wie is verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: wie is verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:24

jij bent verantwoordelijk.

een waargebeurd voorbeeld.

Ik heb mn hondje bij mijn schoon ouders. Hondje loopt weg.
De volgende dag hang ik pamfletten op dat ik mn hondje kwijt ben. Ik word aangesproken dat mijn hondje een ongeluk heeft veroorzaakt. Mijn schoon ouders willen het via hun wa verzekering aan geven maar dat kan niet want het is ten aller tijde mijn hondje. Waar die ook is ik ben er verantwoordelijk voor. Nu is het zo dat de tegen partij moet aan kunnen tonen dat het mijn hondje is geweest. Wat ze niet kunnen. Ik kan wel redelijk goed bewijzen dat het mijn hondje niet is geweest. Ik heb vanaf de dag dat mijn hondje weg was gelopen meldingen gekregen dat hij aan de andere kant van het dorp is gezien.
Uit eindelijk is hij ook aan de andere kant van het dorp aan gereden. We hebben hem overgens in moeten laten slapen.

Maar jou paard ben jij ook ten allertijde voor verantwoordelijk. Huur of geen huur.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:25

imaudy schreef:
Ik vind het "eigen schuld" van de stalhouderij. De stal moet dusdanig zijn dat hij tegen een stootje van een paard kan. Hij had moeten zorgen dat het paard niet bij de waterleiding kon komen.

daar ben ik het dus ook over eens...maar ja maak dat de stalhouder maar eens wijs...ben best bang voor ruzie en daar zit ik echt niet op te wachten...dus puntje bij paaltje zal ik uiteindelijk ook wel alles vergoeden om de lieve vrede te behouden maar eerlijk is het dan niet...mocht mijn en zijn verzekering niet willen uitkeren

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:25

Nou zeg ik het even heel simpel, maar als je verzekering het niet vergoedt omdat je niet aansprakelijk bent, kun je toch niet aansprakelijk zijn? Dat is toch het idee van een WA-verzekering, dat die je aansprakelijkheid dekt?

Ik zou zelfs verwachten dat dit onder twee verzekeringen hoort te vallen: zowel de WA van jou als de opstal/vastgoed/weetikwat-verzekering van het bedrijf. (Of heeft een bedrijf dat niet?) Al kan er maar 1 tegelijk uitkeren.

In huis is het in elk geval zo dat schade aan waterleidingen en andere nagelvaste zaken, hoe die ook ontstaan is onder je opstalverzekering valt. En wordt er een raam ingetrapt, dan valt dat onder je glasverzekering. Natuurlijk zal een schuldige wel eerst aansprakelijk worden gesteld, maar kan dat om welke reden dan ook niet, dan hoort je glasverzekering dat te vergoeden.

Of heb ik iets gemist in mijn Verzekeringen voor dummies?

Oscar schreef:
zijn Porsche Carrera in de wei parkeert en jouw paard maakt er een Lada van,

Mooi beeld dat je schetst! Ik zie het helemaal voor me

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:27

FlairS schreef:
Ik ben zelf pensionstaleigenaar en bij ons op stal gebeuren dit soort dingen natuurlijk ook wel eens.Wij repareren het gewoon .Dit vinden wij het risico van het vak maar ook wij zuchten wel eens hoor .......

fijn dat het bij jullie zo netjes geregeld is...zo hoort het ook naar mijn idee...maar zoals in mijn vorige bericht..maak dat mijn stalhouder eens wijs, hihi

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:29

pubelia schreef:
jij bent verantwoordelijk.

een waargebeurd voorbeeld.

Ik heb mn hondje bij mijn schoon ouders. Hondje loopt weg.
De volgende dag hang ik pamfletten op dat ik mn hondje kwijt ben. Ik word aangesproken dat mijn hondje een ongeluk heeft veroorzaakt. Mijn schoon ouders willen het via hun wa verzekering aan geven maar dat kan niet want het is ten aller tijde mijn hondje. Waar die ook is ik ben er verantwoordelijk voor. Nu is het zo dat de tegen partij moet aan kunnen tonen dat het mijn hondje is geweest. Wat ze niet kunnen. Ik kan wel redelijk goed bewijzen dat het mijn hondje niet is geweest. Ik heb vanaf de dag dat mijn hondje weg was gelopen meldingen gekregen dat hij aan de andere kant van het dorp is gezien.
Uit eindelijk is hij ook aan de andere kant van het dorp aan gereden. We hebben hem overgens in moeten laten slapen.

