waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:21

ow ik rijd ook zonder cap.. ik weet dat mensen het dom vinden en een cap heeft bij mij ook een keer mn leven gered.. maar als je er over na gaat denken zijn er nog veel meer dingen die slecht zijn.. tuurlijk moet je een cap op voor je eigen veiligheid, maar zolang ik in de bak rijd vind ik het best zo.
Ja als ik naar buiten ga ofzo dan doe ik zeker wel een cap op. Dat is eigenlijk omdat er dan veel meer dingen kunnen gebeuren.
Ik weet niet, maar ik haat het dus wel om een cap op te hebben en ik krijg er vreselijke hoofdpijn van. Het is warm, je krijgt een plakhoofd, je hoofd gaat zweten en ik krijg hoofdpijn. Nou dan ben ik dus snel geneigt om dat ding maar niet op te zetten.
Ookal is de kans er dat er iets gebeurt, ik vind het best zo :JA

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:24

ik vind het absoluut geen gezeur... gezeur vind ik het vanmensen die er zonder cap zijn afgedonderd en over hun pijntjes gaan lopenblaten. dan had je maar niet zo ontzettend dom moeten zijn.

ik ben er een aantal keer snoeihard afgevallen en met mijn kop tegen het schot aan. ik rij nooit zonder cap en dat zal ik ook nooit gaan doen ook.

ik heb wel eens moeder en dochter lekker zien buiten rijden.. beide zonder cap.. ik vind dat echt heel onverantwoordvan die moeder. dat je je kind zoiets fouts al aan gaat leren.

vaak is het o het staat niet mooi, ik zie er dom uit met een cap.. echt heel erg dom vind ik dat soort dingen. tegenwoordig heb je hele mooie caps die ontzettend licht zijn en absoluut niet zweten...

en nogbelangrijker... je verzekeringsmaatschappij kan heel moeilijk gaan doen na een val van je paard zonder cap. en ik geef ze daar niet ongelijk in.

je kan wel zeggen ik val niet, dus heb er geen nodig.. maar je bent niet alleen en de meeste ongelukken gebeuren door toedoen van een ander. je zit op een vluchtdier en een ongeluk zit in een heel klein hoekje....

ik hebvan die flinke valpartij alleen wat nekklachten overgehouden... maar het had veel erger geweest als ik mijn cap niet had gedragen..

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:27

Ik vind het onzin om te zeggen dat het eigen keus is. Aan de ene kant is het wel zo, maar autogordels zijn ook verplicht. En dat gaat toch ook om je eigen lichaam?

Ik snap eerder het gezeur niet waar je GEEN cap op zou zetten. Dat vind ik pas dom. Dat ding is heus niet verschrikkelijk ofzo, het bijt niet of wat dan ook. Het beschermt je allen voor zwaar hersenletsel ed. Wanneer je hoofdpijn of wat dan ook van je cap krijgt vind ik het nog geen excuus. Dan past je cap niet goed, en moet je een ander. Of bekijk het eens zo: bedenk eens wat voor hoofdpijn je zal hebben als je met je kop op de stenen van je paard bent gepleurt.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:36

Dribje schreef:
Wanneer je hoofdpijn of wat dan ook van je cap krijgt vind ik het nog geen excuus. Dan past je cap niet goed, en moet je een ander. Of bekijk het eens zo: bedenk eens wat voor hoofdpijn je zal hebben als je met je kop op de stenen van je paard bent gepleurt.

rustig maar... ik zal heus niet met mn KOP op de stenen PLEUREN want zodra in ergens ga rijden waar ik van mn paard kan PLEUREN en met mn KOP op de stenen of wat dan ook kan PLEUREN, zet ik dus een cap op.. zoals ik al eerder zei......
tuurlijk is er ook nog een kans dat mn paard op mn hoofd gaat staan ofzo maar dat is dan mijn probleem toch?

Ze vragen hier toch gewoon wat wij --> lees: ALLE bokkers --> er van vinden? Dus geef gewoon je mening en laat mensen met een andere mening ook gewoon lekker hun gang gaan. hoe dom jij het ook vindt..

ik weet niet of het zo bedoel is, maar het komt voor mij een beeeetje l*llig over

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:40

Soms denk ik wel eens als ik weer eens iemand zonder cap zie rondrijden. Die moest eens van zijn paard vallen en een lichte hersenschudding oplopen. Niets ernstigs. Eentje waar je niets aan over houdt maar wel zo dat ze leren dat het toch niet zo gek is om een cap op te zetten.

Natuurlijk moet je daarnaast ook letten op veiligheidsbeugels en geschikte laarzen/ schoenen.

