Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie815

Re: Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:07

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:13

hihihi, geweldig :D

geef m gewoon eens op zn flikker als hij dat soort praatjes heeft. Hoe oud is het beessie eigenlijk?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:36

Terug naar niets en beginnen met elkaar om te gaan in natuurlijk gedrag. Dat hoeft echt niet direct parelli of NH te zijn. Je kan dat ook gewoon zelf doen. Ga eens goed kijken hoe paarden met elkaar omgaan. Kijk hoe de rangorde in elkaar zit en hoe ze met elkaar omgaan als iemand te brutaal is tegen een paard dat hoger in rang staat.

Daarna op dezelfde manier omgaan met je eigen paard. Drijgt hij om te gaan schoppen geef jij als eerste eens chop. Dreigt ze met de kont naar je toe geef je een schop. Gedrag dat niet geaccepteeerd kan worden direct flink afstraffen. Je kan een paard beter 10 keer een schop geven dan steeds slaan want een schop in natuurlijk gedrag en ze weten precies dat ze dan op hun eigen plaats worden gezet. Als je dit doet zal je zelf hoger in rang komen te staan dan je paard.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:38

KiWiKo schreef:
geef m gewoon eens op zn flikker als hij dat soort praatjes heeft.

dierenbeul

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:50

De beste oplossing is toch echt natural horsemanship. Paarden leren namelijk het beste als ze beloond worden op het goede gedrag, niet op het straffen bij het slechte gedrag. Pijn helpt niet, en ook zeker de hengstenketting zou ik niet doen. Dan gaat het van kwaad naar erger. Het probleem is wel dat je nog geen ervaring hebt met natural horsemanship, dat kun je wel leren, maar zeker met zo'n dwars paard is het moeilijk om daarmee te beginnen.
Het beste is denk ik om Eddy Modde of iemand anders die heel goed is in natural horsemanship het eerste werk te laten doen, als het ergste ervan af is kan jij het overnemen. Kijk maar op www.parelli.nl voor contact met Eddy Modde.

Edit: via deze link kun je direct contact opnemen met Eddy: http://www.parelli.nl/contact.htm

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:57

Van zo'n paard kan je perfect leren hoe het in elkaar zat. Mijn paard was nog veel erger, van hem heb ik geleerd wat natuurlijk is. Nu een paar jaar later zijn we de beste maatjes. Maar jeetej wat een ellende met hem gehad zeg.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:01

Wat betreft het NH... hoe stimuleren paarden onderling goed gedrag
Ik heb eigenlijk nog niet anders gezien als dat als ze zich gedragen is het rustig en misdraagt er zich 1 dan kan hij een portie klappen krijgen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:02

Pcies, een paard dat dreigt mij te skuppen, kan de eerste week niet naar de slager omdat zn vlees te beurs is :D Is die gek geworden

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:05

Inderdaad en als je dat doet weten ze prima dat ze iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan en dat jij hoger ind e rangorde staat en dat gedrag dus neit accepteert

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:05

Toch wel jammer dat de meeste mensen het eerst zelf zo ver laten komen, en dan dus moeten gaan schoppen om de pony zgn te corrigeren.... had dat eerder bedacht

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:07

Heeft er niets mee te maken als ik het gedrag van mijn pony toen eerder aangepakt had was hij nog zo ver door gegaan

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:08

wat heeft dat aanpakken dan voor nut? Als t toch niet werkt?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:09

Het heeft wel nut op het moment dat je het hard genoeg doet

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:12

Toch krijg ik hier een naar smaakje van... wedstrijdje wie kan er het hardste schoppen

Als je vanaf het begin hoger in rangorde staat, komt t niet tot een gevecht. Meestal wordt het alfa paard niet uitgedaagd omdat de rest van meet af aan al weet wat hun plek is. Ze gaan niet iedere week een rondje vechten hoor....
Vanaf het begin consequent zijn is het beste. Als het zo ver gekomen is, ben je daar toch echt zelf bijgeweest....

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:13

Ja tuurlijk ben je er wel zelf bij geweest maar die van mij was altijd braaf dus dacht ik dat ik consequent genoeg was. Van de een op andere dag begon hij agressief te worden.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:14

KiWiKo schreef:
Pcies, een paard dat dreigt mij te skuppen, kan de eerste week niet naar de slager omdat zn vlees te beurs is :D

gestressed vlees is niet goed voor de consumptie

@ cer: kijk nou eens naar een groep paarden in de wei. Ze krijgen een waarschuwing door een boze blik of een knauw, dan wordt de kont eens dreigend toegedraaid en bij nog niet luisteren wordt er gemept. Daar is het normaal, maar als een mens een skup verkoopt hebben we het te ver laten komen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:15

hmmm, ik baseer mijn idee niet op mijn enige echte pony, maar op de paarden en ponys waar ik dagelijks mee werk, zijn allemaal niet van mij, heb er dus ook geen band mee of wat dan ook. En als ik ergens kom en zo een peerd denkt mij te bedreigen, heefttie echt een probleem............

