Welke stal..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:46

Ik zou stal 1 kiezen, in het wild bewegen paarden ong 14 uur per dag met een gemiddelde snelheid van 2 tot 3 km per uur. Dat kan je niet nabootsen met wandelen en rijden. Die rustige beweging voorkomt vaak problemen als stijfheid, peesblessures en koliek.
Ik sta zelf op een stal met een buitenbak met verlichting en weidegang of paddocks. Als het een keertje erg hard regent ga ik lekker in de stalgang staan tutten met Bayo.

Shirlemiep

Re: Welke stal..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:19

Ik zou ABSOLUUT voor stal 1 gaan!!!!Denk ALTIJD in de eerste plaats aan je paard en NIET aan je zelf!
Stal 2 is voor mij te vergelijken met BIO-INDUSTRIE maar dan voor paarden.Op stal 2 staat je paard daar puur en alleen de hele dag op zijn baasje te wachten die hem een uurtje uit die vreselijke box verlost.Ik heb diep medelijden met de paarden van eigenaren die zeggen:Oh een half uurtje of uurtje losgooien is genoeg.
Nou dat is echt niet genoeg!Mijn Tinker MOET van mij de hele dag naar buiten,ook al giet het de hele dag,hup lekker een frisse neus halen!Ik sta met mijn pony ook in pension maar bij ons mogen de paarden overdag allemaal naar buiten van 9 tot 17:00 uur,in de zomer van Maart tot December in de wei en maanden daarna in de paddock.Als dit niet meer zou kunnen dan zou ik direct een andere stal zoeken.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:26

Ik zou het wel weten... stal 2 zou absoluut geen optie zijn voor mij; wei en/of paddock vind ik een absolute noodzaak voor zowel het fysieke als het mentale welzijn van mijn paarden.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:44

Ik sluit me helemaal aan bij de voorstanders van stal 1.
Dat er stallen als stal 2 bestaan is net zo raar als dat er nog wegwerpbatterijen zijn. Iedereen weet dat ze slecht zijn, maar ze zijn er nog steeds.
Is er echt geen boer of iets dergelijks in de buurt waar je paard altijd buiten kan staan? Dat lijkt me eigenlijk beter. Okee, je moet zelf alles doen maar dat is alleen maar leuk, en je weet zeker dat het goed gebeurt. Je hebt alleen maar een weiland nodig, en als je flink wat strobalen opstapelt en er een zeil overheen trekt heb je al een goede schuilstal. Een buitenbak maak je door wat paaltjes met wat lettertjes in het weiland te prikken (met nat weer kun je dan niet rijden, maar dan kun je gewoon een buitenrit maken). En als je wil springen stapel je wat banden op en je legt er een (dun licht) plankje overheen.
Mensen met een weiland die er niet veel mee doen vragen meestal maar heel weinig voor de huur, vooral als je het vergelijkt met een pensionstal. Maar zorg wel dat je paard niet alleen komt te staan.

Maar goed, als er echt geen andere keus is zou ik dus stal 1 kiezen.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:57

Ik kom van een stal 2 naar een stal 1. Luxe van een binnenbak ingeruild tegen buitebak met verlichting, iedere dag (ook in de winter) weidegang gekregen in ruil.In plaats van 5min fietsen moet ik nu een half uur met brommer.
Als je toekomt en je ziet je paardje daar lekker staan grazen dan vergeet je dat gauw hoor, zo leuk om te zien.
Je moet ook eens nadenken over stal 2, je hebt daar wel een binnenbak,maar als er lessen zijn zoals je zegt dan heb je niet veel kans dat je er gebruik kunt van maken, of je moet een half uur wachten of je zit met onzettend veel in de bak.
Ik heb zo meerdere keren mijn paard gewoon niet kunnen rijden of longeren omdat er groepslessen of privélessen waren.
Je kan ook altijd overleggen met de eigenaars van stal 1 of het niet mogelijk is dat er een paar balken en staanders komen.

Mijn keuze : duidelijk stal 1

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:31

Ik ben van een stal 2 naar 1 gegaan.

Goede keuze geweest!!

Mijn paard heeft geen stalbenen meer, rustiger geworden in dr kop (heethoofd, maar nu niet meer klierig heethoofd). Verder heeft ze maatje waarmee ze buitenstaat.
En ik kan altijd naar een andere stal rijden (met trailer) voor binnenbak. Ik dacht zelf: Pfff dat zal wel 2 keer p/w voorkomen, nou ik ben nog geen enkele keer om het weer naar de binnenbak gegaan!!
We hebben een goede bodem (autostoelenstof) en verlichting, ze gaat overdag op de wei, persoonlijke aandacht is groot. Ben er veel blijer om!

kim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:17

Lekker stal 1 kiezen, naar buiten gaan is erg belangrijk voor een paard en als het eregend doe je toch gewoon een waterafstotende jas aan.
Jij kan tegen regen en je paard ook wel alleen goed afstappen en daarna lekker een deken op.

gr kim1

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:25

Felicity, als mijn paard in de winter niet buiten zou komen, zou ik die stal niet kiezen. Hier in de buurt gaan de paarden iedere dag naar buiten, vaak zelfs 24/7. Stal 1 zou dan ook mijn keuze zijn, absoluut beter voor het paard, minder luxe voor jou...dat wel.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:31

Shirlemiep schreef:
Ik zou ABSOLUUT voor stal 1 gaan!!!!Denk ALTIJD in de eerste plaats aan je paard en NIET aan je zelf!
Stal 2 is voor mij te vergelijken met BIO-INDUSTRIE maar dan voor paarden.Op stal 2 staat je paard daar puur en alleen de hele dag op zijn baasje te wachten die hem een uurtje uit die vreselijke box verlost.Ik heb diep medelijden met de paarden van eigenaren die zeggen:Oh een half uurtje of uurtje losgooien is genoeg.
Nou dat is echt niet genoeg!.

Ben ik helemaal met je eens !!

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:12

stal 1!!!!!!!:D gewoon doen!!

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:55

absoluut stal 1!!
ik vind weide gang zo belangrijk!, als het regent wacht je even en ga je daarna rijden. en van een beetje regen smelt je niet.
als het echt noodweer is rijd je desnoods een dagje niet
het is tot nu toe nog niet vaak geworden dat het 3 dagen noodweer is acher elkaar in NL. dus moet kunnen