Benen van paard afspuiten na rijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:55

in de winter spuit ik zo min mogelijk af, dan vind ik goed uitstappen buiten ook voldoende om de spieren/pezen af te laten koelen.
ik was swinters alleen als ik wedstrijd heb, of het moet toevallig een keertje erg mooi weer zijn, dan wil ik ook nog weleens de beentjes afspuiten ( is altijd vervelend met peeskappen enzo en dan blijft dat vieze zweet lekker op die benen zitten, wat moeilijk te poetsen is, dus een beetje water is dan wel zo handig... )

somers spuit ik ze elke dag helemaal af.... dit ook eigenlijk weer meer om het vieze zweet weg te spoelen dna voor de veroeling, want dna moet je zoo lang spuiten, aangezien heel het lichaam warm is, en het bloed door de benens stroomd... duurt dat aardig..dus simpelweg effies snel de beentjes afspuiten, zal niet werken tegen de verkoeling.

wat de hoeven betreft, als jij elke dag je hoeven nat spuit met waer, dan krijgen die echt wel vocht binnen hoor ! je moet dna natuurlijk niet dagelijks je hoeven olien of vetten... dat doe ik trouwens nooit, alleen voor een wedstrijd ofzo, dat ze lekker glimmen. maar gezonde hoeven komen altijd nog van binnenuit.

brengt mij bij het "mok"verhaal.
orisse dr benen spuit ik swinters niet af bijna, ze staat niet op het land, en heeft een schone stal, en toch heeft ze mok.. dus bij sommige paarden komt het gewoon ook deels van binnensuit die mok.
maar als jij dagelijks benen afspuit, is het per paard ook verschillend, ze moeten er maar net aanleg voor hebben, die oude van 26 die spuit ik bijna dagelijks zen benen af, en hij staat dagelijks in het lang of een hele modderige bak, en hij heeeft totaal nergens last van
dus ik vind dat je dta nooit zo kan zeggen, van dat krijg je van afspuiten enzo.

Nanne

Re: Benen van paard afspuiten na rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:57

Ik doe het zelf altijd wel.. Ook al heeft ie weinig gedaan.. Hij vind het zelf erg lekker.. begint er altijd bij te kauwen.. Ik zou het aanraden.. Goed voor de doorbloeding enzovoorts..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:48

Na het rijden spuit ik van alle paarden de beentjes en de voetjes af, de voetjes was ik gelijk met een harde borstel en daarna vet ik ze in. Afsluitend of niet afsluitend, die voeten zie ik nooit zo goed als wanneer ik dat netjes bijhoudt

Toen ik op deze stal kwam hadden alle paarden mok van het buiten in de modder staan, nu is het weg. Dus zo slecht voor de mok zal het afspuiten niet zijn...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:06

Ik spuit ze altijd af na een buitenrit, of als de bak modderig was.
Of als het in de zome erg warm is, maar dan is het meestal heel Olga die afgespoten wordt .

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:07

Heb eens gehoord dat het beter is voor de benen...
Als [***] haar benen warm staan na het rijden enuitstappen spoel ik ze af tot ze terug gekoeld zijn (maar niet als het vriest natuurlijk )

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:15

Ik spuit Movie haar benen altijd af.. Omdat dan het zand/modder er af gaat.. en het lekker voor haar is.
Maar vooral ook omdat ik meestal een uur train en peesbeschermers bij haar om doe. Vooral in de zomer kunnen de benen van een paard zo warm worden onder die beschermers!! Dan is het echt wel lekker om ze even af te spuiten.
In de winter blijven de benen van Movie erg warm onder de beschermers dus doe ik het ook gewoon. En de doorbloeding wordt er beter van en Movie komt zo ook sneller van haar stalbenen af.

Groetjes Linda

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:38

powiepower schreef:

dit gaat niet op bij de benen van een paard, om de simpele reden dat die bijna niet uit spierweefsel bestaan maar uit pezen en bot. (dan heb ik het wel over het onderste gedeelte van het been!)

Ik zelf spuit de benen bijna altijd af, zowel in de zomer als in de winter
(zeker als hij door de blubber heeft gelopen)
De paarden die ik rijd hebben nog nooit mok gekregen van het afspuiten hoor! Dat kan wel ontstaan als een paard lange tijd in de modder staat en dat de huid niet lang genoeg droog kan zijn. (bijvoorbeeld dat ze dag en nacht in de blubber staan. Als ze 's nachts met schone benen op stal staan zal er geen probleem zijn)
Tegen de mok spuit ik ook goed de kootholtes uit, zodat er geen zand blijft hangen. Op deze manier hebben ze nog nooit mok gekregen terwijk het allebei wedstrijdpaarden zijn die geschoren en gewassen benen hebben.

Ook als het vriest ?

Waarvoor dient coolinggel ?
Heeft het dezelfde functie ?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:41

ik doe het elke dag, ter koeling van de pezen...

