stalpaard nu ineens 24/7 op de wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Re: stalpaard nu ineens 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:21

Gewoon dikke deken erop en lekker naar buiten.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:47

Trouwens Alyanne, je kunt DA Meulenberg ook even bellen om zijn mening te vragen. Hij heeft zelf ook rijpaarden en kan je zowel als DA als als paardenhouder een gefundeerd antwoord geven

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:23

Oeiiiiiiii! Lekker sfeertje hier hé }>

Alyanne, ik ben het dus -zoals je ook al wel weet- met de meeste (met nadruk op MEESTE) mensen eens; desnoods deze winter nog 's nachts op stal en dan volgend jaar zorgen dat ze een mooie jas kweekt (en er dan zelf een mooie praktische jas) er over heen doen. Wel graag een die in het weidebeeld past.

Quellian; dan hebben wij op stal zeker de enige paarden die vrijwillig in de regen blijven staan ipv in hun 'lekkere warme' schuilstalletje te gaan staan, want die mogelijkheid hébben ze...... jee, wat zijn mijn paardjes zielig.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:27

Elk paard kan zomer en winter buiten blijven, als hij/zij gezond is.
Paarden die het niet gewend zijn, moeten de kans krijgen om wintervacht op te bouwen. Het is het handigst om het paard dan vanaf het voorjaar buiten te zetten, als dat niet kan, zul je met goede dekens moeten werken.

Paarden zijn van nature dieren die zo veel mogelijk beweging moeten hebben, dat gaat buiten makkelijker dan in een box. Veel problemen worden voorkomen én genezen door buiten in beweging te zijn.

In de winter zal er bijgevoerd moeten worden. Het ligt aan de hoeveelheid werk, wat en hoeveel je ze geeft. Hooi is goed om onbeperkt te geven. Zorg dat het op een schone, droge plaats gevoerd kan worden!

Het doet er eigenlijk niet toe, of het een volbloed, warmbloed of koudbloed is. Dat zegt niet altijd iets over de winterhardheid van een paard. Het zegt meer over het temperament en de geschiktheid voor een bepaald soort werk.

Paarden zijn gewoontedieren, dat is iets dat in het wezen van het paard verankert ligt. Als ze twee weken dag en nacht buiten staan, weten ze niet beter meer. Het is dan gewoon voor ze.

Dit is volgens mij, wat je wilde weten. Ik wens je veel succes met je buitenpaarden!

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:31

Ik zou het idd voor dit seizoen rustig aan doen maar volgend jaar een lekker vachtje laten kweken.

Vanacht was het trouwens aardig zomers: viewtopic.php?f=2&t=487361

Maar goed dit terzijde

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:36

Alet schreef:
Alytje wil geen Fjord, maar een paard met veel spring/dressuurvermogen

Aan het vele spring/dressuurvermogen een paard ga je niet veel hebben als je hem in de winter 24/7 op het land zet en hem laat transformeren tot een enorme haarbal. Dan is het eventjes rijden, paard drijfnat, 3 uur uitstappen en paard nog steeds nat... Met pech paard op een dag ziek door kou gevat, wegens weg gezet met toch nog wat te natte vacht.

En niet te vergeten: Iedere dag weer je paard onder de bagger. Poetsen mag niet, want dan haal je het beschermende huidvet weg, dus steeds weer op een smerig stinkend paard moeten zitten .
Mijn keuze zou het dus zeker niet zijn. Overigens juist weer wel als een paard een blessure heeft en niet hoeft te werken, want dan worden ze toch niet nat, hoeven ze niets te presteren, maakt het niet uit als ze smerig zijn en hoef je ze ook geen 3 tot 4 keer per dag te voeren.

Conclusie: Ik zou het niet doen. Ik zou gewoon een fijne stal zoeken voor je paard, waar de mogelijkheid is om hem overdag lekker naar buiten te doen (ik ben ook absoluut tegen paarden de hele dag op stal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:42

Nog een toevoeging:

Mijn vorige uitspraken baseer ik op het feit dat het om een echt springpaard zou gaan. Springpaardentraining is niet bepaald licht te noemen en die beesten worden doorgaans iedere winter meerdere malen geschoren, zodat ze niet onnodig oververhit raken tijdens de training. Ik zie dus echt niet hoe je het dan voor elkaar zou moeten krijgen om dit te combineren met 24/7 buiten.

