Grootte stal, wettelijke norm!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:56

viola schreef:
PhiaBink schreef:
Ik weet wel dat in Duitsland de stallen min. 20 m2 moet zijn.

Dat lijkt me wel erg groot. Kan je me wat meer vertellen over die regeling in duitsland?

Ik heb dat een keer gelezen en in een Paardenblad. Was vorig jaar. Toen was er al sprake om de richtlijnen voor paardenhuisvesting te veranderen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:41

volgens mij heeft zoiets een keer in de bit gestaan in een artikel waar je een test kon doen of jou paard de ideale stal heeft. weet ff niet welke bit dat was.

Het zou wel een goede ontwikkeling zijn als de minimale afmetingen om 12 m2 meter werden geplaatst. Maar het welzijn van het paard is van zoveel meer factoren afhankelijk. Zo had ik de keus tussen een ‘gewone maat’ box met luik dat alleen met goed weer open mag, of een iets kleinere box met luik dat altijd op staat… Tja, waar doe je je paard dan meer plezier mee?
Mijn paard staat nu dus in die kleinere buitenbox, en kan dus lekker naar buiten kijken en een frisse neus halen.

En bij kennissen zijn ze nu stallen aan het bouwen, voor een d- en e-pony, en volgens mij worden ze 2,5 bij 3; maar daar zullen ze alleen ’s winters ’s nachts in staan, zomers 24/7 op het land, en ’s winters gaan ze ook overdag de wei of paddock in. Dan volstaat die maat ook prima.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:08

Wij zijn ook een stal aan het bouwen 2 stuks ze worden 2,5 bij 3,5 kwam zo uit ik vind het groot zat aangezien ze er alleen snachts en met heel slecht weer in zullen staan, er zit een duurtje dat ze lekker met hun hoofd naar buiten kunnen kijken dus ik vind het prima,

Ik denk dat je ook gewoon per paard moet kijken hoe groot het moet zijn, ik heb 1 kleine tinker van 1,43 en staan nu dus nog in een stal van 3 bij 3,5 is erg groot voor hem,
en hele grote paarden kunnen daar makkelijk in staan, groter hoeft naar mijn mening ook echt niet,

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:09

Javayo schreef:
volgens mij heeft zoiets een keer in de bit gestaan in een artikel waar je een test kon doen of jou paard de ideale stal heeft. weet ff niet welke bit dat was.

Het zou wel een goede ontwikkeling zijn als de minimale afmetingen om 12 m2 meter werden geplaatst. Maar het welzijn van het paard is van zoveel meer factoren afhankelijk. Zo had ik de keus tussen een ‘gewone maat’ box met luik dat alleen met goed weer open mag, of een iets kleinere box met luik dat altijd op staat… Tja, waar doe je je paard dan meer plezier mee?
Mijn paard staat nu dus in die kleinere buitenbox, en kan dus lekker naar buiten kijken en een frisse neus halen.

En bij kennissen zijn ze nu stallen aan het bouwen, voor een d- en e-pony, en volgens mij worden ze 2,5 bij 3; maar daar zullen ze alleen ’s winters ’s nachts in staan, zomers 24/7 op het land, en ’s winters gaan ze ook overdag de wei of paddock in. Dan volstaat die maat ook prima.

Mijn paard van 1.64 staat nu ook in een stal van 2.5 bij 3 eigenlijk een ponybox maar die stal is wel open van voren. Had/heb ook nog de keus van een stal die een halve meter breder is maar die is aan de voorkant dicht lijkt mij toch saaier voor een paard en geeft misschien een meer opgesloten gevoel. Verder staat ze nu nog steeds de hele dag op het land, van de winter hele/halve dagen in de paddock en zomers 24/7 dus volgens mij heeft de mijne niets te klagen.
Op een vorige stal had ik een open box van 4 x 4 dat was wel toppie maar dat hebben ze bijna nergens en al helemaal niet onder de € 250.00. Aan de ene kant hoop ik voor veel stalpaarden dat deze richtlijen er komen maar aan de andere kant met die nieuwe mestregelgeving zal alles al wel weer duurder worden en dan ook nog dat nog. Maar goed heb gelukkig maar 1 paard.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:16

mijn stallen zijn 3x3. het grootste paard is van mijzelf, 170

maar ze staan er alleen snachts en bij zeer slecht weer in.
en dan nog met pijn in mijn hart

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:30

mijn paard is 1.56 en staat in een stal van 3,5x3,5 zonder deur en dan nog en overdekte uitloop van ongeveer 5x5 dus dat is giga groot voor 1 paard

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:33

Op een vorige stal zijn net weer twee containerboxen bijgeplaatst omdat ergens nog wat ruimte over was.
De binnenafmeting van een container is 897x234 (lxb), daarin worden 3 boxen gemaakt dus ga maar na hoe groot/klein zo'n box is.
Ik vind dergelijke kleine boxen schandalig en sta helemaal achter een wettelijke minimumgrootte van zeker 3x3 meter.

