700 kilo spieren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:34

Ik vind dat je pas kan oordelen over zo'n wedstrijd als je weet waar je het over hebt.
Je kan van thuis op de bank maar mirakels lastig zien of een paard door hulpen heen loopt, te heet wordt onderweg etc.
Je weet ook niet of het thuis een makkelijker stopper is geweest wat de gebruiksaanwijzing van het dier is.

Punt is .. je kan op concours nou een keer niet afstappen en je paard vriendelijk vragen om even weer op te letten.
In trainingen en oefenparcoursen kan alles maar op grote wedstrijden niet.

En laten we niet overdrijven, een paard is ook weer niet van suiker mensen. Controle is veiligheid, dus dsoms geef je liever een mep dan dat je met paard en al dwars door een stapel balken gaat.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:43

Billy, je komt met een leuk verhaal alleen slaat het nergens op. Je leest mijn mail niet goed. Punt twee het feit blijft dat het Hermafrodiet is en geen hemafrodiet....

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:46

Tja ik hoor het alweer. Het lijkt wel een discussie uit de tweede kamer, een tikje mag wel/niet...... Nee het gaat mij niet om die tikjes maar om de achterliggende gedachten. Iedereen geeft wel een reply waar ik kan inkomen. Reacties zoals die van Billy vind ik zwaar onder het niveau.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:47

Lourens .. het is wel gebruikelijk om hier ontopi8c te blijven ..

wat eigenlijk inhoud dat als je heir een topic opent over de riojstijd van meneer Beerbaum dat er geen discussie over hoe je hermafrodiet schrijft

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:52

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat er beneden peil is aan mijn reactie.
Ik heb al 13 jaar een paard, en ik heb duidelijk gemerkt dat ik er niet kwam met foei jongen, dat mag je niet doen.
Opvoeding is opvoeding, of het om een kind een hond of een paard gaat.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:52

Oke Riant, prima. Ik vond de reactie van het publiek typerend. Zoiets gebeurd niet vaak. Zouden paarden ook onder invloed staan van sociale druk ? Om bij Billy te blijven kinderen sla je ook niet in het openbaar. De tik was te laat dus nutteloos.......Totaal nutteloos. Zeker omdat hij een fout maakte. Billy stel; jij maakt een fout je gaat af en geeft je kind een tik.
Sorry dat ik nogal fel reageer maar ik hou van een pittige discussie.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:54

Hoe weet jij wie de fout maakte Lourens?

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:58

Simpel als Beerbaum niet op zijn knol was gestapt was er ook geen fout gemaakt, dit is wat ik wel al weet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:58

Paarden onderling delen ook rake klappen uit
dat hoort bij de rangorde

Dus een eerlijke rake klap van een mens naar een paard, is niet zielig

een klap, als het paard niet snapt waarom, dat is heel oneerlijk.
Maar op die hoogte zullen paarden snel verdwijnen uit het wedstrijd gebeuren.
Die laten zich misschien 1 keer dwingen, maar vaker niet.
Het zijn geen slome manege knolletjes, maar karakter paarden
die liever nog dood neervallen, dan toe te geven als iets onterecht is.

En idd, hoe weet je zo zeker dat beerbaum de fout maakte
want een betere ruiter zal juist zijn paard een aai geven als hij stopt door ruiterfout.
(en dat zie je ook regelmatig, alleen is daar geen ophef over)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-05 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:58

Een pittige discussie heeft niks te maken met fel uit de hoek komen, en zeker niet met mensen onderuit proberen te halen.
Ik vraag meaf of wij van eenruiter op de tv altijd kunnen beoordelen of de fout bij hem lag of dat het paard ongehoorzaam was.
Ik ga dus nooit vertellen of een ruiter zijn paard terecht of onterecht laat, want daarvoor zou ik het gevoeld moeten hebben.
En als je besluit een tik te geven doe je dat meteen, en niet als je uit de ring bent.
Mijn honden corrigeer ik ook in het openbaar, omdat een correctie zin heeft op het moment dat het gebeurt, en niet een half uur later als we thuis zijn.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:59

Lourens schreef:
Simpel als Beerbaum niet op zijn knol was gestapt was er ook geen fout gemaakt, dit is wat ik wel al weet.

