Hoi Supertje,
Ik heb de hackemore netjes 2 vingers onder het jukbeen zitten... Alleen doordat hij te wijd was zakt ie naar beneden...
Bram heben we nu een jaar bijna en hij is ongeveer 7 jaar oud. Toen hij vorig jaar bij ons kwam was hij niet handmak en halstermak en was over het algemeen erg schuw. Als er mensen bij ons kwamen kijken bleef hij op een meter of 10 à 20 staan en kwam niet dichterbij. Uiteindelijkheb ik een begin gemaakt met inrijden met een halster wat redelijk ging. Maar zodra ik met een bit aan kom zetten raakt hij echt in paniek en gaat in de rondte door de stal heen rennen. Ik heb geprobeerd om hem vast te zetten en dan door te zetten en het bit gewoon (maar met rust) in zijn mond te doen. Hij raakte toen nog meer in de stress en ging aan het halster hangen (wat kapot ging). Ik heb het daarna niet meer geprobeerd en ben eerst aan het oefenen gegaan dat hij weer rustig vast kon staan. Het vast staan gaat nu goed als ik iemand erbij heb en hij aan een halsband staat. Van mij hoeft hij niet perse met bit gereden te worden, want hij is gevoelig genoeg om bitloos gereden te worden en ik hoop dat ik straks weer terug kan naar rijden met een halster. Maar dan moet hij eerst wat minder eigenwijs zijn. bedankt voor je reactie en tips/adviezen.
Groetjes van Heleen.