Voeren daarna rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:02

milo schreef:
je gaat toch ook niet na het avondeten joggen???

Dat is een beetje appels en peren vergelijken. Een paard is een vluchtdier en gemaakt om altijd weg te kunnen rennen. Roofdieren kunnen dat veel minder goed.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:03

Ik wacht altijd zeker een uur. In de winter is het geen probleem: ze krijgen om 18u hun avondmaal en dan is het toch te donker om te rijden (owv artrose ga ik meestal wandelen), dus rijd ik gewoon er voor. In de zomer kan het zijn dat ik nog na 18u ga, maar da voer ik gewoon om het normale tijdstip, fiets dan even over huis om zelf te eten en me om te kleden, dan terug naar stal, materiaal klaar leggen, stal uitmesten,poetsen... en dan ben ik alweer 1,5 à 2 uur verder

Gradus06

Re: Voeren daarna rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:33

Allemaal bedankt voor de meningen!

Gemiddeld laat dus iedereen zijn paard na kracht voer wel een uurtje staan.

Ik denk zelf ook dat je paarden van nu niet kunt vergelijken met de paarden van toen.
In het wild eten paarden constant beetjes en niet zoals nu een paar kilo krachtvoer binnen een half uur.

Ben blij dat ik er gelijk overdenk als de meesten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:48

maar jij hebt het ook over een paar kilo voer; mijn paard staat nu op een halfje bix. ze worden op stal 's avonds altijd om 5 uur gevoerd, maar aangezien mijn paard één van de laatste is, is het vaak al kwart over 5. Aangezien ik op donderdag privéles heb om 6 uur, kan ik hem ofwel pas na de les laten eten, of gewoon ervoor. Nu laat ik hem dus gewoon eten, en zit ik er 3 kwartier later op. Merk niks aan hem, maar al zou hij anderhalve kilo krijgen, dan zou ik hem even een beetje laten eten, gewoon voor het idee, en dan eet hij de rest maar na het rijden op.

Ik ben het met Katja eens, dat je paarden niet met mensen moet vergelijken; tuurlijk is krachtvoer niet vergelijkbaar met ruwvoer. daar moet je rekening mee houden, maar het zijn ook vluchtdieren die ieder moment in actie moeten kunnen komen.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:55

Wij wachten altijd met ruwvoer ong. een half uurtje en met krachtvoer meestal zeker wel 1,5 uur. En als alle paarden toch gevoerd worden en je wilt hem ook wat geven geven we hem voor het trainen een handje met bix (voor het idee dat hij ook krijgt met voeren) en de rest erna. Ik vind dat je beter extra voorzichtig hiermee kan zijn, natuurlijk zal het, bijna, altijd wel goed gaan maar als er wel iest gebeurd (bv. koliek). Wel moet ik erbij zeggen dat ik dit doe bij een intensieve training.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:57

Oja ook direct na het rijden krachtvoer geven kan heel gevaarlijk zijn (heb het zelf met mijn eigen paard meegemaakt) dus daar wacht ik ook een uurtje mee en dan altijd het liefst eerst wat ruwvoer (al is het maar een paar happen) en daarna je krachtvoer geven.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:02

Wat heb je dan meegemaakt met je eigen paard?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:09

Cassidy schreef:
Ik probeer een uur te wachten na het voeren.
En als er voer in de bak ligt na het rijden, moet ze ook even een uurtje wachten (zet ik haar vast in de box).

Wat is je achterliggende idee hierbij? Ik heb nl nog nooit gehoord van wachten met eten na het rijden.

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:41

Hallo
Mijn paardje heeft jaren lang meteen na het eten gesprongen in de les het kon niet anders de les begon na het eten hihi.
En na het rijden heeft hij ook vaak meteen eten gehad,en ik sta nu op een land met een stal en nu krijgt hij niet altijd de zelfde tijd eten maar hij doed het nog hoor!! dus ik denk dat het gen kwaat kan voor of na het eten rijden,en verschillende tijden eten doen wij ook wel eens ja toch?

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:34

Ik had mijn paard na een hele pittige training zijn bix gegeven (1,5 kg.) En vlak daarna probeerde hij overtegeven (iets wat niet lukt bij paarden) en er kwam allemaal snot met opgelost bix uit zijn neus. Ook had hij grote ademproblemen. En zoals ik al eerder schreef 9 van de 10 keer zal het zeker goed gaan maar er zijn een hoop gevallen bekend waarbij dat niet zo is en ik denk dat je dan veel verder van huis bent

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:43

Had je paard niet een slokdarm verstopping?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:55

Bambi, dat lijkt idd meer op een slokdarmverstopping dan dat het te maken heeft met direct na het trainen biks geven.
Dan zouden er heel veel paarden dit moeten hebben, wat te denken van manegepaarden waar het voer al in de bak ligt als ze klaar zijn met de lessen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:04

Als mijn paardje nog geen eten heeft gehad als ik wil gaan rijden en het is wel etenstijd dan krijgt ze een klein beetje van te voren (ander vind ik het ook zo zielig) en de rest + wat extra na het rijden. gaat altijd goed

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:09

Ik heb ook altijd geleerd dat je een paard niet direct na het rijden moet voeren. Misschien weet iemand te vertellen waarom (niet/wel)?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:21

