kalmering/verdovingsmiddelen, waar te koop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: kalmering/verdovingsmiddelen, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:54

Sees schreef:
Oefenen oefenen oefenen. Sedasan is een ZWAAR verdovend middel en een goede dierenarts zou dat nooit afgeven voor zoiets onbenulligs als scheren. Sorry hoor maar je gaat je paard toch niet verdoven als je hem wil scheren (mijn mening hè? )? Dat moet je gewoon OEFENEN, eerst met het scheerapparaat uit, een schaar, dan aan maar niet in de buurt en zo steeds verder. Iig Succes...

Ben het hier niet helemaal mee eens, bij sommige paarden is dit heel moeilijk...maar vind wél dat je het in eerste instantie moet proberen en als hij er écht niet aan went, is verdoven door de dierenarts * JA*!, ook nog een mogelijkheid. Bij ons stond er een meisje die haar paard óók door de dierenarts liet verdoven om te scheren omdat verder niets hielp.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:56

Sees schreef:
Marloezzke, jij bent denk ik in de war. Hier in Gelderland is Sedasan of Sedalin (vroeger) NERGENS meer te koop in ruitersportzaken, mag simpelweg niet meer. En niet voor niets, ik vind het een goede zaak dat dat soort middelen niet meer verkocht worden voor het scheren van een paard of voor een bezoekje hoefsmid. Ik vind dat belachelijk...sorry maar dat is mijn mening. Als je naar de kliniek moet met spoed en je paard laadt niet, alla. Maar scheren doe je voor jezelf, niet voor het paard. Dat KUN je oefenen met veel geduld en anders scheer je maar niet of je gebruikt een schaar of niet-electrisch scheermesje...Misschien een redelijk heftige mening maar ik vind het van de zotte dat je allerlei chemische middelen in je paard stopt voor je eigen gerief. Desalniettemin wens ik je wel veel succes met scheren hoor gekke_koei.

Dus jij gaat je paard helemaal met niet electrische scheermesjes scheren?
haha nou veel plezier.
Dan ben je wel even bezig en het resultaat zal ook wel niet zo geweldig zijn.
Sommige paarden zijn nou eenmaal niet te scheren zonder verdoven.
Ik doe het ook liever zonder verdoving, maar als het echt niet gaat dan laat ik m'n eigen niet voor m'n klep slaan.
En scheren is echt niet alleen voor de ruiter hoor.
Ook zeker wel voor het paard.
Als ze dikke winterharen hebben en ze moeten hard werken, zoals de meeste wedstrijd paarden duurt het vaak uren voor ze droog zijn en dat is ook niet echt gezond voor een paard.

Ik zou tranquigel gebruiken kun je gewoon bij de ruitersport zaak halen, weet ik 200% zeker.
En anders de da bellen ofdat die hem suf spuit.
Maar dat moet je alleen doen als het echt niet gaat.
Zou eerst tranquigel proberen.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:30

ik werk in een ruitersportzaak en wij mogen het nog steeds verkopen.

en het verbieden om het spul te verkopen vind ik onzin.
mijn paard is altijd erg lastig geweest bij de smid en ging volledig door het lint. ik heb toen op aanraden sedalin gebruikt dat ging beter een paar keer ging het minder en is de DA geweest om te verdoven nu gaat het beter maar soms gaat hij nog door het lint, denk je dat dat leuk is voor een eigenaar of laat staan de smid. na 2 jaar kon ik mijn paard zijn hoeven alle 4 oppakken en uitkrabben. en ik ben hier puur met rust en geduld mee omgegaan, maarja mijn paard moest toch bekapt worden, niet dan?

ik denk dat als je een verdovendepasta gebruikt het juist helpt om vertrouwen te winnen bij je paard, omdat het met veel meer rust gaat.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:45

dat vind ikook. het is voor jezelf niet leuk, voor je paard niet en wat met de smid.. die moet zijn brood ermee verdienen en gaat echt nietonder een onhandelbaar paard staan. als zoiets simpels als een pasta helpt, waarom niet.

maar ik heb rekening te houden met spullen van een ander. en istie nniet te schere zonder, dan verdoof ik hem lekker... ik geloof dat hij het ook lekkerder vind alstie stoned is dan datie stijf staat van de stress...

