Javayo schreef:volgens mij heeft zoiets een keer in de bit gestaan in een artikel waar je een test kon doen of jou paard de ideale stal heeft. weet ff niet welke bit dat was.
Het zou wel een goede ontwikkeling zijn als de minimale afmetingen om 12 m2 meter werden geplaatst. Maar het welzijn van het paard is van zoveel meer factoren afhankelijk. Zo had ik de keus tussen een ‘gewone maat’ box met luik dat alleen met goed weer open mag, of een iets kleinere box met luik dat altijd op staat… Tja, waar doe je je paard dan meer plezier mee?
Mijn paard staat nu dus in die kleinere buitenbox, en kan dus lekker naar buiten kijken en een frisse neus halen.
En bij kennissen zijn ze nu stallen aan het bouwen, voor een d- en e-pony, en volgens mij worden ze 2,5 bij 3; maar daar zullen ze alleen ’s winters ’s nachts in staan, zomers 24/7 op het land, en ’s winters gaan ze ook overdag de wei of paddock in. Dan volstaat die maat ook prima.
Mijn paard van 1.64 staat nu ook in een stal van 2.5 bij 3 eigenlijk een ponybox maar die stal is wel open van voren. Had/heb ook nog de keus van een stal die een halve meter breder is maar die is aan de voorkant dicht lijkt mij toch saaier voor een paard en geeft misschien een meer opgesloten gevoel. Verder staat ze nu nog steeds de hele dag op het land, van de winter hele/halve dagen in de paddock en zomers 24/7 dus volgens mij heeft de mijne niets te klagen.
Op een vorige stal had ik een open box van 4 x 4 dat was wel toppie maar dat hebben ze bijna nergens en al helemaal niet onder de € 250.00. Aan de ene kant hoop ik voor veel stalpaarden dat deze richtlijen er komen maar aan de andere kant met die nieuwe mestregelgeving zal alles al wel weer duurder worden en dan ook nog dat nog. Maar goed heb gelukkig maar 1 paard.