Maar jou paard ben jij ook ten allertijde voor verantwoordelijk. Huur of geen huur.

er is wel degelijk verschil heb ik me door meerdere verzekeringsinstanties laten vertellen...

jeetje spijtig van het verlies van je hondje...sterkte!!

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:33

klomp schreef:
FlairS schreef:
Ik ben zelf pensionstaleigenaar en bij ons op stal gebeuren dit soort dingen natuurlijk ook wel eens.Wij repareren het gewoon .Dit vinden wij het risico van het vak maar ook wij zuchten wel eens hoor .......

fijn dat het bij jullie zo netjes geregeld is...zo hoort het ook naar mijn idee...maar zoals in mijn vorige bericht..maak dat mijn stalhouder eens wijs, hihi

Het ergste van kapotte waterleiding vind ik eigenlijk wel de puinzooi die je ervan hebt.Ze staan bij ons op vlas of mot en dan heb je echt zoooooveel werk om het weer op te ruimen.We zijn trouwens niet heilig hoor.Waterleiding moet gewoon meteen gemaakt anders heeft derest van de paarden niks te drinken.Andere klussen blijven wel eens wat langer liggen......

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:35

shadow0 schreef:
Nou zeg ik het even heel simpel, maar als je verzekering het niet vergoedt omdat je niet aansprakelijk bent, kun je toch niet aansprakelijk zijn? Dat is toch het idee van een WA-verzekering, dat die je aansprakelijkheid dekt?

Ik zou zelfs verwachten dat dit onder
twee
verzekeringen hoort te vallen: zowel de WA van jou als de opstal/vastgoed/weetikwat-verzekering van het bedrijf. (Of heeft een bedrijf dat niet?) Al kan er maar 1 tegelijk uitkeren.

In huis is het in elk geval zo dat schade aan waterleidingen en andere nagelvaste zaken, hoe die ook ontstaan is onder je opstalverzekering valt. En wordt er een raam ingetrapt, dan valt dat onder je glasverzekering. Natuurlijk zal een schuldige wel eerst aansprakelijk worden gesteld, maar kan dat om welke reden dan ook niet, dan hoort je glasverzekering dat te vergoeden.

Of heb ik iets gemist in mijn Verzekeringen voor dummies?

Oscar schreef:
zijn Porsche Carrera in de wei parkeert en jouw paard maakt er een Lada van,

Mooi beeld dat je schetst! Ik zie het helemaal voor me

hi bedankt ook voor jouw reactie!

ik vermoed dat een waterleiding die bovenop het hekwerk is bevestigd geen nagelvast iets is...dan denk ik meer aan stalwand/ deur ed.
ik ben het met je eens dat als mijn wa verzekering zegt dat ik niet schuldig ben aan de schade dat de stalhouder dan bij zijn verzekering moet aankloppen...maar wat als hun hetzelfde zeggen..

dan zit je dus met het probleem van wie gaat het betalen...ik vermoed dat ik dan zeg dat ik het wel zal betalen omdat zoals ik al eerder zei; ik de lieve vrede wil bewaren en er geen ruzie of misverstanden er aan over wil houden, want verder is het een prima stal!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:39

FlairS schreef:
Het ergste van kapotte waterleiding vind ik eigenlijk wel de puinzooi die je ervan hebt.Ze staan bij ons op vlas of mot en dan heb je echt zoooooveel werk om het weer op te ruimen.We zijn trouwens niet heilig hoor.Waterleiding moet gewoon meteen gemaakt anders heeft derest van de paarden niks te drinken.Andere klussen blijven wel eens wat langer liggen......

ai ja dat is idd erg vervelend!! gelukkig staat mijn paard op betonnen platen met kleine gaatjes erin zodat het water direct naar beneden viel en dus niet echt sprake was van overvloedig water in de stallen.
de leiding is ook idd direct gerepareerd zodat alle andere dieren rustig konden drinken.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:39

Ik heb vorige week nog een TL-lamp per ongeluk kapot gemaakt met het opgooien van mijn deken, wilde het nog vergoeden maar mijn stalbaas zei dat dit niet hoefde, viel onder hun risico (tenzij ik van plan was dit vaker te gaan doen ).

