Rijden met een whiplash?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re: Rijden met een whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:57

Hoi

Ik heb al bijna 10 jaar een Chronische Whiplash waardoor ik zelfs niet meer kan werken. Het is ontstaan door een arbeidsongeval met een paard. na 2 jaar revalideren ben ik op aanraden van de revealidatiearts gaan rijden als therapie. Dat heeft na heel veel moeite geholpen. waaronder de duizeligheid en de evenwichtsstoornissen te verminderen.
Nu rijdt ik nog maar een paar keer in de week. Ik heb er ook nog eens twee hernia's bij gekregen. Ik heb 24 uur per dag pijn in mijn nek en schouders en migraine. Ontspannen is daardoor heel moeilijk. De enigste manier om te ontspannen is rijden. Maar daarna voel ik me zo slecht dat ik plat moet maar dat heb ik er voor over.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:50

de eigenaresse van rambo en khanita kan door de wiplash die ze een aantal jaar terug heeft opgelopen niet meer rijden.
laatst heeft ze voor het eerst in vijf jaar samen met mij gereden, en daar heeft ze weer last van gekregen.

ik vind het echt verschrikkelijk, ze had net haar nieuwe paard ingereden en was goed op weg, toen ze dat ongeluk kreeg.

niet meer rijden, wel twee paarden.

smout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:37

ik heb sinds 1989 Whiplash, toen was het nog niet "in" en ben ik wat aan het doorploeteren geweest. Ik rijd nu 2 a 3 paarden per dag. Til niet zwaar.( laat ik doen) Heb een speciaal "hyndermatras"in de boxen zodat mesten niet te zwaar is. Wil mijn paarden superlicht in de aanleuning. En heb speciaal fysiotherapie voor het rijden van paarden met whiplash. Ik kom er nooit meer van af, en heb slechte maar ook goeie momenten. ik probeer creatiefe oplossingen te vinden.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:46

Ik kan heel veel herkennen in de verhalen tot nu toe.
Ook ik heb te maken met chronische klachten als gevolg van een whiplash een aantal jaren geleden. Ik heb me helemaal binnenstebuiten laten keren in het ziekenhuis en er zijn een aantal dingen uitgekomen. Bijvoorbeeld is ook mijn evenwichtsorgaan beschadigd waardoor ik vaak duizelig ben en dezelfde verschijnselen heb als de ziekte van Meniere. Mij werd toen verteld dat ik er mee zal moeten leren leven en dat ik waarschijnlijk altijd last zal blijven houden van de gevolgen van dit ongeluk (klap tegen mijn hoofd van mijn paard).
Ik heb vrij veel baat gehad bij oefeningen die ik van een Mensendiecktherapeut kreeg, je leert wat beter met je lichaam om te gaan zodat je bijvoorbeeld niet teveel verkrampt in je schouders waardoor je de klachten kan verergeren. Paardrijden ging eerlijk gezegd ook helemaal niet de eerste maanden en na jaren heb ik er soms nog erg veel last van als ik heb gereden, maar gelukkig niet altijd.
Ik heb 4 paarden en mest elke dag zelf de boxen uit, 2 paarden rijd ik. Verder moet ik best wel rekening houden met een aantal dingen, zo kan ik bijvoorbeeld niet op 1 dag autorijden ( een lang stuk) en een paard rijden, dan gaat het gegarandeerd mis. Werk doen waarbij ik me erg moet concentreren is lastig, drukte en lawaai vermijd ik zo veel mogelijk.

In principe vind ik dat ik best veel kan en veel doe, had ik eerlijk gezegd niet verwacht en de chronische klachten zoals migraine, duizelingen en vermoeidheid heb ik volledig geaccepteerd. Waar ik de meeste moeite mee heb is dat er uiterlijk niets te zien valt en mensen nogal eens het woord aanstellerij gebruiken als ik een dag uitgeteld ben. Na al die jaren heb ik eigenlijk ook helemaal geen zin meer om het uit te leggen, ze vinden maar wat ze willen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:16

