paard reageerd op wiel super, op 'gewone' spoor slecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:58

Volgens mij is stomp en (grof) wiel even scherp, het verschil is denk ik vooral het vreemde gevoel dat een rollend wiel geeft. Patos moest daar in het begin ook aan wennen, nu kan ik haar goed wakker schudden door de wieltjes over haar buik te laten rollen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:45

ik heb nu stompe sporen, maar zit al een tijd te denken aan wieltjes, aangezien hij op stompe echt niet reageerd.

ook als hij omhoog komt klem ik me kennelijk vast, of geef ik hem op de verkeerdeplaats een schop, dus ligt hij open. dan heeftie een heel klein schaafplekje en dat is alleen als hij heeft gesteigerd.

dan kanik tochbeter een wiel nemen? aangezien die in zo'n situatie over de vacht heen rolt, ipv er in steekt. of niet.. ik weet het nouook niet meer

welke kanje nou het beste nemen, met karteltjes of een glad wiel.. ik heb in de winkel sprenger met groot dik wiel(de rest is echt maar een dun wieltje en voelt ook veel scherper aan op je hand) die dus niet scherp aan voelde op je hand. wat ik met de kartels wel had, die voelden scherper.. maakt dat enig verschil hoe dikker het wieltje hoe zachter??

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:38

benneton schreef:
Nog even een vraagje, ik heb hetzelfde probleem.
Bij de PONY'S mag een wielspoor (dezelfde als hierboven aangegeven) niet toch?

Nee bij de ponys is het niet toegestaan om met een wielspoortje te rijden.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:11

Ik heb trouwens met allebei de soorten gereden: klein gekarteld wiel en groot (grof) gekarteld wiel. Dat kleine wiel heb ik toen gebruikt omdat Patos nogal baldadig was en het been gewoon negeerde onder proeven, nu ben ik teruggegaan op een cm korter en grove wielen (=minder scherp). Ik vind dat een bewijs dat deze sporen niet veel kwaad kunnen, ik kan zelfs nog terugstappen op een minder scherp type en dan nog gewoon Z-proeven rijden.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:20

meiske16 schreef:
benneton schreef:
Nog even een vraagje, ik heb hetzelfde probleem.
Bij de PONY'S mag een wielspoor (dezelfde als hierboven aangegeven) niet toch?

Nee bij de ponys is het niet toegestaan om met een wielspoortje te rijden.

Ik heb dit een dik jaar geleden uit laten zoeken, en het is wel degelijk toegestaan om met een spoor met wieltjes bij de ponys te starten, mits het wieltje draait en van het zelfde materiaal is als de rest van de spoor! Had het destijds zelfs zwart op wit staan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:32

Dan moet je dat schrijven toch echt meenemen naar concours, want een jury die zich aan de regels houd zet je eruit

Hier een plaatje uit het reglement

Afbeelding

Citaat:
Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen stompe sporen en knopsporen-eventueel in zwanenhalsuitvoering- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanehalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm..
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:34

Als western ruiter ben ik verplicht met een wielspoor te rijden, en reken maar dat die wieltjes zachter zijn dan die knopsporen. Een tijdje terug zat er een engelse ruiter op mijn paard met knopsporen en hij liep zijn benen uit zijn lijf. Ik heb haar toen verzocht de sporen maar even af te doen en die te vervangen voor een westernspoor met een groot wieltje. En dat ze haar benen stil moest laten hangen
Bij mij komen ze niet op mijn paard met knopjes. Haal zo'n wieltje maar eens over de binnenkant van je arm (heel gevoelig stukje huid) en daarna ram je je knopsporen er eens in........

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:38

weer dat gezeur over scherp, niet scherp. Of je nou een wielspoor hebt of gewoon een klein staafje dat maakt allemaal niet uit. Elk paard moet zonder sporen te rijden zijn. Sporen zijn niet bedoeld om je paard elke pas te prikken maar als middel om de hulpen te verkleinen/verfijnen. Ik zie dat heel veel mensen de verkeerde been hulpen geven en elke pas aandrijven en dan ,,Goh wat raar me paard is lui op mijn been" Zelf ben ik van mening dat een wiel spoor niet scherper is dan andere sporen. Het oppervlak van de spoor is groter zo komt je hulp wat groffer aan bij het paard waardoor het paard als het ware"schrikt" idd ga maar eens met een wielspoor lang je hand en dan elke keer met de zelfde kracht als op het paard een knop spoortje in je hand drukken..zeg dan maar wat je voelt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:16

Citaat:
Haal zo'n wieltje maar eens over de binnenkant van je arm (heel gevoelig stukje huid) en daarna
ram
je je knopsporen er eens in........

