Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:17

Het is een Prestige zadel, hebben die dingen ook 'serienummers' ? Ik weet de verdere naam niet eigenlijk..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:29

erg mooi zadel, maar zou wel een goede zadelmaker er naar laten kijken want als je zadel niet goed ligt krijg je er echt problemen mee, in het begin merk je het niet maar als je paard er echt pijn van begint te krijgen word het minder

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:41

Heb geleed dat als het zadel zonder shabrak op het paard ligt en aangesingeld is er voor ongeveer 4 vingers tussen moeten passen, en wanneer je er op zit ongeveer 3. Het is best moeilijk de ligging van een nieuw zadel te beoordelen, omdat de kussens van het zadel ook altijd nog iets 'vervormen'.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:11

Mooi zadel! Maar als ik van de foto's af ga, lijkt ie echt te ver naar achter te kiepen. De singelstoten van een zadel horen recht naar beneden te hangen. Verder lijkt het alsof ie niet draagt in het midden. Jammer dat je geen foto's van echt recht van achter en voren hebt. Je zou 1 cm aan beide kanten van de ruggegraat moeten hebben (van de achterkant gezien).

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:22

Ik kan morgen wel even foto's van recht ervoor en recht erachter maken..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:08

Maar Mariekje is een training niet veel nuttiger met een goed passend zadel? Of heb jij er geen problemen mee als het zadel niet helemaal goed ligt (zoals je zelf al aangeeft dus misschien domme vraag). Naar mijn idee begint het allemaal bij een goed passend zadel...
Verder heb ik niet zoveel verstand ervan, dat heeft de zadelmaker die Ewald's zadel op maat heeft gemaakt

[edit: ik vergeet on-topic te blijven, boom lijkt me wat te smal ]

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:11

Nee, ik hoef geen zadel wat perfect past, daar rijd ik te vaak te veel paarden voor, dan werkt dat al niet meer, en ik kan niet maar nieuwe zadels blijven passen.
Ik wil een zo universeel mogelijk zadel waar mijn paard geen hinder van ondervindt.
Dan maar met een onderlegger of wat dan ook eronder, natuurlijk is het belangrijk dat het paard er geen last van heeft, maar ik ben geen mens die een zadel op maat gaat laten maken voor 1 paard, dat kan je doen als je een paard voor zijn leven lang houd maar zo zit voor mij de de sport niet in elkaar.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:23

Mij is door de passervixe verteld dat als je wilt kijken of je zadel echt goed ligt je hem bloot op de rug moet leggen en aan moet singelen.
Zoals hij nu ligt kiepert hij naar achteren, grote kans dat als je er een singel aangooit hij klappert aan de achterkant omdat die van voren te smal is en dus zeg maar omhoog wipt van achteren omdat die niet ver genoeg zakt.

Verder moet je een pen vanaf de boom naar benden laten glijden, als het zadel goed ligt blijft deze precies in het middelpunt liggen, je moet onder het zadel door kunnen kijken en aan de voorkant moeten er 3 tot 4 vingers tussen schoft en boom passen, terwijl de achterkant netjes op de rug moet blijven liggen.
Kan je ook testen als je je paard zijn hoofd naar beneden laat doen met singel om, kiepert het zadel mee ligt die niet goed.

Zo...de waslijst die ik elke keer naga omdat paardje nog in de groei is.

Moet zeggen dat ik de tips alleen maar intik omdat ik het zonde zou vinden als het paardje straks met rugpijn loopt, snap ook de opmerking niet helemaal dat het in jouw sport zo niet gaat.....in de sport is het juist heel erg belangrijk dat het zadel goed ligt zodat je paard de sport kan uitoefenen en niet vergaat van de lijn vanwege een knellend zadel.
Maar dat mogen we dus niet zeggen he?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:27

Sily schreef:
Mij is door de passervixe verteld dat als je wilt kijken of je zadel echt goed ligt je hem bloot op de rug moet leggen en aan moet singelen.
Zoals hij nu ligt kiepert hij naar achteren, grote kans dat als je er een singel aangooit hij klappert aan de achterkant omdat die van voren te smal is en dus zeg maar omhoog wipt van achteren omdat die niet ver genoeg zakt.

Verder moet je een pen vanaf de boom naar benden laten glijden, als het zadel goed ligt blijft deze precies in het middelpunt liggen, je moet onder het zadel door kunnen kijken en aan de voorkant moeten er 3 tot 4 vingers tussen schoft en boom passen, terwijl de achterkant netjes op de rug moet blijven liggen.
Kan je ook testen als je je paard zijn hoofd naar beneden laat doen met singel om, kiepert het zadel mee ligt die niet goed.

Zo...de waslijst die ik elke keer naga omdat paardje nog in de groei is.