Gut, ik ben uitgepraat, tegen zoveel kortzichtigheid kan ik niet op.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:01

Billy lees mijn reply's nou eens goed, je draai als een drol in een pispot. Het gaat niet om de tik......muts

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:02

Pardon?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:03

Lourens, ben je echt geinteresseerd of wil je vooral bewijzen dat je gelijk hebt en dat die tik onterecht was?

In het eerste geval: paarden (de meeste zoogdieren trouwens) hebben naast geconditioneerde reacties ook een eigen karakter en een beetje intelligentie. Hierdoor kunnen ze in bepaalde situaties wel degelijk de link leggen, ook na die 2 seconden. (Wel eens een kat gezien die kattekwaad uitgehaald heeft?)

In het tweede geval: hoe beoordeel je dat vanaf de bank voor de tv, vooral als je nog maar weinig ervaring hebt?

Toevoeging: ok, nevermind, ik geloof dat ik mijn antwoord heb.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:04

Ik typ toch geen Engels?, lees nou eens mijn reply's jij komt steeds met hetzelfde verhaal. Je herhaald mij zelfs en doet alsof jij het wiel hebt uitgevonden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:04

Ik denk dat jij niet kan beoordelen of die tik nutteloos is want jij kent het paard en zijn geziedenfid niet.
Ik denk ook niet dat jij deskundig genoeg bent on te beoordelen of het paard wel of niet gehoorzaam was of te heet werd vanachter je TV.

Weet jij of dat paard al drie keer door een ouhouding is gelopen?? Dus wat maakt jou zo zeker dat het een ruiterfout is.

Stel dat dat paard normaal heel fijn is te rijden en zich juist net extra rekt op de sprong, maar dit keer komt hij voor de eerste sprong van de driesprong fors door de hand en overspringt zich en let vervolgends niet op hoe het uitkomt.

Dan is ie stout en krijgt ie een klap.

Maar jij weet toch helemaal niet hoe dat paard in karakter is ??
Een ander kan mij zien rijden en ik geef mijn peerd ineens een tik en een toeschouwer zegt : WAt een dierenbeul zeg die slaart zomaar een paard.

Die toeschouwer ziet dan echter niet dat ik al die keer een beenhulp heb gegeven die het paard expres negeert.

Dus wees niet te vlot met je oordeel daarover, je hebt het over een ruiter zie zich met meerdere paarden op topniveau heeft bewezen en niet over de eerste de beste kluns die even een parcourtje wil springen.

Ook die ruiters maken nog fouten hoor daar zijn het mensen voor .. maar om dat thuis vaaaf je bank even te gaan zitten beoordelen dat gaat me net wat ver.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:04

Lourens. Je vraagt zelf om deze discussie....

Tuurlijk zijn hier meningen verschillend, dat jij daar anders tegenover staat als een ander mag.... De een vindt een tic niet op zijn plaats en de ander wel.

Maar zoals ik al in mijn eerdere post aangaf, wij weten niet waarom dat paard een tic (hard of zacht daargelaten) krijgt. Wat in jou ogen mss onterrecht is is mss wel noodzakelijk voor dit dier !!?!?

Dus dit soort discussies lopen altijd uiteen van meningen. Dat je iemands reactie niet terecht vindt, mag maar dat is ook maar een mening. Bovendien moet je er rekening mee houden dat dit puur op schrift is en dat je soms te weinig info typed ter onderbouwing van je mening.

Maar weer ontopic: wat is jou achterliggende gedachte van die 2, zover ik begrijp in jou ogen onterechte tikken ?? Want ik denk dat wij mss jou vraag of discussiepunt niet goed snappen.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:06

Het gaat mij nogmaals niet om die tik.....het gaat mij om het moment. Ik weet niet veel van paarden, wel van mensen. IK zag dat die Beerbaum handelde uit frustratie, niet uit nut. Tik = prima.
Alleen juiste moment, juiste plaats, juiste verhouding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:07

het juiste moment is direct
publiek of camera's doet er niet toe

je doet het bij een dier meteen, of niet

je kunt niet zoals bij een mense achteraf beredeneren, jij had dit niet gemogen en volgende keer ga ik dan dat doen

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:08

Toch knap dat jij vanuit je stoel voor de tv kunt ziet vanuit wat Beerbaum handelde, jij moet wel een heel erg groot en duidelijk tv scherm hebben, of zat je er zo dicht bovenop?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:11

Lourens schreef:

En ik ben het met RK eens

Nou dan kan je beter gelijk weer sroppen met paardrijden .. en dan moeten we de paardensport verbieden..

want geen mens (en geen paard) is perfect.