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:42

Marliesje schreef:
Ik heb vorige week nog een TL-lamp per ongeluk kapot gemaakt met het opgooien van mijn deken, wilde het nog vergoeden maar mijn stalbaas zei dat dit niet hoefde, viel onder hun risico (tenzij ik van plan was dit vaker te gaan doen ).

en zo hoort het naar mijn idee ook...zoals iemand anders hier al zei; dit is het risico van het vak als stalhouder...je hebt met levende wezens te maken

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:43

Pubelia, ik snap je verhaal niet helemaal (of helemaal niet ).
Het gaat dus om jouw hondje, er is een ongeluk gebeurd met je hondje terwijl het bij je schoonouders verbleef, en om aansprakelijkheid te voorkomen wil je aantonen dat het niet jouw hondje is?
Ik zal het vast verkeerd begrijpen, want zoals ik het nu lees is dit gewoon een leugen om onder de aansprakelijkheid uit te komen. Maar nogmaals: ik snap het denk ik niet.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:45

klomp schreef:
Marliesje schreef:

en zo hoort het naar mijn idee ook...zoals iemand anders hier al zei; dit is het risico van het vak als stalhouder...je hebt met levende wezens te maken

En onhandige ruiters in mijn geval.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:48

Wie heeft het paard in z'n eentje op stal gezet? Als de stalhouder dat namelijk heeft gedaan zonder overleg met jou, kun je stellen dat hij het zelf "uitgelokt" heeft. Een paard is tenslotte een kuddedier en zal naar de groep terug willen.
Heb jij hem zelf in z'n eentje op stal gezet ben je imo volledig aansprakelijk. Je bent sowieso aansprakelijk voor schade aangebracht door je paard, maar nu heb je hem ook nog eens zelf in een situatie gebracht waarin je zou kunnen bedenken dat zijn natuur daar andere ideeen over heeft }>
Als de stalbaas er niet moeilijk over doet, is dat natuurlijk fijn voor jouw verzekeraar, maar het doet niets af aan jouw aansprakelijkheid.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:57

Waratje schreef:
Wie heeft het paard in z'n eentje op stal gezet? Als de stalhouder dat namelijk heeft gedaan zonder overleg met jou, kun je stellen dat hij het zelf "uitgelokt" heeft. Een paard is tenslotte een kuddedier en zal naar de groep terug willen.
Heb jij hem zelf in z'n eentje op stal gezet ben je imo volledig aansprakelijk. Je bent sowieso aansprakelijk voor schade aangebracht door je paard, maar nu heb je hem ook nog eens zelf in een situatie gebracht waarin je zou kunnen bedenken dat zijn natuur daar andere ideeen over heeft }>
Als de stalbaas er niet moeilijk over doet, is dat natuurlijk fijn voor jouw verzekeraar, maar het doet niets af aan jouw aansprakelijkheid.

door schades aan dekens op het land wilde meerdere van onze groep naar binnen waardoor ik dus ook genoodzaakt was om hem binnen te zetten..dus ja ik ben daar dan weer verantwoordelijk voor, maar had geen andere keuze op dat moment..alleen op de wei gaat niet...

aan de ene kant van de schuur stonden paarden binnen in hun stal en aan de andere kant waar de mijne staat, stond geen enkel paard dus was hij waarschijnlijk idd eenzaam waardoor hij zo heeft gereageerd..logisch in mijn ogen..

maar de staleigenaar behoort zich naar mijn idee zich hiervoor te verzekeren aangezien hij mij de stal verhuurt...
en omdat hij zich in het contract van alle schade aan hem of derden veilig stelt en dus alles eigen risico is ben je dus altijd de pineut. bovendien als je verzekering je niet aansprakelijk stelt wie draait er dan voor op? en stel dat het bedrag nou hoger is dan 1000 euro? of zelfs nog meer..ik neem aan dat niet iedreen een spaarpot van die omvang heeft...dus dat klopt gewoon niet..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:09

klomp schreef:
door schades aan dekens op het land wilde meerdere van onze groep naar binnen waardoor ik dus ook genoodzaakt was om hem binnen te zetten..dus ja ik ben daar dan weer verantwoordelijk voor, maar had geen andere keuze op dat moment..alleen op de wei gaat niet...