Moet zeggen dat ik de tips alleen maar intik omdat ik het zonde zou vinden als het paardje straks met rugpijn loopt, snap ook de opmerking niet helemaal dat het in jouw sport zo niet gaat.....in de sport is het juist heel erg belangrijk dat het zadel goed ligt zodat je paard de sport kan uitoefenen en niet vergaat van de lijn vanwege een knellend zadel.

helemaal mee eens,
En om het verhaal wat geloofwaardiger over te brengen,
Mijn paard werd opeens heel breed en mijn zadel kiepte dus naar achteren,nu heb ik de boom laten verbreden en nu ligt het wel goed,
Maar dit is neit zonder problemen gegaan,
mijn paard heeft een tijd heel kort gelopen omdat hij een niet passend zadel had,
en pas daar alsjeblieft mee op!!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:31

Sily schreef:

Dan begrijp je mij toch niet helemaal goed.
Ik zeg niet dat voor mij de sport niet zo gaat dat men geen passend zadel nodig heeft.
Ik zeg dat voor mij de sport niet zo gaat dat ik een paard zijn hele leven op stal houd, en ik dus omdat ik regelmatig een ander paard koop een zo universeel mogelijk zadel nodig heb.

Wel een beetje lezen graag voordat je me zo veroordeelt.

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:40

Ik ken mariek heel goed, en die zou echt niet iets doen wat slecht is voor haar paard. Dus ik stel voor dat jullie een ander topic gaan zoeken om jullie frustraties te botvieren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:44

Vanaf de foto's ligt het zadel duidelijk te ver achterover gekiept , voorkant moet zakken / achterkant omhoog.

Ook lijken de kussens in het midden niet goed aan te sluiten op de rug waardoor alleen de voorkant en achterkant draagt...bridging effect.

Maar dit is niet duidelijk te zien op de foto's , lijkt alleen zo door de vorm van de kussens.

Maarja je zadelmaker zal het live ter plekke het beste kunnen beoordelen , weet je zelf ook wel

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:48

Ik weet niet veel van springzadels af, maar dit zadel lijkt gewoon wat tever naar voren te liggen. Als je het 5 a 10 cm naar achter zou schuiven, krijg je denkik al een heel ander beeld.
Op foto 2 lijkt het of het zadel echt tegen het schouderblad aan ligt. In beweging gaat de schouder zeker nog 5cm naar achter, dus zou je paard belemmerd kunnen worden door het zadel.
Zou je eens een foto kunnen maken met het zadel een stuk naar achter toe?
Ik vind het wel een prachtig zadel trouwens!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:50

pmarena schreef:
Vanaf de foto's ligt het zadel duidelijk te ver achterover gekiept , voorkant moet zakken / achterkant omhoog.

Ook lijken de kussens in het midden niet goed aan te sluiten op de rug waardoor alleen de voorkant en achterkant draagt...bridging effect.

Maar dit is niet duidelijk te zien op de foto's , lijkt alleen zo door de vorm van de kussens.

Maarja je zadelmaker zal het live ter plekke het beste kunnen beoordelen , weet je zelf ook wel

Bedankt voor je reactie.

Nu ik de foto's nog eens bekijk lijkt het idd alsof de kussens in het midden niet goed aansluiten, maar dat is niet zo, dat ligt allemaal wel goed, het enige punt is dat hij van voor iets te hoog ligt.
Maar nadat ik ermee gereden had was hij wel iets gezakt van voren en er is mij verteld door de verkoper dat je er sowieso eerst een tijdje mee moet rijden omdat het zadel dan nog wat zakt op de schoft, voordat ik hem eerst wijder laat maken en straks mijn zadel weer te wijd heb.

Dus ik zal het eens aanzien en als het niet beter wordt dan laat ik hem er gewoon een keertje naar kijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:52

pindakaas schreef:
Ik ken mariek heel goed, en die zou echt niet iets doen wat slecht is voor haar paard. Dus ik stel voor dat jullie een ander topic gaan zoeken om jullie frustraties te botvieren.

Beetje loze reactie dit. Iedereen geeft goed bedoeld advies!

Ik zou gewoon kijken naar wat voor een figuur het gemiddelde paard bij jou heeft. En daar een goed zadel bij zoeken. Het beste kan je er eentje nemen, die goed is aan te passen. Dat je wel evt de kussen iets kan bijvullen of wat kan verminderen naar gelang het paard.
Dit zadel in combinatie met dit paard ligt imo niet goed. Zoals al eerder werd opgemerkt sluit het midden van de kussens niet aan, en hij ligt te ver achterover. De singelstoten moeten recht naar beneden wijzen.
Succes met je zoektocht!