Dan kun je hem echt veel beter overdag met goede dekens op naar buiten laten.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:48

Ik heb het al uitgesproken met TS via PB, dus het heeft weinig nut om nog opmerkingen mijn kant op te maken

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:07

CCCCorine schreef:
Nog een toevoeging:

Mijn vorige uitspraken baseer ik op het feit dat het om een echt springpaard zou gaan. Springpaardentraining is niet bepaald licht te noemen en die beesten worden doorgaans iedere winter meerdere malen geschoren, zodat ze niet onnodig oververhit raken tijdens de training. Ik zie dus echt niet hoe je het dan voor elkaar zou moeten krijgen om dit te combineren met 24/7 buiten.

Dan kun je hem echt veel beter overdag met goede dekens op naar buiten laten.

Ik zal alvast even reageren; het gaat hier om een paard waar (in elk geval eerst) ALLEEN RECREATIEF mee gesprongen/gedressuurd gaat worden. Het is dus geen top-sport paard (en volgens mij is dat het misverstand hier) maar wel wat anders dan een fjord

Het bevalt mij persoonlijk trouwens prima om iedere dag weer op een smerig stinkend paard te zitten hoor Maar goed, die loopt iedere dag een uurtje en dan is hij ook weer klaar.......Daarbij zou het paard -waar het hier om gaat- absoluut een deken op krijgen, ik zie het probleem van die viezigheid en niet kunnen poetsen dus niet zo. Maar dat kan ik ook verkeerd hebben begrepen natuurlijk.

Quellian; mooi zo.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:37

Gewoon de wei opgooien, dekentje op en zorgen dat ie heeeeel veel hooi krijgt (dan houdt ie zichzelf wel warm), dan kan ie volgend seizoen gewoon zonder dek.

CCCCorine schreef:
Aan het vele spring/dressuurvermogen een paard ga je niet veel hebben als je hem in de winter 24/7 op het land zet en hem laat transformeren tot een enorme haarbal. Dan is het eventjes rijden, paard drijfnat, 3 uur uitstappen en paard nog steeds nat... Met pech paard op een dag ziek door kou gevat, wegens weg gezet met toch nog wat te natte vacht.

En niet te vergeten: Iedere dag weer je paard onder de bagger. Poetsen mag niet, want dan haal je het beschermende huidvet weg, dus steeds weer op een smerig stinkend paard moeten zitten .

Sjee waar slaat dat nou weer op. 'Enorma haarballen' kunnen gewoon werken hoor, net zo hard als de geschoren paarden. Mijn 'haarballen' liepen gewoon 4 uur op een dag, waarvan 2 uur zeer intensief.
Lang uitstappen hoeft niet, je kan gewoon normaal uitstappen en ze nat op de wei gooien. Hoe langer het duurt voordat ze droog zijn hoe beter! En een paard met eigen goede wintervacht vat absoluut geen kou van zweten, dat zou wel een hele domme fout zijn van de natuur.
Dit gaat niet op als je een paard scheert natuurlijk, dan kan ie wel degelijk kou vatten, want je haalt een heel belangrijk stukje vacht weg.

En je stinkende paard verhaal is ook onzin, een wei paard stinkt niet meer dan een stalpaard, minder juist, hij ligt te minste niet in zn eigen uitwerpselen, en poetsen mag best, je zal toch echt de zadel plek schoon moeten maken.

Een paard hoort buiten, welk ras dan ook, wat je er dan ook mee doet.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:21

Quellian schreef:
Ik vind dat een KWPN-er binnenhoort.

Dan heeft mijn KWPNer het toch wel slecht denk ik... Die staat 24/7 buiten, zonder deken dit jaar. En ja, als je haar vacht ziet, dan twijfel je er ook niet echt aan of die het koud zal hebben.
In de winter staat ze in de koudste periode 's nachts wel in een buitenstal, maar dat is ook niet langer dan 2 maanden eigenlijk.