aan de ene kant van de schuur stonden paarden binnen in hun stal en aan de andere kant waar de mijne staat, stond geen enkel paard dus was hij waarschijnlijk idd eenzaam waardoor hij zo heeft gereageerd..logisch in mijn ogen..

maar de staleigenaar behoort zich naar mijn idee zich hiervoor te verzekeren aangezien hij mij de stal verhuurt...
en omdat hij zich in het contract van alle schade aan hem of derden veilig stelt en dus alles eigen risico is ben je dus altijd de pineut. bovendien als je verzekering je niet aansprakelijk stelt wie draait er dan voor op? en stel dat het bedrag nou hoger is dan 1000 euro? of zelfs nog meer..ik neem aan dat niet iedreen een spaarpot van die omvang heeft...dus dat klopt gewoon niet..

Ah, da's inderdaad een vage situatie, alleen in de wei is vragen om problemen, maar alleen op stal net zo goed. "Of je door de hond of de kat gebeten wordt" zeggen we dan

Op zich kun je van een stalhouder niet meer verwachten dan "normaal" onderhoud van de faciliteiten, tenzij dingen specifiek beschreven zijn. Als de stal niet deugdelijk genoeg is voor jouw paard (niet persoonlijk bedoelt) moet je je paard daar niet stallen. Zo simpel ligt dat.

Naast de WA-verzekering is ook de Rechtsbijstandverzekering een heel nuttige, leg dit soort vaagheden lekker bij hun neer, de ene verzekeraar praat fijn met de andere en de mensen om wie het gaat kunnen gewoon aardig tegen elkaar doen

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 07:53

@waratje; als het goed is zou de stalhouder ook zijn verzekering opbellen om te vragen hoe het nu zit en idd hoop ik dat de verzekering het met elkaar uitvecht.

maar ergens vind ik het vreemd dat de stalhouder zich van alles vrijstelt in het contract van scahde ed. , want zo ben je ten alle tijde de klos...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:09

ik heb gisteren even aan mijn stalhouder (koeienboer die een aantal paarden in pension heeft) gevraagd hoe het bij ons zit, maar hij heeft een bedrijfsverzekering, hij vindt het het risico van het vak

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:00

Wat de boer "risico van het vak" vindt, hoeft zijn verzekering niet perse te vergoeden. Die kijken puur naar wettelijke aansprakelijkheid.
Ook je paard bij iemand anders stallen is "risico van het vak" van de paardeneigenaar. Als je een paard (of hond, etc.) aanschaft, neem je automatisch ook de wettelijke aansprakelijkheid voor hun daden op je, dat is je eigen vrije keuze geweest.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:10

dan heb ik geluk met "mijn"boer, want mijn ervaring met WA verzekeringen is dat ze never nooit iets vergoeden, ze verzinnen altijd wel iets om niet uit te hoeven keren....

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:56

smurf schreef:
ik heb gisteren even aan mijn stalhouder (koeienboer die een aantal paarden in pension heeft) gevraagd hoe het bij ons zit, maar hij heeft een bedrijfsverzekering, hij vindt het het risico van het vak

de situatie die jij schetst is bij ons precies eender....officeel koeienboer met wat pensionstallen.
alleen hij zegt dat het niet onder bedrijfsverzekering valt en dus zijn verzekering niet wil uitkeren...

ik blijf erbij dat hij zich hoort te verzekeren voor dit soort gevallen. want zoals ik al eerder beschreef, hij blijft ten alle tijden safe voor alle schade ook van derden vanwege het contract. maar daardoor kan ik en/of andere stalgenoten me niet verzekeren tegen dit soort geintjes.
nu valt de rekening dit keer mee, maar wat als de schade een keer oploopt tot 1000 euro of veel meer? dan kan je dus je portomonnee omkeren. terwijl naar mijn mening je je behoort te verzekeren als je zo'n pensionstal begint of als je een bedrijf hebt. dat is een van de eerste dingen die je in orde maakt lijkt me..

