wat vinden jullie van dit hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:33

Ik heb ook een HH gehad en die was kwa kwaliteit te vergelijken met mijn Kieffer die ik gauw weer weg heb gedaan. Zoek maar eens wat op over Indisch leer Vraag eens bij een goede zadel/tuigmaker over Indisch leer

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:34

ik heb net even op divoza gekeken en wat me opviel:

(er staat geen Br op)
deze kan geen goldline zijn, want de frontriem van de goldline heeft een inlage, en niet aan beide kanten een randje.... (deze is 110 euro)
I
k kan me niet voorstellen dat een BR hoofdstel duurder zou zijn dan een Kieffer...

De pagony Rennes daarentegen heeft wél zo'n frontriem... het hoofdstel lijkt er ook erg veel op! (38 euro)
Maar er zit wel een br frontriem aan..... vreemd...
Dit zou dus een ander hoofdstel kunnen zijn (ik laat in het midden of het een goedkope of dure is) waarbij de originele frontriem is vervangen.

AnoukShel

Re: wat vinden jullie van dit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:41

Daar gaat het verder niet om maar het gaat erom dat Ik nog nooit gehoord heb van de BR Goldline..

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:42

kan zelfs nog een pagony hoofdstel zijn waar een Br plaatje op is geslagen... (geloof het of niet, ik heb zelf gezien dat mensen dit deden!)

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:50

nou wat ik zei zie je iets aan het hoofdstel dat die zo mat is!!dus dof en bruinig van kleur bij de laatste foto's..

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:40

Je kunt op elk hoofdstel zo een ander plaatje zetten met een hamer hoor!

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:44

Er valt mij nog iets op aan het hoofdstel:

Als je een BR hoofdstel hebt zit het plaatje van BR meestal op het hoofdstel net iets boven de frontriem. Koop je een losse frontriem dan zit het plaatje op de frontriem, dit kan dus eigenlijk geen orgineel hoofdstel zijn.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:45

figora schreef:
Je kunt op elk hoofdstel zo een ander plaatje zetten met een hamer hoor!

Dat bedoel ik dus ook...
Ik kende een meisje die dat deed, omdat ze geen dure hoofdstellen kon betalen.... Eigenlijk best wel zielig, maar zij was er dik tevreden mee.....

Dit lijkt dus net op een pagony hoofdstel van 38 euro, met een BR plaatje erop geslagen....

(ik wil niemand aanvallen, maar duidelijk is inmiddels wel geworden dat het hoofdstel zó niet klopt)

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:45

kieffer zadels ben ik niet kapot van, maar ik heb een kieffer hoofdstel, en die gebruik ik alleen voor wedstrijden en die is nog steeds in superstaat

dit hoofdstel zou ik maximaal 25 euro voor betalen, omdat je ook voor 25 euro een prima nieuw hoofdstel van dan wel nog iets mindere kwaliteit kunt kopen.
de kwaliteit van dit hoofdstel is maar matig, en 75 euro, leg daar een paar euro's bij en je hebt een splinternieuw hoofdstel van betere kwaliteit

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:50

Emaartje schreef:
nou wat ik zei zie je iets aan het hoofdstel dat die zo mat is!!dus dof en bruinig van kleur bij de laatste foto's..

Dat vond ik ook, zie mijn reactie op de vorige pagina
Zou het absoluut niet doen, klopt niets van.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:22

ik doe het toch maar niet dan vertrouw er niet op..je kunt inderdaad een nieuwe kopen van pagony rennes bij divoza.en heb er een gezien van baseline goldline..op deze sitehttp://www.koster-ruitersport.nl/ voor welke zouden jullie dan gaan..

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:30

haha , ik moet om sommige reacties echt lachen
ga eens naar de ruitersportzaak , neem een hoofdstel van hh in je hand en in je andere hand een kieffer , kom mij daarna nog eens vertellen dat dat hetzelfde leer is ... sorrie
heb zelf zo'n beetje alle goedkopere hoofdstellen gehad en die zijn echt niet te vergelijken met mijn kieffer ...

ontopic , niet doen meid! nieuw 120 euro ??? mooi niet die van kieffer was bij mij 110 euro en ik geloof niet dat br duurder is ....
als je een mooi hoofdtel wil hebben en je overweegt deze voor 75 te kopen , spaar dan nog even door! dan kan je er een kopen van een goed merk van goede kwaliteit!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:37

Zal hem hier ook even neerzetten.

Mijn Bandiri hoofdstelletje goldline 40 euri's

Nu een jaar in bezit, sinds een half jaar elke dag gebruikt, sinds 2 maanden op 2 paarden en daarvoor alleen op wedstrijden en uit lessen.