Lusitano

Re: Grootte stal, wettelijke norm!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:40

Ik vind de grootte van de stal eerlijk gezegd minder spannend dan de tijd dat paarden buiten staan. Daar zouden ze wettelijke richtlijnen voor moeten vastleggen!
Zoveel paarden komen niet meer buiten. Die van mij zou ik het liefst de hele dag buiten hebben staan met andere paarden.
Hoe groot je de stal ook maakt, als ze de hele dag binnen staan zonder dat ze 'normaal' contact kunnen maken met andere paarden (alleen kijken is niet genoeg, ze moeten elkaar ook aan kunnen raken) is het een gevangenis.

Als we een hond de hele dag in de bench houden is dat reuze zielig! Het wordt tijd dat de algemene perceptie op paardenhouderij iets wordt aangepast. Ik ben dus voor deze ontwikkeling!! (al heb ik liever een stal van 3x3 en het paard overdag de hele dag buiten dan een 4x5 en het paard de hele dag op stal.....)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:12

Ik weet niet hoe groot de stal van mijn pony is, maar de lengte is wel prima, maar de breedte niet echt. Ze kan zich net omdraaien in de stal, om wat te drinken of zoiets.

Ik vind wel prima dat voor de nieuwe stallen verplicht wordt om de stallen van 3x3 m te bouwen.

Ik vind dat a-b-c pony's wel in de stallen van 2x3 m kunnen staan, maar voor grotere pony's en paarden zie ik graag in 3x3 stallen. En de paarden van 1.75 of groter zie ik graag in grotere stallen dan 3x3, dus iets van 3x4.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:58

Mijn paard staat in een stal van 2.85 bij 3.85 (kwam net zo uit) en mijn twee a-pony's delen zo'n stal (met een schot ertussen). Ik vind voor alledrie de stallen groot genoeg. Ze staan toch alleen maar 's winters 's nachts binnen voor de rest altijd buiten. Ik vind ook dat ze beter richtlijnen kunnen vastleggen voor de uren die paarden buitenlopne dan voor de grootte van een stal. (waar ik een tijdje heb gewerkt mochten de paarden zelden in de wei, en als ze al eens mochten krgen ze eerst een verdovingsmiddel zodat ze niet gingen rennen enz.)

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:16

En.. als je dan over een aantal jaar een stal voor je shetlander wil
maken.. dan moet die 4x5 meter zijn?? *kijkt geschokt* Uuh.. hoe
gaan ze dat aanpakken dan?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:29

Ik vind het wel goed als ze er wetten over gaan maken. Maar dan moeten de maten van de stal wel in verhouding zijn met de grote van het paard.
En ze mogen van mij ook wel een wet maken voor het minimum aantal uren in de wei

Ideaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:04

Natuurlijk had ik daar er meer op in kunnen gaan, maar we stonden naar een paard te kijken om eventueel te kopen.
Er waren net nieuwe stallen gebouwd van 3x4, dus toen vertelde ze het!
Later terug in de auto kwamen de vragen!!!!
Hopelijk is het nu duidelijk!!!!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:21

Ik zou het goed vinden als daar regels voor komen.
Dan mogen ze van mij meteen de stands verbieden.

Ik vind 9 m2 eigelijk te klein voor een flink paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:26

Ik vind wetten daarover ook goed
maar men moet ook kijken hoeveel tijd het paard erin staat.

verplichte weidegang (daaronder versta ik ook een grote paddock) zou bij mij ook hoger op het lijstje staan.

Beter een stal van 3x3 en alleen 'snachts op stal
dan eens stal van 3x4 maar 23 uur op stal.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:34

runningkawa schreef:
Beter een stal van 3x3 en alleen 'snachts op stal
dan eens stal van 3x4 maar 23 uur op stal.

