Hackemore in gebruik nemen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:33

Afbeelding

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:34

De laatste foto was even mis gegaan, maar is er nu alsnog...

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:20

Fijn dat hij zo goed op de hack reageert. Maar ik zou hem wel iets hoger hangen, hij zit echt te laag en werkt zo erg sterk in op het moment dat jij wat druk op je teugels neemt. Hij moet ongeveer 2 vingers onder het jukbeen zitten, behoorlijk hoog dus.

Wat is trouwens de reden dat hij geen bit wil aannemen?
Ik heb zelf een tinker die het bit niet aannam. Ik kreeg het wel in zijn mond maar hij had er echt een rothekel aan. Bij hem was de oorzaak o.a. een flink hangend rooster (heeft hij nu nog, is blijvend) en meer mondproblemen.
Inmiddels neemt hij een bit fijn aan, maar dan alleen een ongebroken bit. Een enkel of dubbelgebroken bit moet hij niets van hebben, dat doet hem zeer.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:51

Hoi Supertje,

Ik heb de hackemore netjes 2 vingers onder het jukbeen zitten... Alleen doordat hij te wijd was zakt ie naar beneden...

Bram heben we nu een jaar bijna en hij is ongeveer 7 jaar oud. Toen hij vorig jaar bij ons kwam was hij niet handmak en halstermak en was over het algemeen erg schuw. Als er mensen bij ons kwamen kijken bleef hij op een meter of 10 à 20 staan en kwam niet dichterbij. Uiteindelijkheb ik een begin gemaakt met inrijden met een halster wat redelijk ging. Maar zodra ik met een bit aan kom zetten raakt hij echt in paniek en gaat in de rondte door de stal heen rennen. Ik heb geprobeerd om hem vast te zetten en dan door te zetten en het bit gewoon (maar met rust) in zijn mond te doen. Hij raakte toen nog meer in de stress en ging aan het halster hangen (wat kapot ging). Ik heb het daarna niet meer geprobeerd en ben eerst aan het oefenen gegaan dat hij weer rustig vast kon staan. Het vast staan gaat nu goed als ik iemand erbij heb en hij aan een halsband staat. Van mij hoeft hij niet perse met bit gereden te worden, want hij is gevoelig genoeg om bitloos gereden te worden en ik hoop dat ik straks weer terug kan naar rijden met een halster. Maar dan moet hij eerst wat minder eigenwijs zijn. bedankt voor je reactie en tips/adviezen.

Groetjes van Heleen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:42

Heeej tijd niet gezien dit topic! Hartstikke leuk voor je dat het zo goed gaat! Veel plezier ermee en ga zo door met je pony

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:23

Hoi, dank je wel. Morgen kan ik de hackemore weer ophalen en ga van de week weer een poging doen ermee te rijden. Kijken of het dan beter gaat als de maat wat beter is. Ik wil dan ook een touwtje aan de bakstukken doen (en achter de kaken langs) om te voorkomen dat die tegen zijn ogen schuiven. Hij liep zaterdag kleine stukjes best netjes en dan gebruikte hij zijn rug ook op een goede manier (lage hoofd/hals-houding waardoor de rugspier lekker soepel en sterk wordt en daarmee ook zijn achterhand). Het valt me op dat veel Welsh-ponies snel met "kop en kont" in de lucht lopen en dus de rug weg drukken. Dat wil ik met mijn ponies niet hebben om blessures te voorkomen. Morgen ga ik bij een nieuwe Welsh-pony kijken en hebben we er binnenkort misschien 2! Ben heel benieuwd... Voor foto's van hem kun je kijken op http://msn.groups.com/FraLimgardurIJslanders . Het is de witte (nou ja, iets appaloosa) pony die in het album "onze paarden" staat.

Groetjes van Heleen.