normaal voor een opfokstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:27

Amen!

vamp

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:31

daar ben ik het ook mee eens. ik zal nog eens vragen of ik het niet op die manier kan doen ( 1 keer in de 2 maanden ofzo). de basis zit er iig wel goed in, dus dat vergeet ze idd denk ik niet zo snel

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:41

Ik vind dat je af en toe wel eens met je paard mag wandelen.. natuurlijk niet iedere dag ofzo.. maar zo leren ze wel dat ze bij andere paarden weg gaan even..

mijn (shet)jaarling staat gewoon bij mij op de wei, samen met mijn 3 jarige shet.
met mijn jaarling ga ik ook af en toe eens wandelen. niet lang maar toch ff buiten lopen
en af en toe poets ik hem.
maar naar buiten enz is echt maar 1 x per 2 maanden eens ofzo of nog minder

maar ik vind het niet normaal dat je niet uit de kudde mag met je eigen paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:43

Mijn jaarling staat thuis in een groep,met zowel leeftijdsgenoten als oudere paarden.Maar ik poets ze ook hoor en ik had er profijt van toen ze laatst gewond is geraakt door een uitgebroken koe.Ik heb braaf haar wond kunnen uitwassen en verzorgen dit moest twee keer op een dag.Dat had nooit gelukt als ze niet gewend is in handen te komen.Bovendien is mijn jaarling een dame met een eigen willetje,ik denk dat als ik haar pas met 3 jaar van de wei haalde .Ze finaal over me heen zal lopen en ik niks te vertellen heb.
Nee ik ben blij met de oplossing zo,want ik denk ook dat als ik haar bij leeftijdsgenoten alleen zou zetten dat ze volkomen de baas zou zijn.Ze zet nu al een drie-jarige aan de kant.Gelukkig word ze nu door de oudere merrie's geregeld op haar plaats gezet.
Maar je moet je gevoel volgen en mischien nog eens rondkijken naar iets anders.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:49

Mijn jaarling is nu 1.5 en ik wandel en poets haar al een jaar.
Ze vindt het volgens mij echt niet erg, zeker het wandelen vindt ze super. Verder staat ze tussen 2 shetten. Als ze nou 24/7 bij elkaar staan dan kan ik haar elke dag toch wel even voeren en kriebelen en elke week een keertje wandelen!? Rust genoeg...
Kussies Luus

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:30

Gewoon lekker laten staan

Als veulen kleine dingen leren en daarna de opfok in en er verder niet naar omkijken. Ging 2x per jaar even kijken of ze nog wl 4 benen, 2 oren en een staart had. Ik zou er niet aan moeten denken dat er mensen hun peerd uit de groep trekken waar mijn paard staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:38

Dat snap ik niet hoor,wat heb je er nu voor last van als iemand zijn veulen uit de groep haalt?
De paarden bij ons roepen eens als er één weg gaat,maar verder gebeurt er niks en eten ze weer verder.Het is inderdaad dat als ik naarde stal met de jaarling alleen loopt dat se jaarling dat zelf niet leuk vind.Ik zie al dat je er geen paard bij weg zou kunnen halen ,dan zou dat betekenen dat ik de komende drie jaar niet rijden kan.Ik lees wel hier stukken over meisjes die hun jaarling wassen dekens op leggen enz.dat vind ik ook belachelijk.Maar ik geloof niet dat er een jaarling wat krijgt van een poetsbeurt.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:44

Wat is de meerwaarde voor het paard? Niets imo.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:45

als je ze regelmatig wilt poetsen en wandelen enzo dan kun je het veulen beter op een pensionstalling zetten.
Maar het is beter voor het veulen dat die in de opfok komt

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:57

grote onzin dat je je veulen niet uit de groep mag halen.
ik heb al jaren een opfokstal en ik vind het juist goed dat de veulens en jaarlingen af en toe uit de kudde gehaald worden.
wat denk je dat er gaat gebeuren als je met je veulen of jaarling naar een wedstrijd wil of keuring en je haald hem of haar dan zomaar uit de groep weg?
wij zetten ook alle veulens en jaarlingen 1 voor 1 op wei en halen ze ook 1 voor 1 weer binnen 's nachts zodat ze gewoon weten dat er een uit de groep weg gaat en daar ook niet moeilijk over gaan doen.
de achter liggende geachte bij het niet uit de groep halen is dat de opfokhouder dan eigenlijk verplicht is om alle paarden een voor een op wei te zetten om ze te leren rustig te blijven en dat is te veel werk.
ik ben dan ook 1 uur bezig om alles binnen of buiten te zetten, maar daar wordt ik toch immers voor betaald door mijn klanten?
ik blijf er bij onzin, gewoon afdwingen dat jij je paardje af en toe uit de kudde wil hebben om er mee om te tutten en of om er mee te gaan wandelen zodat hij goed halster mak wordt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:03

Citaat:
Dat snap ik niet hoor,wat heb je er nu voor last van als iemand zijn veulen uit de groep haalt?

