RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:30

hasten schreef:
is dat in zz verplicht lekker is dat!

Vanaf de M1 zijn metalen sporen verplicht Of je dan een knopspoortje of een wielspoortje draagt mag je zelf weten. Als de sporen maar voldoen aan de eisen in het reglement.
[/quote]

Hm nou moet maar afgeschaft worden dan huh

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:57

ik rij ook vaak genoeg met spoortjes EN zweep, puur uit noodzaak omdat sjors ook op been hulp met spoor wel eens niet wil reageren, en dan is ene tikje met de zweep nodig om haar weer wakkeer te schudden..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:49

hasten schreef:
is dat in zz verplicht lekker is dat!
ik vind eigenlijk dat je helemaal zonder sporen en zweep moet rijden, maar ja dat kan vast niet altijd.. of je moet er heel veel voor over hebben.. en als je op je paard geen sporen nodig hebt maar ze toch hebt omdat het moet, is dat toch niet verkeerd dan??

Ik denk dat je een bogal verkeerd beeld hebt van een spoor.

Een spoor is niet om je paard harder in zijn buik te kunnen prikken, maar om je hulp te verfijnen. Dus niet met je benen in zijn buik knijpen, maar met je spoor een tikje geven, zo van: He, kom we gaan draven/opzij/etc.
Zo wordt je hulp kleiner, minder zichtbaar.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:59

Ja dat wist ik wel.. maar toch, het is toch beter als je dat gewoon kan zonder spoor?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:03

Liever sporen,ik rij heel weinig met zweep

Met een zweep straf je, met een spoor corrigeer je.......... ik vind daar een wezenlijk verschil in zitten

Sylf

Re: RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:08

Ik rijd niet met sporen , ik kan me wel voorstellen dat dressuurruiters (die rervaren genoeg zijn) ,ze wel moeten ebruiken ,om hun paarden attenter te maken ,maar deze mensen leggen hun benen normaliter goed en springen consequent om met tde sporen.

Ikzelf rijdt drie keer per week een paardje ,en gebruik darvoor een zweep om hen af en toe aan te raken als hij er niet meehelemaal bij is . Maar door zijn bazin wordt ie gereden met sporen ,omdat hij bij haar op een redelijk hoog niveau dressuur loopt.

Op de manege gebruik ik een eigen zweep. Daar hebben de pony's vaak een sterk karakter en hebben ze (vooral bij de galop) eens een ferme tik nodig. Niet dat we er voortdurend op los slaan , maar bij ons ged ,als je paard met je voeten speelt ,Beter 1 ferme, duidelijke tik ,dan 10000 mini-tikjes,wat daar wordt ie enkel lastig van en hij voelt het na een tijd niet eens meer

Als jullie het niet met me eens zijn,geef dan maar commentaar hoor !

XxX- je

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:10

hihi ben het niet met je eens :D ga eens op een bloedgefokt sportpaard zitten, dan krijg je karakter :D

als je dat een ferme tik geeft ga je er gewoon naast, en gaattie absoluut nie tmeer luisteren :D

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:11

Ben ik niet met je eens Kiwiko, ik gebruik mijn zweep ook om ze te vragen iets meer onder te treden of om in de zijgangen het achterbeen meer te activeren, of achter mijn kuit in de volte als hij tegen het binnenbeen plakt en ik hem er niet snel genoeg afkrijg.
Daarin heeft hij dus dezelfde functie als mijn spoortjes.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:11

Reactie op je eerste post trouwens

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:13

is ook zo, maar hoeveel mensen kunnen dat niet, en geven het dier maar een mep op de kont (is voorwaardse reactie) terwijl het dier misschien net even meer moet buigen

Ik ben niet handig met zweep

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:13

snappik :D

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:17

Dat klopt helemaal wat je zegt, maar vandaar dat ik een beetje HUH?-reactie had toen je zei dat de zweep is om te straffen en een spoortje ter correctie

Overigens kan ik prima een traversje of een appuyementje rijden zonder spoor dus... tja... zweep of sporen, wat boeit het...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:19

zweep is heel fijn, zeker als een paard niet an het been is

maar zoals je zegt, het is om het even : D

zweep of spoortje, maakt eigenlijk niet veel uit......... tis maar net HOE het gebruikt wordt.

Maar ik laat vaak de zweep staan, ik ben niet handig met zweep, ik ben handiger met spoor :D

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:31

En ik ben gewend om met zweepje en zonder sporen te rijden, dus laat ik dat maar zo houden.

Voordeel van een zweep vind ik dat je op de schouder, achter je been en op de kont kunt tikken... dat maakt het soms wat logischer - de juiste hulp op de juiste plek zeg maar.

Dat is tegelijk ook het nadeel: soms heb je je zweep aan de verkeerde kant, of ben je wat te laat met je reactie. En je hebt altijd wat in je hand en je komt aan het bit als je hem gebruikt.