De vacht die ze krijgt is niet om aan te zien, maar het kan makkelijk hoor!

Ik denk alleen wel, als je paard nu nog een "stalpaard" is, dat je die niet zo 24/7 de wei op kan gooien. Goede warme (en waterdichte!) deken heeft die dan zeker nodig en ik denk ook wel dat zijn weidegang opgebouwd moet worden.

Wat betreft viezigheid; mijn paard is wel smerig ja, vooral in de periode dat het veel geregend heeft en het allemaal wat modderig is. Maar mijn paard lijdt er echt niet onder dat ze in de winter veel buiten staat hoor, in tegendeel. Ze staat zelfs buiten als de grond keihard is en dat beslist ze zelf, want haar stal staat in de wei en ze kan buiten en binnen wanneer ze maar wil.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:03

bedankt voor alle reacties
Maar het gaat idd om een paard waar ik eerst gewoon recreatief mee ga rijden, en misschien later wedstrijden voor de lol. Het is dus geen topsportpaard
En het paard krijgt zoiezo een deken om

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:09

benhet helemaal met quellian eeens

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:55

Onze paarden, Fries en Andalusier, staan het hele jaar door buiten met een loopstal, ze staan samen met 2 kwpn-ers en een trakhener. Op alle paarden wordt recreatief gedressuurd/gesprongen en ook maken we regelamtig lange buitenritten van 3 of meer uur. "s winters gaan we niet met de paarden in een binnenbak rijden, dat is gewoon te warm, maar verder doen we alles met ze. Als het echt heel guur is, oostenwind en koud dan doen we wel eens een dun dekentje op, maar verder niet hoor. Onze ervaringen zijn goed, paarden zijn nooit zijn ziek of verkouden. En idd niet te goed poetsen, maar ach dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:16

Quellian schreef:
Een warmbloed is niet voor niets een warmbloed. En zoals ik kan zien aan de advertentie van de TS is het de bedoeling dat het paard flink gereden gaat worden. En dat kan imo niet met een weidepaard. Dan is mijn meining: koop een Fjord ofzo. Mijn paarden hebben ook zolang mogelijk buiten gestaan, maar staan nu 's nachts binnen (ja, ook mijn Haf ). Als ik de temperatuur niets meer vind, dan is het gewoon over. Dan gaan ze lekker warm op stal met een deken op. Je kan mij niet wijsmaken dat een paard voor zijn lol in de bagger en in de regen staat.

En daarbij is je mening dat je VINDT dat het nergens op slaat, anders klopt het nog niet

Ben het hier helemaal mee eens.
Tuurlijk, alle paarden zijn het liefst buiten, maar sommige kunnen nou eenmaal slechter tegen kou en regen als andere paarden. En het klimaat hier is niet zo denderend! Mijn paard (warmbloed) staat echt te rillen als hij langdurig in de regen in de wei staat. Dat dier gaat dan ook écht op stal hoor en dat vind hij héél prettig!
Als je een paard koopt wat stalling gewend is kun je hem niet gelijk de hele winter buiten laten staan. Sowieso vind ik dat je paard altijd beschutting moet hebben, of het nu een fjord, haflinger of Belg is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:42

Bij ons staan alle paarden 24/7 buiten van volbloed Arabier tot Haflinger en shetlander, regen, sneeuw, zonneschijn het maakt ze niets uit. Ze hebben wel goede beschutting moet ik erbij zeggen. Als we ze 1 nachtje binnenhouden ivm wormenkuur ofzo dan zijn ze 's ochtends niet te houden ze willen zo snel mogelijk naar buiten. Wel zetten we ze in de winter regelmatig een nachtje binnen als het te bar word, wij zitten op 600m hoogte in de Ardennen waar het midden winter gemiddeld -15/20c 's nachts kan worden. Maar erg leuk vinden ze het dan nog niet, je hebt stalpaarden en weidepaarden maar alsnog vind het gezonder als een paard overdag gewoon buiten staat, zolang ze maar niet de hele dag in de stal staan.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:29