Als het gebeurd door onhandige penny grietjes zie ik toch wel hele scenario's van paarden die meeglippen, in het hek blijven hangen of zoiets dergelijks.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:11

piggeljay schreef:
grote onzin dat je je veulen niet uit de groep mag halen.

misschien wel, maar als het nou het beleid is van dat bedrijf?
Misschien dat ze er slechte ervaringen in hebben of hebben ze andere redenen? Je weet het niet hoe ze tot dit besluit zijn gekomen.

Wil je echt graag met je jaarling poetsen en wandelen (wat geen probleem moet zijn lijkt me, bij een jaarling), dan moet je misschien gewoon een ander plekje voor em zoeken.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:34

gianlucka schreef:
Lorena schreef:
Op het moment dat jij ervoor kiest om jou paard op zijn terrein neer te zetten, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je je ook aan zijn regels houdt.
En als je het niet met de regels eens bent, dan zoek je toch fijn een andere opfok?

Waarom reageren mensen toch altijd zo vijandig? Ik geef alleen een reactie op de vraag die gesteld wordt. Ik vind het niet redelijk van die eigenaar van de opfokstal dat je niets met je paard zou mogen doen...... en dat jij dat wel redelijk vindt, vind ik prima... maar reageer niet zo vinnig.....

Ten eerste heb ik me nergens uitgelaten over het feit of ik het er wel of niet mee eens ben.
Ten tweede was het niet vinnig bedoeld... meer zo van, als je je nu al druk maakt hierover, waarom zoek je dan niet iets anders wat je wel aanstaat?
En wat hier verder al gezegd is, waarschijnlijk heeft de eigenaar zo zijn eigen redenen voor deze regel dus tja.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:52

op zich snap die die pension houder best.
misschien heeft hij wel een kudde gehad waarbij 4X per dag mensen hun veulen in en uit de groep haalden en er steeds veel onrust was.

aan de andere kant, een veulen 2.5 jaar lang op het land gooien er er niets mee doen? sorrie, maar zulke mensen zijn geen paard waard.
en na die 3 jaar moet dat beest zeker wel ineens alles accepteren omdat het de leeftijd heeft.
mijn veulen is zondag naar een opfok gegaan, en ik ben van plan er 1X per 2 weken heen te gaan.
ze wordt dan uit de groep gehaald, gepoetst en ik ga ermee wandelen.
ze heeft genoeg tijd om paard te zijn in die opfok, en waarom zou ze dan geen aandacht mogen krijgen.
rijpaarden willen die aandacht toch ook? waarom een jong paard niet?

maar goed, ik dwaal weer eens af.
het is de regel van de eigenaar, en als je je erin kan vinden moet je het gewoon doen, mits er een aanbind plekje in de wei is zodat je niet de hele tijd achter je jaarling aanholt met een borstel

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:00

Quellian schreef:
Gewoon lekker laten staan

Als veulen kleine dingen leren en daarna de opfok in en er verder niet naar omkijken. Ging 2x per jaar even kijken of ze nog wl 4 benen, 2 oren en een staart had. Ik zou er niet aan moeten denken dat er mensen hun peerd uit de groep trekken waar mijn paard staat

Hier sluit ik me bij aan! De mijne zijn ook opgevoed en nu worden ze met rust gelaten
vamp schreef:
Zazou_Murier schreef:
Ik vraag me af is het wel normaal wat jij doet? Je moet niet tutten met een aarling, die moet in een groep op laten groeien en met rust laten. .

Zazou_Murier schreef:
Zal lekker worden moet hij/ medewerker of ik mijn paard vangen in de loopstal wat never gaat lukken (zeker merries niet van die slaan heel erg) .

En ik vraag me dus af of dit normaal is! ze horen niet naar jou te slaan, volgens mij accepteren ze je dan niet, en dit kan ook hele gevaarlijke situaties opleveren.

