Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:28

Voor mij dus geen aanrader. Ik heb hem zelf geprobeerd op een paard met hoge schoft. En het was zelfs die wat daar het meeste geschikt voor was. Hij zat wel lekker, maar voor ermee in de bak te rijden nee. Als ik alleen stapte zat ie wel lekker. Je kan hem gratis uitproberen bij http://www.boomloosrijden.nl . Dat moet je echt doen dan weet je het zelf. Ik kan dat niet voor jou bepalen waar jij en je paardje lekker in zitten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:35

Ik hoorde veel dat boomloze zadels snel van links naar rechts kunnen schuiven.
Met een boomzadel had ik dit altijd al, dus ik dacht dat dat dan met een barefoot wel helemaal zo zou zijn.
Maar dat was dus niet zo. Met een gewoon zadel kan ik niet vanaf de grond opstijgen (bij geen een boomzadel) dan hangt het zadel onder de buik (ook bij goed aansingelen) Met de barefoot kon ik dat wel.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:51

dat had ik nou ook anouar15 met een boomzadel schoof het alle kanten op zeker met opstijgen en met de bf helemaal niet meer.
ik moest er wel ff aan wennen omdat je toch anders zit (gedwongen) ik merk wel dat het beter is voor me houding en beenligging en heb geen pijn in me rug meer als ik er vanaf kom.
ik heb laatst me oude zadel (is voor de kids wel goed) weer eens gepakt. dat is egt geen rijden!! kweet nu weer waarom ik voor de bf gekozen had!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:42

ik heb ook een barefoot (zwarte cheyenne) en ben er ook heel tevreden over. Alleen om in de piste te rijden gebruik ik m'n dressuurzadel omdat ik met m'n benen niet goed aan m'n paard kan op de barefoot (klinkt raar hè ). Maar om te gaan wandelen leg ik veel liever m'n barefoot op.
Bij mij in de rijvereniging hebben de meesten nog niet eens gezien dat ik een ander zadel heb opliggen Maar op wedstrijd (dressuur) mag ik er ook niet mee starten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 07:31

Ik heb het nagevraagd, met een zwarte 'normale' BF met engelse beugelriemen en beugels mag je wel starten!
Je zal der waarschijnlijk wel een opmerking over krijgen, maar het mag wel.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 07:39

Dit staat in het regelement:
'Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit.'

Een zwarte cheyenne met engelse beugelriemen lijkt toch genoeg op een engels zadel.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:26

dan heb je mazzel want bij ons is het niet toe gestaan

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:32

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik vind er ook niks aan. Vind het lelijk en het kan best lekker zitten, maar ik rij dressuur en dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een dressuurzadel.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:43

het is denk ik maar net wat je gewend bent en wat je wilt. ik heb gewoon eens meegedaan met een onderlinge dressuurwedstrijd om eens te kijken of ik en me paardje het leuk vinden. ik heb vroeger wel wedstrijden gereden. ik moet zeggen dat ik zo'n wedstrijdje wel leuk vind om eens te doen maar een egte officiele wedstrijd is niks voor mij. tenminste nu niet meer.
ik wil met mijn jonge paardje straks endurance gaan rijden. lijkt me veel leuker. niet zo zeer wedstrijden want die houden ze niet in de buurt maar meer voor mezelf lekker uren aan de hobbel. dan is een lekker zittend en goed passend zadel wel belangrijk vind ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:52

Canis schreef:
Hallo,

Ik zou graag wat verschillende ervaringen en meningen willen horen over het rijden met een barefootzadel.

Wie o wie?
Brand maar los!!!

Not.

Hét grote nadeel van alle boomloos is dat er geen sprake is van gewichtsverdeling en er alleen druk op de rug is onder jouw zitvlak (en stijgbeugelophanging als je daarop steunt).
Als jij niet zwaar bent (zeg 55 kilo of zo), jouw paard ruim volwassen 7+), goed beleerd (minimaal in evenwicht en liefst verzameld)en goed bespierd (met dragen rugspieren) én jij goed kan rijden (een wérkelijk onafhankelijke zit die niet uit het zadel los komt, niet steunt op de beugels en niet hangt aan de teugels), dan is er geen enkel probleem met die kanttekening dat het voor de wérvels van de paardenrug nog steeds niet de ideale oplossing is.
Helaas zijn er maar héél weinig ruiters die echt goed kunnen rijden met een goede zit. Daar houdt het dan al mee op; boomloos geeft alles veel meer door aan het paard.