Overigens kun je zowel zweep als sporen volgens mij voor allebei gebruiken: verfijning van de hulpen of gewoon ordinair 'tot hier en niet verder'.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:33

ik rij echt net zadelmakke paarden overigens wel met zweep, met een springzweep welliswaar

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:13

KiWiKo schreef:
hihi ben het niet met je eens :D ga eens op een bloedgefokt sportpaard zitten, dan krijg je karakter :D

als je dat een ferme tik geeft ga je er gewoon naast, en gaattie absoluut nie tmeer luisteren :D

ok , zo dan weer niet ..
Maar met karakter bedoel ik bokken en stilstaan heh ... ik bedoel , zo doen sommige manege parden dan weer is ,sommige ook niet ...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:30

Bij mij is het gewoon .. eerst een kleine hulp met spoor ,dan een grote .. werken ze nog niet mee dan pak ik de teugels in een hand en is het ratsj met de zweep .. dan loopt ie wel . Ik gebruik sporen van ons 2 cm .

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:44

KiWiKo schreef:
Liever sporen,ik rij heel weinig met zweep

Met een zweep straf je, met een spoor corrigeer je.......... ik vind daar een wezenlijk verschil in zitten

Niet altijd!
Ik rijd een tuigpaard, die moet je een hele goede optater verkopen wil ze een zweepHULP als straf zien in plaats van als correctie.

elisatjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:11

ik rijd met sporen en zweep, mijn paard was toen ik hem kreeg totaal niet aan het been, en het was dus gewoon geen rijden.
toen ben ik met sporen en zweep gaan rijden en nu issie super aan het been.
mijn zweep gebruik ik nu alleen nog voor "eey opletten" en om zijn achterhand er onder te tikken.
en op mijn sporen reageert hij gewoon goed, zonder sporen heb ik niet echt veel invloed op hem en met sporen loopt ie gewoon veel beter.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:36

Er worden heel goede dingen gezegd
Ik vind een zweephulp geen strafmiddel.. Tuurlijk kan je erop losslaan, maar bij mij is een klein tikje al genoeg. Rij je op manegepaarden, ander verhaal, die zijn wat meer afgestompt, en die zal je dan ook niet met een mini tikje gelijk weer aan het lopen krijgen. Lies reageert heel goed op zweep Met sporen schrikt ze een soort, met een pasje wijken en ik heb sporen aan, leg ze voorzichtig aan, dan schrikt ze een soort. Het zweepje leg ik tegen hr kont aan, en ze neemt rustig hr kont mee naar de hoefslag..

diddl

Re: RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:58

Tja ik rij niet met sporen en niet van plan ook!
Moet je maar eens even goed doordenken
Als jij dat paard bent en je word aangetikt met die sporen
in je lilchaam is ook niet lekker een elleboog in je maag is al niet lekker
dus laat staan die sporen en die beestjes hebben ook gevoelens hoor
Geef mij dan maar liever die zweep eerlijk gezecht

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:53

Moet jij eens een zweep op je huid laten knallen, doet ook aardig pijn hoor.

Het is net hoe je het gebruikt.. Een paard heeft ook een dikke huid, dus een hulp met een spoor zal 'm niet heel erge pijn doen. Komen er op een gegeven moment eeltplekken op z'n buik of kale plekken met korstjes, ben je natuurlijk heel verkeerd bezig. En helaas kom je dat soort dingen net even té vaak tegen.
Ik merk dat mensen sporen vaak 'beter' vinden staan, en ze gebruiken zonder te weten hoe.. Je ziet vaker sporen die misbruikt worden dan zweepjes die misbruikt worden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:59

zal ik niet al te hard roepen

ik zie ook wel paarden die echt net effe te hard, op de verkeerde plaats of gewoon zomaar een behoorlijke tik krijgen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:30

Nou! Zag twee weken geleden nog een pony die gereden werd door iemand, de pony was wat kijkerig naar de deur en kreeg iedere keer als hij wat keek (dus niet eens wegsprong) een serie knallen met de zweep terwijl ondertussen zijn kin op zijn borst werd getrokken met een constant trekkende hand. Durfde me er helaas niet mee te bemoeien

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:21

Het ligt er bij mij aan om welke reden ik met mijn spoor/zweep rijdt. Eigenlijk rij ik altijd met sporen, bijna nooit zweep. Waarschijnlijk binnenkort met geen van beide. Ik gebruik mijn zweep voor afstraffen en corrigeren, terwijl ik mijn sporen gebruik voor het benadrukken en verfijnen van mijn beenhulpen. Dus het ligt aan de situatie welke van de 2 ik pak.
Ik denk wel dat een spoor sneller 'misbruikt' kan worden. Een zweep moet je echt gebruiken, maar een 'beginnend/onervaren' ruiter zal wellicht onbewust de spoor ook gebruiken bij aandrijven, terwijl dat niet nodig is.