wat is verwaarlozing / slechte verzorging ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: wat is verwaarlozing / slechte verzorging ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:15

@loveblacky, grote vleeswonden die gehecht moeten worden ok, dat ben ik helemaal met je eens, daar zou ik ook link om worden. Maar je schreef over die hoeven niet alleen over gekrulde tenen maar ook over scheuren, vandaar mijn vraag dus ook was niet aanvallend bedoelt maar ik maak mij wel eens zorgen om reacties van sommige mensen, vandaar mijn vraag hoe je dan op mijn paarden zou reageren want die zien er niet iedere dag even lekker uit (en zeker in de herfst/winter en voorjaar niet )

Zo heb ik een kennisje die al tot 3x toe de DB op de stoep heeft gehad na een ritje (aangespannen) met haar shetje. Onwetende voorbijgangers vonden het pure dierenmishandeling dat er zo'n "mini" (shet van 1.05m) een volwassen persoon én een kar moest trekken (die kar was notabene een vederlichte sulky) verder niets gebeurd natuurlijk, DB wist ook wel dat er niets aan de hand was maar dat kennisje van mij heeft daar ontzettend mee gezeten, dat er mensen het dus op haar gemunt hadden omdat zij het mishandeling vinden maar in werkelijkheid hebben ze dus geen idee waar ze over praten.
Dat is dus helemaal geen geval van verwaarlozing of niet goed verzorgen maar wel een soortgelijk iets.

Dit is allemaal begonnen om een topic waarin iemand een eigenaar naar beneden haalt. Wij weten van achter onze comp. niet wat wel en wat niet waar is maar aan de foto's te zien is er niet veel mis daar en zien die dieren er gewoon lekker gezond uit. Ik vind het dus erg ongeloofwaardig wat deze TS daar schrijft. Zal best een kern van waarheid in zitten hoor maar het gevaar dat er een zogenaamde "paarden redder" ineens met de DB op de stoep staat door zo iets vind ik verre van een prettig idee.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:23

tanja, snap ik

ik vatte het ook totaal niet aanvallend op hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:49

ik heb net es even gekeken in het topic waar de topicstarter het over had, maar jeej wat zijn die dieren daar dik zeg!!!!

lijkt me juist dat daar een beetje te goed voor word gezorgd..

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:01

Dat vond ik dus ook, vind ze qua gewicht op de laatste foto er véél beter uitzien. (ahoewel sommige paarden gewoon een brede/zware bouw van nature hebben, maar dat valt op dat plaatje gewoon niet te zien)

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:21

ghieghieghie . Ga ik nu iedereen jaloers maken met onze hardhoute omheining ^^ daar langs zit nog schapengaas ,aan de buitenkant prikkeldraad en aan de binnen kant schriklint . Maar even on-topic. Ik noem het pas verwaarlozing als een dier niet op de natuurlijke manier kan leven en de hoeven veel ste lang zijn .Op welke manier de hoeven kort worden gehouden maakt niet uit .Desnoods doe je het met een zaag bij wijze van . Maar lange hoeven zijn voor mij not-done . Ook vind ik het slecht als ze veel ste dik zijn . Dit zie ik deels onder mishandeling . Natuurlijk zijn er gevallen dat paarden gewoon snel dik zijn (neem shetlanders etc ) maar als paarden gewoon dik zijn van de 10 kilo biks noem ik dit een deel van mishandeling . Je kunt je voorstellen hoe jij je zou voelen als je dik bent en dan ook nog eens arbied moet leveren .
Voor de rest moeten ze wel kunnen schuilen en moeten ze eten en drinken hebben . Onnodig lijden van de pijn is ook verwaarlozing . Dan kun je het beest beter naar de slacht brengen is mijn mening dan.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:29

Ieder persoon heeft z'n eigen manier van verzorgen en ideeen
over wat goed of niet goed is....

Zelf denk ik dat het belangrijkste is dat de paarden geen pijn hebben....en niet te mager....en de hoeven niet veelste lang zijn...

Verder laat ik die paarden met rust en geef de zorg aan mijn eigen paarden - op mijn manier.....

Verderop staan ook wat paardje, bij mensen die er echt geen verstand van hebben en mag eigenlijk niks kosten.
Dan denk ik maar - dat ze genoeg eten en aandacht krijgen en geen pijn..
(ookal heeft een verzorgster de dierenarts gebeld voor een open wond die gehecht moest worden - De eigenaar zou dat ook gedaan hebben, maar de da wou volgens hem niet komen, zou niet nodig zijn - de dierenarts had hem dus nooit aan de telefoon gehad!)

