Hoe opstappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:40

Citaat:
De oefening waar het omgaat, nl het strekken van die beenspieren kan je ook op een stoel of trap doen

maar dat wordt echt niet geaccepteerd als je ooit je level zou willen halen, je zal dus flink moeten oefenen, helemaal als je zo bejaard bent als ik

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:13

wyona schreef:
mja dat werkt bij die van mij dus niet. ik probeer wel eens op te stappen via de dijk of krukje. die doos heeft dat dus in de gaten en draaid dan doodleuk d'r kont van me weg en d'r gezicht naar me toe. zie er dan maar eens op te komen!
en als je gewoon opstijgd gaat ze lopen. ben er aan gewend geraakt want als ze wel een keertje braaf blijft staan mieter ik er aan de andere kant bijna af omdat ik het niet verwacht hahahaha

Hier geldt vooral....geduld is een schone zaak. Zodra ze wegdraait, zet je haar weer terug op precies dezelfde plaats. Als je pech hebt duurt het lang, maar als ze slim is weet ze na een paar keer wat je bedoelt. En blijft ze dan staan.....direct belonen!
Hetzelfde geldt als je opstapt zonder krukje o.i.d.
En niet vergeten, de aanhouder wint

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:15

lindsey schreef:
Op de manege helpen ze je gelukkig altijd met opstappen door aan de andere kant te gaan hangen. Opstappen op mijn verzorgpaard is soms wel een probleem. Ze blijft niet zo goed stilstaan en ik ben ook niet zo lening. Opstappen met krukje zou dan wel een oplossing kunnen zijn maar dan vind ik het krukje weer zo in de weg staan als ik aan het rijden ben. Opstappen via het hek gaat ook niet.

Smurf wat is dat dan voor speciale manier van opstappen die je leert bij Parelli.?

Als ze je toch helpen opstappen, dan kunnen ze toch ook even het krukje meenemen uit de bak????

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:10

tamary schreef:
Nathalie84 schreef:
Mijn instructeur kan opstappen met een losse singel! En dat is dus ook de beste manier van opstappen hij belast het paard en het zadel minimaal!

Dan is hij waarschijnlijk behoorlijk sterk in zijn armen en een stuk groter dan zijn paard?

Nou nee niet echt, hij een normaal persoon 1.75 ofzo? En zijn paarden zijn achter in de 1.70, het is gewoon oefene want ik probeer gewoon vaak zo op te stappen (ben 1.68 met een paardje van 1.65) en moet zeggen het gaat steeds beter !

Natuurlijk stap ik ook liever op met een krukje op met een zetje van mij vader, maar soms is de situatie er niet naar en zul je alleen moeten opstappen en dan is dit wel een manier om op te stappen zonder dat je je paard pijn doet of je zadel scheef trekt. Want als men elke keer fout opstapt (dus trekt aan het zadel en rug van het paard) kan ik me voorstellen dat paarden niet meer willen dat je op hun rug gaat zitten. Maar hier wil ik dan ook niemand mee aanvallen, maar zijn er niet van die beugels met een extra opstapje?

Marsie

Re: Hoe opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:15

Ik stap ook op met krukje . Destijds omdat ik nieuwe leren laarzen had, maar ik denk dat ik het gewoon blijf doen. Omdat het beter is voor zowel het paard als het zadel. Én het gaat veeel gemakkelijker

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:19

Kinke schreef:
lindsey schreef:
Op de manege helpen ze je gelukkig altijd met opstappen door aan de andere kant te gaan hangen. Opstappen op mijn verzorgpaard is soms wel een probleem. Ze blijft niet zo goed stilstaan en ik ben ook niet zo lening. Opstappen met krukje zou dan wel een oplossing kunnen zijn maar dan vind ik het krukje weer zo in de weg staan als ik aan het rijden ben. Opstappen via het hek gaat ook niet.

Smurf wat is dat dan voor speciale manier van opstappen die je leert bij Parelli.?

Als ze je toch helpen opstappen, dan kunnen ze toch ook even het krukje meenemen uit de bak????

Ja op de manege wel maar mijn verzorgpaard staat ergens anders op een pensionstal waar niet altijd iemand aanwezig is om te helpen.

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 14:29

ok iedereen bedankt voor de reakties ik ga maar weer oefenen en over mijn angst van zadel verschuiven heen proberen te zetten.

ninja2

Re: Hoe opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:31

Ik gebuik altijd een krukje, anders kom ik er echt niet op. Het zadel verschuift meestal niet. Alleen wel lastig als je in de bossen rijd en je wil er even af. Dan moet je altijd een bankje zoeken en in de bossen waar ik rij staan die niet echt super veel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:04

Ik stap als het even kan op met een krukje, doen echt maar heel weinig mensen en als ik dat op de manege doe krijg ik ook altijd commetaar zo van he stijve hark! Nou echt niet dus, het is gewoon veel beter voor je zadel en je paard zijn rug om met een krukje op te stappen. In duitsland kan je zelfs ontslagen worden als ze ook maar 1 x zien dat je zonder krukje opstapt!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:46

Bar schreef:
Anouar15 schreef:
Gelukkig denken ze er bij Goois Natuur Reservaat ook zo over en hebben ze bij de hekjes opstapblokken neergezet

Wow, ideaal, dat wil ik ook bij ons in het bos. Ik durf nooit af te stappen in het bos, dan kom ik er nooit weer op.

Maar bij ons ben je verplicht af te stappen, tenzij je over de hekjes heen wil springen Dus dan is het wel aardig dat ze er ook rekening mee houden dat de ruiters ook weer op hun paard komen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:51

Is het niet veel parelliëger om je paard netjes langs een krukje te laten staan, zonder dat hij ervan doorgaat als je hem niet aan alle kanten vasthoudt, dan met veel gesjor aan de rug, de schoft en de buik erop je klimmen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:29

als je het correct doet is het geen gesjor, ik ben vandaag voor het eerst vanaf de rechterkant opgestapt, kan ook zomaar.

Als mijn zadel blijft liggen, is er geen sprake van hangen met heel mijn gewicht en gesjor, dat kan ik je verzekeren. Het is echt een prima manier en als ik ooit weer buiten wil gaan rijden, zal ik het toch moeten kunnen, of ik zal heel veel kilometers naast m'n pard moeten gaan lopen op zoek naar een opstapje

Mijn paard kan perfect naast wat voor opstapje dan ook staan, dat hebben in ons pré-Parelli tijdperk altijd gedaan, maar nu is dat niet meer nodig dus

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:17

Rechterkant opstappen kan ik echt niet. Ik probeer het wel eens, maar kom op de een of andere manier altijd in de knoop met m'n benen.

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 09:10

ik ben druk aan het oefenen zonder kracht op te stappen maar heb toch wel nog hulp nodig