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:18

En vaak heb je ze niet vanaf het begin af aan met een blanco papiertje bij je.
Ze worden echt niet als draakjes geboren ben ik helemaal met je eens. En als je ze vanaf dat moment keurig opvoed zal er misschien nooit een skup verkocht worden. Maar anderzijds denk ik ook dat je niet moet afwachten tot je zelf een schop hebt gehad. Dan ben je idd te laat.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:20

@Sjakie: Ik kijk naar paarden in de wei, dagelijks... en ik heb heel wat paarden in mn handen gehad zo door de jaren heen...

Je zegt t zelf al, paarden geven eerst waarschuwingen, en pas op het allerlaatst wordt er geschopt en dat is zelden raak. Als je paard schopt ben je blijkbaar te kippig om die eerder waarschuwingen de kop in te drukken... en dan moet je idd terugschoppen...

maar dan nog vind ik het niet grappig... ik hou er gewoon niet van om paarden te schoppen... call me crazy. Maar er zijn mensen die er de gein wel van inzien, das waar ja

maarre, schop een eind weg, mij heb je er niet mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:21

Ik wordt nooit geschopt ik druk de dreiging al de kop in

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:22

Tuurlijk is het neit grappig als je een schop moet uitdelen. Als je dat wel vind ben je wel niet helemaal 100 denk ik. Daar gaat het toch niet om. Het gaat er om dat ze dan prima weten dat ze fout zitten. En waarschuwen doe ik ook altijd eerst.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:23

Het gaat niet om de kunst van het schoppen . Maar wel om de kunst van het inschatten van situaties. En dit (verhaal TS) is heel duidelijk een situatie waarbij er dus niet goed gehandeld is en dan kom je in het laatste stadia van eventueel een skup.
Ik sta mijn paard ook niet dagelijks onder zijn gat te schoppen, maar hij heeft er echt wel eens 1 gehad. Voor hem is de grens toen duidelijk gesteld en kan het nu bij waarschuwen blijven.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:24

KiWiKo schreef:
Pcies, een paard dat dreigt mij te skuppen, kan de eerste week niet naar de slager omdat zn vlees te beurs is :D Is die gek geworden

Haha, idd. Zo is het bij mij ook . Al is het wel heel zelde nodig dat ik er een een schop onder z'n hol geef.

Ik ken Reddy, Reddy's moeder, Reddy's vader, Reddy's fokker, Reddy's vroegere vriendinnetjes en Reddy's vorige baas. Dennis komt bij de zelfde fokker vandaan en die fokker staat bekend om zijn eerlijke lieve gebruikspony's(net als mijn haarbal ).

Reddy is een eerlijke maar dominante pony. Ze neemt je gewoon in de maling, zet haar maar een keer een hardhandig terug op op haar plek, de kans is groot dat ze het dan weet en braaf is.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:48

Vervelend zeg. Ik denk dat NH hier sowieso weinig zin heeft........ in dit geval is de pony dominant en jij hier totaal ondergeschikt. Ik vrees dan dat de pony NH met jou gaat doen ipv andersom . Gedrag van paarden onderling (en dus ook NH) is gebaseerd op een rangorde. Bij NH stel je jezelf ook als leider op tov het paard. Maar in dit stadium kan je die rol niet opeens gaan spelen, daar ben jij te onzeker en de pony te dominant voor.

Ik denk inderdaad dat je de pony heel consequent, maar vooral eerlijk moet behandelen. Geef hem maar eens flink op z'n mieter, maar wel op hét moment dat het gebeurd! Anders snapt ie er niks meer van en is het niet eerlijk.
Ik denk dat een touwtje met hengstenkettinkje helemaal geen slecht idee is, zolang je hem maar niet continu strak hebt en hem alleen gebruikt zodra hij nodig is. Wellicht geeft hij jou ook wat meer zekerheid en durf je dan wat strenger op te treden.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:23

Citaat:
Haha, idd. Zo is het bij mij ook . Al is het wel heel zelde nodig dat ik er een een schop onder z'n hol geef.

Ik ken Reddy, Reddy's moeder, Reddy's vader, Reddy's fokker, Reddy's vroegere vriendinnetjes en Reddy's vorige baas. Dennis komt bij de zelfde fokker vandaan en die fokker staat bekend om zijn eerlijke lieve gebruikspony's(net als mijn haarbal ).

Reddy is een eerlijke maar dominante pony. Ze neemt je gewoon in de maling, zet haar maar een keer een hardhandig terug op op haar plek, de kans is groot dat ze het dan weet en braaf is.

AMEN!