Hoi Labe

Jouw verhaal klinkt alsof ik het zelf geschreven zou hebben. heb ook een jklap van een paard tegen het hoofd gehad en ook een whiplash en een beschadigt evenwichtsorgaan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:29

Is dat eigenlijk niet altijd bij een whiplash? (tenminste, ligt er maar net aan hoe erg het is natuurlijk) dat duizelig zijn en last van evenwichtsstoornissen? Ik heb dat namelijk ook maar ik heb geen beschadigt evenwichts orgaan, is tenminste niet geconstateerd (maar ook dat zegt niet veel want mijn whiplash is ook pas na weken geconstateerd en dan ook nog door de fysio, niet eens in het ziekenhuis of daarna door de huisarts )

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:49

Ik weet niet of een beschadigd evenwichtsorgaan nu specifiek bij whiplash-klachten hoort, ik weet wel dat door een een whiplash veel verschillende en soms vage klachten ontstaan die je imo echt heel serieus moet nemen. Volgens de neuroloog die mij toen onderzocht heeft, is mijn evenwichtsorgaan beschadigd door de harde klap. Mijn nek heeft dezelfde zweepslag-beweging gemaakt als bij een kop-staartbotsing in de auto, maar de klap was zo gigantisch hard dat er redelijk veel schade is opgetreden, voordeel van die harde klap was dat ik eigenlijk ook geen pijn voelde.

Ik kan alleen maar zeggen: neem de klachten serieus, doe wat je kan en niets meer dan dat. Voel je dat het niet gaat, neem dan je rust en doe dit echt op tijd want je krijgt onherroepelijk de rekening gepresenteerd. Paardrijden is best heftig doordat je lijf constant in beweging is en je niet altijd controle hierover hebt, voel je dat het niet gaat, doe het dan niet en probeer het desnoods op te bouwen met iemand die het paard bijvoorbeeld voor je (los)rijd zodat je zelf maar een paar minuten hoeft te rijden en zo wat kan verlengen in de loop der tijd.

Wat mezelf betreft: ik ben beperkt in mijn doen en laten en kan geen leven leiden zoals ik dat wil, maar ik heb de klachten geaccepteerd omdat ik niet meer kijk naar wat ik niet kan, maar naar wat ik wel kan. Ik realiseer me dat het ook minder goed had kunnen aflopen en dat dit niet was gebeurd als ik wat voorzichtiger was geweest in de omgang met mijn paard. Misschien een nuchtere zelfreflectie waar niemand wat aan heeft, maar door dit te realiseren was voor mij een omkeerpunt om het e.e.a. te accepteren en niet teveel te blijven hangen in zelfmedelijden.

Tanja, ik ben toen bij dr. Grosveld in Reinier de Graafziekenhuis in Delft geweest, hij was of is een begrip op whiplash-gebied, misschien is het de moeite om contact op te nemen met hem? Ik ben toen bij hem terecht gekomen via de whiplashvereniging, volgens mij is dat zo op te zoeken via internet. Hij kan de klachten niet verhelpen maar wel de juiste therapie voorschrijven en onderzoeken of er nog meer zaken zijn waar wel wat aan gedaan kan worden.

Xox, zo zie je maar dat je niet in een auto hoeft te zitten om zoiets te krijgen. En ik ga ook nog regelmatig plat hoor, als ik de paarden heb gereden. Gelukkig zijn die van mij braaf en dat scheelt ook heel veel. Een paard dat er van tussen gaat is niet echt bevordelijk moet ik zeggen en op zulke paarden stap ik ook echt niet meer (als ik het uberhaupt al zou durven want ik ben best een grote schijterd).

