wie gebruikt er een pessoatuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:41

rockey schreef:
vonneke schreef:
Zoekt thuis maar is een foto wilms

Ik ga er morgen is ff voor kijken in de ruitersportzaak. En dan is ff bij iemand een cursusje volgen, lijkt me niet echt iets om zelf mee aan te tobben

haha nee is ook niet, jos heeft het me geleerd, want je weet niet hoe ze er voor de eerste keer op reageren, mijne bleef vrij cool, ze ging alleen wat harder lopen, en bokken, maar ik heb er ook gezien, die sloegen er naar waar je u tegen zegt, of zelfs een paard dat achterover klapte...

Idd... je wilt niet weten wat mijn paard doet als ik dat ding omdoe, HOE ik hem ook instel, als ze dat bontje voelt, bokt en springt ze net zolang tot hij of afvliegt, of direct onder haar staart zit en hij niet meer inwerkt.
Ik kan boos worden (heb ik ook een keer gedaan) en dan stopt ze wel met bokken, maar is ze zo over de zeik dat ze niet meer wil ontspannen...

Maar goed, ik heb de moed nog niet opgegeven... ze zal er vast een keer aan wennen...

Anoniem

Re: wie gebruikt er een pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:35

Heb gisteren een singel en een pessoatuig gekocht.

Jammergenoeg zit er geen beschrijving bij

Toevallig iemand die die thuis nog heeft liggen en naar mij wil mailen oid?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:45

Ik wiler ook graag 1 tje.
Misschien een idee voor kerst of sinterklaas
Of misschien heb ik dan wel zoveel geld gekregen dat ik er zelf 1 kan gaan kopen
Bij ons liggen er van harry's horse maar daar zit geen beschrijving bij, dus misschien wil iemand hem ook naar mij sturen? Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:06

die heb ik dus ook gehaald gisteren en idd geen beschrijving erbij

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:31

Sily schreef:
Ymke ik heb gelijk het boek longeren met pessoa erbij gekocht, erg handig.
Staan plaatjes in, zodat zelfs ik (domme blondje) het niet fout kan doen

Trouwens misschien ook wel een leuk en handig boek voor TS?
Weet de auteur zo even niet uit mijn hoofd.

Zou je de auteur aub even willen opzoeken? Lijkt me een handig boekje, want mijn handleiding is zo verschrikkelijk beknopt )

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:20

He, das leuk! Ik denk er ook al een hele tijd over om zo'n tuigje te kopen, maar gezien mijn verzorgpony echt overactief is en flink heet kan worden van rare dingen (bokken, steigeren, als een gek rondjes rennen.. ) weet ik niet zeker of ik dit plan moet doorzetten.
Zo'n tuig + singel is toch behoorlijk prijzig, en als het nou niet werkt heb ik er dus niets aan. Ik ken verder ook niemand die zo'n tuig heeft, dus ik kan hem ook van niemand lenen om te kijken of het wat is..

de pony waar ik het over heb is een zwaarder gebouwd type, een welshcob. Het probleem is dat alles tussen de oren zit en ze oorspronkelijk beleerd is als karrepaard ( ik rijd haar 3 keer per week dressuurmatig, en met de eigenaar loopt ze dus lange afstanden voor de kar ) wat tot gevolg heeft dat ze moeite heeft met buigen, stelling en netjes aan de teugel lopen zonder overal naar te willen kijken. Moet ik dan een pesoa-tuig aanschaffen of raden jullie iets anders aan ?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:34

Ik leerde er voor het eerst mee werken in zweden, vond het zo`n raar ding! maar na die periode was ik helemaal weg van de pessoa. Hier in nederland duurde t toen nog dik een jaar voor ze pas verkocht werden, ik had er toen zelf een gemaakt en iedereen verklaarde me voor gek met dat "werktuig"

leuk te zien hoe favoriet de pessoa nu is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:52

Bij mij op stal zullen ze ok wel raar kijken, dat deden ze namelijk al toen we begonnen met touwtjes te longeren

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:50

Ik gebruik ook een pessoa, en ik vind het echt een super ding!
Afbeelding
Afbeelding

En voor degene die geen gebruiksaanwijzing hebben.. hebben jullie toevallig wel een catalogus? (Van divzo of horselover oid) Daar staat meestal ook een uitleg in

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:59

Nee jammer genoeg heb ik die geen.

Dus als iemand me aan de uitleg kan helpen, heel graag.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:08

Ik vraag me af of diegene die hier foto's plaatsen wel goed informatie hebben ingewonnen. Bij heel veel foto's zit het bontje op de kont namelijk te laag waardoor de werkinh Nihil is.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:43

Ik gebruik het op mijn werk, ik moet zeggen dat het een fijn systeem is! In het begin zit je even te klungelen met touwtjes en katrolletjes, maar je hebt het zo door. Volgens mij zit hij op de foto niet zo heel verkeerd hoor, maar je kan hem natuurlijk ook hoger instellen of juist lager, dat is het fijne van de pesssoa

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:07

probeer het maar eens. Bontje hoger op de kont en dan 15min lekker voorwaarts longeren of het bontje in de holte van de benen en dan 15 min longeren, wedden dat je verschil ziet.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:11

Heb toch nog een vraagje ik doe altijd zegmaar dat touwtje door een rondje van mijn singel dan maak ik het vast aan het bit (het catrolletje/klipje) en dan naar beneden tussen de benen het andere klipje vast maar zie ook veel die hem meteen net als Kath_ vast maken volgens mij ben ik een beetje vaag.

