? Ik weet de verdere naam niet eigenlijk.. Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
? Ik weet de verdere naam niet eigenlijk.. 
] Sily schreef:Mij is door de passervixe verteld dat als je wilt kijken of je zadel echt goed ligt je hem bloot op de rug moet leggen en aan moet singelen.
Zoals hij nu ligt kiepert hij naar achteren, grote kans dat als je er een singel aangooit hij klappert aan de achterkant omdat die van voren te smal is en dus zeg maar omhoog wipt van achteren omdat die niet ver genoeg zakt.
Verder moet je een pen vanaf de boom naar benden laten glijden, als het zadel goed ligt blijft deze precies in het middelpunt liggen, je moet onder het zadel door kunnen kijken en aan de voorkant moeten er 3 tot 4 vingers tussen schoft en boom passen, terwijl de achterkant netjes op de rug moet blijven liggen.
Kan je ook testen als je je paard zijn hoofd naar beneden laat doen met singel om, kiepert het zadel mee ligt die niet goed.
Zo...de waslijst die ik elke keer naga omdat paardje nog in de groei is.
Moet zeggen dat ik de tips alleen maar intik omdat ik het zonde zou vinden als het paardje straks met rugpijn loopt, snap ook de opmerking niet helemaal dat het in jouw sport zo niet gaat.....in de sport is het juist heel erg belangrijk dat het zadel goed ligt zodat je paard de sport kan uitoefenen en niet vergaat van de lijn vanwege een knellend zadel.
Maar dat mogen we dus niet zeggen he?
Sily schreef:Moet zeggen dat ik de tips alleen maar intik omdat ik het zonde zou vinden als het paardje straks met rugpijn loopt, snap ook de opmerking niet helemaal dat het in jouw sport zo niet gaat.....in de sport is het juist heel erg belangrijk dat het zadel goed ligt zodat je paard de sport kan uitoefenen en niet vergaat van de lijn vanwege een knellend zadel.
Maar dat mogen we dus niet zeggen he?

pmarena schreef:Vanaf de foto's ligt het zadel duidelijk te ver achterover gekiept , voorkant moet zakken / achterkant omhoog.
Ook lijken de kussens in het midden niet goed aan te sluiten op de rug waardoor alleen de voorkant en achterkant draagt...bridging effect.
Maar dit is niet duidelijk te zien op de foto's , lijkt alleen zo door de vorm van de kussens.
Maarja je zadelmaker zal het live ter plekke het beste kunnen beoordelen , weet je zelf ook wel
pindakaas schreef:Ik ken mariek heel goed, en die zou echt niet iets doen wat slecht is voor haar paard. Dus ik stel voor dat jullie een ander topic gaan zoeken om jullie frustraties te botvieren.
Needje schreef:pindakaas schreef:Ik ken mariek heel goed, en die zou echt niet iets doen wat slecht is voor haar paard. Dus ik stel voor dat jullie een ander topic gaan zoeken om jullie frustraties te botvieren.
Beetje loze reactie dit. Iedereen geeft goed bedoeld advies!
callippo schreef:Ik weet niet veel van springzadels af, maar dit zadel lijkt gewoon wat tever naar voren te liggen. Als je het 5 a 10 cm naar achter zou schuiven, krijg je denkik al een heel ander beeld.
Op foto 2 lijkt het of het zadel echt tegen het schouderblad aan ligt. In beweging gaat de schouder zeker nog 5cm naar achter, dus zou je paard belemmerd kunnen worden door het zadel.
Zou je eens een foto kunnen maken met het zadel een stuk naar achter toe?
Ik vind het wel een prachtig zadel trouwens!
Needje schreef:Oja, mijn zadelmaker zei dat na 1x rijden het zadel al was ingezakt. Dus als je er al mee gereden hebt, zal ie niet nog verder gaan inzakken waarschijnlijk.

Mariek87 schreef:een springzadel hoort wat verder naar voren te liggen.