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:34

T@nj@ schreef:
Is dat eigenlijk niet altijd bij een whiplash? (tenminste, ligt er maar net aan hoe erg het is natuurlijk) dat duizelig zijn en last van evenwichtsstoornissen? Ik heb dat namelijk ook maar ik heb geen beschadigt evenwichts orgaan, is tenminste niet geconstateerd (maar ook dat zegt niet veel want mijn whiplash is ook pas na weken geconstateerd en dan ook nog door de fysio, niet eens in het ziekenhuis of daarna door de huisarts )

Mijn beschadigt evenwichtsorgaan is beschadigt door een trap van een paard. zeggen de artsen tenminste. Maar toen ik op het revalidatiecentrum zat. waren de andere whiplash patienten ook regelmatig duizelig. Dus wat niu werkelijk waar is? Wat ik wel weet wat het verschil was tussen mij en de andere whiplash patienten is dat ik na ht ongeluk helemaal niet meer rechtuit kon lopen en ook geregelt van de wereld was. dat werdt pas met een jaar wat beter

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:16

Ik heb het zelf dus ook, gelukkig wordt het al veel minder nu en het ongeluk is bij mij nu 10 maanden geleden. Ik wordt nog steeds vaak duizelig, raak snel gedesorienteerd als ik moe of gestressed ben en ik heb idd. ook geruime tijd last gehad van flauwtes, momenten dat ik helemaal van de wereld was.
Heb het zelfs gehad dat ik met een van de paarden op het erf bezig was, ik stond hem te poetsen en het volgende wat ik weet is dat ik naast hem wakker werd (hij stond in mijn gezicht te snuffelen, snapte er niets van) op de grond met de rechterkant van mijn gezicht helemaal kapot en geschaafd, blauw oog enz. ik leek wel een monster

Dat is dus een paar x gebeurt in een paar maanden tijd, gelukkig niet al te vaak. Alle neurologische tests heb ik gehad maar niets te vinden, ik zei dat het door de whiplash kwam maar de neuroloog sprak dat tegen, kon niet volgens hem en volgens hem had ik gewoon te veel last van stress (ja dat krijg je vanzelf wel van dat soort opmerkingen) gelukkig was de fysio het wel met mij eens en hij heeft mij in ieder geval van de flauwtes af kunnen helpen, ik mag mij alleen nog steeds niet te zwaar lichamelijk inspannen want dan zijn de flauwtes zo weer terug.
Duizelingen heb ik nog wel heel vaak maar dei voel ik tegenwoordig aankomen dus ik weet precies waneer ik moet gaan zitten of mij vast moet pakken, die verassen mij niet meer.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:40

Hallo,

Ook ik herken jullie verhalen, ben in maart 2002 door iemand van achter aangereden toen ik bij het stoplicht stond. Ik heb allerlei therapieen gehad en sommige hielpen, maar ik ben zelfs naar huis gestuurd na een jaar ploeteren bij een speciale therapie met de medeling dat ze niks voor me konden doen. Ik kon het eerste jaar mijn armen niet meer goed gebruiken en had er ook geen kracht meer in.

Nu gaat het wel een stuk beter omdat ik weet waar m'n beperkingen zitten en wanneer ik wel of niet goed genoeg ben om iets te gaan doen. Mijn pony's staan de hele zomer in de wei en s'winters op stal dan wordt ik elke dag geholpen met uitmesten etc.

Ik werd gek van het thuiszitten, nu zijn mijn paardjes mijn therapie bij hun voel ik me het beste en het maakt hun niet uit als ik mijn dag niet heb. Ik kan erg slecht tegen teveel mensen om me heen, dan kan ik het allemaal niet meer volgen en voel ik me steeds beroerder worden. Als ik dan weer even op het weiland met m'n beesten bezig ben geweest kan ik voor m'n gevoel alles weer aan.

Ik ben volledig afgekeurd (tot nu toe), voordeel daarvan is dat ik de tijd heb om mijn pony;s te verzorgen ik kan het rustig aan doen. Maar rijden doe ik eigenlijk maar weinig, ben ook vaak alleen bij de paardjes en dan mag ik het niet van mijn man er moet altijd iemand zijn voor het geval dat er iets fout gaat.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:19

he dat slecht kunnen tegen veel mensen om je heen herken ik! Dat heb ik nog steeds terwijl ik verder bijna geen last heb meer van mijn nek en schouders en de rest. Kan dat ook een gevolg van whiplash zijn dan? Dat wist ik helemaal niet!

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:16

Ja ! Nog1 !
Zo'n 12 jaar geleden opgelopen en omdat niemand de pijn kon verklaren, kwam ik terecht op de pijnpoli van een ziekenhuis.Daar werkte een narcotiseur die mij behandelde met injecties in mijn nek, geen pretje, maar toen hielp dat best redelijk, ik kreeg toen vloeistof tussen de wervels ingespoten.

