Paard en ezel samen houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:36

Colway schreef:
Ja dat is zo'n kul-argument dat de paarden elkaar onderling misschien niet mogen. Kan best gebeuren hoor, zoek je een weidemaatje die wel geschikt is. Of je spant er langdurig eerst een draadje tussen, whatever

met ezel beter dan alleen mee eens hoor, maar lievere een shetje bij je pony's en een ezeltje bij je ezels. Als je toch een extra 'maatje' zoekt, zoek dan iets wat het beste past

Heb twee paarden, die elkaar nu twee jaar kennen, en gewoon niet samen kunnen omdat ze elkaar niet mogen... En ik weet dat ik geen uitzondering ben op dit gebied. Dus een soortgenoot is niet ALTIJD DE oplossing.
Tuurlijk is soortgenoot meestal het beste, maar ik vind het onzin dat een ezel en een paard niet samen kunnen. Die kunnen prima vrienden worden. En als je gewoon goed oplet met ontwormen, dan kan dit een prima vriend worden.

Salka

Re: Paard en ezel samen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:40

Mijn paard heeft lange tijd samen met een ezeltje gestaan. De ezel stond goed in de groep. Daarnaast werden de dieren ook netjes en tijdig ontwormd. Ik heb er dus niets op tegen.

Wat wel van belang is dat als je, je paard ontwormd je de middelen ivermectine en moxidentine gebruikt omdat deze de longwormen ook doden als ze aanwezig zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:58

Citaat:
maar ik vind het onzin dat een ezel en een paard niet samen kunnen. Die kunnen prima vrienden worden.

dus jij kan vrienden worden met een aap? Een paard weet btw niet wat 'vriendschap'. Het kan wellicht gesteld op elkaar zijn. En als jij op een onbewoond eiland zit, voel je je vast minder alleen met een tamme aap, maar eenzaam ben je wel

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:03

Colway... ik geef 100x liever de voorkeur aan mn dieren dan aan mensen.
Je kan er niet vanzelfsprekend van uit gaan dat ieder dier hetzelfde is.
Veel dieren zijn al erg gelukkig als ze een vriendje hebben, in welke vorm dan ook. Niet elk dier heeft behoefte aan innig contact me soortgenoten.
Dit gezegd, geldt uiteraard ook het tegendeel.
Dus voor beide kanten van iets te zeggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:10

Ik denk niet dat jij als enige 'mens' in een dierenrijk zou willen leven. Mens is daar niet op 'gebouwd'

Al zou ik prima in een boerderijtje in de middle of nowhere kunnen leven met mn beesten, maar niet alleen-alleen

Maar degene die dit topic omhoog ketste wil een ezeltje bij haar pony's zetten. Zet er dan 2 ezels bij of neem in plaats van de ezel een shet. Als je toch de keuze hebt

Mensen vermenselijken en romantiseren vriendschap/kameraadschap bij dieren. Dieren denken anders. Die hebben behoefte aan hun soortgenoten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:24

maudenmusky schreef:
als je een ezel ontwormd is het dan nog steeds gevaarlijk om hem samen met een pony in de wei te laten lopen? want ik wil graag een ezeltje bij mijn pony's in de wei zetten, alleen ik wil geen risico's lopen dat mijn pony's ook wormen krijgen :P

Colway schreef:
Maar degene die dit topic omhoog ketste wil een ezeltje bij haar pony's zetten. Zet er dan 2 ezels bij of neem in plaats van de ezel een shet. Als je toch de keuze hebt

Haar vraag was over gezondheidsredenen, niet gezelschap. Het was duidelijk dat ze er een ezel bij wilde zetten, dus het opperen van een soortgenoot is dan niet van toepassing.
Dat is het afbuigen van de vraag naar een ander soort discussie.

(nogmaals Colway, ik vind dat je een heel eerlijke discussie aan het voeren bent, dus dit is geen aanval, maar gewoon een oprecht gesprek)