Voeradvies gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Voeradvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:47

ellepel schreef:
de eiwitten die in hooi zitten kan een normaal paard gewoon verteren hoor zonder daar problemen mee te krijgen.
tenzij je echt heeeel veel gaat voeren, dan natuurlijk wel weer.

eiwitten toegevoegd in bijv krachtvoer geven vaak wel problemen, evenals wortels, die bevatten nogal wat suikers, dus voor een paard op rust daar niet teveel van gaan voeren ( tot max 3 wortels per dag)

zemelen bevatten eigenlijk geen voedings waarde, is puur en alleen buikvulling.
geef je ze droog dan werken ze stoppend, geef je ze nat dan werken ze laxerend...

Ik ben er niet gerust in dat hooi Ik weet niet hoe oud het is
Dus ik geef de zemelen best geweekt?En hoelang zouden ze dan moeten weken?Met warm water??Volgens Aafje moet je ze weken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:54

als ik op google ga zoeken met de woorden zemelen en paard krijg ik heel veel info, en ook dat het niet erg verstandig is om te gaan voeren.
vanwege de scheve calcium/fosfor verhouding.
je zult dus naats die zemelen wel degelijk brok moeten gaan voeren..

t allersimpelste is gewoon bij de plaatselijke boer in je buurt te vragen om een paar pakken hooi van vorig jaar, die boer zal je met alle plezier willen helpen, en zo voer je toch t veiligste...

hier staat wat info over zemelen:

http://forums.avro.nl/dn/tm.asp?m=61721 ... chor#62140

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:02

ellepel schreef:
als ik op google ga zoeken met de woorden zemelen en paard krijg ik heel veel info, en ook dat het niet erg verstandig is om te gaan voeren.
vanwege de scheve calcium/fosfor verhouding.
je zult dus naats die zemelen wel degelijk brok moeten gaan voeren..

t allersimpelste is gewoon bij de plaatselijke boer in je buurt te vragen om een paar pakken hooi van vorig jaar, die boer zal je met alle plezier willen helpen, en zo voer je toch t veiligste...

hier staat wat info over zemelen:

http://forums.avro.nl/dn/tm.asp?m=61721 ... chor#62140

ZUCHT Je heb gelijkt!Ik weet het nu ook even niet meer
Hooi zal vast niet lukken aangezien we op een manège staan,dju!
Sorry hoor,maar nu komt me het even het strot uit,ik ben er weer voor verantwoordelijk en dan nog,waarom raden de DA's dat dan aan??
Vrees dat het niet lukt met dat hooi,dus wat nu??

Trouwens,is dat wel te vertrouwen bij de boer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:05

tja.....het is maar tijdelijk he?
dan toch die zemelen proberen denk ik hoor.

ik zou zelf wel doen, om het toch iets vochtig te gaan maken dan, omdat hij ook stilstaat is dat denk ik beter dan droog te voeren.
doe niet meteen een hele boel ,maar voer de hoeveelheid langzaam op, zo kan het paard daar makkelijker aan wennen

tuurlijk is het te vertrouwen bij een boer, waarom niet? en je kunt een paar pakjes thuis bewaren en elke dag wat meenemen?

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:07

ik weet niet of je de In de Strengen ook krijgt of leest, maar in de laatste uitgave staat een heel artikel gewijd aan voeren (ruw voer en kuil).
Ik denk dat je dat antwoord geeft op al je vragen. Mocht je de IDS niet hebben, dan kan ik het wel voor je inscannen en mailen.

Toch wil ik nog wel even reagerenop verschillende reactie op het voeren van oud hooi/eiwitten en suikers. Hooi dat laat in het seizoen is gewonnen bijv. augustus/september zijn de stengels wat houtachtiger. Hierdoor is het eiwit en suikergehalte lager. Eigenlijk is het vergelijkbaar met stro. Hooi dat is gewonnen in mei - juli bevat meer suiker en eiwit. Hooi van een jaar oud (ligt eraan wanneer gewonnen) bevat minder voedingsstoffen. Zorg er wel voor dat je paard wel alle vitaminen en mineralen binnen krijgt. Een volwassen paard heeft per 100 kg lichaamsgewicht circa 1 kg ruwe celstof nodig.
Zoals Ellepel al zegt; kijk uit met het geven van eiwit en suikers. Hierdoor kan je paard spierbevangen worden. Voor krachtvoer kun je ook het type gebruiken dat aan koudbloeden gevoerd. Een goede voerfabrikant kan je hier zeker over informeren. Dan nog even over zemelen; bevat veel eiwit. Uitkijken dus. Wortels bevatten gemiddeld 6% suiker en veel vitamine A.

