Help, nieuwe paard breekt stal af als andere paard weg is...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Re: Help, nieuwe paard breekt stal af als andere paard weg i

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:37

Ik vind het al knap dat ze rustig blijft als zij er naast staat, terwijl jij rijdt. Mijn ruin wordt al gek als ie met een draadje gescheiden is.Of als de merrie voor de stal staat en hij erin. Dan gegint ie te weven en rondjes te draaien en werkt zich helemaal in het zweet. De hoefsmid zet hem ook buiten als ie alleen voor de merrie komt, anders is ie totaal over de rooie.
Hoe ik het met rijden heb opgelost kun je hierboven ergens lezen.

Als wij een wedstrijd hadden, stond de een buiten te schreeuwen en de ander binnen tijdens de proef. Dat hebben we nu opgelost door de een 's morgens en de ander s middags te laten lopen. Zodat ze apart van huis weg gaan, dan is het goed. Maar ook dat was niet makkelijk want mijn ruin was totaal over de rooie als ie alleen op de manege aankwam. Door gewoon te doen , is dit over gegaan.

nogmaals succes!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:19

Pompidou was ook heel erg zo in het begin. Enorm nerveus en brak de stal af als ik met een paard wegging.
Nu helemaal niet meer, ze kan zich daar niet meer druk om maken (wel af en toe eens een hinnik). Ze is veel makkelijker. Komt ook omdat ik haar al heel lang heb, en ze heel vertrouwd is met de routine, ze weet nu gewoon dat ze niet voor lange tijd alleen word gelaten.

Probeer die ruin er vaker uit te halen, en doe dat ook andersom.
Vergeet niet dat ze nog maar net bij jou staat, en daardoor dus erg onrustig is. Het ene paard heeft daar meer last van als de ander.
Ik deed altijd, als ik ging rijden met het ene paard, zette ik de ander naast de paddock in de bak neer.

Pompidou staat nu met Chester in de ene schuur, maar als ik Pompidou ga doen, zet ik Chester bij voorbaat al in de paddock, want die trapt zo die loodzware deur eruit bij wijze van spreken. Dat is een heel rustig paard, maar pikt het niet als ik Pompidou meeneem, en gaat dan lopen trappen op zijn dooie gemak.

Het is een heel lastig probleem inderdaad, kan ze die shetlander eigenlijk zien? Zo ja, dan zou ik haar toch op een gegeven moment op stal laten, en het haar lekker laten uitzoeken, idd goed de stal dichtdoen, dat ze er niet overheen kan. Ze moet er simpelweg toch aan wennen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 10:16

Als ze op stal staat met de bovendeur dicht dan kan ze de shetland niet zien, die staat voor haar deur. Ik heb nog wel een raampje naast de deur, maar daar let ze niet op.
Gister heb ik haar weer met een pluk hooi in de paddock gezet. Daar ziet ze hem in princiepe niet, want er zit een hoge heg tussen (en hoog is zo hoog, dat als ik op het paard zit er niet overheen kan kijken). Maar op het moment dat ze ziet dat hij het hekje doorgaat is er niks aan de hand. Met rijden is ze geen een keer komen kijken of hij er nog wel was.
Morgen ga ik proberen of we op die manier via de achteruit gang eruit kunnen, om te kijken hoe zij dan reageerd.

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:45

Kben je topic even aan het meevolgen want heb zo'n beetje een identiek probleem voor met mijn nieuwe paardje. Ik heb drie maand geleden een merrie gekocht, vrij nerveus type, zit veel bloed in en zij staat nu in de stal naast mijn pony. In de uitloop staan ze naast elkaar met wit lint tussen. De reputatie van mijn merrie ken ik....ze springt gewoon los over een omheining of draad als ze plaats heeft en weg wil. Dus daar ben ik op voorzien, door haar uitloop tot 1m70 hoog af te spannen met draad en haar niet de aanloopruimte te geven. Echter op de wei zou ze wel durven en kunnen als ik het zou riskeren mijn pony eerst weg te halen of haar er eerst op te zetten (tmaakt niet uit of er reeds een ander paard de wei ernaast staat). Zo is ze onlangs weer tegen de draad geknald toen mijn pony twintig meter ernaast nog even in het dreefje liep. Ik probeer nu gewoon ze altijd samen(met draad ertussen, wei ernaast) te zetten om ongelukken te voorkomen....want ze doet best wel bangelijk anders en kheb er geen gewond paard voor over...

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:40

Ik verzorg twee shetlanders die echt totaal niet zonder elkaar konden. Ze stonden ook met z'n tween in een stal. De ene kon je niet echt op rijden en was soms erg moeilijk, kreeg dus minder aandacht. Nu ga ik standaard even met hem aan het werk aan de hand voordat we op die andere pony gaan rijden. Op stal was hij vaak ook hardstikke druk, stal half gesloopt, maar die andere Shetlander was groter, en gaf hem weleens een 'trap' als hij weer eens vervelend deed.

Soms schopt hij echt de hele tijd met zijn voorbeen tegen de deur als we voor de stal bezig zijn ofzo, en schraapt continu met mijn voet, we blijven bezig met zeggen 'nee', 'hou op' en 'niet doen'. Nu negeren we hem compleet als hij dat doet en geven hem juist aandacht als hij braaf is (dan ook weer niet continu aandacht geven). Dit werkt hardstikke goed, het was dus echt gewoon aandacht trekken alleen dan op de verkeerde manier, het is in heel korte tijd al bijna over.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:47

Ik ken het probleem .

Met tijd zal het wellicht minder worden . Het scheelt allicht als ze de shet kan blijven zien (en aanraken?).