Dat is namelijk nog zo iets wat mij opvalt. De mensen die roepen van sportschoenen zijn mijn eigen keus, zijn juist vaak de mensen die met hun hakken omhoog rijden, met hun tenen als laagste punt. Als iemand schoenen met hak nodig heeft zijn zij het dus wel.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:43

je kan je zelf wel helmaal in gaan pakken,maar het blijft een
risico sport.ook met cap kan er genoeg gebeuren.

En jah ik rijd Altijd zonder,ik heb niet eens een cap.
(me neefje van 4 jaar wel)

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:49

pink_unicorn schreef:

Ik ben het zo goed als met je eens

okee het is ook wel zo dat je je dan zo goed mogenlijk moet beschremen, maar hebben de mensen die zeuren over een cap dan altijd bescherming voor bijv. hun borst ofzo? Moet een paard daar eens goed op trappen.. Dan kan je ook erge pech hebben!

Mensen die zich volledig beschermen mogen met mij praten over een cap dragen en zeggen dat ze het dom vinden. Maar mensen die zeuren van waar is je cap, die hebben zelf 9 van de 10 keer verder ook geen bescherming...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:55

pink_unicorn schreef:

Alles is risicovol, inderdaad. Je kunt ook van de trap af vallen en je nek breken. Maar als je met een cap op je kop dat risico nou verkleind waarom zou je het dan niet doen?
Autorijden is ook risicovol, maar daarom maar geen gordel omdoen omdat ik alsnog dood gereden kan worden ofzo? Dat is toch onzin! Je probeert jezelf toch te beschermen?
Nee, ik rijd niet met bodyprotector ofzo, wel altijd met cap. Je hoofd is nu eenmaal het kwetsbaarst. (is dat een woord trouwens?)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:57

MustangS schreef:
Dribje schreef:
Wanneer je hoofdpijn of wat dan ook van je cap krijgt vind ik het nog geen excuus. Dan past je cap niet goed, en moet je een ander. Of bekijk het eens zo: bedenk eens wat voor hoofdpijn je zal hebben als je met je kop op de stenen van je paard bent gepleurt.

rustig maar... ik zal heus niet met mn KOP op de stenen PLEUREN want zodra in ergens ga rijden waar ik van mn paard kan PLEUREN en met mn KOP op de stenen of wat dan ook kan PLEUREN, zet ik dus een cap op.. zoals ik al eerder zei......
tuurlijk is er ook nog een kans dat mn paard op mn hoofd gaat staan ofzo maar dat is dan mijn probleem toch?

Ze vragen hier toch gewoon wat wij --> lees: ALLE bokkers --> er van vinden? Dus geef gewoon je mening en laat mensen met een andere mening ook gewoon lekker hun gang gaan. hoe dom jij het ook vindt..

ik weet niet of het zo bedoel is, maar het komt voor mij een beeeetje l*llig over

Ik had deze reactie nog niet gezien. Ik geef toch ook gewoon mijn mening? En ja, ik zeg het een beetje cru, maar sommige mensen moeten dus ook eerst een ongeluk krijgen voordat ze het eindelijk eens gaan inzien dat het gevaarlijk is. En nee, het was geen persoonlijke aanval op jou ofzo, dus hoef je ook niet zo te reageren. En er zijn dus wel mensen die buiten ed. ook zonder cap rijden.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:01

Ik vind het idd eigen keus. Het commentaar zal zeker goedbedoelt zijn maar ik vind het eigenlijk wel irritant.
Voor kinderen vind ik dat het gewoon altijd verplicht moet zijn en de ouderes of andere versntwoordelijke er ook op moeten letten. Kinderen kunnen de gevaren nog niet echt opjectief afwegen tegen het leuk eruit zien ofzo.

Maar volwassennen vind ik moeten het lekker zelf weten. Ik zal tijdens mij lessen er geen probleem van maken dat ik een cap op moet. Maar rij ik voor mezelf zal ik hem vaak niet opdoen. Dat is gewoon mijn manier van leven, ik neem wat meer risico, maar zal ook niet zeuren achteraf. Als er wat gebeurt weet ik dat dat mijn fout was. Ik zeur ook niet over de littekens op mijn rug en arm omdat ik zonodig een tijger moest aaien, dat risico nam ik en nu draag ik de gevolgen. Maar dat verandert niks aan mijn leefwijze, ik leef gewoon wat "gevaarlijker" dan veel andere mensen en daar voel ik me happy bij. Als mensen mij constant wijzen op de gevaren voel ik dat soms als een soort niet accepteren van mijn levenswijze (niet als iemand één keer zegt van waarom heb je geen cap op hoor, dan snap ik wel dat het goedbedoelt advies is )

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:02

Op mijn pony rij ik nooit met cap, ondanks dat ik 1,5 jaar geleden met m'n kop op de biels ben geklapt. Eigen verantwoording.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:05

Dribje schreef:
Ik had deze reactie nog niet gezien. Ik geef toch ook gewoon mijn mening? En ja, ik zeg het een beetje cru, maar sommige mensen moeten dus ook eerst een ongeluk krijgen voordat ze het eindelijk eens gaan inzien dat het gevaarlijk is. En nee, het was geen persoonlijke aanval op jou ofzo, dus hoef je ook niet zo te reageren. En er zijn dus wel mensen die buiten ed. ook zonder cap rijden.