Ellepel je was me net een minuutje voor over die zemelen. Ik heb precies het zelfde gedaan. Ik zou het niet voeren.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:09

[quote="Alani"]ik weet niet of je de In de Strengen ook krijgt of leest, maar in de laatste uitgave staat een heel artikel gewijd aan voeren (ruw voer en kuil).

Kuil moet krachtvoer zijn. Sorry

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:11

Alani schreef:
Alani schreef:
ik weet niet of je de In de Strengen ook krijgt of leest, maar in de laatste uitgave staat een heel artikel gewijd aan voeren (ruw voer en kuil).

Kuil moet krachtvoer zijn. Sorry

Nee dat artikel niet,wil je het even scannen voor me?
Wat zou jij doen Alani?Momenteel weet ik het even niet meer,DA raadde het aan en ik ben te verantwoordelijk voor dat paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:13

op zich kun je zelf dus wel kijken hoe het hooi is wat er nu gevoerd word daar, is het lang en vrij grof? dan valt het mee en kan het paard daar toch vrij veel van eten denk ik

over die zemelen lees ik vele tegenstrijdige berichten op internet, persoonlijk zou ik t dus ook niet gaan doen.
maar toch met eventueel hulp van iemand die goed verstand heeft van hooi een paar pakjes halen en dan thuis bewaren en dat meenemen om te voeren...

tja blijft moeilijk denk ik hoor....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:14

ellepel schreef:
op zich kun je zelf dus wel kijken hoe het hooi is wat er nu gevoerd word daar, is het lang en vrij grof? dan valt het mee en kan het paard daar toch vrij veel van eten denk ik

over die zemelen lees ik vele tegenstrijdige berichten op internet, persoonlijk zou ik t dus ook niet gaan doen.
maar toch met eventueel hulp van iemand die goed verstand heeft van hooi een paar pakjes halen en dan thuis bewaren en dat meenemen om te voeren...

tja blijft moeilijk denk ik hoor....

Begin dus ook te twijfelen
En ik weet ook niemand die verstand heeft van hooi

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:22

Sorry dat ik het zo zeg maar het lijkt nu wel alsof je een probleem zoekt.Je zegt zelf dat het hooi is van een paar maanden oud dit kun je gerust voeren dit wordt aan zoveel paarden gevoerd niet iedereen heeft nog hooi liggen van vorig jaar.En met die eiwitten valt het reuze mee daar kan je paard niets van krijgen dat kan wel als je heel veel krachtvoer gaat geven daarom adviseren we je om daar maar 1/2 kilo van te geven en wel heel veel hooi te voeren.Ik zou die zemelen in iedergeval niet aan mijn paard geven maar ja dat moet iedereen zelf weten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:26

monsera schreef:
Sorry dat ik het zo zeg maar het lijkt nu wel alsof je een probleem zoekt.Je zegt zelf dat het hooi is van een paar maanden oud dit kun je gerust voeren dit wordt aan zoveel paarden gevoerd niet iedereen heeft nog hooi liggen van vorig jaar.En met die eiwitten valt het reuze mee daar kan je paard niets van krijgen dat kan wel als je heel veel krachtvoer gaat geven daarom adviseren we je om daar maar 1/2 kilo van te geven en wel heel veel hooi te voeren.Ik zou die zemelen in iedergeval niet aan mijn paard geven maar ja dat moet iedereen zelf weten.

