Hoe steigeren aan de hand afleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Hoe steigeren aan de hand afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:08

Margreet, die tip heb ik idd ook gehad, een soort van tuigje creeeren waardoor omhoog komen niet kan.

Die steentjes ga ik ook proberen mocht ze toch de kans krijgen om omhoog te komen, een zweep gebruik ik niet bij haar, want dat werkt alleen maar averechts.

Btw die tips van sommige over tussen de oren slaan gaat en beetje lastig. Niet dat ik dat een goeie tip vind, maar hoe wil je dat doen als er een paard van 1.66 boven je staat, hoe kom je dan in godsnaam bij zijn hoofd?.. Maargoed, ik wilde die tip toch al niet uitproberen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:57

Hallo

In het boek van veulen tot rijpaard staat informatie hoe te handelen bij stijgeren

Als de hengst (hoofdstuk ging over hengsten) opspringt zal hij onvermijdelijk zijn kwetsbare delen blootstellen; buik, borst en de binnenkant van zijn dijen. Die zachte delen zijn het eerste doelwit voor de wilde katten en honden die op het wilde paard jagen en hij zal ze instinctief willen beschermen. De effectiefste manier om een steigerend paard te corrigeren is dan ook om het zodra het gaat staan hard op de onderbuik te slaan met een stuk touw of het uiteinde van de zweep. Met zo'n behandeling zal de hengst wel uitkijken om zijn kwetsbare delen opnieuw op die manier bloot te stellen. Meestal hoeft u het maar één of twee keer te doen om de boodschap over te brengen

Hoop dat je dr wat mee kunt!!

Groetjes margreet

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:59

Kijk maar uit dat hij niet bovenop je landt...

Al dat soort tips, ook dat gerommel met die eieren, zijn allemaal leuk, maar praktisch zo goed als niet uitvoerbaar.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 13:00

Margreet dat bedoel ik ook. Ik weet niet of de mensen die de tips geven zelf eens met een steigerend paard hebben gestaan, maar de helft van de tips zijn gewoon niet uitvoerbaar ivm veiligheid.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:02

Ik ga met Lia mee, ketting over de neus en een bananahose mee

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:41

idd kim, das t enige wat echt werkt al doet een springzweepje ook wonderen want ik heb geen bananahose
iig bij grote sterke volwassen paarden, mn toen nog 1,5 jarige kwam ook vuil omhoog die heeft 2 trappen in dr buik gehad(had trouwens ook touw over dr neus) en sindsdien heeft ze niet meer aan de hand op dr achterbenen gestaan als ik voetjes wilde afspuiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:07

Voordeel van een bananahose is dat je hem net zo lang kunt maken als je hem hebben wilt.
Je kan dan gewoon naast het paard staan en hem toch veilig onder zijn buik raken (en dan ook echt goed hard!!!).

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:10

Margreet schreef:
Kijk maar uit dat hij niet bovenop je landt...

Al dat soort tips, ook dat gerommel met die eieren, zijn allemaal leuk, maar praktisch zo goed als niet uitvoerbaar.

Als je teneinde raad bent dan ga je toch dat soort dingen uitvoerbaar maken. Zo veel werk hoeft het echt niet te zijn. en het effect was bij die van mij super.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:15

ja eieren op zn hoofd kapot slaan als je erop zit lukte mij ook
dat die van mij zich toen om liet vallen had niemand erbij gezegd, die zeiden nee dan gaan ze rennen of ze landen gewoon en gaan stilstaan

nou de mijne gooide zich achterover

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:56

zoals al eerder is beschreven jij moet boven je paard staan en niet andersom.
als je paard steigerd dan moet je het met een kordate manier afstraffen is niet leuk maar heeft wel het beste effect, ze zullen het een tweede keer proberen als je gelijk ingrijpt ben je er wel van af.
en gebruik heel goed je stem. laat zien dat jij de baas bent en niet bang zijn.
je ziet zelf gauw genoeg wanneer een paard bang is maar uit jouw verhaal merk ik dat niet, ik denk eerder dat je zelf bang bent.
wat dat betreft moet je sterker in je schoenen staan en het niet zielig vinden.
mocht je het zelf niet kunnen laat dan een ander doen zodat je zelf ziet hoe het werkt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:04

Ik ben idd banger voor haar dan voor mijn ruin. Echt bang vind ik een groot woord, maar ik ben banger. Vooral ook omdat ik niet weet hoe ik het moet aanpakken. Ik heb veel ervaring met paarden, maar dit heb ik nog niet meegemaakt, niet op deze manier.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:05

gewoon een keer als ze omhoog komt, effe de bananahose en een flinke ruk eraan........

boos worden mag echt op zo een moment, ik ben geen voorstander van boos worden......... maar als een paard dat soort fratsen uithaald ben ik meer boos dan bang

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:14

ik ga het proberen, morgen is vriendlief er om te helpen en dan ga ik kijken wat ik met de trailer kan doen. Vandaag de trailer in de bak gehad en ze liep er bijna gewoon in (zonder dat ik in de buurt was) dan kan je mij niet vertellen dat het angst is. Morgen ga ik de tip met de banaan proberen, en het touw over de neus!
Bedankt alvast voor het meedenken!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:29

Ik vond dat idee met een touwtje om dat zakje met een eitje erin wel handig eigenlijk, had wel gehoord van kapot slaan maar lijkt me idd niet practisch, aan het touwtje trekken waardoor zakje openspringt is denk nog wel doenbaar.

