hoeveel voer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:46

kelliej schreef:
Als de pony genoeg beweging krijgt is het niet zo erg, maar ik denk dat je beter meer hooi kan voeren.

De pony moet minimal 2 uur per dag lopen .. dus ze beweegt iig genoeg!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:45

tussen bewegen en bewegen zit veel verschil houdt daar rekening mee.

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:39

marloezzke schreef:

En wat noem jij de verschillen tussen bewegen en bewegen?

kiekpjot

Re: hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:58

Dat is voldoende hoor moet niet meer worden he
Maar mijn paard krijgt 6 kg per dag
Over 3 uren verdeeld
Dus vertel dat dat meisje maar eens dat dat niet veel is

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:36

xXVeronaXx schreef:
marloezzke schreef:

En wat noem jij de verschillen tussen bewegen en bewegen?

Ik neem aan dat een pony van 35 niet meer zwaar in training staat maar gewoon beweging krijgt en daar zit heel erg veel verschil in.Ik zou zelf niet zo ontzettend veel brok gaan voeren.Je zegt zelf dat er niet zoveel veranderd maar je geeft 1.5 kilo meer brok per dag dat is nog al wat.Ik zou meer hooi aan de pony geven.

Wat wel een rede kan zijn is dat de pony zich zelf niet warm genoeg kan houden en daar al haar energie aan geeft en daarom nu afvalt.Daarom zou je beter meer hooi kunnen geven want dan blijft ze beter warm omdat ze ten eerste daar langer mee bezig is ze is dan lekker een poos aan het kauwen en daar krijgt ze ook warmte van en ze krijgt meer voeding binnen en kan met meer energie zich warm houden en op gewicht blijven.Oei een beetje lastig omschrijven maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:47

inderdaad op zoiets doel ik,

er zit bij mij namelijk een groot vreschil tussen een paard wat manegelessen loopt, een paard dat puur recreatie gereden wordt, een basissportpaard, topsport, spring/dressuur/eventing enz enz.

op basis van wat je met je paard doet hoor je je voeding af te stellen, daarnaast speelt, weidegang, hoeveelheid hooi, en of je paard op stro of krullen staat ook mee.

ik voerde mijn paard ook altijd veel op zijn top 4,5 kilo verdeeld over 3 keer per dag 1,5 kilo krachtvoer dit was wel toen hij in de groei was.
nu voer ik mijn paard 2 kilo op een dag, zelfde voer en zwaardere training en ik kan echt niet zeggen dat mijn paard nu minder energie heeft en dergelijke. juist meer.

ik denk dus ook dat overvoeding tot lusteloosheid lijdt, ga jezelf maar eens na als jij zelf te veel eet heb je vaak ook geen zin om iets te doen.

wanneer je paard te dun is zou ik andere dingen gaan voeren dan krachtvoer. kies liever voor pulp, maisvlokken of slobber.
bij een paard moet je net de ribben kunnen zien wil je hem goed op gewicht hebben.

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:41

de pony loopt manegelessen
en dan moet ze erg hard werken hoor!!
Ze moet even hard werken als de jonge pony's

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:03

oke als jij het zegt. je blijft toch bij je standpunt en ik weet nie hoor maar manege lessen is niet echt zwaar

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:04

marloezzke schreef:
oke als jij het zegt. je blijft toch bij je standpunt en ik weet nie hoor maar manege lessen is niet echt zwaar

niet zwaar?
nou ...

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:13

voor een gemiddeld paard/pony is in manege lessen meelopen niet echt zwaarwerk, lichaamelijk dan, (geestelijk misschien wel) een gemiddelde manege les bestaat uit de ruiter leren hoe deze hulpen moet geven, een paard moet corrigeren en hoe deze moet zitten. het gaat hier in de "meeste" gevallen niet om de combinatie opzich en is meestal niet met conditie training of het verbeteren van het paard en de comunicatie tussen ruiter en paard. in een manege les kun je niet iedere dag bezig zijn mijn het concequent zijn tegen de pony of conditie werk doen.

daar zit ongeveer mijn verschil tussen een manege paard en een "eigen" paard.

meestal wordt er op maneges dezelfde hoeveelheid voer aan alle paarden en pony's gegeven.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:30

marloezzke schreef:
voor een gemiddeld paard/pony is in manege lessen meelopen niet echt zwaarwerk, lichaamelijk dan, (geestelijk misschien wel) een gemiddelde manege les bestaat uit de ruiter leren hoe deze hulpen moet geven, een paard moet corrigeren en hoe deze moet zitten. het gaat hier in de "meeste" gevallen niet om de combinatie opzich en is meestal niet met conditie training of het verbeteren van het paard en de comunicatie tussen ruiter en paard. in een manege les kun je niet iedere dag bezig zijn mijn het concequent zijn tegen de pony of conditie werk doen.

meestal wordt er op maneges dezelfde hoeveelheid voer aan alle paarden en pony's gegeven.