Ga wel even fotos zoeken van wat ik bedoel maar vraag me af hoe die eigelijk moet dan

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:14

Ja ik doe hem afwisselend vast..
of noujah sinds jij (chatelaine) dat gezegd heb doe ik het ook zo..

En @ Ymke
Als ik het bontje hoger doe, werkt ze juist minder..
En ik denk dat dat per paard verschillend is

Ik heb hem nu eigenlijk wel iets hoger zitten, maar niet zo hoog als op die foto van die haflinger
Laatst bijgewerkt door Kath_ op 04-11-05 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:15

Kath, dan heb je hem waarschijnlijk voor de rest niet goed afgesteld.
Hij hóórt officieel hoger op de kont te zitten, kijk alle boeken er maar eens opna..

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:18

Dat zal best allemaal wel, maar zo loopt ze fijner dan dattie hoger zit..

Ik heb hem eigenlijk nog nooit bij iemand zo hoog zien zitten als op de foto op de vorige pagina..

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:37

Ik heb er een in de kast liggen, maar ben er zelf ws niet zo handig in dus gebruik hem zelden. Sjors is niet echt dol op longeren, dus actief wordt hij er niet van (alles behalve zelfs ). Ik rijd liever .

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:39

Onassa wordt er ook altijd helemaal hyper van en presteerd het om het bontje op haar rug te bokken.
Ik heb het alleen nog nooit zo ingesteld dat de lijnen tussen de benen door gaan naar de singel, misschien moet ik dat eens proberen.
het is dta ik nu ziek ben, anders was ik het gelijk gaan uittesten ,krijg dan gelijk de kriebels om het te gaan proberen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:53

Op de prentjes van pessoa-verkopers (bijv van Ooteman en Tackshop) zit het bontje toch ook tamelijk laag?

Ooteman: Afbeelding

Tackhop: Afbeelding

Bij mijn pessoa van Ooteman zit wel een handleiding maar die is verschrikkelijk beknopt. Er staan eigenlijk alleen tekeningetjes in van de 4 manieren waarop je de pessoa kunt instellen.

Ik ben eigenlijk een complete beginner wat betreft longeren met pessoa. Ik heb er pas één aangeschaft (longeerde voordien met touwtjes zoals Haanstra) en heb er vandaag voor de tweede keer mee gelongeerd.

Vorige keer had ik alles wat te lang gelaten, zodat ze rustig kon wennen aan het bontje achter haar kont. Ze heeft toen een paar keer geprobeerd er van weg te crossen en heeft een paar keer flink gebokt, maar daarna was het goed. Vandaag maakte ze alleen het eerste rondje er een probleem van. Ik heb de pessoa wat korter gezet en het bontje hoger gehangen zoals bij die haflinger en ze liep echt fijn Ik ben dus blij met mijn aankoop.

Ik heb nog een vraagje. Ik maak de pessoa vast aan de ring tussen de voorbenen. Galopperen jullie ook als de pessoa zo is ingesteld? (dat is nl in tegenstrijd met mijn mini-handleidingkje)

Vonneke, ik heb helaas geen scanner, anders scande ik mijn handleiding wel even in. Is er via Google niets te vinden?

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:56

Kath_ schreef:
Dat zal best allemaal wel, maar zo loopt ze fijner dan dattie hoger zit..

Ik heb hem eigenlijk nog nooit bij iemand zo hoog zien zitten als op de foto op de vorige pagina..

Dat doet blijkbaar iedereen het fout

Als ik de slof heeeel strak trek loopt mijn paard ook mooi in het krulletje en werkt die slof blijkbaar goed, maar het is niet de goede methode.

Natuurlijk werkt de pessoa als hij daar laag in de holte hangt, maar hij doet beter zijn werk hoger op de kont.

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:59

Flutterby schreef:
He, das leuk! Ik denk er ook al een hele tijd over om zo'n tuigje te kopen, maar gezien mijn verzorgpony echt overactief is en flink heet kan worden van rare dingen (bokken, steigeren, als een gek rondjes rennen.. ) weet ik niet zeker of ik dit plan moet doorzetten.
Zo'n tuig + singel is toch behoorlijk prijzig, en als het nou niet werkt heb ik er dus niets aan. Ik ken verder ook niemand die zo'n tuig heeft, dus ik kan hem ook van niemand lenen om te kijken of het wat is..

de pony waar ik het over heb is een zwaarder gebouwd type, een welshcob. Het probleem is dat alles tussen de oren zit en ze oorspronkelijk beleerd is als karrepaard ( ik rijd haar 3 keer per week dressuurmatig, en met de eigenaar loopt ze dus lange afstanden voor de kar ) wat tot gevolg heeft dat ze moeite heeft met buigen, stelling en netjes aan de teugel lopen zonder overal naar te willen kijken. Moet ik dan een pesoa-tuig aanschaffen of raden jullie iets anders aan ?

*kuch

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:00

een pessoa is voor ieder paard geschikt, mits je het gewoon corretc opbouwd en niet ineens op het strakste gooit.

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:05

Dat snap ik ook wel, maar ik ben dus bang dat ze er averechts op reageert: dus kop in de lucht gooien en lopen dribbelen / bokken (en bokt heel raar gerekt op een manier waarop ik bang ben dat ze alsnog de boel kapot zal trekken )

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:07

Waar slaat die slof opmerking op?

Ik heb hem echt niet zo strak dat ik der in de krul trek hoor, en ik hem hem wel hoger gehad, maar daar reageert ze minder goed op.. en zo reageert ze het best.

Als ze weer goed is ga ik het wel proberen om hem zo hoog te doen.. en daar foto's van maken..