En als je het wieltje ramt?

Tjee, wat een vergelijken hier weer.
Als je moet gaan rammen word het tijd dat je van je knol af geramt word met een basebal knuppel

Ik lees in veel berichten dat er veel getrapt moet worden met gewone sporen en met wielen niet

dat wil 1 zeggen dat de paarden niet aan het been zijn, anders reageren ze wel eerder

2 blijkbaar wielen wel scherper zijn, want daar hoeft blijkbaar niemand mee te stampen.
Dus dat niet aan het been zijnde paard vliegt daarmee ineens wel, zal niet zijn omdat het zacht is denk ik dan?

of redeneer ik nu ineens erg raar gezien de berichten hier?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:22

runningkawa schreef:

Ik lees in veel berichten dat er veel getrapt moet worden met gewone sporen en met wielen niet

dat wil 1 zeggen dat de paarden niet aan het been zijn, anders reageren ze wel eerder

2 blijkbaar wielen wel scherper zijn, want daar hoeft blijkbaar niemand mee te stampen.
Dus dat niet aan het been zijnde paard vliegt daarmee ineens wel, zal niet zijn omdat het zacht is denk ik dan?

of redeneer ik nu ineens erg raar gezien de berichten hier?

Nou zo lees ik dit topic dus ook... Kon het alleen niet zo goed formuleren en had ff geen tijd om er goed over na te denken....

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:32

crazycactus schreef:
Als western ruiter ben ik verplicht met een wielspoor te rijden, en reken maar dat die wieltjes zachter zijn dan die knopsporen. Een tijdje terug zat er een engelse ruiter op mijn paard met knopsporen en hij liep zijn benen uit zijn lijf. Ik heb haar toen verzocht de sporen maar even af te doen en die te vervangen voor een westernspoor met een groot wieltje. En dat ze haar benen stil moest laten hangen
Bij mij komen ze niet op mijn paard met knopjes. Haal zo'n wieltje maar eens over de binnenkant van je arm (heel gevoelig stukje huid) en daarna ram je je knopsporen er eens in........

En wat als ze nu haar benen stil had gehouden met knopspoortjes aan?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:56

Dan nog. Het is bij mij een principkwestie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:01

? welk principe?
Met het een mag je rammen met het ander niet?

bij mij ook, gewoon altijd poten stil, geen spoor, dan ook

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:12

Met een western spoor ram je niet maar rol je (als je het goed doet natuurlijk) en dat leren ze bij mijn instructeur.........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:13

en dat is bij gewone sporen anders????

(zo te lezen in jou bericht wel, maar zo iemand hoor je zoals ike erder vermeld had ook van het paard af te rammen)

Anick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:18

iemand zei iets over de wielsporen in de buik prikken,,, dat is juist wat je niet doet met die sporenm net als wat crazycactus zegt: je moet er mee rollen,, daarvoor zijn ze gemaakt.
En dan nog vind ik dat je sporen alleen moet gebruiken als verfijning van de hulpen.

Imker

Re: paard reageerd op wiel super, op 'gewone' spoor slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:21

Persoonlijk vind ik Imker ook fijner reageren op een wielspoor als op een stompe spoor. Misschien omdat ik met een gewone spoor meer aan het prikken blijf en met een wieltje (die piept een beetje) weet ik dat ik dan teveel inwerk.

Ik heb het wel over een balkenholspoor met wiel met grove, botte tanden.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:46

runningkawa schreef:
en dat is bij gewone sporen anders????

(zo te lezen in jou bericht wel, maar zo iemand hoor je zoals ike erder vermeld had ook van het paard af te rammen)

Ik zie vaak zat engelse ruiters die de sporen echt rammen... hoort niet weet ik maar ja....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:49

ik zie het idd ook, maar denk dat je in elke tak van sport dodo's tegen komt

Haal zo'n wieltje maar eens over de binnenkant van je arm (heel gevoelig stukje huid) en daarna ram je je knopsporen er eens in........

maar als je beide als rammen gebruikt, zijn ze beide verschrikkelijk in gebruik
En daarom vind ik je tekst hier zo raar...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:52

Dat is meer omdat ik de meeste engelse ruiters wel zie rammen helaas.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:54