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:06

Hier heb je helemaal gelijk in

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:29

Ik gebruik ook altijd tranquigel voor het scheren, de laatste keer had hij anderhalve spuit nodig *schaam* omdat hij ook nog een prik moest.. nouja het hielp iig wel, maar kijk uit met de dosering, want sommige paarden reageren er heel sterk op en vallen dan gewoon om... vraag je DA eerst om raad.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:00

Bij Divoza, 't Guppy, Kevenaar etc etc etc etc niet... Nee ik scheer mijn paard niet nee, waarom? Ik rij geen wedstrijden en ik vind het in tegenstelling tot sommige anderen niet erg om mijn paard 20 minuten droog te stappen. Bovendien hoeft hij niet dik in zijn haar te komen als je er een deken op gooit. En dat van dat scheermesje, ik dacht dat we het over oren etc hadden. Ik snap ook wel dat je een heel paard niet gaat scheren met een scheermes (dûh ).
Ik blijf er alleen bij dat sommige mensen het maar al te makkelijk gebruiken. Mijn vriendin heeft geen sedalin nodig gehad hoor voordat haar paard naar de hoefsmid ging en die ging ook door het lint, gewoon veel geduld en een goede hoefsmid doen wonderen. Je moet dit soort producten niet gebruiken voor je eigen gemak. Een paard moet wel paard blijven. Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waarbij een verdovend middel kan helpen, alleen in MIJN ogen valt scheren daar niet onder sorry...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:03

Ik hbe net vanmorgen Sedasan gekocht bij de ruitersportzaak. Er staat trouwens met kleine lettertjes Tranquigel op de zijkant van de verpakking.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:22

oren scheer ik niet eens.. die harenhoren aan een paard te zitten net als de neusharen e.d

maar 20 minuten stappen..w as het maar zo'n feest alsik een half uur intensief les heb gehad geef me maar een uur extra.. want die heb ik nodig om hem droog te krijgen. in een binnenbak kan je datlekker doen.

maar niet wanneer je alleen over een buitenbak en buitenstal beschikt en het vriest. we hebben nu geluk gehad met het weer, maar tis nou al flink kouder aan het worden.

en een deken heeftie sinds augustus al op.. staat nu onder de tussendeken, maar helaas, het heeft niet geholpen.

en ja.. ik rij nog wedstrijden ook en daar stap ik onder de man naartoe.. ook in de winter.. ik ben zuinig op mijn paard, *ff afkloppen* hij is nog nooit verkouden oid geweest en ben nietvan plan dat nu ook te laten gebeuren.

ik zou hem liever niet scheren, maar voor het welzijn van je paard is dat in sommige gevallen gewoon nodig. en hij is ook bijna 18.. oudere paarden schieten gewoon sneller in hun vacht omdat ze meer moeite moeten doen hun lichaam warmer te houden..

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:40

Ik probeer ook niet heel zwart wit over te komen hoor. Er zijn genoeg mensen op bokt die weten wat ze doen maar er zijn er ook een hoop die geen tijd of zin hebben om een paard wat aan te leren met geduld en voor die mensen is het goed als dit soort middelen niet meer vrij verkrijgbaar zijn maar idd voor diegenen die er wel verantwoord mee om gaan, is dat erg jammer.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:56

als ik dit allemaal hoor, ben ik blij dat mijn paard niet geschoren hoeft te worden
er zijn bij ons op de manege ook wel paarden en pony's die niet geschoren durven te worden, en dat worden ze dan ook niet. ze krijgen gewoon op tijd een deken op zodat ze niet een hele dikke wintervacht krijgen.