Maar rijden....fanatiek dressuren kan ik vergeten en ook mennen. De houding van je armen en dus ook je nek dan, is niet lang vol houden.
Ik maak mooie buitenritten en kan dan ook lekker zitten hoe ik wil met armen en nek.
En wat al eerder werd gezegd.....het weer speelt de belangrijkste rol .
Sterkte allemaal.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:50

Lontje schreef:
he dat slecht kunnen tegen veel mensen om je heen herken ik! Dat heb ik nog steeds terwijl ik verder bijna geen last heb meer van mijn nek en schouders en de rest. Kan dat ook een gevolg van whiplash zijn dan? Dat wist ik helemaal niet!

Yep, kan idd. heel goed een gevolg van whiplash zijn, ik herken het helaas ook heel goed.
Verjaardagen bijvoorbeeld probeer ik ook te vermijden, maak dan een afspraak dat we een andere keer komen als er niet veel mensen zijn want zodra een hele kamer vol mensen tegen elkaar gaat zitten beppen raak ik volledig de kluts kwijt, krijg het benauwd en wordt duizelig, net of iemand mijn keel dichtknijpt. De spanningen die ik dan ervaar veroorzaken weer stijve pijnlijke nek en schouderspieren met alle gevolgen van dien.
Volgens mijn haptonome is dit ook een gevolg van de whiplash.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:23

verjaardagen zijn vreselijk, ik maak ook meestal een aparte afspraak om langs te komen. Soms ontkom je er niet aan en dan ga ik meestal maar wat helpen in de keuken of kijken wat de kinderen aan het doen zijn.

Ik kan de gesprekken toch niet volgen, en doordat ik vaak de verkeerde woorden gebruik of heel lang over een simpel woord na moet denken neem ik ook niet deel aan het gesprek.
Als ik gewoon bij mijn vertrouwde ploegje ben heb ik er minder last van, dan let ik ook niet extra op wat voor woorden ik zeg. Krijg de gekste dingen voorgeschoteld

Mijn kinderen zijn er aan gewend dat ik bv na het eten vraag of ze de borden in de koelkast willen zetten. Gelukkig staan ze dan toch keurig in de vaatwasser.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:41

Dat klopt . Verjaardagen en feesten zijn een ramp. Ik heb na een half uur ontzettend kopzeer en dan gaat ook alles langs me heen. En veel dingen gaan dan ook fout. Ik woon in Duitsland en heb daardoor zowel duitse als nederlandse vrienden. dan prat ik duits tegen de nederlandse en nederlands tegen de Duitse. heb ik dan helemaal nie door. Hebben jullie dat ook dat je zo vaak de sleutels niet vinden kunt?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:58

O wat herkenbaar is dat toch allemaal! Eigenlijk vind ik het heerlijk om te zien dat er zoveel lotgenoten zijn (beetje krom gebracht dus maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel)

Ik ben regelmatig van alles kwijt, heb nu vaste plekken voor van alles in huis, sleutels horen op een haakje in de keuken, dat werkt goed, zolang ik niet vergeet dat ze op het haakje moeten
Woorden kwijt zijn, ook heel herkenbaar, de meest simpele woorden zijn vaak gewoon weg en uitleggen wat je bedoelt wordt dan heel erg moeilijk, veel mensen staan mij dan aan te kijken of er bij mij een steekje los zit of zo, daar raak ik dan weer een tikkie gestressed van wat het allemaal weer erger maakt.
Vooral met stress en moeheid heb ik er erg veel last van, dan kan ik maar beter gewoon mijn mond houden

Ander voorbeeld, een snel lopend topic hier op Bokt, kan ik moeilijk aan deelnemen, een post schrijven duurt bij mij zo lang dat zodra ik eindelijk heb staan wat ik wil zeggen, er alweer een stuk of 10 nieuwe reacties zijn en ik dus weer eens achter de feiten aanloop, heel lastig is dat (en vooral ontzettend frustrerend)