De ervaring heeft in ieder geval geleerd dat Endurance paarden niet ziek worden als ze onderweg eten, stérker nog, dat níet eten juist erg slecht is. Dus naar mijn idee is 2 uur wachten met rijden na het eten (tenzij je er kilo's en kilo's in 1 keer instopt) onzin. Een paard is sowieso niet gebouwd op kilo's krachtvoer ineens. Dus, als je met mate (en licht verteerbaar) voert, kun je daarna gewoon rijden - en nog dóórrijden ook. Het bewijs daarvoor is geleverd door Endurance paarden over de hele wereld.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:39

Wij gaan ook niet meteen rijden na het voeren.Ik weet ook niet beter dan dat het beter is om even te wachten.Nou rijden wij eigenlijk nooit na het rijden,dus als ze In de ochtend hun voer hebben gehad hebben ze tot de middag dat er word gereden en pas na het rijden krijgen ze weer biks.Maar mochten we wel eens een keer s'ochtends willen rijden dan wachten we gewoon een uurtje.Aan gezien ik nog geen duidelijke redenen heb gezien op dit topic wat goed is onderbouwt of bewezen is, dat het onzin is om te wachten,neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:42

Birta schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat je een paard niet direct na het rijden moet voeren. Misschien weet iemand te vertellen waarom (niet/wel)?

Dat is in zoverre waar dat je een paard niet moet voeren (of veel/koud laten drinken) als hij nog warm en niet op adem is na het rijden (of wat dat betreft ook als hij net heeft lopen rennen in de wei).
Wat hierboven net gezegd wordt is daar een reden van, als hij nog niet op adem is en zijn eten snel naar binnen schrokt kan hij een slokdarmverstopping krijgen. Als je normaal uitstapt en je paard is weer relaxed als hij in zijn stal komt mag hij gerust eten. Ik doe het zelf ook altijd zo, eerst rijden en daarna eten. Als mijn merrie in de wei heeft lopen rennen vlak voor ze naar binnen gaat stap ik haar eerst aan de hand af tot ze weer rustig is en daarna krijgt ze pas eten. En als ze hengstig is staat ze vaak tussen het eten door te hinniken, dan krijgt ze haar voer in kleinere porties zodat ze het niet ongekauwd naar binnen gooit. Ik heb het ook een paar keer meegemaakt bij een paard zo'n verstopping en het is niet prettig! Een beetje rekening mee houden kan het goed voorkomen.

Over voeren vóór het rijden staat toevallig een heel stuk in de nieuwe IDS, misschien kan iemand dat inscannen?

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:43

Het kan ook slokdarmverstopping zijn geweest maar dat sluit niet uit dat als je vlak na het voeren direct gaat rijden een vergrote kans heeft voor koliek

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:00

is het erg, dat je een kwartier, nadat je je paard uit de wei hebt gehaald, gaat rijden? en mag je na het rijden wel gelijk 0,5 kg brokken geven of is dat ook niet goed?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:14

Het lijkt mij niet erg dat je gaat rijden nadat je je paard uit de wei hebt gehaald . Immers, op de wei eet je paard de hele dag door in een situatie die vergelijkbaar is met de situatie 'in het wild'. Geen probleem dus .

Hetzelfde wat betreft de halve kilo brok na het rijden. In de post van Nicole288 staat daar eigenlijk al iets heel zinnigs over: als je paard goed op adem is en goed is uitgestapt dan is er niets aan de hand .

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:20

bambi schreef:
Ik had mijn paard na een hele pittige training zijn bix gegeven (1,5 kg.) En vlak daarna probeerde hij overtegeven (iets wat niet lukt bij paarden) en er kwam allemaal snot met opgelost bix uit zijn neus. Ook had hij grote ademproblemen. En zoals ik al eerder schreef 9 van de 10 keer zal het zeker goed gaan maar er zijn een hoop gevallen bekend waarbij dat niet zo is en ik denk dat je dan veel verder van huis bent

ik vind het voor je paard wel sneu, om hem dan met het voer naast hem, hem vast te binden. zet hem dan ergens anders, of doe het voer er nog niet in. wel zielig..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:01

bij ons komen de paarden iedere dag binnen en krijgen elk een kwart schep (goede hand) voer (mengeling+haver)
Dan worden de paarden geselecteerd die moeten werken (meestal de oudste+een van de jonge paarden, soms enkel de oudste)
word de oudste van stal getrokken, die die niet moeten werken gaan de wei op, en die da later moeten werken blijven op stal of aangebonden.
hun dagelijkse rantsoe bestaat dus uit een kwart schep, en wat brood, nadat ze gewerkt hebben krijgen ze nog ee nkwart schep plus wat brood extra.
dus echt veel is het niet, en ze kunnen perfect werken hoor.
(werken= oudste merrie, dressuur, of pittige rit voor de kar/ohz, voor de jonge paarden, 20 min gaan stappen)

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:02

Ik wacht altijd een uurtje

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:57

at Denice ik weet niet waar jij leest dat ik mijn paard vast bind met het voer naast hem?? Dat ik hem direct na het rijden niet geef wil niet zeggen dat ik het voor zijn neus neer zet ik geef hem gewoon later.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:59

Ik denk dat Denice in de war is met de post van Cassidy