Birne deed het trouwens ook aan de hand, schrok me wild en heb hem meteen met de achterkant van mijn arm een behoorlijk knal aan de zijkant van zijn hoofd gegeven terwijl ik hem naar beneden trok.
Hij is niet kopschuw en als hij nu neiging krijgt zeg ik NEE en dan blijft het daarbij.

Par deed het aan de longeerlijn, 1 keer de zweep onderlangs gehaald, ook over.
Was ook wel heel dom van haar om haar kwetsbare kant zo ten toon te stellen.

Bananahose zou ik ook mee aan de slag gaan met Birne, maar is nu niet meer nodig.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:39

probeer het morgen en laat niet merken dat je bang bent, dat hebben paarden heel snel door, probeer te handelen en lukt dit niet, treed gelijk met je stem word maar goed boos en laat merken dat jij de baas bent en het beu is en denk maar aan iets waar je boos om word. is ook goed voor jou werkte bij mij ook maar dan in een andere situatie.

pintara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 01:01

jammer dat trailerladen vaak met zoveel (tijds-) druk gebeurt! vooral aanleren is nodig met geduld en cosequentie, probeer slaan ed zoveel mogelijk te vermijden, en vraag desnoods iemand met veel ervaring en toch geduld, bijvoorbeeld uit je rijvereniging om hulp, dan gaat je zefvertrouwen ook verbeteren, en de combinatie van iemand met ervaring en je eigen zelfvertrouwen doet wonderen. Ik heb zo op korte tijd geleerd om arabische volbloed-dekhengsten onder controle en in de trailer te krijgen
je kan ook proberen met achterwaarts te laden , soms helpt het echt !!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:51

Renske20 schreef:
ja eieren op zn hoofd kapot slaan als je erop zit lukte mij ook
dat die van mij zich toen om liet vallen had niemand erbij gezegd, die zeiden nee dan gaan ze rennen of ze landen gewoon en gaan stilstaan

nou de mijne gooide zich achterover

Laat duidelijk zijn dat ik heel erg tegen het met eieren op het hoofd slaan ben. Je moet een paard helemaal niet tussen zijn oren slaan. Heb al wel eens een paard zo aan de grond zien vallen heel gevaarlijk. Daarom ook mijn zakjes theorie.

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:32

pintara schreef:
jammer dat trailerladen vaak met zoveel (tijds-) druk gebeurt! vooral aanleren is nodig met geduld en cosequentie, probeer slaan ed zoveel mogelijk te vermijden, en vraag desnoods iemand met veel ervaring en toch geduld, bijvoorbeeld uit je rijvereniging om hulp, dan gaat je zefvertrouwen ook verbeteren, en de combinatie van iemand met ervaring en je eigen zelfvertrouwen doet wonderen. Ik heb zo op korte tijd geleerd om arabische volbloed-dekhengsten onder controle en in de trailer te krijgen
je kan ook proberen met achterwaarts te laden , soms helpt het echt !!

ik heb natuurlijk alles met geduld geprobeerd, maar zij is gewoon aan het klieren nu.

Achterwaarts laden en dan? Dan staat ze achterstevoren in de trailer ?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:51

#Ymke# schreef:
Margreet dat bedoel ik ook. Ik weet niet of de mensen die de tips geven zelf eens met een steigerend paard hebben gestaan, maar de helft van de tips zijn gewoon niet uitvoerbaar ivm veiligheid.

Ik spreek uit ervaring - helaas - en wat bij mij heeft geholpen is toch echt met de zweep vooruit slaan. Kan je ook door een ander laten doen he, jij wandelen met paard en zodra hij dreigt stil te staan of omhoog te komen met zweep tegen kont naar voren meppen of dit dus door een ander laten doen. Wel inderdaad goed opletten én handschoenen aan!!!!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:58

#Ymke# schreef:
ik heb natuurlijk alles met geduld geprobeerd, maar zij is gewoon aan het klieren nu.

Achterwaarts laden en dan? Dan staat ze achterstevoren in de trailer ?

dat is niet verstandig, zeker niet om dan zo te gaan rijden met de trailer
dan staat het gewicht nml verkeerd verdeeld en daar is de trailer niet voor gemaakt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:06

neej, ik was ook niet van plan om achterwaarts te gaan laden, ik kan niet keren in mijn 1 1/2 paardstrailer...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:09

dacht ook niet dat je het ging doen, maar you never know, sommige mensen proberen alles dus ik denk ik zet het er maar ff bij

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 23:09

je hebt aparte mensen rondlopen ja

Aan de hand ben ik nu druk bezig met streng en strak houden, ho is ho en lopen is lopen. Geen stap meer of minder. Dit ga ik een paar dagen doen en dan van het weekend de trailer proberen.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:14

laat het even weten hoe het gaat ben wel benieuwd geduld en een liefdevolle maar kordaate hand bereik je veel mee.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:23

ik heb het trailerladen maar even uitgesteld. Ik ben erachter dat ze behoorlijk onzeker is in de omgang. Zodra ik haar straf, en dan nog alleen puur met m'n stem, zie je haar al verschieten. Ik ben nu een goede wisseling tussen straffen/strenger aanpakken en geduld/belonen aan het zoeken, en ik merk toch wel al wat vooruitgang in haar doen en laten.