoe je de bespiering terugkrijgt zou ik niet weten, ik dacht dat ze hadden gezegd dat dit niet mogelijk was (of héél moeilijk, maar dan weet ik geen methode) en dat je het beste wat je kon doen voor je paard dus voor een goed passend zadel zorgen zodat het nergens pijn deed ... Of (een tijd) niet meer rijden natuurlijk, maar dat is niet altijd zo leuk. (natuurlijk, als dat de enige manier is om je paard pijnvrij te houden ....)

Groetjess

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:36

Hoi, ik herken een beetje jouw verhaal bij mijn pony, maar is het bij jouw ook zo dat zijn shcouder 'klikt' als hij stapt, zegmaar extreem naar voor en achter gaat?

Maris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:56

gekke_koei schreef:
zadelmakers onder mekaar zijn het nooit metmekaar eens

juist door van rijs gaat het nu goed met de rug van willem en wordt zijn schoft en bespiering niet erger.

van triest ken ikniet. zit veel te ver weg voor mij.

maar er is gewoon heel veel verschil in wat de 1 zegt en wat de ander zegt...

maar succes ermee.. tis een rotprobleem..

Dank je. Overigens is van Triest nog verder weg voor mij als voor jou !! Maar hij is wel helemaal naar Zeeland gekomen om paard op te meten.

Zo zie je maar, zadel makers doet het voor het ene paard goed, voor het andere niet. Ik heb 2 jaar gereden met het zadel van van Rijs, bespiering veranderde totaal niet. Kon ook niet , want zadel paste precies op die teruggevallen spieren. Dus bijkomen in bespiering kon simpelweg niet.
Mijn zadel is nu verbreed van 31 boommaat naar 33.

Groetjes,

Maris

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:06

als ik met de paarden naar van Triest ga
doe ik er 2½ a 3 uur over
het is dus een behoorlijk eind weg voor mij
maar ik zou geen andere zadelmaker meer willen
ik kom al 10 jaar bij hem en al mijn paarden hebben/hadden zonder uitzondering een mooie schoft/rug bespiering
hij neemt er de tijd voor en is ook nog erg goedkoop

als ik de mensen om me heen zie tobben met al die (dure) zadels en slechte paardenruggen zeg ik wel eens........
ga toch eens naar Meppel..maar dat vinden de meeste te ver weg
ik heb er 1 zo gek kunnen krijgen en die gaat nu dus ook niet meer naar een andere
wat ook wel super is....
is dat van Triest er geen problemen mee heeft als je een 2e hands zadel koopt (of zelfs een nieuwe bij iemand anders)
hij vermaakt het met net zo veel plezier

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:35

heb geen trailer en zowiezo niet iemand die me kan rijden.. dus dan ga je al snel naar degene die naar jou stal komt.

maar als willem nu weer allemaal problemen krijgt stop ik er gewoon mee.. 3 jaar rommelen vind ik meer dan genoeg dan gaatiemaar lekker op zun 18e met pensioen

Maris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:16

gekke_koei schreef:
heb geen trailer en zowiezo niet iemand die me kan rijden.. dus dan ga je al snel naar degene die naar jou stal komt.

maar als willem nu weer allemaal problemen krijgt stop ik er gewoon mee.. 3 jaar rommelen vind ik meer dan genoeg dan gaatiemaar lekker op zun 18e met pensioen

MAAR van Triest reist ook wel eens door het land. Hij is bij mijn paard ook langs gekomen !!! Dus dan heb je geen trailer nodig......
Man weet echt veel van zadels ! Hihi, neem voor een telefoongesprek ook maar de tijd !
Als je hem aan de telefoon krijgt tenminste

Groetjes,

Maris

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:40

Hoi, ik herken een beetje jouw verhaal bij mijn pony, maar is het bij jouw ook zo dat zijn schouder 'klikt' als hij stapt, zegmaar extreem naar voor en achter gaat? ,- Wou grqqg zeten of het bij jou ook het geval is.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:33

Maris schreef:
MAAR van Triest reist ook wel eens door het land. Hij is bij mijn paard ook langs gekomen !!! Dus dan heb je geen trailer nodig......
Man weet echt veel van zadels ! Hihi, neem voor een telefoongesprek ook maar de tijd !

hij is vorig jaar ook bij mij geweest
maar het is maar zelden dat hij langs komt....
omdat hij zelf geen rijbewijs heeft... is hij is dus afhankelijk van anderen
maar je kan het natuurlijk altijd aan hem vragen
en hij neemt inderdaad de tijd voor je
meestal ben ik daar wel een paar uur zoet maar daardoor leer ik er steeds weer iets bij