Die Beerbaum schijnt een aardig stukkie te kunnen sturen dus ik zou eerder naar hem kijken en van hem leren i.p.v. een oordeel te hebben als je de beste man 70 seconden in de ring hebt gezien op 1 paard..

En mischien he ... waren die klappen wel helemaal niet bedoeld om de weigering af te straffen, maar juist om een volgende weigering te voorkomen en er zeker van te zijn dat het paard verdraaid goed gaat opletten.

Anoniem

Re: 700 kilo spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:20

Nou kijk, dat bedoel ik. Kan zijn dat hij voelde dat het paard weer wilde gaan weigeren en daar kreeg hij 2 klappen voor. 1 om te waarschuwen en 1 nog extra om duidelijk te maken, denk erom. Als jezo een team bent, dan voel je je paard denken en andersom dus ook.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: 700 kilo spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:22

Paardrijden kun je doen met veel liefde en respect voor elkaar. Dat is natuurlijk het meest ideale. Maar soms heeft een paard een correctie nodig om te weten wie de baas is. Dat heeft beerbaum waarschijnlijk ook gedaan. Ook zal hij zelf wel weten hoe dit paard er op reageerd.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:14

Lourens schreef:
Het gaat mij nogmaals niet om die tik.....het gaat mij om het moment. Ik weet niet veel van paarden, wel van mensen. IK zag dat die Beerbaum handelde uit frustratie, niet uit nut. Tik = prima.
Alleen juiste moment, juiste plaats, juiste verhouding

En dat is precies waar het hier verkeerd gaat.
Er zijn hoopjes mensen die denken dat dieren net zo redeneren als wij.
Dat is dus niet zo.
Ik vind de vergelijking met vrouwen die mishandeld worden ook ver beneden peil, en compleet niet op zijn plaats, maar ook dat wijt ik maar aan het feit dat jij vanuit het verkeerde referentiekader aan het denken bent.
Een paard is een kuddedier, wat een leider volgt en gehoorzaamt.
Ruiter en paard rijden in harmonie met elkaar, helemaal op zo'n hoog niveau.
Maar feit is, dat paarden hun ruiter als leider moeten zien.
Vioor hun leider doen ze alles, ook zo hoog springen.
Als het paard dit niet wilde, of daar pijn of weet ik wat voor andere negatieve gevoelens bij had, zou hij niet doen wat zijn ruiter, en dus leider, hem opdraagt.
Dan kan je nog zo slaan, hij is sterker.
Als een paard in de kudde iets doet wat onacceptabel is voor de leider, wordt hij bestraft, en geloof mij, dat gaat tig keer harder dan bestraffing met een zweep.
Als het paard in een parcours ongehoorzaam is, zal zijn ruiter hem hiervoor straffen.
Dat is compleet duidelijk voor het paard.
Beerbaum is een ruiter van een kaliber dat ik niet geloof dat hij zijn paard een paar meppen gaf om zijn gezicht te redden.
Iemand die op zo'n niveau rijdt en van zijn paarden afhankelijk is voor een inkomen, is echt niet zo dom om te riskeren dat het paard niet meer wil, omdat het oneerlijk behandeld wordt.
Dus ik vind dit eerlijk gezegd maar een vreemde en nutteloze discussie.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:27

Lourens schreef:
Billy lees mijn reply's nou eens goed, je draai als een drol in een pispot. Het gaat niet om de tik......muts

Lourens:
Dit is dus niet de manier waarop we hier met elkaar omgaan.
Billy (en anderen) geven je een uitermate fatsoenlijke reactie en doen de moeite om je uit te leggen waarom zij denken dat paarden dingen op een bepaalde manier beleven.
Ze tonen respect en interesse voor iemand die nog niet veel van paarden weet en nemen de moeite om op je vraag te reageren.
Het zou je sieren als je wat meer respect toont en waardeert dat iemand die moeite voor je doet.

Iemand uitschelden voor 'muts' en andere denigrerende opmerkingen plaatsen is echt not done, ik wil dit dus ook echt niet meer zien.