Stelling: Jong paard met onervaren ruiter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:33

Het hoeft geen probleem te zijn. Als de ruiter maar niet bang is, want anders brengt deze dit over op het paard, met alle gevolgen van dien.
Daarbij moet er áltijd een ervaren persoon bij aanwezig zijn. Niet zomaar een vriend(innet)je. Maar iemand die wat kan zeggen als de ruiter het fout doet.

kelliej

Re: Stelling: Jong paard met onervaren ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:42

Delphi schreef:
kelliej schreef:
Ik denk dat jij niet echt snap wat ik bedoelde...ik bedoel namelijk dt degene die dit toppic maak dat met ervaren en onervaren bedoelt.

Ah.. dan snap ik wat je bedoelt...... sorry

oke maak niet uit

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:32

KiWiKo schreef:
misschien ben je er nog niet aan toe met dit paard

Maar geen van haar leerlingen heeft het paard nagefelijk.

Maar wie weet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:14

Mulan schreef:
Iets 'uit een paard rijden' is iets heel anders dan 'iets een paard aanleren', daar kwam ik toen wel achter.

Idd, en het 'stomme' is dat ik alleen dat 2e kan.
Ik heb nog nooit 'meer' dan een L paard gereden, verder heb ik al een stuk of 10 groene pony's gereden. Vooral shetlanders, maar ook apaloosa's en ben nu bezig met een welshje.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:38

In het Engels hebben ze hier een mooi spreekwoord voor:
Green on green makes black and blue". Oftwel", groen op groen maakt bont en blauw.
Ik ben er geen voorstander van.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:47

Toen ik elf was reed ik net een jaar op de manege en kreeg mijn eigen paard, een leuke 3-jarige merrie die kon stappen en draven, alleen dan niet op commando

Het leverde iig genoeg lachwekkende ervaringen op, maak nu met mijn jonge paardjes dingen mee waarbij ik denk goh waarom ging het vroeger toch makkelijker?
Terwijl ik er vroeger weleens 3 keer per uur aflag
Zelfde idee als hierboven, zitten zitten ZITTEN!!....oei....gaat die?

Ik denk dat de combi doorzetten en verdomd strenge maar goede instructrice wonderen verricht heeft.

Ik vind het van de combi afhangen, natuurlijk is het ideaal als je een ervaren iemand op een jong paard hebt, maar er zijn ook kinderen/volwassenen met minder ervaring die het er onder goede begeleiding goed vanaf brengen.

Na 7 jaar niet rijden heb ik weer een jong paard gekocht *fliefd sorry * en ben weer met begeleiding aan de slag gegaan.
Eigenlijk was ik dus ook gewoon groen, maar wel bereid te luisteren en te leren en zo eerlijk om toe te geven dat het 9 van de 10 keer gewoon aan mezelf ligt.
Als je dat kan en niet meteen het bijltje er bij neergooit kan het best goed komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:09

Ik zou het ook niet aanraden, maar met de juiste begeleiding zal het zeker een succes worden!

Ik ben een half voorbeeld(na 2 jaartjes manege les met een jonge groene hengst begonnen en als ik zou kunnen kiezen zou ik het zo weer over doen) en begeleid nu een heel extreem voorbeeld(het meisje wat zelf nog niet eens licht kon rijden toen haar pony hier kwam en die nu haar pony die 5 weekjes onder het zadel is zelf rijd).

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:31

ik vind het altijd errug gewaagd en gaat vaak verkeerd

heb 2 jaar terug ene merrie zadelmak gemaakt en verder doorgereden, toen zat de eigenaar er 1x per week op en had dan ook goed les
heb die merrie nog ene halfjaar geregeld gereden en alles ging prima, zolang ik er op zat dan

eigenaar kon tijdens de les ook goed meekomen, ben geregeld gaan kijken en dan werd er continu gezegd wat hij moest doen
zodra hij alleen geen rijden en ik minder ging rijden had het beestje al snel door dat zij de baas was

heb ook een tijdje op africhtingsstal gereden, daar stond ene leuk braaf beestje, beetje heet en erg groen maar niet gemeen
werd door opa gekocht voor kleindochter van 14 die rectstreeks van een manege kwam
meisje is er afgevlogen, paar x na elkaar en uiteindleijk met haar knie tegen de muur gegooid tegen de haak waar de springbalken aan ophangen, je snapt dat ze toen een tijd niet kon en niet wilde rijden

toen mocht ik er op, wat een hel was dat in het begin na een tijdje te hebben gereden ging het prima, rem, stuur, balans, evenwicht, vertrouwen, paar zijgangen etc zaten er allemaal op
toen ging ze zelf weer rijden en na een maand of 2-3 stond paard te koop, of ik hem wilde voorrijden, OMG wat was beestje achteruit gegaan in die korte tijd! raiza van bokt heeft haar nu gekocht en die kon ook nog goed merken dat er heel wat fout was gegaan, zonde want het was een erg leuk dier!

en zo zijn er nog veel meer voorbeelden, en ondanks dat ik veel groende dieren heb gereden ben ik heel benieuwd hoe het met mn eigen jonkie zal gaan volgend jaar....

maar ervaren paarden kunnen ook een ramp zijn, kocht een 5,5 jarige ruin, tot 4e hengst geweest, liep M1 en was mij steeds een stapje voor
6 jaar later is ie dat soms nogsteeds

en zelfs het 16 jarige Z paard wat een brave sul s verraste mn moeder tijdens een buitenrit, gevolg: al 4 jaar lang is die combi de bak niet uitgeweest paard is nu bijna 21 en vertrekt nogsteeds in het bos iig met mn moeder erop wel haha

maar alles staat&valt met de begeleiding en de lef die de ruiter heeft
ik heb na een banketstaaf valpartij(achterover geklapt met steigerpartij) minder lef en weet wanneer ik een stapje terug moet doen, als je dat weet ben je ook al een heel eind

maar persoonlijk zou ik niet snel kiezen voor groen+groen
liever voor groen+ervaren & BRAAF
of ervaren, lef&handig + groen