Ik zoek hélemaal geen probleem! Ik krijg tegenstrijdige reacties:DA zegt zemelen en bokt zegt niet,dus tja wat is het nu??
Vergeet ook niet dat ik verantwoordelijk ben voor dat paard en ook zekerheid wilt hebben want tja op de eigenaar zal ik niet kunnen rekenen,helaas...
Alani zegt dat het hooi dat op de manège is heel veel eiwitten bevat en dus niet aangeraden is

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:27

En sorry dat ik bij dat laatste aanvallend overkwam,is niet mijn bedoeling maar het is enorm frustrerend voor me nu en ik WIL zekerheid.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:37

En idd ellepel,het is tijdelijk,misschien 3weken tot ie weer de hele dag paddock op mag

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:41

Blue; ik zeg niet dat hooi op de manege teveel eiwit bevat, je moet nagaan wanneer het gewonnen is. Ik ben het wel een klein beetje met Monsera eens; maak niet een te groot probleem. Gebruik je gezonde verstand en aan de hand van de adviezen hier, ga je jouw paard voeren. Ik heb je aangeven wat gemiddeld een paard nodig heeft. Da's in jouw geval circa 7 kg ruw voer en 1kg onderhoudsbrok. Geef als ruw voer ook wat stro. Hierin zit niet zoveel voedingswaarde maar hij heeft wel buikvulling en wat te doen. Geeft 2x per dag krachtvoer en daarnaast een paar kilo wortels (circa 4 kilo), liefst een beetje grote. Ook hiermee zorg je ervoor dat hij wat te doen heeft en de dag een beetje doorkomt. Mag je ook met hem stappen a/d hand.
Enne, dan voor wat betreft het artikel; dat scan ik maandag effe voor je in en mail het naar je toe. Stuur me dus effe je emailadres.
Geen zorgen maken, komt vast allemaal wel goed.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:45

Toen mijn paard hoefbevangen was geraakt raadde de DA mij aan veel geweekt hooi te geven. Ik was er helaas niet bij en de stalmeester heeft niet doorgevraagd waarom.

Misschien dat door weken ook de voedingswaarde afneemt. Misschien ook een idee voor jou, ik neem aan dat de DA het hooi niet zonder reden laat nat maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:47

alani zegt het wel goed, alleen die wortels dus niet gaan voeren,vanwege de suikers die erin zitten,( hij heeft ook geen wortels nodig als hij niks doet)

whehehe ik ben niet tegen wortels hoor, maar dit paard staat nu stil dus vind ik het een beetje overbodig.

dus nog 1x:
gewoon het hooi wat hij daar op de manege krijgt, beetje krachtvoer erbij voor de vitamientjes en alles komt wel goed!!!

enne Reem:
het ging over nat maken van zemelen, niet van hooi volgens mij.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:49

Alani schreef:
Blue; ik zeg niet dat hooi op de manege teveel eiwit bevat, je moet nagaan wanneer het gewonnen is. Ik ben het wel een klein beetje met Monsera eens; maak niet een te groot probleem. Gebruik je gezonde verstand en aan de hand van de adviezen hier, ga je jouw paard voeren. Ik heb je aangeven wat gemiddeld een paard nodig heeft. Da's in jouw geval circa 7 kg ruw voer en 1kg onderhoudsbrok. Geef als ruw voer ook wat stro. Hierin zit niet zoveel voedingswaarde maar hij heeft wel buikvulling en wat te doen. Geeft 2x per dag krachtvoer en daarnaast een paar kilo wortels (circa 4 kilo), liefst een beetje grote. Ook hiermee zorg je ervoor dat hij wat te doen heeft en de dag een beetje doorkomt. Mag je ook met hem stappen a/d hand.
Enne, dan voor wat betreft het artikel; dat scan ik maandag effe voor je in en mail het naar je toe. Stuur me dus effe je emailadres.
Geen zorgen maken, komt vast allemaal wel goed.