Over het algemeen zal een pony in de manegeles die twee uur redelijk wat moeten lopen aan stap, draf en galop. De meeste "eigen" paarden hebben minder conditie dan dat. Wel is het zo dat je met een "eigen" paard eerder de krachttraining ingaat, wat dus een andere belasting is. Maar een manegepony krijgt absoluut behoorlijk beweging.
En een manegehouder die alle paarden en ponies hetzelfde voert is stompzinnig bezig en heel snel failliet.
Voor een pony van die leeftijd vind ik 4,5 kg brok niet raar, het verwerken van hooi kost ook behoorlijk wat energie en als de balans daarin verkeerd zit, zul je dat met krachtvoer moeten compenseren. Inderdaad kun je wel kijken of er makkelijker verteerbaar krachtvoer te geven is, kan een stuk schelen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:07

Citaat:
En een manegehouder die alle paarden en ponies hetzelfde voert is stompzinnig bezig en heel snel failliet

ik ben het er mee eens, maar helaas gebeurt het niet vaak.

over de conditie en wat zwaarder is zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden. maar toch blijf ik het veel vinden voor een pony in dit geval.

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:14

[quote="Waratje]het verwerken van hooi kost ook behoorlijk wat energie[/quote]

Dat zou inefficient zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:11

Hoezo inefficient? Als hooi eten meer energie oplevert dan het kost is het toch goed genoeg? Maar bij een ouder paard gaat de stofwisseling wat slechter werken, dus kun je dan op een punt komen dat het te weinig energie oplevert. En dat moet je dan compenseren met krachtvoer, dat feitelijk veel te makkelijk energie geeft. Maar ruwvoer (hooi) is en blijft de basis van het dieet.
Vergelijk je bruine boterham (vezels) met een reep chocolade (vet en suiker), je bruine boterham moet je lichaam ook meer werk aan doen dan aan een kledder vet om de energie beschikbaar te krijgen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:14

bij mij krijgt me pony biks en musli van pavo 1 kilo per dag maar ze staat overdag op de grote wei en loopt niet omdat ze iets aan haar benen hjeeft dus alleen wandelen..
En nu is ze te dik :S
Ze krijg s'morgens en s;avonds ook worteltjes

Zo doen wij het en 4 keer per dag hooi... soms meet als het slecht weer is en op stal staan...

groetjess
Voor een ouder paard is slober ook goed he ..

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:05

Ik zou haar 2 kilo geven per dag en haar laten genieten van haar pensioen..
35 jaar 2 uur per dag lopen 7 dagen in de week mmmmhhhh

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:39

Voor sommige paarden/pony's is "met pensioen" sturen de doodsteek. Regelmatige beweging is juist erg goed voor alle oude paarden. Daarbij hebben ze het gevoel dat ze meetellen, ze hebben een doel in hun leven. Als dat wegvalt, bijvoorbeeld door blessures, kunnen ze behoorlijk depri worden en gaan ze kwakkelen. Dit speelt niet bij elk paard, maar eentje die het zolang volhoudt heeft meestal ook zo'n karakter.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:09

kies liever voor slobber of maisvolken of slobber, zelfs een paard met een zeer goede conditie krijt niet zo veel kracht voer.

ik denk zelfs dat de meeste toppaarden geen 4,5 kilo puur krachtvoer krijgen.

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:15

De pony is niet van mij dus op pensioen zetten gaat niet, al zou ik dat graag doen!
en ander voer geven is ook geen optie
Alle paarden en pony's hebben een appart voerschema en krijgen allemaal verschillende hoeveelheden.
en ze werkt idd erg hard in die 2 uur die ze moet lopen..
en de manege eigenaar zal z'n pony's/paarden nooit te veel of te weinig voer geven, daar ben ik van overtuigd

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:57

dan snap ik eerlijk gezegd ook niet waar jij je druk om maakt, je hebt er toch geen invloed op wat de pony krijgt of wel?
ik neem dan maar gewoon weg aan dat de manegehouder weet waar hij mee bezig is, anders is het zonde van zij centen toch?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:27

marloezzke schreef:
dan snap ik eerlijk gezegd ook niet waar jij je druk om maakt, je hebt er toch geen invloed op wat de pony krijgt of wel?
ik neem dan maar gewoon weg aan dat de manegehouder weet waar hij mee bezig is, anders is het zonde van zij centen toch?

ja dat wil ik eigenlijk ook zeggen...

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:10

Nou als je goed leest
had ik er een discussie over met iemand anders
en die wilde wel eens weten hoe anderen over dachten

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:12

en wat is je conclusie?

monsera