Barefoot is een erg eenvoudig en basic ontwerp boomloos zadel met de voor- en nadelen in extrema.

Als ik fotos van een loftuitende ruiter in stoelzit op een te groot western-zadel voorbij die hotsen tja dan houdt alles op natuurlijk.

Boomloos als concept heeft zonder meer sterke punten doch een paar fikse voetangels als nadeel. Onder meer de stijgbeugelophanging is een spil waar dit concept haast helemaal om draait en er zijn maar een páár fabrikanten die hier een technisch goede oplossing voor bedacht hebben. Barefoot is er geen van.
Helaas is er, nog, geen goedkope oplossing bedacht en is een goed boomloos zadel niet goedkoop, kán het niet goedkoop zijn omdat alles kritischer is dan bij een boomzadel.

Zadels met een flexibele boom zijn helaas ook niet het antwoord omdat de vervorming niet alleen maar in de gewenste richting werkt en er zo heel makkelijk nog veel hogere drukken kunnen onstaan. Een flexibele boom kán een oplossing zijn, maar dit is nog weer een dimensie moeilijker te construren dan boomloos en nóg weer een dimensie duurder om te maken.
Ik ben zelf al twee jaar bezig om de geometrie onder de knie te krijgen en heb het opgegeven ten gunste van een niet flexibel maar wel beperkt beweegbaar zadel.
Dit te maken gaat flink in de papieren lopen, maar het is voor een paard waar ik 20+ jaar op hoop te rijden en ik rij veel, dus het mág een vermogen kosten en dan is het per jaar nog goedkoop.

Op het moment is het meest geslaagde compromis nog steeds een goed passend, goed ontworpen en degelijk geconstrueerd boomzadel dat geschikt is voor het gebruiksdoel.
Ja, en dat houdt in dat je niet een paardenleven lang met hetzelfde onveranderde zadel kan rijden.
Of dit een probleem is? Ach, boomloze zadels hebben een zéér beperkte levensduur, dus die moet je ook vervangen. is gelijk een mooie vingerwijzing: waarom zou een goed boomzadel na 30 jaar intensief gebruik nog in prima staat kunnen verkeren en een evenveel gebruikt boomloos zadel uit het marktsegment van de Barefoot na 3 al lange tanden hebben....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:27

Ik heb de KNHS even een mailtje gestuurd om zeker te weten of je ermee mag starten (zij weten het toch het beste)
En het mag gewoon.
Als het maar geen western boomlooszadel is.

Kleur maakt niet uit. Want je mag ook met een bruin dressuurzadel starten.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:19

hier in België dacht ik niet dat je ermee mag starten, maar be niet 100% zeker. Maar ja, ik heb dan ook geen engelse beugelriemen en beugels aan m'n barefoot en kheb geen zin om steeds te wisselen met m'n dressuurzadel

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:28

als het zo erg met de boomloze zadels was geweest, dan zouden al die paarden nu problemen met de rug enzo moeten hebben...

ik heb voor mijn eigen paard de grootste problemen met boomzadels, dus die zijn echt niet heilig.

zo heb je altijd wat aan een zadel. de 1 vind dat merk prut en de ander die weer.. zo zal het ook metboom en boomloos zijn.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:36

mijn paard loopt er toch ook meer ontspannen en rustiger mee, als ik haar echt pijn zou doen door met de barefoot te rijden, zou ze toch net veel meer gespannen lopen ?

