2,5 jaar licht aangereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: 2,5 jaar licht aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:12

precies Fielychi!
je hebt inrijden en je hebt inrijden....
en je hebt hier al een hele hoop topics over ook....

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:31

Fielychi schreef:
2,5 zadelmak maken.
Kent ie het iemand op zijn rug te hebben en zijn rondjes ermee te lopen in stap en draf, dan half jaartje op rust.
Daarna weer oppakken.

Vind ik zelf een erg fijne methode, vooral bij wat brutalere paarden.
Is ie 'kuikenmak' lijkt me er niks op tegen om op/na zijn 3e in te rijden.

Let op: verschil tussen zadelmak en doorgereden zijn!

Precies! Zo ben ik het ook altijd gewend geweest bij de stal waar ik gereden heb. En op deze manier krijg je ècht geen doorgezakte ruggen!

Linnie815

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 07:18

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:46

mijn haflinger is met 2.5 zadelmak gemaakt en toen is er af en toe een rondje mee gestapt en gelongeerd met zadel en een keertje gedraafd met het zadel. Toen hij 2.8 jaar was ong. is een een beetje meer met hem gereden. De toen nog eigenaresse vertelde me dat dit paardje er klaar voor was, om gewoon rustig mee te beginnen. Zadel op, erop en een beetje stap en draf. Heel af en toe een galopje. En dat 2x of 3x in de week zo'n 20 min. Nu is hij 3.5 en begin ik met doorrijden. Ik denk persoonlijk dat het niet zo'n ramp is dat hij met 2.5 een zadeltje op zijn rug had en een klein beetje mee geprutst ofzo is. Er is inderdaad inrijden en inrijden.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:59

heerlijk, weet nu al dat dit topic heel wat pagina's gaat krijgen
bij mij geldt de regel:
warmbloed met 2.5, koudbloed met 3 jaar ingereden.
en dan gewoon rustig dressuur basis en buitenritjes af en toe, en door de maanden heen langzaam opbouwen.
springen mag pas vanaf dat ze 6 maanden tot een jaar onder het zadel lopen. hangt af van hun bouw en hoe ze reageren of eraan toe zijn.

al mijn paarden zijn ingereden volgens deze regel, en geen enkele heeft er wat aan ondervonden.
lichamelijk en geestelijk niet, ook de oudjes van 16 en 20 jaar niet. en geen enkele heeft een doorgezakte rug of slechte benen of een geflipt ongelukkig karakter en werken met veel plezier, en ze zijn gewoon kerngezond en hebben zeer goede resultaten behaald op concoursen en prive.

Niekes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:25

lowara schreef:
bij mij geldt de regel:
en dan gewoon rustig dressuur basis en buitenritjes af en toe, en door de maanden heen langzaam opbouwen.
springen mag pas vanaf dat ze 6 maanden tot een jaar onder het zadel lopen. hangt af van hun bouw en hoe ze reageren of eraan toe zijn.

al mijn paarden zijn ingereden volgens deze regel, en geen enkele heeft er wat aan ondervonden.
lichamelijk en geestelijk niet, ook de oudjes van 16 en 20 jaar niet. en geen enkele heeft een doorgezakte rug of slechte benen of een geflipt ongelukkig karakter en werken met veel plezier, en ze zijn gewoon kerngezond en hebben zeer goede resultaten behaald op concoursen en prive.

Helemaal mee eens! En zoals hiervoor ook al is gezegd er is verschil tussen inrijden en inrijden!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:21

qwinty schreef:
Het ligt aan het ras.
Kijk heb jee een flinke haflinger of heb je een ielere warmbloed is denk ik ook wel een verschil
en hoe licht aangereden er een paar keer op gezeten en wat gestapt of er op en een beetje mee aan het werk..

die flinke haflinger is later uitgegroeid als die iele kwpn'er

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:22

lowara schreef:
bij mij geldt de regel:

Idd zo ben ik mijn paardje ook aan het inrijden

_zwikkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:30

mijn verzorger was ook 2,5 jaar , en daar ben ik rustig mee begonnen , eerst aan hoofdstel laten wennen , toen teugels er aan en ga zo maar stap voor stap door , maar dit was ook een stevig gebouwde fjord , maar ik vind als je paard 2,5 is kun je het best rustig aan gaan inrijden en daarna als ze 3 jaar zijn pas goed gaan door rijden