Lourens schreef:Het gaat mij nogmaals niet om die tik.....het gaat mij om het moment. Ik weet niet veel van paarden, wel van mensen. IK zag dat die Beerbaum handelde uit frustratie, niet uit nut. Tik = prima.
Alleen juiste moment, juiste plaats, juiste verhouding
En dat is precies waar het hier verkeerd gaat.
Er zijn hoopjes mensen die denken dat dieren net zo redeneren als wij.
Dat is dus niet zo.
Ik vind de vergelijking met vrouwen die mishandeld worden ook ver beneden peil, en compleet niet op zijn plaats, maar ook dat wijt ik maar aan het feit dat jij vanuit het verkeerde referentiekader aan het denken bent.
Een paard is een kuddedier, wat een leider volgt en gehoorzaamt.
Ruiter en paard rijden in harmonie met elkaar, helemaal op zo'n hoog niveau.
Maar feit is, dat paarden hun ruiter als leider moeten zien.
Vioor hun leider doen ze alles, ook zo hoog springen.
Als het paard dit niet wilde, of daar pijn of weet ik wat voor andere negatieve gevoelens bij had, zou hij niet doen wat zijn ruiter, en dus leider, hem opdraagt.
Dan kan je nog zo slaan, hij is sterker.
Als een paard in de kudde iets doet wat onacceptabel is voor de leider, wordt hij bestraft, en geloof mij, dat gaat tig keer harder dan bestraffing met een zweep.
Als het paard in een parcours ongehoorzaam is, zal zijn ruiter hem hiervoor straffen.
Dat is compleet duidelijk voor het paard.
Beerbaum is een ruiter van een kaliber dat ik niet geloof dat hij zijn paard een paar meppen gaf om zijn gezicht te redden.
Iemand die op zo'n niveau rijdt en van zijn paarden afhankelijk is voor een inkomen, is echt niet zo dom om te riskeren dat het paard niet meer wil, omdat het oneerlijk behandeld wordt.
Dus ik vind dit eerlijk gezegd maar een vreemde en nutteloze discussie.