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:16

Ik heb vorig jaar ook zo'n testzadel besteld, samen met een paar andere mensen van de ponyclub bij ons. En daar waren de reacties tamelijk verdeeld.
2 van de pony's hadden kleine wondjes waar de singel zit. Mijn merrie vond het denk ik wel OK. Een vriendin, die haar ook dikwijls rijdt, vond het zadel heel tof om mee te stappen, maar had er wat moeite mee dat ze haar benen niet tegen de pony kon houden. Dat vond ik zelf ook wel eerlijk gezegd .
Verder vind ik het ook echt heel comfortabel zitten om mee te stappen, maar de stijgbeugels komen zo ver naar achter dat ik na een paar minuten al kramp in mijn benen kreeg .
Als die beugels niet zo ver naar achter zaten, zou ik er zeker eentje gekocht hebben!
Tot zover mijn ervaring met een barefoot...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:51

Tja, ik ben behoorlijk kritisch én ik heb een boomloos zadel.
Eerst uitgeprobeerd, ik voelde me erin thuis en had geen last van zwabberbenen. Mijn paard had geen problemen met aansingelen en het zadel bleef liggen als een huis bij het opstijgen.
Lichtrijden was even wennen, je gaat niet naar voren, maar alleen omhoog, want anders kom je met de bovenbenen al gauw tegen de pommel.Ik maak nu dus een kleinere, lichtere beweging. Paardlief loopt vrijer, rustiger met een boomloos zadel.
Bij paarden met erg veel beweging kan het best onstabiel zijn, je benen hebben immers geen kussens/ wrongen waar ze tegenaan liggen.
Mijn paard en ik vinden het heerlijk. Ik heb wel de hoge pommel erin, mijn paard heeft geen gemakkelijke rug, waar zomaar een zadel op past.

Uitproberen, zal ik aanevelen.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:57

Ik heb een zwarte barefoot. Hij heeft op mijn merrie gelegen en op dit moment rijd mijn zusje ermee op haar fjord.
Ik vind t zeker bij die fjord erg makkelijk, omdat het nog een jong paardje is en je dus niet om de zoveel tijd een zadelmaker langs hoeft te laten komen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:08

Mijn paard kreeg ook wondjes van die singel die erbij zat.
Ik heb gewoon mijn eigen neopreen singel eraan gedaan, dat ging prima.
Ik had er ook gewone beugels en riemen aan. Ik rij met gpg beugels voor m'n knieen, dus die moesten er zowiso aan. En de fenders waren veel te lang voor mijn korte beentjes.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:06

uitproberen moet je toch altijd doen vind ik. als je de kans krijgt moet je dat eigenlijk met ieder zadel doen. vaak heb je daar de mogelijkheid niet voor jammer genoeg anders had ik die 5 andere zadels ook nooit gehad.
ik reed voor de bf regelmatig met een bareback singel. dit is bijna hetzelfde als een barebackpad alleen de pad moet je er dan zelf onder doen. heeft iemand hier ervaring mee?
in he begin zit je heel onstabiel. je benen zwabberen alle kanten op en ik kwam erachter dat ik grotendeels op 1 been steunde met lichtrijden. mja moet je dus niet doen met zo'n barebacksingel want dit schuift dus wel! ik was dus al gewend aan "iets anders" ik vind dus wel dat je breed zit met een bf iets breder nog dan zonder zadel. bij een boomzadel zit je er egt op, maar had daardoor dus ook dat je vrij snel uit je zadel gekeild werd. dit heb ik met de bf dus niet.
nog even over de reactie van huertecilla. ik ben het niet met je eens over die beugelophanging en dat het slecht zou zijn voor de ruggewervels omdat het op 1 punt terecht komt.
heb jij deze zadels al een goed bekeken? de beugelophanging loopt namelijk over de gehele zadel heen en niet op 1 punt. dus van voor tot achter helemaal gestikt dus je druk word wel verdeeld.
daarbij komt ook nog dat je pad eigenlijk de helft van je zadel is. die zorgd ervoor dat de ruggegraat vrij blijft van druk. een zadel zonder zo'n speciale pad zou ik ook niet aanraden. en je had het ook over een licht persoon dat die alleen op zo'n zadel kon. ik weeg 85 kilo op dit moment en de ruggegraat blijft gewoon droog en vrij van druk. ook met lichtrijden. is makkelijk te zien omdat mijn paardje altijd zweet als een otter. als zij last van mijzou hebben zou ze ook niet ontspannen en ruimlopen toch?
en wat betrefd die plekjes van de singel wat primula zei. dan heb je je zadel te ver naar voren gezeten. ik heb zelf niet die leren bf singel maar een neopreen singel en heb er nog nooit last van gehad.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:14