Het probleem is dat de eigenaar moet willen meewerken.
Als ik nou telkens 2x een kwart kilo geef + veel hooi.Is dat dan goed?
Het hooi is gewonnen rond mei/juni.Is dat ok?
En als hij weer van 's morgens tot 17-18u op de paddock staat,weer gewoon voeren?
Laatst bijgewerkt door Armaris op 04-11-05 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:50

En wat doe ik met die zemelen?Die staan daar toch maar te staan?
(Zou de winkel die terugwillen? )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:53

hoe vaak voeren ze daar op de manege?
ik denk zo 4x per dag een plak hooi en dan idd die 2x een kwart kilo brok erbij,
moet lukken!!!

die zemelen kun je er wel bij gaan voeren hoor, niks mis mee, nu voer je het er bij he?
als je alleen dat zou voeren zou het niet goed zijn, maar nu doe je het erbij, en t bevat toch bijna geen voeding dus kan dat heel goed.
lekker als buikvulling erbij

gewoon nat maken, dan werkt het iets beter.

en nu ga ik patat eten!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:58

ellepel schreef:
hoe vaak voeren ze daar op de manege?
ik denk zo 4x per dag een plak hooi en dan idd die 2x een kwart kilo brok erbij,
moet lukken!!!

die zemelen kun je er wel bij gaan voeren hoor, niks mis mee, nu voer je het er bij he?
als je alleen dat zou voeren zou het niet goed zijn, maar nu doe je het erbij, en t bevat toch bijna geen voeding dus kan dat heel goed.
lekker als buikvulling erbij

gewoon nat maken, dan werkt het iets beter.

en nu ga ik patat eten!

Ok,nu heb ik hem volledig door!
Ik zie wel dat ik minder zemelen geef dan krachtvoer,goed?
Hoelang blijft zoiets goed?
En als hij weer volledig de paddock opgaat van 's morgens tot 's avonds weer opnieuw het oude ritme oppakken??
Ze voeren 2x per dag

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:25

Wat een gezemel over de zemelen. Ik weet al niet eens meer wat nou het probleem alweer was, maar ik heb de indruk dat er nu een beetje moeilijk wordt gedaan, sorry.

Ruwvoer is de basis van het paardendieet, geef het paard dit gewoon voldoende. Voor de vitamine en mineralen zet of hang je een goede liksteen inde stal, zoals Horslyx Original of in dit geval horslyx Mobility. Verder kun je een handje structuurmeusli geven als de andere paarden ook hun eten krijgen. Structuurmeusli wordt vaak gegeven als bijvoer, en is dus vaak minder energierijk, maar bevat wel veel vezels. Die vezels zijn dan tevens een goed alternatief voor de zemelen, al zie ik het probleem met de zemelen niet.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:34

Blue_Star schreef:
En sorry dat ik bij dat laatste aanvallend overkwam,is niet mijn bedoeling maar het is enorm frustrerend voor me nu en ik WIL zekerheid.

Ja ik snap natuurlijk wel dat het vervelend is maar maak er niet een al te groot probleem van.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:37

ellepel schreef:
enne Reem:
het ging over nat maken van zemelen, niet van hooi volgens mij.

Klopt. Maar ze was toch ook bang dat het hooi te voedingsrijk was? Van de DA moet ik het hooi weken, ik denk dat daarom de voedingswaarde wat afneemt. Dus als ze bang is dat hooi te geven kan ze ook eens kijken wat het effect is van geweekt hooi.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:38

monsera schreef:
Blue_Star schreef:

Ja ik snap natuurlijk wel dat het vervelend is maar maak er niet een al te groot probleem van.

Sorry Ik heb enkel bovenstaande vragen nog en dat is alles.Hoeveel zemelen en of ik weer op zijn 'oude ritme' mag overgaan als hij weer van 's morgens tot 's avonds de paddock opgaat en hoelang die zemelen goed zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:31

ik heb geen idee hoeveel zemelen je moet gaan voeren. nog nooit gedaan, maar ik denk dat je bijvoorbeeld begint met een kwart schep?
dus een kwart voerschep, daar wat water op, even laten staan en dan voeren..

na een dag of vijf ofzo dan overstappen op een halve schep, meer lijkt me niet nodig..

niet bij de biks gaan voeren,maar gewoon op een andere tijd, 2x per dag hooi is veel te weinig trouwens, elk paard hoort minimaal 3x per dag hooi te krijgen,maar goed sommige bedrijven voeren nou eenmaal zo.

op de verpakking van je zemelen staat wel een datum tot wanneer het goed blijft..

succes!