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:09

als het vriest kan ik niet eens in de bak rijden , dus vaak dan op buitenrit en dan hoef ik ze meestal niet af te spuiten. Dus *het spijt me * ik heb gelogen, ik spuit ze niet altijd af. (misschien wel 10 dagen in een jaar )

coolinggel werkt een beetje op dezelfde manier (het koelt ook af, vraag me niet om de chemische details ) maar als voordeel dat het minder arbeidsintensief is (in tegen stelling tot 1 uur afspoelen)
maar als nadeel dat sommige giftig zijn dus kan je ze er niet mee op stal zetten en dan is het alsnog arbeidsintensief (entertain je paard maar eens in de tijd dat ze op de wasplaats staan met hun gel om de benen )

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:18

Ik spuit nooit de benen af, want mijn paard heeft zeer snel mok. Sinds ik de benen niet meer afspuit, heeft Pallas ook geen last meer van mok. In de zomer bij warm weer, spoel ik alleen de buik en rug af, wat Pallas heerlijk vind.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:22

Ik spuit de mijne altijd af al zo'n 8 jaar en heeft daardoor namelijk nooit stalbenen en ook nooit mok.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:34

Ik doe het altijd, maar gister heb ik een miniplekje met mok ontdekt, dus voorlopig laat ik het even.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:24

je kan er misschien wel een beetje vaseline opsmeren dan is het ook niet erg als ze in de modder lopen

ik hou het wel altijd in de gaten hoor! maar het is nog nooit fout gegaan

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:05

horsesgirll schreef:
ik doe het als ik tijd heb meestal wel want het is goed voor ze voorkomt spierpijn en het is lekkere afkoeling na het rijden

Dit is echt bullshit. Spierpijn krijgen ze alleen als ze verzuren, en dat gebeurt alleen als je te snel te veel van ze vraagt. Dit voorkom je dus door ze rustig warm te werken, minimaal 20 minuten, voor je over gaat tot het zwaardere werk.

romytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:10

hoi hoi...
het is heel goed voor de verkolling van de spieren...

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:32

En waarom zou je de spieren willen koelen dan? En er lopen bijna geen spieren in de onderbenen, dus veel spieren valt er niet te koelen . Sorry, hou niet echt van ononderbouwde antwoorden .

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:22

verootjoo schreef:
En waarom zou je de spieren willen koelen dan? En er lopen bijna geen spieren in de onderbenen, dus veel spieren valt er niet te koelen . Sorry, hou niet echt van ononderbouwde antwoorden .

Je was me voor

Ik spuit altijd benen af, zomer en winter. En ja, tien minuten per been (lang leve de brave paardjes die blijven stilstaan OF de douche met twee kettingen, zodat ik met twee stralen tegelijk aan het werk kan, handig!). Daarna droog ik ze af, stap naar de stal en smeer ze bij Memuska en Twister nog eens extra in met coolinggel, op advies van de DA. Geen stalbenen meer te merken!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:51

tis niet slecht maar volgens mij ook weer niet per se nodig.. tis denk ik gewoon lekker voor het paard

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:16

Ik spuit de (achter)benen van mijn pony schoon alleen als zij weer op haar benen heeft zitten plassen en poepen. Dat doet zij altijd zodra ze een deken op hebt.

Verder spuit ik haar benen schoon als haar benen modderig is. Want naar mijn mening is modder slechter voor de benen dan water, omdat modder blijft heel lang vochtig en blijft ook goed zitten op de benen en water droogt zo op en dan heb je geen natte benen meer.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:25

Ik spuit ze elke keer af behalve in de winter

Samanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:55

Tja ik spuit ze telkens eigenlijk af omdat pascha stalbenen heeft!
Dit is ook sinds ze op een nieuwe stal staat eigenlijk, als ik dan haar benen afspuit dan is het weg!
Daarom zit het er nu een beetje ingebakken bij mij maar of het nou echt goed is voor de paardebeen weet ik nog niet. Daar zijn zo te lezen allerlei verschillende meningen over..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:13

roosbananas schreef:
Waarvoor dient coolinggel ?
Heeft het dezelfde functie ?

Dat heeft als functie om je portomonee onnodig leeg te maken.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:22

Ik spuit ook altijd de benen af ook wel als het vriest, behalve als we op de -7 gaan zitten of zo.... Op de vorige stal had mijn paard ook altijd last van mok, en dat was alleen weg te krijgen met middeltkes van een DA. Daar stond ze 's winters ong 1 uur per dag in een blubberbak... en een niet altijd frisse stal. Ik ben verhuisd met dr, daar kon ze 's winters ook overdag op het weiland, en ik kon daar zelf mesten, en nooit meer last gehad van mok!! Mok komt door een klein wondje, of gevoelig plekje, als daar bacterien inkomen zoals mest en dergelijke (vieze stal) krijg je sneller mok....
Voor mensen met een groot mok probleem, ik heb een site waar ze spul verkopen wat bij mijn paard super heeft geholpen!! PM maar als je die wilt!!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:50

Hier worden zijn pootjes áltijd afgespoten en als hij bezweet is de rest van zijn lichaam ook, winter en zomer.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:39

Ik spuit de benen van de paarden altijd af na hard werk. Voor een betere bloedcirculatie en voorkomt evt. gallen op de benen en reduceert opgelopen benen.