Prikkeldraad en paarden is echt NOT DONE!
Dat zou verboden moeten worden!
Als dat goed fout gaat - dan moet dat paard echt veel pijn hebben - voordat hij afgemaakt mag worden

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 18:22

superwoman schreef:

Als dat goed fout gaat - dan moet dat paard echt veel pijn hebben - voordat hij afgemaakt mag worden

Ik heb ook een keer een verhaal gehoord over een paard dat de houten omheining aan gort had getrapt en waarbij dus het hout door het been zat. In principe is niets écht helemaal veilig, denk ik dan...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:14

Precies, Ik heb een hele dure houten omheining staan, speciaal gemaakt om paardenland te omheinen. Hier is er ook 1 doorheen gegaan, je wilt niet weten wat voor scherpe uitsteeksels en scherpe splinterpunten er dan ontstaan. Hier is er gelukkig nog niets gebeurd maar als ik zo'n afgebroken stuk zie gaan er heel wat enge dingen door mijn hoofd heen.....

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:04

Ik ben ook bang dat de stadsmensen die hier altijd voorbij komen fietsen een keer de DB sturen. Mijn pony's staan 24/7 in een paddock met ruime schuilstal. Voor de stal is een stuk verhard. Als het een aantal dagen regent is het al snel een grote modderpoel. Ze hebben de mogelijkheid om droog te staan, maar dat doen ze zelden. Ik laat ze iedere dag 'uit' in de berm zodat ze daar gras kunnen eten en daarnaast krijgen ze 3 x per dag flink hooi en een beetje brok. Ze zien er kerngezond uit, maar rollen wel regelmatig door de modder, waardoor ik nu driekleurige pony's heb i.p.v. bonte . Daarnaast krijgen ze voldoende aandacht en beweging, maar omdat ze niet op de standaard manier gehouden worden, vinden mensen het al snel zielig.
Tja, sommige mensen....
Mijn veulen staat voor een paar maanden ergens anders om afgespeend te worden en om haar maak ik me veel grotere zorgen. Ze staat in een grote wei met nieuw gras (voorjaar gezaaid). Haar buik is in een paar weken tonnetje rond geworden en ze heeft door het gras minstens 2 weken diarree gehad. Ze staat dus op een veel te vet land. Ik ben erg bang geweest voor hoefbevangenheid, maar dat is gelukkig tot nu toe goed gegaan (ik kom er niet dagelijks, dus ik wist pas van de diarree e.d. toen het alweer voorbij was). Met mijn veulen zit ik dus in dubio: haar daar nog een paar maanden laten staan met een paar andere veulens of haar terug halen naar mijn paddock waar ze weer bij mams komt te staan (advies is welkom).
Wat is verwaarlozing? Mijn veulen staat er niet verwaarloosd bij, maar ik vind de situatie eigenlijk té goed waardoor ze veel te dik is en haar darmen flink geprotesteerd hebben. In mijn ogen dus ongezond voor de pony. Valt zo'n situatie ook onder slechte verzorging?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:32

Nee, ik vind van niet. Een opbouw periode wat betreft gras had wellicht beter geweest maar de diaree is nu toch over?
Ik zou een DA om raad vragen want zou er idd. een hoefbevangenheid uit komen dan zou ik veulen dus resoluut weer naar huis halen.
Ik heb dat probleem zelf gelukkig niet (eigenlijk is het een luxe probleem ), ik heb wel gras maar zeer weinig dus ze krijgen hier eigenlijk alleen maar hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:36

je veulen lekker laten staan

veulens kunnen die eiwitten veel makkelijker verteren dan volwassen paarden, gras van dit moment bevat veel minder voeding dan gras wat in april-mei word gegeten.

die diarree zie je wel vaker, vooral als het gras nat en lang is komt dat erg vaak voor, en hoeft het niet eens van teveel voeding te komen die er in zit...
lekker laten spelen met leeftijd genootjes, en laten staan dus!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:12

Dank je wel voor jullie advies! Ben weer helemaal gerust gesteld en zal haar nog lekker daar laten!

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:01

Flutterby schreef:
superwoman schreef:

Ik heb ook een keer een verhaal gehoord over een paard dat de houten omheining aan gort had getrapt en waarbij dus het hout door het been zat. In principe is niets écht helemaal veilig, denk ik dan...

Het voordeel van hout is wel dat het breekt en dit doet prikkeldraad helaas niet. De gevolgen zijn véle malen groter als een paard in het prikkeldraad belandt. Wanneer dit losraakt krult het zich op en om het been van het in paniek geraakte paard heen. De gevolgen kun je zelf wel bedenken.
Voorkomen is beter dan genezen: wij hebben ons land afgezet met breed lint en om de bak zit een houten omheining.
En paarden zijn nu eenmaal duur. Het is jammer als je dan bezuinigd op slechte omheining = prikkeldraad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:08

Persoonlijk vind ik het paard wat onder 2 dekens staat te stomen op een super de luxe stal zonder contact met stalgenoten met 6 kilo brok en een handje hooi, wat er niet uikomt behalve als de baas komt om hem een uurtje 'in de krul' te rijden in de binnenbak veel zieliger. Dan mogen deze paarden er nog zo super uitzien.

Geef mij dan maar een drassig weitje met niet zo mooie hoefjes maar wel met een soortgenoot, volop bewegingsruimte en frisse lucht.

(overigens vind mijn paard het heerlijk om te gaan liggen walmen onder een dikke deken in een zonnetje . maar dat even ter zijde)