Nou dan zal ik het wel helemaal verkeerd hebben gezien en dan zal het wel toeval geweest zijn dat je net na mij over dat hoofdpijn begon. Nou, sorry dan als dat zo is geweest. Het leek namenlijk net alsof je op mij reageerde omdat ik dat ook zei..
Maar dat mensen buiten zonder cap rijden vind ik ook dom, daar kan je heel snel met je hoofd op de stenen vallen of op het asvalt.

Dat jij je mening geeft vind ik natuurlijk best en dat moet je zelf weten, maar probeer dan een beetje op je woorden te letten als je zou willen Anders kan het op andere een beetje aanvalent overkomen (zoals dat met je kop op de grond pleuren)
Laatst bijgewerkt door Coconuts op 02-11-05 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:07

MustangS schreef:
Dribje schreef:

Nou dan zal ik het wel helemaal verkeerd hebben gezien en dan zal het wel toeval geweest zijn dat je net na mij over dat hoofdpijn begon. Nou, sorry dan als dat zo is geweest. Het leek namenlijk net alsof je op mij reageerde omdat ik dat ook zei..
Maar dat mensen buiten zonder cap rijden vind ik ook dom, daar kan je heel snel met je hoofd op de stenen vallen of op het asvalt.

Dat jij je mening geeft vind ik natuurlijk best en dat moet je zelf weten, maar probeer dan een beetje op je woorden te letten als je zou willen Anders kan het op andere een beetje aanvalent aankomen (zoals dat met je kop op de grond pleuren)

Ik ben niet de eerste in het topic dat het zo verwoordt hoor. En inderdaad kan het een beetje opvliegend overkomen, maar ik snap gewoon echt totaal niet, waarom iemand zo'n risico zou nemen.

Maar als jij dus echt hoofdpijn krijgt van je cap, zit er volgens mij toch iets niet goed. Tenminste, ik had dat ook, en mijn cap was te strak. Ik heb nu een nieuwe hij ziet er niet uit, maargoed. Hij zit best.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:11

Ik snap het ook niet waarom iemand zonder cap rijdt hoor, de smoesjes ook niet, maar ik maak me er niet druk om

Autogordel is niet helemaal hetzelfde verhaal, dat is ook deels hetzelfde maar je kan door het niet dragen van je autogordel ook andere mensen in gevaar brengen. Als jij op de achterbang geen gordel draagt en je krijgt een zwere botsing, dan kan je met het gewicht van een paar ton naar voren schieten tegen de zetel van de bestuurder aan en die dus letterlijk doodpletten. Dan heb je dus eigenlijk niet alleen je eigen dood maar ook die van degene die voor je zit op je geweten, maar bij zonder cap rijden doe je alleen jezelf pijn

Wil wel niet zeggen dat ik niet vind dat met cap rijden niet gepromoot mag worden. Hoe meer er met rijden hoe liever

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:12

Citaat:
gezeur vind ik het vanmensen die er zonder cap zijn afgedonderd en over hun pijntjes gaan lopenblaten. dan had je maar niet zo ontzettend dom moeten zijn

dus ik mocht niet zeuren over mijn gebroken elleboog omdat ik geen cap ophad?
Deed toch wel pijn hoor

En zo kan ik heel veel dingen opnoemen, want ben heel wat keren eraf gestuiterd, maar mijn hoofd heeft nog nooit een tik gehad.
Maar ik heb 100 beschermengelen dat bijv mijn rug niet is gebroken, dit had zelfs wel een paar keer kunnen gebueren.
Moet wel zeggen dat ik na een val op mijn rug, daar nu 10 jaar later nog last van heb.

maar zou een cap me dat verholpem hebben?

nee sorry, te kortzichtig dat cap geblaat
veel vitale functies zitten in je romp, flikker maar op een paaltje, staander of wat ook en het is net zo gevaarlijk als op je hoofd.

Nogmaals, als je wilt zeuren, doe het dan goed
en zeur ook over de bp, schoenen en veiligheidsbeugels

Ps, niet bedoeld op diegene waar ik dit van gequote heb, maar was een leuk zinnetje om op te reageren

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:15

Met Runningkawa eens Dan zou er ook gezeurd moeten worden over het feit dat mensen geen bodyprotector dragen. Wat! Er zou gezeurd moeten worden dat iemand uberhaubt op een paard zit!