andrea37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:12

ik ben het niet met jou eens sees soms moet je wel een paard scheren denk ik vooral als je ze in de sport rijd en dan ook nog eens half nat op een trailer zetten hoe ziek kan een paard daar van worden. en zo spuitje is toch heel niet erg kom op. je kan beter zo spuit geven dan gaan lopen vechten ik vind dat gevaarlijk zowel voor je eigen als voor dat paard en het is zo weer uitgewerkt. en als het echt geen goed spul is kun je het dan nergens meer kopen maar het is echt overal verkrijgbaar en wat dacht je van een hoefsmid moet de paarden die zo bang zijn dan de hoefsmid maar verwonden nou die zijn echt nog niet hun leven zat hoor ik hoef mijn beestjes niet te spuiten ze zijn er aan gewend maar als ik er een heb zal ik het zeker ook gebruiken

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:43

En een zweetdeken, droogwrijven, op adem stappen dan etc etc etc???? Dekens ter preventie van een wintervacht enzovoorts. En je zou ook niet moeten vechten, dat zeg ik, ik denk best dat je er uit kan komen met veel geduld en liefde, je hebt toch ook een trailerangstcursus, waarom niet een scheercursus. Ik bedoel, als je je paard kan leren over een zeiltje door een haag van vuur te lopen kun je hem toch ook wel leren geschoren te worden zonder verdoving???

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:52

Ik vind dat Sees wel een beetje gelijk heeft.
Er zijn vast mensen die al verdoven voordat er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Er moet gewoon niet te snel naar verdovende middelen gegrepen worden.
Maar ook vind ik dat veiligheid voor alles gaat.
Wij hebben een verdovende spuit gehad om te proberen om een veulen bij de moeder te laten drinken.
Ze werd wel suffig, maar het heeft geholpen.
Na 3 dagen kon het veulen eindelijk zelf drinken en hoefde we niet meer om het uur de fles te geven.
Vind dus dat die spuiten wel meevallen.
En zo horen is een scheercursus nog niet eens zo verkeerd!!!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:15

maar wat het grote probleem dus is. het scheren kan je gewoonniet oefenen. ik kan hem moeilijk elke week gaan scheren.

en zoals ik ook al gezegd heb, het is niet het geluid.. dus ik kan gerust met een scheermachine naast zijn oor gaan staan enhij zal er niet of nauwelijks op gaan reageren. de boosdoener is het feit dat je hem op zijn huid zet en daamee bewegingen gaat maken.

maar aan de andere kant, de 1e keer dat ik hem schoor gaf hij geen kick. dus moetie nouook maar niet ouwehoeren.

maar veiligheid voor alles. ik hou het bij de hand. mocht het misgaan, kan ik het altijd nog geven.

ik ben er ook niet van om bij voorbaat al een verdoving in te gooien, dat wil ik bij mezelf ook niet. maar als het te moelijk wordt wil ik het wel bij de hand kunnen hebben.

de vorige keer ben ik echt 5 uur bezig geweest.. en moest ik de volgende dag verder gaan omdat het echt te donker werd om nog wat te zien. doe ik willem en mezelf geen plezier mee...

een paard wat zeiknat is van het zweet in de winter ben je aan verplicht om hem van zijn lange haren af te helpen vind ik. daar kan geen deken tegenop.
plus dat tijdens het trainen je paard veel energie moet stoppen in het zweten, om zijn warmte kwijt te kunnen en dat is niet bevoorderlijk voor je prestaties kan ik je zeggen. na het trainen missen ze zoveel mineralen e.d dat je ze er nog voor moet bijvoeren ook, om het allemaal weer op peil te houden..

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:49

Aan een medaille zitten altijd twee kanten. Een vriendin van mij laat alles groeien bij haar paard en dat wordt echt een ENORME beer met al dat haar. Heeft hij daar extra onder te lijden tijdens het rijden ofzo? Nee ik denk het niet, hij heeft in ieder geval geen geklooi met kriebelende dekens etc. In het wild (ja daar gaan we weer) lopen ze ook veel maar krijgen ze ook een dikke vacht. Als je wedstrijden rijd, tja dan mag je paard niet dik in het haar komen, dat snap ik ook wel. En als het echt levensgevaarlijk wordt dan moet je ook kiezen voor je eigen veiligheid en die van je paard. Maar er zijn teveel mensen die grijpen naar hulpmiddelen als ze iets van hun paard gedaan willen krijgen zonder eerst met geduld te proberen iets aan te leren en DAAR ben ik op tegen..