Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
imaudy schreef:Ik vind het "eigen schuld" van de stalhouderij. De stal moet dusdanig zijn dat hij tegen een stootje van een paard kan. Hij had moeten zorgen dat het paard niet bij de waterleiding kon komen.
Oscar schreef:zijn Porsche Carrera in de wei parkeert en jouw paard maakt er een Lada van,
FlairS schreef:Ik ben zelf pensionstaleigenaar en bij ons op stal gebeuren dit soort dingen natuurlijk ook wel eens.Wij repareren het gewoon .Dit vinden wij het risico van het vak maar ook wij zuchten wel eens hoor .......
pubelia schreef:jij bent verantwoordelijk.
een waargebeurd voorbeeld.
Ik heb mn hondje bij mijn schoon ouders. Hondje loopt weg.
De volgende dag hang ik pamfletten op dat ik mn hondje kwijt ben. Ik word aangesproken dat mijn hondje een ongeluk heeft veroorzaakt. Mijn schoon ouders willen het via hun wa verzekering aan geven maar dat kan niet want het is ten aller tijde mijn hondje. Waar die ook is ik ben er verantwoordelijk voor. Nu is het zo dat de tegen partij moet aan kunnen tonen dat het mijn hondje is geweest. Wat ze niet kunnen. Ik kan wel redelijk goed bewijzen dat het mijn hondje niet is geweest. Ik heb vanaf de dag dat mijn hondje weg was gelopen meldingen gekregen dat hij aan de andere kant van het dorp is gezien.
Uit eindelijk is hij ook aan de andere kant van het dorp aan gereden. We hebben hem overgens in moeten laten slapen.
Maar jou paard ben jij ook ten allertijde voor verantwoordelijk. Huur of geen huur.
klomp schreef:FlairS schreef:Ik ben zelf pensionstaleigenaar en bij ons op stal gebeuren dit soort dingen natuurlijk ook wel eens.Wij repareren het gewoon .Dit vinden wij het risico van het vak maar ook wij zuchten wel eens hoor .......
fijn dat het bij jullie zo netjes geregeld is...zo hoort het ook naar mijn idee...maar zoals in mijn vorige bericht..maak dat mijn stalhouder eens wijs, hihi
shadow0 schreef:Nou zeg ik het even heel simpel, maar als je verzekering het niet vergoedt omdat je niet aansprakelijk bent, kun je toch niet aansprakelijk zijn? Dat is toch het idee van een WA-verzekering, dat die je aansprakelijkheid dekt?
Ik zou zelfs verwachten dat dit onder
twee verzekeringen hoort te vallen: zowel de WA van jou als de opstal/vastgoed/weetikwat-verzekering van het bedrijf. (Of heeft een bedrijf dat niet?) Al kan er maar 1 tegelijk uitkeren.
In huis is het in elk geval zo dat schade aan waterleidingen en andere nagelvaste zaken, hoe die ook ontstaan is onder je opstalverzekering valt. En wordt er een raam ingetrapt, dan valt dat onder je glasverzekering. Natuurlijk zal een schuldige wel eerst aansprakelijk worden gesteld, maar kan dat om welke reden dan ook niet, dan hoort je glasverzekering dat te vergoeden.
Of heb ik iets gemist in mijn Verzekeringen voor dummies?Oscar schreef:zijn Porsche Carrera in de wei parkeert en jouw paard maakt er een Lada van,
Mooi beeld dat je schetst! Ik zie het helemaal voor me
FlairS schreef:Het ergste van kapotte waterleiding vind ik eigenlijk wel de puinzooi die je ervan hebt.Ze staan bij ons op vlas of mot en dan heb je echt zoooooveel werk om het weer op te ruimen.We zijn trouwens niet heilig hoor.Waterleiding moet gewoon meteen gemaakt anders heeft derest van de paarden niks te drinken.Andere klussen blijven wel eens wat langer liggen......