Ik heb een week lang een Barefoot getest en was er vanaf de eerste keer helemaal weg van. Ik vind het voor recreatief gebruik echt ideaal.
Nu heb ik een boomloos zadel 2ehands aangeschaft (geen barefoot trouwens), en ik wil echt niet meer anders dan boomloos.
M'n wintec ligt nu dus ook ongebruikt in de schuur

[edit; ik heb trouwens 2 Tinkers, zonder schoft, heb het idee dat ze op rondere paarden veel beter liggen dan op paarden met een hoge schoft)

_steef_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:37

Anouar15 schreef:
Ik heb nog even een klein vraagje.
Heeft iemand een foto van een zwarte barefoot die gebruikt is (dus geen nieuwe)?
Ik kan niet beslissen of ik een bruine of een zwarte wil.

Dat wil ik eigenlijk ook wel zien!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 02:37

ik heb een gebruikte zwarte barefoot, maar hij is nog niet erg oud, ik heb hem van midden augustus, en nog niet heel veel mee gereden.
Dus ik denk dat mijne nog wat te nieuw is, maar ik kan er altijd een foto van trekken als je wilt

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:34

sorry ik heb een bruine. heb je al bij de fotowedstrijd gekeken op die site? staan verschillende paarden met zowel bruine als zwarte bf op.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:30

Anouar15 schreef:
Ik heb de KNHS even een mailtje gestuurd om zeker te weten of je ermee mag starten (zij weten het toch het beste)
En het mag gewoon.
Als het maar geen western boomlooszadel is.

Kleur maakt niet uit. Want je mag ook met een bruin dressuurzadel starten.

wyona schreef:
dan heb je mazzel want bij ons is het niet toe gestaan

Toydoll schreef:
Dit staat in het regelement:
'Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit.'

Een zwarte cheyenne met engelse beugelriemen lijkt toch genoeg op een engels zadel.

Dat komt uit het regelement van het KNHS, dus het moet overal mogen, niet alleen hier. Wat maneges onderling voor regels hebben weet ik natuurlijk niet, dus het zou kunnen dat het daar niet kan.

Ik heb mn zadel gister binnen gekregen!
Natuurlijk meteen uitgetest, de eerste draf passen waren ff wennen, omdat je idd niet tever naar voren moet met lichtrijden, dan zit je tegen de pommel aan, en doorzitten was nog even een kunst hahaha.
Toen paard maar meteen lekker mee naar buiten genomen, en ik merkte al meteen dat ze veel beter reageerde op mn zit. Dus ik heb in het bos mn teugels 'los' gelaten (met 1 hand bij de gesp vast voor als er wat zou gebeuren, tis natuurlijk wel een 3 jarige die nog niet zo lang onder het zadel is) en toen ben ik overgangen gaan rijden zonder mn teugels te gebruiken!
Het ging echt zo goed! Ze reageerde bijna direct op alles, en ze leek het ook een stuk leuker te vinden! Toen hebben we het nog moeilijk gemaakt, en tempo wisselingen in galop en draf op alleen mn zit en been!
Ik heb echt heerlijk gereden, en na anderhalf uur (tijd ging snel!) waren we terug, en terwijl ze een wintervacht heeft zweette ze bijna niet, onder het zadel was het wel wat klam, maar de ruggegraat en zo'n cm er naast aan beide kanten waren perfect droog.
Nou had ik onder mn sympnova grandeur een gewoon goedkoop dun dekje, zodat de grandeur schoon zou blijven, en dat werkt dus ook goed. Dan blijf de grandeur wat schoner en dan hoef je die minder vaak te wassen, en dan slijt ie ook minder. Die pads zijn bloedduur.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:39

gaaf joh dat het zo goed ging!! ik heb zelf die andere pad met dat nepbont omdat die pad met sympanova er nog niet waren toen ik het zadel kocht. beest zweet d'r eige altijd een ongeluk op die plek. heeft wel het voordeel dat ik dan goed kan zien of d'r ruggegraat goed droog blijft. ik zit eraan te denken om die andere pad er ook maar bij te bestellen. en ja het is egt duur maar dan heb je ook wat.
veel plezier met het rijden. laat je nog weten wat je gaat doen?