Afbeelding

Niet gepoetst, snorrie

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:40

ik vind het hoofdtel na nog ene keer kritisch gekeken te hebben erg lijken op die van pagoni!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:41

Sily schreef:
Zal hem hier ook even neerzetten.

Mijn Bandiri hoofdstelletje goldline 40 euri's

Nu een jaar in bezit, sinds een half jaar elke dag gebruikt, sinds 2 maanden op 2 paarden en daarvoor alleen op wedstrijden en uit lessen.

http://img.photobucket.com/albums/v726/ ... .jpg[/img]

Niet gepoetst, snorrie

ik vind dit inderdaad een mooi hoofdstel voor zo'n prijs en het was duits leder heb ik begrepen..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:42

LPtjuh schreef:
ik vind het hoofdtel na nog ene keer kritisch gekeken te hebben erg lijken op die van pagoni!

pagony wat is dat voor leder wie weet dat?? en voor welke zullen jullie gaan dan..de bandari of pagony..

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:53

ik vind de sluitingen van de pagony mooier, dus zou voor de pagony gaan...
( mocht ik meer te besteden hebben toch voor de kieffer)

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:03

Ik heb oko een gold-line merk weet ik eigenlijk niet heeft ook geen aansnoer oid. maar heb hem nu een jaar (bij bitring is dat gouden randje enigzins gesleten maar ach kostte maar 35 euro incl. en is (bijna) iedere dag mee gereden)
Afbeelding

weet je al welke je gaat nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:33

gabyfedde schreef:
Denk dat dit weer iets is wat in de fabeltjeskrant thuishoort.

Hier een quote van Sablou over indisch leer, hij is zadelmaker dus denk wel dat hij verstand van heeft.
Citaat:
Op verzoek van enkele bokkers, hierbij een kopie van een e-mail dat ik aan enkele stuurde m.b.t. tuigleer...

...........

Ik zal je met een lang verhaal proberen uit te leggen wat het verschil is tussen goed tuigleer en zgn Aziatisch (Indisch) tuigleer.

Tuigleer dat normaliter voor westernzadels gebruikt wordt, komt van runderen. Nou is het ene ras rund niet het andere. De beste huiden voor tuigleer komen van koeien die in gematigde streken wonen (Noord-Amerika, Europa). Dit om de eenvoudige reden dat die een dikkere huid hebben (6 - 8mm). Nadat de huid van het rund af is gehaald word deze eerst geraspt: de vlees resten worden van de huid gehaald. Vervolgens wordt de huid gelooid. En hier zit het grote verschil tussen "goed" tuigleer en "indisch" tuigleer.

Goed.
Het goede tuigleer wordt minimaal 3 maanden (maar beter nog 6 maanden) in grote tonnen gelooid met een mengsel van eikenloog (gemalen eikenbast/eikenhout) en diverse andere plantaardige stoffen met water. Daarbij worden de vaten regelmatig gedraaid. Het resultaat is een tuigleer dat enorm sterk (en ook stug) is, anderzijds met water of olie zeer zacht wordt. Door het eikenloog is er een zeer stevige verbinding tussen de huidcellen en vezels ontstaan. Vervolgens worden de huiden op egale dikte geslepen (4 - 5 mm) of gespleten (snijden) in vellen van 1 - 3 mm dikte.
Het grote probleem hierbij is, dat eikenloog na gebruik een zeer zware belasting voor het milieu vormt. Vroeger kieperde men dat gewoon in de Maas (of Rijn) maar dat mag niet meer. Ook lozen op het riool mag niet meer. Leerlooierijen die nog met eikenloog (en diverse andere soorten plantaardig loog) werken, moeten sinds 1998 een eigen waterzuiverings installatie hebben. Deze investering was voor vele looiers niet op te brengen, met als gevolg dat er in Nederland geen looiers meer zijn die eikengelooid leer -zelf- looien. In Duitsland zijn er nog 3 en in Belgie/Franktijk nog +/- 8 die het nog doen. Dit soort leer heeft diverse waarmerken. Een bekend waarmerk is "Herman Oak" (weer die eik) uit USA. Wij gebruiken uitsluitend Europees tuigleer, kwaliteit Herman Oak.
Je zult begrijpen dat dit leer, door de het looien en de vele handmatige bewerkingen duur is.

