Wie heeft er ervaring met vlasstrooisel als bodembedekking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGabriëlla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:06

Ik ben inmiddels zover dat ik van plan ben om Isa op vlas te zetten. Ik heb ook al een goed adres gevonden (bedankt Annick! ). Ben nu nog alleen aan het uitzoeken of ik het uiteindelijke afval (na een week of 12) ook ergens kwijt kan......

Angeliekje

Re: Wie heeft er ervaring met vlasstrooisel als bodembedekki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:20

Ik heb mijn tinker sinds april dit jaar op vlas staan, en ik moet zeggen dat ik het geweldig spul vind! Ik haal het elke keer zelf bij een groothandel in de buurt en het kost bij die groothandel 5 euro voor 20 liter (1 grote baal). En de mest e.d. wat ik eruit haal gooi ik gewoon op de mesthoop.

En in de binnenbak staan grote balen stro opgestapeld, en daar eet mijn merrie wel eens wat van als we aan het rijden zijn. Nu zegt een stalgenoot dat als een paard stro eet dat het een tekort heeft aan mineralen, of dat een reden is voor het stro eten uit de stal weet ik niet.

Annick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:23

IsaGabriëlla schreef:
Ik ben inmiddels zover dat ik van plan ben om Isa op vlas te zetten. Ik heb ook al een goed adres gevonden (bedankt Annick! ). Ben nu nog alleen aan het uitzoeken of ik het uiteindelijke afval (na een week of 12) ook ergens kwijt kan......

graag gedaan hoor, en het is voor een leuke prijs toch!!!
de verwerking van vlas is beter dan Stro, dus denk niet dat het problemen gaat geven hoor.
Groetjes
Annick

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:34

TI --> VMR

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:55

Mijne staat sinds een dikke week ook op vlas, echt ideaal!

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:24

Soxje schreef:
Nog een voordeel van bijvoorbeeld vlas is dat de mestbult beduidend kleiner is. In de Bit van een aantal maanden geleden is een vergelijkend warenonderzoek geweest naar stalstrooisel. Vlas kwam er toen heel goed uit, veel beter dan stro in ieder geval. Paarden die veel op stal staan doe je misschien wat meer genoegen met stro omdat die zich meer vervelen en dan aan het stro kunnen knabbelen. Maar de verveling kan opgelost worden door meer hooi te voeren (of ze lekker veel buiten te zetten )

Wij hebben de paarden ook op vlas ,wij kopen het op de pallet bij de leverancier deze bezorgt het.(ook de fouragezaak op het dorp verkoopt vlas) Tegen het vlas eten en ter voorkoming van uitglijden strooi ik niet in een keer schone balen vlas in de box.
De paarden krijgen kuil om te eten ( dit in een schoongeveegdehoek zonder vlas) Nou staan ze bij ons merentijds buiten,alleen als er een goede redebn is gaan ze s nachts naarbinnen. (extreme weersomstandigheden en gezondheidsredenen) Groetjes Ceesje

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:49

Ik heb ook een schoongemaakte hoek voor het voordroog + een hooinet boven dezelfde plek. Na het rijden zet ik mijn paard even op stal met een zweetdeken en d'r hooinet gevuld. Zo kan ze wennen aan stal want ze staat nog steeds 24/7 buiten. Vlas is inderdaad wel glad maar als ze er een paar keer op gepiest hebben dan wordt de gladheid minder. Ik heb dus nog geen vieze stal want ze heeft er nog niet gemest noch gepiest