). Marliesje schreef:Ik heb vorige week nog een TL-lamp per ongeluk kapot gemaakt met het opgooien van mijn deken, wilde het nog vergoeden maar mijn stalbaas zei dat dit niet hoefde, viel onder hun risico (tenzij ik van plan was dit vaker te gaan doen).
).klomp schreef:Marliesje schreef:Ik heb vorige week nog een TL-lamp per ongeluk kapot gemaakt met het opgooien van mijn deken, wilde het nog vergoeden maar mijn stalbaas zei dat dit niet hoefde, viel onder hun risico (tenzij ik van plan was dit vaker te gaan doen).
en zo hoort het naar mijn idee ook...zoals iemand anders hier al zei; dit is het risico van het vak als stalhouder...je hebt met levende wezens te maken
Waratje schreef:Wie heeft het paard in z'n eentje op stal gezet? Als de stalhouder dat namelijk heeft gedaan zonder overleg met jou, kun je stellen dat hij het zelf "uitgelokt" heeft. Een paard is tenslotte een kuddedier en zal naar de groep terug willen.
Heb jij hem zelf in z'n eentje op stal gezet ben je imo volledig aansprakelijk. Je bent sowieso aansprakelijk voor schade aangebracht door je paard, maar nu heb je hem ook nog eens zelf in een situatie gebracht waarin je zou kunnen bedenken dat zijn natuur daar andere ideeen over heeft }>
Als de stalbaas er niet moeilijk over doet, is dat natuurlijk fijn voor jouw verzekeraar, maar het doet niets af aan jouw aansprakelijkheid.
klomp schreef:door schades aan dekens op het land wilde meerdere van onze groep naar binnen waardoor ik dus ook genoodzaakt was om hem binnen te zetten..dus ja ik ben daar dan weer verantwoordelijk voor, maar had geen andere keuze op dat moment..alleen op de wei gaat niet...
aan de ene kant van de schuur stonden paarden binnen in hun stal en aan de andere kant waar de mijne staat, stond geen enkel paard dus was hij waarschijnlijk idd eenzaam waardoor hij zo heeft gereageerd..logisch in mijn ogen..
maar de staleigenaar behoort zich naar mijn idee zich hiervoor te verzekeren aangezien hij mij de stal verhuurt...
en omdat hij zich in het contract van alle schade aan hem of derden veilig stelt en dus alles eigen risico is ben je dus altijd de pineut. bovendien als je verzekering je niet aansprakelijk stelt wie draait er dan voor op? en stel dat het bedrag nou hoger is dan 1000 euro? of zelfs nog meer..ik neem aan dat niet iedreen een spaarpot van die omvang heeft...dus dat klopt gewoon niet..
smurf schreef:ik heb gisteren even aan mijn stalhouder (koeienboer die een aantal paarden in pension heeft) gevraagd hoe het bij ons zit, maar hij heeft een bedrijfsverzekering, hij vindt het het risico van het vak
Waratje schreef:Wat de boer "risico van het vak" vindt, hoeft zijn verzekering niet perse te vergoeden. Die kijken puur naar wettelijke aansprakelijkheid.
Ook je paard bij iemand anders stallen is "risico van het vak" van de paardeneigenaar. Als je een paard (of hond, etc.) aanschaft, neem je automatisch ook de wettelijke aansprakelijkheid voor hun daden op je, dat is je eigen vrije keuze geweest.
klomp schreef:Waratje schreef:Wat de boer "risico van het vak" vindt, hoeft zijn verzekering niet perse te vergoeden. Die kijken puur naar wettelijke aansprakelijkheid.
Ook je paard bij iemand anders stallen is "risico van het vak" van de paardeneigenaar. Als je een paard (of hond, etc.) aanschaft, neem je automatisch ook de wettelijke aansprakelijkheid voor hun daden op je, dat is je eigen vrije keuze geweest.
toch behoor je je als bedrijf te verzekeren tegen dit soort voorvallen...
dit ben je naar mijn weten wettelijk verplicht!
monsera schreef:Even off topic wat vervelend voor je dat je paard ziek is.