Dat is waar.

Ik ben ook voor een regel over het maximaal aantal uren op stal.
Maar ik denk ook dat dat niet haalbaar is. Ten eerste omdat er heel veel stallen zijn die geen mogelijkheid daarvoor hebben. En ten tweede is het denk ik niet te controleren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:35

dat van het controleren is helaas waar

Mogelijkheden zijn te maken...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:59

Ideaal, je schrijft nergens waar je de informatie vandaan gehaald hebt! Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat dit al per jan. 2006 ingaat en dat niemand er nog iets over gehoord heeft.

Bestaan er nu uberhaupt al normen voor afmetingen van stallen? Door de overheid opgelegd dan.

In Duitsland hanteren ze de norm 2x de stokmaat. Voor een paard van 1.50 m. voldoet een stal van 3x3 dus prima. Eentje van 1.70 zou dus een stal van 3.40 x 3.40 moeten hebben.

Ideaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:54

Dat heb ik wel geschreven, maar nogmaals we gingen voor een paard kijken op een stoeterij en daar vertelde iemand dit!!
Iemand die ik niet ken, ze heeft zichzelf niet aan ons voorgesteld!
Later in de auto vroeg ik me af hoe het zit en in hoeverre dit hier dus bekend was! Wij hebben er ook nog niks over gehoord namelijk!
Vandaar, waarschijnlijk zijn dit toekomstplannen of alleen voor vergunningaanvragen voor nieuw te bouwen stallen!!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:06

Ik heb stallen laten bouwen van 3 x 3,5 m en daar heb ik diep voor in de buidel moeten tasten omdat de standaard maat in Nl. nu eenmaal 3 x 3 is.
Ik vond dat te klein voor mijn paard van 1.74 vandaar deze box. Het zijn wel buitenboxen zodat hij ook nog over de deur kan kijken.
De Shet verdrinkt bijna in zijn stal.
Ik heb voor contact om te neuzen 3/4 plank weggehaald en dat doen ze echt heel vaak

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:25

Eigenlijk zie ik het nut niet van grotere stallen. Als een paard goed kan draaien en liggen is de stal groot genoeg. (En ja, voor een groot paard kan 3x3 dan te klein zijn, maar het is niet te klein voor alle paarden)
Om echt beweging te krijgen moeten ze naar buiten, los, het weiland in ofzo. Ook een stal van 3x4 is daarvoor niet genoeg.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:34

Het is wel handiger een wat grotere stal ivm liggen en vastliggen enz.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:36

Juist heb ik dan weer gehoord dat ze in een grote stal eerder vast liggen, omdat ze dan eerder geneigd zijn zich om te rollen dan in een kleinere stal.

Maar wat er waar van is?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:16

Wat ik geleerd heb bij het vakhuisvesting is dat ze voor een paar eigenlijk adviseren: oppervlakte box = 2x de schofthoogte in het kwadraat.
Dit komt dus neer op lengte en breedte van 2x de schofthoogte.
Een pony van 1,50 past dan prima in een box van 3x3, een paard van 1,75 hoort dan in een stal van 3,5x3,5.

Als er eisen komen aan de minimale boxgrootte, is er altijd een overgangsregeling. Nieuwbouw moet vanaf dan aan de nieuwe eisen voldoen, oudere stallen hebben dan nog bijvoorbeeld 10 of 15 jaar de tijd om er alsnog aan te voldoen. Dit is bij regelgeving over varkens en koeien etc ook van toepassing.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:37

shadow0 schreef:
Eigenlijk zie ik het nut niet van grotere stallen. Als een paard goed kan draaien en liggen is de stal groot genoeg. (En ja, voor een groot paard kan 3x3 dan te klein zijn, maar het is niet te klein voor alle paarden)
Om echt beweging te krijgen moeten ze naar buiten, los, het weiland in ofzo. Ook een stal van 3x4 is daarvoor niet genoeg.

Ja, dat denk ik ook altijd.
Ik heb geen idee hoe groot de box is van mijn pony, maar de 3x3 redt die nog niet. Ze vindt het echter prima (en ja, dit is een paard wat alleen op dr achterbenen staat als het madam niet bevalt). Ze staat voor het eerst heel rustig op een stal, geen extreem stro eten uit stress/verveling of wat dan ook. En ze komt elke dag veel buiten! En dat lijkt me veel belangrijker dan die 0.5 meter extra in de breedte.