draven op weg slecht ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:56

xxNimboxx schreef:
Stappen op verharde wegen is goed voor paardenbenen, maar draven en galopperen is zéker niet goed.

Dat is wel heel zwart-wit gesteld.

Op veel endurancewedstrijden op hoger niveau zit er echt wel een behoorlijk percentage asfalt in het parcours en het is 'zelfs' toegestaan om daar in draf of galop overheen te gaan. Juist bij endurance staat de gezondheid en het welzijn van het paard boven alles. Het zou dan wel heel raar zijn als er iets in het parcours zou worden ingebouwd wat 'zéker niet goed' is.

Natuurlijk hebben we het hier over getrainde paarden en natuurlijk is het niet verstandig om AL je trainingen en wedstrijden in draf of galop op harde bodem te doen. Alles met mate, alles met beleid en alles goed opgebouwd - maar zo zwart-wit als het hierboven gesteld wordt, is het echt niet.

Karin_deB

Re: draven op weg slecht ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:03

Ik rij ook altijd op de weg, mijn pony vertikt het om op het gras te lopen.
Alleen had ik altijd geleerd dat het slecht is voor een paard zn benen draven op de weg, dus ik heb aan mn hoefmsid en nog een paar mensen gevraagd, en die zei als hij zelf aanegeeft dat hij daar het prettigst loopt, gewoon laten lopen..

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:43

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als het er al staat. Stappen en draven is voor een paard met gezonde pezen ed wel goed. Worden ze nog sterker van. Het is wel zo dat paarden met ijzers hardere klappen maken als paarden zonder...
Ik ken meerdere paarden die voor de kar staan, en dus ook veel over verharde wegen draven. Die hebben super strakke benen. Maar denk wel dat als er al iets niet goed zit, t zo wel eerder slechter kan worden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:50

ik ben ook wel benieuwd naar waarom je paardje ijzers heeft.

ik draaf met gammon ook veel over de weg, zonder ijzers wel te verstaan en dit is alleen maar goed. toen hij nog traditioneel bekapt werd vond hij het niet prettig op de weg, dit in tegenstelling toen ik hem had. ik ben op natuurlijk bekappen over gegaan en hij loopt weer als een zonnetje over de weg. ik moet wel eens de berm in maar hij doet het liever niet.

met ijzers is het natuurlijk wel wat gladder, dus vanuit dat oogpunt niet veiliger.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:02

Als een paard goede hoeven heeft, hoeft hij echt niet op ijzers gezet te worden. En een goede (blote) hoef kan echt wel even op asfalt lopen zonder dat hij gaat scheuren of barsten.
Dus er moeten ijzers onder omdat je persé in de berm wilt rijden, dat snap ik niet helemaal? Er is niets gevaarlijkers dan met ijzers in een spekgladde berm rijden..
Gewoon je paardje op blote voetjes laten lopen, is veel prettiger voor hem en het scheelt je veel geld.
Trouwens; hoe vaker je op asfalt rijdt hoe beter en harder de benen van je paard worden. Maar het ging hier over hoeven

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:18

PatriesjeMR2 schreef:
Ik meende dat het juist goed is om af en toe over de verharde weg te draven omdat dat het hoefmechanisme zou stimuleren.
Ook schijn je harde pezen te krijgen van stappen en draven over een verharde weg.

Maar lijkt me wel, dat je draven met mate moet doen ivm de belasting voor de gevrichten bv.

dat heb ik idd ook gehoord dat het juist wel goed is en de benen er goed sterk en hard van worden....teminste dat van het draven wee ik niet, maar stappen op harde bodem is wel goed voor de benen/hoeven dat is iig zeker

maar denk dat stukjes draven over de weg geen kwaad kan....