ArabStables schreef:
Tuurlijk, alle paarden zijn het liefst buiten, maar sommige kunnen nou eenmaal slechter tegen kou en regen als andere paarden. En het klimaat hier is niet zo denderend! Mijn paard (warmbloed) staat echt te rillen als hij langdurig in de regen in de wei staat. Dat dier gaat dan ook écht op stal hoor en dat vind hij héél prettig!
Als je een paard koopt wat stalling gewend is kun je hem niet gelijk de hele winter buiten laten staan. Sowieso vind ik dat je paard altijd beschutting moet hebben, of het nu een fjord, haflinger of Belg is.

nderdaad, ieder paard moet beschutting hebben
maar zet jouw paard eens in de wei, met een mooie, grote, maar warme en droge schuilstal.
zelfs al regent het danzal die meestel buiten blijven staan, ook al rilt die
rillen is gewoon een manier om weer warm te worden.
paarden zijn niet van suiker gemaakt hoor
en dat ze verkouden zouden worden van nat op de wei te staan is ook onzin
als het regent worden ze ook nat?
en als ze een sprintje trekken in de wei zweten ze ook
staan jullie 24/24 bij de wei om ze direct binnen te zetten als ze zweten?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:31

Quellian schreef:
Succes ermee

Ik vind het zielig en het is niet mijn keus om op die manier een paard te houden, ik zou er niet van kunnen slapen

Maar als het jou gelukkig maakt, dan wens ik je veel plezier met je paard

@ loulou; ik merk nu al duidelijk dat mijn paarden 's avonds naarbinnen willen. Ze stonden eerst 24/7 op de wei (tot vorige week) en ze stonden maar te drammen bij het hek. Mijn paarden weten zelf heel goed aan te geven of ze binnen of buiten willen zijn.

ze hebben heel snel door dat ze brokjes op stal krijgen

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:54

Ik heb mijn draver van de zomer vanaf april buiten gehad 24/7 daarvoor kwam ze elke dag een 6 uur buiten. en werd er een uur met haar gewerkt.

In augustus werd ze mager en wilde het land niet van harte meer op. Ook had ze last van de overgangen van warme dag en vochtige nacht. Haar vacht werd lelijk ze werd onrustig en raakte steeds meer uit haar doen. Onderzocht door de da en deken op en bloedonderzoek. Ze was helemaal ontregelt qua hormonen en haar darmen waren uit balans en ze had een virus op de spieren. Door de wisselende omstandigheden.

Sind eind september gaat ze eerst s`morgens een uur in de stapmolen, en daarna gaat ze lekker het land op met haar dikke winterdeken op. Bij slecht weer of als het donker wordt gaat ze lekker op stal.
Ik muts dus met mijn paard, maar als ik zie hoe gelukkig ze nu is

Ik denk dat ieder voor zijn eigen dier moet kijken hoe deze zich aanpast en wat het dier nodig heeft. Het ene paard past zich makkelijker aan en heeft minder nodig dan een ander paard, net zo als bij mensen.

Joeptje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:11

dutske schreef:
ArabStables schreef:

nderdaad, ieder paard moet beschutting hebben
maar zet jouw paard eens in de wei, met een mooie, grote, maar warme en droge schuilstal.
zelfs al regent het danzal die meestel buiten blijven staan, ook al rilt die
rillen is gewoon een manier om weer warm te worden.
paarden zijn niet van suiker gemaakt hoor
[color=#000000]en dat ze verkouden zouden worden van nat op de wei te staan is ook onzin
als het regent worden ze ook nat?[/
color]en als ze een sprintje trekken in de wei zweten ze ook
staan jullie 24/24 bij de wei om ze direct binnen te zetten als ze zweten?

Hier zit wel een klein verschilletje volgens mij, daar zweet uit de huid komt, zit het dus ook onder/in de vetlaag + vacht, terwijl regen voor het grootste deel wordt tegengehouden door de vetlaag.