Oja, mijn zadelmaker zei dat na 1x rijden het zadel al was ingezakt. Dus als je er al mee gereden hebt, zal ie niet nog verder gaan inzakken waarschijnlijk.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:56

Needje schreef:
pindakaas schreef:

Was waarschijnlijk bedoelt op het feit dat iemand hierboven mijn verhaal zo draaide dat ik het normaal vond om met een slecht passend zadel een paard in de sport uit te brengen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:58

callippo schreef:
Ik weet niet veel van springzadels af, maar dit zadel lijkt gewoon wat tever naar voren te liggen. Als je het 5 a 10 cm naar achter zou schuiven, krijg je denkik al een heel ander beeld.
Op foto 2 lijkt het of het zadel echt tegen het schouderblad aan ligt. In beweging gaat de schouder zeker nog 5cm naar achter, dus zou je paard belemmerd kunnen worden door het zadel.
Zou je eens een foto kunnen maken met het zadel een stuk naar achter toe?
Ik vind het wel een prachtig zadel trouwens!

Dankjewel!

Ik zal daar morgen even een foto van maken, maar ben er wel van overtuigd eigenlijk dat het zo op de goede plek ligt, een springzadel hoort wat verder naar voren te liggen.

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:04

[/quote]

Was waarschijnlijk bedoelt op het feit dat iemand hierboven mijn verhaal zo draaide dat ik het normaal vond om met een slecht passend zadel een paard in de sport uit te brengen.
[/quote]

Klopt een loze reactie op een loze reactie
[/quote]
[/quote][/quote]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:05

Needje schreef:
Oja, mijn zadelmaker zei dat na 1x rijden het zadel al was ingezakt. Dus als je er al mee gereden hebt, zal ie niet nog verder gaan inzakken waarschijnlijk.

Nee, de vulling perst nog wat meer samen in de loop der tijd, dus ze zakken idd nog wel wat.. volgens mijn zadelmaker
Maar ik vind dit zadel echt niet helemaal lekker liggen Mariek.
Ik weet niet of je in de springzadels ook van die verstelbare hebt, zoals bijv. Ainsley met dressuurzadels, is dat niks?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:11

Ik vind het geen loze reactie pindakaas omdat iedereen denk wel weet hoe snel je een paard verrot kan rijden met een zadel wat niet goed ligt.
En dat een zadel nog soepeler wordt en inzakt klopt, maar niet als hij per definitie al slecht ligt.

Zeg ik niets over de capaciteiten van TS, maar gewoon met iets wat algemeen bekend staat.

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:23

Hallo, het zadel is in de boom inderdaad te smal. Het diepste punt van het zadel hoort altijd horizontaal te liggen. Zoals het zadel nu ligt zal jouw eigen gewicht zich te veel naar achteren in de lepel plaatsen. En zal de boom op de schoft te veel gaan "knijpen" op de spieren van je paard. Dit bevordert niet echt een los door de rug lopend paard. Als jouw zadel inderdaad breder gemaakt kan worden is dat zeker een goede optie. Niet bij alle zadels is dit nl mogelijk. Let wel. Je kunt er een zadelboom ook mee uit verband krijgen, dus dat ie scheef wordt. Met namen kunststof bomen bij bijv. Kieffer zadels willen nog wel eens niet meer symmetrisch zijn na verwarmen en oprekken. Je doet zo'n zadelboom toch geweld aan op deze manier. Een vakkundige zadelmaker moet dit kunnen beoordelen. Veel succes

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 22:28

Theaatje, bedankt voor je reactie.

Bij de verkoop zei hij tegen mij dat hij sinds kort zo'n machine heeft die ze ook bij de Prestige fabriek hebben die dmv infrarood in 24 uur een boom veilig kan verbreden.
Ik heb dus de mogelijkheid, maar ik heb bij de verkoop het advies gekregen er eerst een tijdje mee te rijden en dan nog eens te kijken, omdat het dan nog wat zakt voren, maar ik laat anders volgende week die man er gewoon even bijkomen, dan kan hij zelf kijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:20

Mariek87 schreef:
een springzadel hoort wat verder naar voren te liggen.

Volgens mij lijkt dat alleen maar zo, doordat de zweetbladen naar voren steken. Het stuk waar het zedel draagt zou op dezelfde plek moeten liggen als een dressuurzadel. Van de week was er iemand om een springzadel te passen op die van mij, en die legde m ook verder naar achter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:53

Ik zou dit zadel terugbrengen en naar zadelmarkt gaan, aangezien het je niet uitmaakt of het zadel goed ligt

Voor DIT paard vind ik het te ver naar achter liggen (te smalle boom?) en ik ben van mening dat ieder paard een eigen zadel moet hebben.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 01:26

Ieder paard hoeft geen eigen zadel te hebben, wij hebben zelf op de handelsstal goede , gebruikte merkzadels die op veel paarden goed liggen.
Een iets bredere boom past over t algemeen fijner, is mijn ervaring.

Dit zadel is te smal van voren, het past ECHT niet.
Nu heb ik niet veel verstand van springzadels, maar t lijkt me in dit zadel moeilijk om goed verlicht te zitten.
Je moet van een hele diepte komen om omhoog te gaan!