Neem nou maar van mij aan dat deen groep jonge paarden (1 a2 jaar) echt geen lievertjes zijn ik weet dat het niet hoort maar ze slaan echt wel en ze aaccepteren wel mensen maar niet dat ze er een uit de groep komen halen.Heb dit zelf gezien/ondervonden in gerenommeerde opfok en weet dat het niet 'plaatselijk 'is

Maar ok ik respecteer ieders mening ook al denk ik er zelf anders over!

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:37

Jammer dat die paarden op die manier reageren. Ik hoop dat ze daar over 1 a 2 jaar niet te veel last mee krijgen. en jammer ook dat je het op meerdere opfokstallen dit hebt meegemaakt!

ik heb besloten het paardje wel in deze opfok te doen, het is denk ik een heel fijn plekkie voor haar

mijn moeder noemde net ook een punt: waarscheinlijk wil de eigenaar dat de paarden bij elkaar blijven vooral in het begin. zodat ze eerst een goede rangorde krijgen. als deze eenmaal goed bevestigd is zou het minder problemen opleveren als ik even een stukje met haar wil lopen. dus ik laat haar lekker in de groep, kijk wat er gebeurd, en kom een aantal keer in de week om te kijken hoe het met haar gaat. als ik dan over een tijdje wel met haar mag wandelen doe ik dat lekker eens in de zoveel tijd, mag dat niet, doe ik het niet.

ik wil in iedergeval iedereen die in dit topic gereageerd heeft alvast bedanken voor het geven van zijn/haar mening.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:48

Je kan dr ook met 2 jaar uit de opfok halen en zelf op stal zetten.
Dan kan je nog redelijk met ze overweg , en als ze een goede basis hebben gehad ben je een heel end.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:23

Waar gaat ze eigenlijk heen?

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 07:28

ze komt ergens in odijk te staan

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:25

Een paard wat in de opfok geen mensen tegenkomt leert dan misschien wel niets in positieve zin, maar zeker ook niet in negatieve zin, als ze dan uit de opfok komen zijn ze compleet blanco en klaar om dingen te leren zonder slechte ervaringen.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:29

Lorena schreef:
Ten eerste heb ik me nergens uitgelaten over het feit of ik het er wel of niet mee eens ben.
Ten tweede was het niet vinnig bedoeld... meer zo van, als je je nu al druk maakt hierover, waarom zoek je dan niet iets anders wat je wel aanstaat?
En wat hier verder al gezegd is, waarschijnlijk heeft de eigenaar zo zijn eigen redenen voor deze regel dus tja.

Ik maak me er ook niet druk over, mijn paardje staat in een opfok waar ik hem wel gewoon eruit mag halen.... het was gewoon mijn mening over de topic....... en dat is de bedoeling van al die topics toch?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:59

Die opfok ken ik wel

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:03

Quellian schreef:
Die opfok ken ik wel

heb je hier ook ervaring mee gehad? ik heb dan wel al een beslissing genomen, maar ben wel benieuwd wat je ervan vind

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:05

Quellian schreef:
Die opfok ken ik wel

Welke opfok ken je wel?

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:10

lowara schreef:
aan de andere kant, een veulen 2.5 jaar lang op het land gooien er er niets mee doen? sorrie, maar zulke mensen zijn geen paard waard.

Dit is nog wel de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! Dit schiet me even he-le-maal in het verkeerde keelgat!

Paard dat ik nu rij (3,5) heeft tot na zijn 2,5 jaar nog in het land gestaan met soortegenootjes en er is niks mee gedaan.
Hij kwam vers uit de opfok binnen en was compleet blanco en hebben hem helemaal zelf op kunnen leiden! Dus, geen gezeur met slechte ervaringen, heeft lekker kunnen spelen en plezier kunnen hebben.
En ik kan je zeggen: hij vind het hartstikke gezellig allemaal, en mag en kan nu nog steeds een jong paard zijn!

Ik kan me op geen enkele manier indenken waarom het slecht zou zijn een veulen lekker lang het land in te houden en later pas op te pakken!
Het dier moet je dan natuurlijk wel de tijd geven om omteschakelen. En vaak is het de eigenaar die dan te hard van stapel loopt, want nu moet alles in 1x gebeuren.
Pas als je dát niet doet, dan vind ik je geen paard waard!