India.
In de Aziatische landen wordt het leer veelal op basis van Chroom-Bromide gelooid. Dat gaat erg goed voor huiden die van dunnere kwaliteit zijn en die bijvoorbeeld voor de meubelindustrie of schoenindustrie (bovenzijde schoenen) gebruikt worden. Bij het chroomlooien blijft het leer soepel (net wat nodig is voor stoelen), maar heeft daartegen minder bindende vesels. Wil je dergelijke leer dan toch voor zadels gebruiken, voeg je er in de laatste fase van het looien "leer-cement" aan toe. De chemische naam ken ik niet, maar het resultaat is dat het leer hard wordt. Niet hard door de looing, maar hard door het toevoegsel. Buiten het feit dat "indisch" leer zelden dikker is dan 3 mm, heeft het ook nog een "karton" structuur. Bij rechte spanning nog niet zo'n probleem, maar bij zeer plaatselijke spanning (bijv. schuin op een riem) scheurt het veel sneller dan eiken gelooid leer van gelijke dikte. Het heeft nog een nare eigenschap. Maak je het vaker nat, komen de lagen leer los van elkaar te liggen. EN dat nat is niet alleen bij water, maar ook bij olie. Al met al is dit leer niet geschikt voor westernzadels. Dit soort "tuigleer" is spotgoedkoop. Mede ook door de lage loonkosten en het feit dat men het in India niet zo nauw neemt met het milieu (chroom is ook giftig). Verder is de tijd van looien beduidend korten als bij eiken loog.
Van "indisch" leer zonder leer-cement, worden overigens de moeiste dingen gemaakt, ook Engelse zadels (waarin veel minder -of geen- tuigleer wordt gebruikt).

Dan nog over de vermeende 'indisch leer kwaliteit' vwb de Kieffer hoofdstellen.
Ik heb een een jaar of 4 terug een enkelspantuig van Kieffer gekocht, mijn spaarvarken is nog aan het bijkomen , maar helaas, dit is dus ook indisch leer. Als ik dat in eerste instantie had geweten, had ik het niet aangeschaft,helaas heeft een tuigmaker mij dit, niet fijne, bericht verteld..
Kiefferspullen zijn over het algemeen indisch leer, maar, indisch leer kan bij goed onderhoud ook mooi glimmen en soepel zijn, ik heb hier ervaring mee, omdat ik mijn tuig natuurlijk netjes onderhoud.

BR hoofdstellen zijn ook indisch leer, de enige hoofdstellen waarvan ik zeker weet wat van beter kwaliteit dan indisch leer zijn, zijn de merken Stubben, Passier, KN, Prestige, Ainsley. Waarschijnlijk vergeet ik hier wat merken te noemen, maar ik weet wel zeker dat Kieffer en BR en HH en pagony etc allemaal indisch leer zijn.

helaas hebben wij, en dan ga ik even van het gros uit, niet genoeg kennis om de verschillende soorten leer te onderscheiden, zadelmaker is natuurlijk een vak apart. Met dat gegeven speelt de harnachementmarkt natuurlijk, helaas maar zolang er nog geen keurmerken zijn voor dit soort iets, zal het altijd wel zo blijven.
Wisten jullie trouwens dat op de A-merken zadels ook stukken indisch leer zit?

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:48

en toch blijf ik er bij dat het leer van hh van duidelijk mindere kwaliteit is dna het leer van kieffer, of dit nou door de manier van looien ( zeg ik dat goed ) of door wat anders kotm het verschil is er wel degelijk!

de goedkopere hoofdstellen zagen er na een half jaar echt niet meer nieuw uit. mijn kieffer na ruim een half jaar alsof ik hem net gekocht heb...
ook werd dat leer erg snel dof , wat die van kieffer
niet doet...
die goedkopere hoofdstellen werden snel slap. terwijl die van kieffer dat ook niet heeft ...

ik weet dus niet waar het verschil inzit en wil dat hele verhaal over indisch leer geloven , maar toch zie ik duidelijk verschil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:59

je hebt in indisch leer ook verschillende kwaliteiten, waarschijnlijk zijn onze produkten van een betere kwaliteit indisch leer, dan de goedkopere pagony spullen.

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:01

late we het daar dan maar op houden

cathynz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:39

Indisch leer is volgens mij te verglijke met Pagony spullen,

Ik heb Kieffer hoofdstellen thuis en die zijn echt niet te vergelijken met Indisch leer, de kieffer is heel soepel en blijft heel mooi ik heb hem al 10 jaar en ben ook geen poets freak,
als het goed is word kieffer gemaakt van goede kwalitijd Duits leer.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:58

mijn verzorgpaardje heeft hem ook maar dan van kieffer

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:09

Ik heb ook kieffer hoofdstellen en ik zweer er bij!!! Ze zitten mooi, en ik vind het een goede kwaliteit! En ik zie nooit schertjes ofzo, terwijl ik ook goedkopere hoofdstellen heb, waarbij ik wel scheurtjes heb, ik heb ook een HH gehad, en die had met een week scheurtjes.... En ik vind idd ook dat het verschil tussen kieffer en HH of pagony erg groot is!!