bovendien is nu mijn paard ook nog ziek geworden vanwege dat ik mijn paard weer buiten heb moeten zetten omdat zijn stal nog niet in orde was. 39.5 koorts!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:58

Waratje schreef:
Wat de boer "risico van het vak" vindt, hoeft zijn verzekering niet perse te vergoeden. Die kijken puur naar wettelijke aansprakelijkheid.
Ook je paard bij iemand anders stallen is "risico van het vak" van de paardeneigenaar. Als je een paard (of hond, etc.) aanschaft, neem je automatisch ook de wettelijke aansprakelijkheid voor hun daden op je, dat is je eigen vrije keuze geweest.

toch behoor je je als bedrijf te verzekeren tegen dit soort voorvallen...
dit ben je naar mijn weten wettelijk verplicht!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:58

klomp schreef:
Waratje schreef:

toch behoor je je als bedrijf te verzekeren tegen dit soort voorvallen...
dit ben je naar mijn weten wettelijk verplicht!

Alleen een WA autoverzekering en een jagersverzekering zijn verplicht, alle andere verzekeringen niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:39

Even off topic wat vervelend voor je dat je paard ziek is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:33

monsera schreef:
Even off topic wat vervelend voor je dat je paard ziek is.

ja was best sneu zo zielig als hij keek gister toen hij 39,5 koorts had.
gelukkig was hij vandaag alweer een stuk opgeknapt en is de temperatuur inmiddels (na alle spuiten en antibiotica) 38.2...
morgen komt de veearts weer voor controle en nog 2 spuiten.

verder gaat de stalhouder zijn contract herzien aangezien meerdere stalgenoten een soort in opstand zijn gekomen en willen weten waar ze aan toe zijn dus ik sta er niet alleen voor. maandag is er een vergadering gepland over dit onderwerp...hij zal wel moeten, want hij gaf aan dat hij om dit probleem geen klanten wil verliezen.

de schade viel gelukkig mee van de waterslang...70 euro om precies te zijn...we kijken nu of mijn verzekering wil uitkeren en anders delen we de kosten...dus beiden blij!

ik hoop nu dus dat alles netjes geregeld word door de stalhouder zodat we allen met een gerust hart ons paard daar kunnen stallen.

allemaal hartelijk dank voor jullie meningen en antwoorden!!!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:55

Wij hebben een kleinschalig pensionstalletje. De mensen betalen niet zo veel, we maken er met alle voorzieningen die we hebben aangelegd nog in geen 100 jaar winst. Het is puur voor de gezelligheid en omdat we veel van die beesten houden. In totaal staan er vijf pensionklanten bij onze boerderij. Het is niet onze baan, maar gewoon een uit de hand gelopen hobby.

Eerlijk gezegd vind ik dat de pensionklanten verantwoordelijk zijn voor de schade veroorzaakt door hun paard. Dus vreet hun paard de bakrand kapot, dan zijn zij verantwoordelijk voor een nieuwe balk of plank. Niet dat dat in de praktijk vaak gebeurt, want met dat soort kleine dingen doen we het gewoon zelf. In dit geval ben jij verantwoordelijk voor de kosten die moesten worden gemaakt voor het herstellen van de waterleiding.

Wij laten iedereen een contract tekenen waar dit in staat voordat je bij ons op stal komt te staan. Uiteraard komt het in de praktijk veel voor dat wij toch dingen wel even zelf maken en er nooit wat voor gerekend wordt. Maar om even een praktijkvoorbeeld aan te halen, als jouw paard op de spuitkop gaat staan, dan ligt er de volgende dag eigenlijk automatisch een nieuwe, zonder mokken. Werkt bij ons allemaal prima. Nooit geen gezeur over als je het van te voren maar duidelijk maakt.

Want wat te doen als een stalhouder wel het risico op zich neemt (als gewone arbeider) en hij krijgt een gigantische sloper op stal. Dan maar diegene van stal sturen na een paar honderd euro schade waar hij zelf voor moet opdraaien, omdat de inkomsten de kosten niet dekken, of voor iedereen de huur omhoog? Nee lijkt mij niet dat wij automatisch verantwoordelijk zijn.