Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Fielychi schreef:2,5 zadelmak maken.
Kent ie het iemand op zijn rug te hebben en zijn rondjes ermee te lopen in stap en draf, dan half jaartje op rust.
Daarna weer oppakken.
Vind ik zelf een erg fijne methode, vooral bij wat brutalere paarden.
Is ie 'kuikenmak' lijkt me er niks op tegen om op/na zijn 3e in te rijden.
Let op: verschil tussen zadelmak en doorgereden zijn!

lowara schreef:heerlijk, weet nu al dat dit topic heel wat pagina's gaat krijgen
bij mij geldt de regel:
warmbloed met 2.5, koudbloed met 3 jaar ingereden.
en dan gewoon rustig dressuur basis en buitenritjes af en toe, en door de maanden heen langzaam opbouwen.
springen mag pas vanaf dat ze 6 maanden tot een jaar onder het zadel lopen. hangt af van hun bouw en hoe ze reageren of eraan toe zijn.
al mijn paarden zijn ingereden volgens deze regel, en geen enkele heeft er wat aan ondervonden.
lichamelijk en geestelijk niet, ook de oudjes van 16 en 20 jaar niet. en geen enkele heeft een doorgezakte rug of slechte benen of een geflipt ongelukkig karakter en werken met veel plezier, en ze zijn gewoon kerngezond en hebben zeer goede resultaten behaald op concoursen en prive.
qwinty schreef:Het ligt aan het ras.
Kijk heb jee een flinke haflinger of heb je een ielere warmbloed is denk ik ook wel een verschil
en hoe licht aangereden er een paar keer op gezeten en wat gestapt of er op en een beetje mee aan het werk..
lowara schreef:heerlijk, weet nu al dat dit topic heel wat pagina's gaat krijgen
bij mij geldt de regel:
warmbloed met 2.5, koudbloed met 3 jaar ingereden.
en dan gewoon rustig dressuur basis en buitenritjes af en toe, en door de maanden heen langzaam opbouwen.
springen mag pas vanaf dat ze 6 maanden tot een jaar onder het zadel lopen. hangt af van hun bouw en hoe ze reageren of eraan toe zijn.
al mijn paarden zijn ingereden volgens deze regel, en geen enkele heeft er wat aan ondervonden.
lichamelijk en geestelijk niet, ook de oudjes van 16 en 20 jaar niet. en geen enkele heeft een doorgezakte rug of slechte benen of een geflipt ongelukkig karakter en werken met veel plezier, en ze zijn gewoon kerngezond en hebben zeer goede resultaten behaald op concoursen en prive.