Mijn BWP-er stond ook 24/7 op het land, met lekker warme stal waar ie altijd in kon, maar stond toch echt in weer en wind buiten. Dit paard was ook 22uur/dag stal gewend, maar is in die 2 jaar dat ik hem had, nooit ziek geweest!

Denk dus dat het met goed opbouwen, wel mogelijk is, wel zorgen voor goede schuilstal en toch tijd binnen houden 's nachts. Heeft TS zelf al beslissing genomen?

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 07:47

Kijk naar je paard, voer het buiten in de schuilstal zodat het niet vanwege het voer naar de binnenstal wil en dan merk je vanzelf of het paard fijn vind om buiten te staan.
Je hebt een goede schuilstal, paard heeft winterregendeken op zodat het niet te nat en koud wordt het eerste jaar, lijkt me niet anders dan een buitenbox maar dan met keuzevrijheid van buiten of binnenstaan...

Erretje

?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:31

Die van ons gaan alleen 's nachts naar binnen met extreme nattigheid of als het vriest. Verder staan degenen die werken met een waterdichte deken met een (lichte) voering en ademend.
Ze hebben ook een schuilstal. Kwpn-ers, Nrps-ers Arabiertjes, alles!! Als hij nu pas buiten komt zou ik wel oppassen. Ik zou goed opletten of hij/zij goed in het haar komt te zitten. Ik doe eigenlijk altijd wel een deken op als de temperatuur ('s Nachts) beneden de tien graden komt. Als het echt koud (vriezen) is krijgen ze wat extra brokken. Hoe sneller je met een deken begint, hoe minder dik ze onder de deken in het haar komen te zitten.

Ze zijn superblij, nooit ziek en dat vind ik het allerbelangrijkst. Mocht je actiever gaan worden kun je er altijd nog over denken om hem/haar 's nachts binnen te zetten en of deels te scheren. Dan maar niet moeders mooiste toch?

En die van ons staan 's ochtends (na het voeren) te drammen om naar buiten te gaan, ze vinden het niks om binnen te staan. We hadden het er laatst nog over dat je je zelf schuldig voelt met rotweer en je toch maar even gaat kijken hoe ze erbij staan, maar ze staan altijd te eten!!! Billen tegen de wind en grasmaaien maar!

Succes!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:52

Omdat het paard tot nu toe wel veel heeft binnen gestaan weet ik niet of ik er voor zou kiezen om het paard vanaf nu dag en nacht buiten te zetten.Je zegt dat er een inloopstal bij zit mss kun je haar daar eerst 's nacht opsluiten en haar daar voer geven en dan na 1/2 weken de deur 's nachts open laten maar nog wel steeds voer daar geven en de keus aan het paard laten of ze dan binnen wil blijven staan of toch naar buiten wil.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:54

Als je je paard ineens 24/7 op de wei zet is dat heel slecht voor haar eiwitgehalte .

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:07

Het verbaast mij steeds weer dat veel mensen hun paard behandelen alsof het een mens is. Zij zouden het koud hebben buiten, dús hun paard ook.
Een paard functioneert het beste bij een temperatuur onder de 15 graden. Daarbij kan elk paard, mits met geleidelijke overgang, de hele winter in nederland buitenblijven. Zo vreselijk koud wordt het hier ook weer niet. Een paard heeft een prima lijf dat zichzelf warm kan houden. Wil je je paard niet in zijn wintervacht, dan gooi je er een deken op. Maar mijn paarden staan ook gewoon zonder deken buiten. Ja, die krijgen een wintervacht. Maar wat is er mis mee? Ze zweten zich rot na het werken, maar daar gaan ze niet dood aan. Ik stap ze op adem, en dan gaan ze nat de wei weer op. Een paard kan er prima tegen, als je even stapt is het zweet van de onderste huidlaag opgedroogd, en zijn alleen de haren nat. Daar wordt een paard niet verkouden van, ze beschermen zich er prima tegen.

Ik zou alleen niet je paard zonder overgang zomaar op de wei zetten. Is het niet mogelijk om hem overdag met deken buiten te zetten, en dan 's nachts in de schuilstal? Dan kan hij vanaf volgend jaar lekker buiten blijven