Paarden lusten geen liksteen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:34

nancy22 schreef:
Citaat:
Die van mij verslond die dingen ook, een gewoon KNZ blok

Ik zou trouwens geen zout over het eten strooien, teveel zout is nl. niet zo best voor de nieren.

Hm, daar had ik niet aan gedacht. Dan denk ik dat ik het gewoon (af en toe) in de voerbak neer zou leggen, en er is vast nog wel een andere (betere) manier om ze voldoende vitaminen te geven?

Ik zou idd in de moeilijke periodes een vitaminespuit geven en een voedingssupplement (bijv. de periodes dat ze verharen). Je kunt ook jaarlijks bij de entingen vragen aan de veearts om bloed af te nemen, dan kun je evt. tekorten gericht aanpakken.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:36

Bij ons komen ze er ook niet aan.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:39

Die van mij juist wel, heb altijd een liksteen in zn voerbak liggen. Laatst appel, zo'n grote vierkante, had hij binnen een maand ofzo op.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:12

wanneer je de liksteen in de voerbak legt kan hij niet vrijwillig likken. Hij zal zijn voer uit de hoekjes halen en dan zonder het te willen ook een en ander aan liksteen binnenkrijgen. Naar mijn weten is zo'n steen juist bedoeld om het paard zelf te laten bepalen wanneer hij hoeveel nodig heeft. Die van mij is dus ook uit de voerbak gegaan en hup in de houder.

Joyce1988

Re: Paarden lusten geen liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:46

apart. meeste paarden die ik ken die eten ze zo ongeveer gewoon op maar smaken verschillen natuurlijk.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:10

die van mij heeft idd zo'n gewone knz
een likit is binnen 5 minuten weg, dus dat lijkt me en niet gezond, en zonde van mn geld

Allejandro

Re: Paarden lusten geen liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:23

Mn paard vind ze heerlyk!
Alstie op stal staat vooral, hele tijd aan dat ding likken.
Heb er al 1,5 opgesleten ( in 1½ maandje tijd ongeveer.)

Nu staat ie buiten & heeft ie geen.
Misschien ga ik die wel weer ophangen..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:23

Cheveyo schreef:
wanneer je de liksteen in de voerbak legt kan hij niet vrijwillig likken. Hij zal zijn voer uit de hoekjes halen en dan zonder het te willen ook een en ander aan liksteen binnenkrijgen. Naar mijn weten is zo'n steen juist bedoeld om het paard zelf te laten bepalen wanneer hij hoeveel nodig heeft. Die van mij is dus ook uit de voerbak gegaan en hup in de houder.

Ben het hier trouwens helemaal meej eens

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:45

Mijn paard kijkt ook niet naar z'n liksteen om. Hij likt ook niet aan je handen enzo.
Maar hij had wel zout tekort. Daar kwamen we achter toen hij naar de tandarts ging. Z'n mond was helemaal droog doordat hij jodium tekort had (speeksel wordt gemaakt van jodium, jodium zit in zout) en z'n speekselklieren waren zo opgezet dat hij z'n hoofd nog maar moeilijk kon bewegen.
En doordat hij zo'n droge mond had likte hij niet aan z'n liksteen.

Nu krijgt hij elke dag een schepje zeezout door z'n voer en heeft hij geen droge mond meer en zijn de speekselklieren ook niet meer dik.
En hij likt ook af en toe aan z'n liksteen.

Het is dus niet altijd zo dat een paard dat niet aan z'n liksteen likt het niet nodig heeft.
Mijn paard wilde niet aan z'n liksteen likken omdat hij wél zout nodig had.