Kom jij op veel slechte plaatsen, dat is duidelijk

verder maakt het misschien duidelijk dat wielsporen scherper zijn
want men maakt mij niet wijs dat daar ineens alleen maar goede ruiters rijden bij de western

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:05

O nee zeker niet.... af en toe draai ik me maar om bij de inrijbak op wedstrijden want sommige "profs" maar ook amateurs en beginners maken er een sport van om zo hard mogelijk te schoppen en te rukken (aan het bit in dit geval). Daar word ik erg verdrietig van. Ik heb soms echt de neiging om dat soort mensen op hun gedrag aan te spreken, maar niemand die je backup geeft .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:31

Klopt, dat hoef je niet te proberen om er iets van te zeggen...

Quir

Re: paard reageerd op wiel super, op 'gewone' spoor slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:40

Ik hou niet van sporen...

Tot L2 is het gewoon geen spoor!
Wieltje of stompe spoor, zijn allebei scherp ligt er alleen aan hoe je hem gebruikt...

Ook als ik op wedstrijd kijk, zie je wel eens een paarden met kale en soms zelfs open plekken op zijn buik!
En kijk dan maar eens wat voor spoor er meestal aan zit, juist ja een wiel spoor! (9 van de 10 keer dan, soms ok wel een zwanenhalsspoor of iets, maar zelden met een gewonen, stompe spoor...)

Rij gewoon zonder en als het verplicht is op wedstrijd doe dan een klein vriendelijk knopspoortje om voor de sier en om heeeel soms de hulp iets duidelijker te geven...

In princiepe rij je nooit met je spoor maar met je kuit, heb je een zwanenhalsspoor, rij je met spoor en niet meer met kuit...

Sporen zijn onzin...

Altijd die dingen ja ik moet met sporen rijden, omdat die anders niet luisterd of lui is, in vredes naam haal die dingen er af en maak je dier weer gevoelig op been, laat hem weten wat been geven is, reageerd die niet geef hem een duidelijker hulp dan nog niet, nog duidelijker... en anders tikje met een zweep erbij!

Ik rij ook met spoor, een spoortje van 1,5 cm lang.. Dit omdat ik L2 rij en voorbereiding is voor het M1 omdat het verplicht is (in de M1 dan), thuis oefen ik 8 van de 10 keer zonder, maar die andere 2 keer om te wennen voor haar en mijn hulpen leer te verminderen, als ik op een wedstrijd wel een keer tegen der buik aan kom...
Ook omdat ze anders gaat vliegen als ik die alleen op wedstrijd om doe, ook zie je me wel zonder spoor op wedstrijd, maar nu de M1 er toch aan komt, wil ik er langzaam aan beginnen... In de B en L1 zag je me niet of heeel zelde met spoor rijden...

Als de jouwe op gewone spoor slecht reageerd, haal dan je sporen er af, leer hem op je kuit lopen en doe dan weer je gewone (stompe) spoor om, wedden dat die weer gevoelig op been is en super loopt?
Hou hem daar dan ook..

QuirA

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:31

niet ieder paard vliegt voor een spoor. ik nodig iedereen van harte uit om zonder sporen op willemte komen rijden en hem dan ook nog nageeflijk willen rijden uiteraard.. met neusje omhoog krijg ik hem ook nog wel voorwaarts

aangezien ze tijdens manegelessen altijd met willem en sporen hebben zitten butsen reageerd hij gewoon een stuk minder op je been(tenzij je een harde schop geeft)

dus ik moet bij willem maar de sporen eraf halen en een 18 jaar oud manegepaard weer super op mijn kuit laten reageren. een paard wat gewend was zijn buik ff uit te zetten om alle klappen op te vangen om maar nix te hoeven voelen van alles.. een paard wat gewen is geweest alle klappen van de zweep te incasseren en geleerd heeftop zijn kiezen te bijten om er gewoon door heen t kachelen..

nou dat wordt nog veel werk voor mij dan zal het mijn instructrice eens voorstellen

maar goed.. rammen met sporen, welke je ook hebt is nooit goed. en tuurlijk zijn ze ervoor om je hulpen te verfijnen. maar je hulp verfijnen is ook ff je spoortje een keer gebruiken bij het drijven als hij niet op je kuit reageerd en ook niet op die tik die je net gegeven hebt..

maar goed.. kunnen hele lange discussies worden over wel of niet sporen..