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:22

Runningkawa.. waarom kan jij altijd alles zo goed onder woorden brengen? Ik zit altijd helemaal uit te kijken naar stukjes van jou
Ben t wel met je eens..

roxiie

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:25

Ik vind het op het zelfde neer komen, dat als je bekeurd word voor geen gordel om of geen helm op de brommer. Het is je eigen lichaam dus ook je eigen risico. En net of een cap alles kan voorkomen

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:25

Ik rijd bijna nooit met cap en weet eigenlijk ook wel dat ik dat moet doen. Maar ik heb 2 caps, een harry horse en een GPA. de gpa is voor wedstrijden en de HH zit niet zo fijn dus bij trainingen heb ik um bijna niet op. Ben al 2 x flink gevallen en had juist die keren wel een cap op... Maarja, hardleers..?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:27

MustangS schreef:
Runningkawa.. waarom kan jij altijd alles zo goed onder woorden brengen? Ik zit altijd helemaal uit te kijken naar stukjes van jou
Ben t wel met je eens..

Thanks, nu nog zonder spel, tik en gramatica fouten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:33

runningkawa schreef:
MustangS schreef:
Ben t wel met je eens..

Thanks, nu nog zonder spel, tik en gramatica fouten

Alles op z'n tijd, alles op z'n tijd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:35

Heb jij zoveel tijd en geduld?

wauw, dat noem ik nu nog eens aardig tegen de medemens en een super kwaliteit van geduld

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:35

weet je wat ik gezeur vind?
mensen die gaan zeuren dat ze geen cap op willen want dan gaat hun haar niet goed van zitten...
heb nog niet eens heel dichtbij, maar toch, bij een kennis meegemaakt wat een schedelbasisfractuur inhoud en ik was daar toch wel even van onder de indruk..
Maar, ik rijd ook niet altijd met cap (mn 6jarige wel standaard overigens) alleen ik zeg er ook niets over. Ik praat er niet over en rijd gewoon. Toen ik een scheurtje in mn oogkas opliep heb ik mezelf voor mn kop geslagen (niet te hard, want had toch al pijn ) dat ik geen cap ophad (beestje schrok, ging uit het niks omhoog tegen mijn hoofd aan) maar had wel zoiets van: ja, eigen schuld dus.

Ik zal nooit, als anderen gewoon lekker aan het rijden zijn, er iets over zeggen. Zo gauw ze gaan zeuren over het feit dat ze geen cap op willen lach ik ze heel hard uit (zeker als het om hun haar gaat) en als iemand die zweert zonder cap te moeten rijden iets aan zn hoofd oploopt...tja... dan zeg ik, net als bij mezelf: eigen schuld...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:37

Ik heb eens een gebroken oogkas opgelopen toen ik er naast stond
ook 5 hechtingen in m'n kin en min mond stond scheef en mijn linker oog kon niet meer dicht

en een cap zit niet op die plek

Misschien moeten we zo'n american football helm op gaan doen

lindsey

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:40

runningkawa schreef:
want ben heel wat keren eraf gestuiterd, maar mijn hoofd heeft nog nooit een tik gehad.

Kans dat je op je hoofd valt is relatief gezien behoorlijk klein.
Meestal val je toch op je kont, rug of zij.

Ken een paar mensen die hun bekken hebben gebroken doordat het paard op hun is gevallen en iemand die zijn rug gebroken heeft. Is gelukkig weer helemaal goed gekomen.

Ken ook 2 mensen met een meervoudig gebroken arm die arbeidsongeschikt zijn geraakt. Ja daar helpt een bp of cap ook niet tegen.

Hoewel de kans dus erg klein is dat je op je hoofd valt, gebeurt er jaarlijks zeker 1 ongeval waarbij de ruiter/amazone op zijn/haar hoofd valt en overlijd.

Dus die kans is misschien wel heel erg klein maar de gevolgen zeer ernstig. Door het dragen van een cap had het vaak nog voorkomen kunnen worden ook.

Je gaat er niet vanuit dat je van je paard valt en iets ernstigs oploopt.
Anders ging echt niemand meer op een paard zitten.

Maar zelfs de beste topruiters kunnen vallen. Zie Anky en de gebroeders Schröder (of hoe schrijf je dat).

Dus ook al is de kans dat je op je hoofd valt 0,000000001 %.
Als je hoofd jezelf niet interesseert denk dan aan het verdriet wat je familie of vrienden zullen hebben als je zwaar hersenletsel oploopt of nog erger overlijd.