te zwaar voor 4-jarige?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mienmien

Re: te zwaar voor 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:58

Als je de training afwisseld is er weinig aan de hand hoor. Elke week een dagje vrij, een keertje naar t bos en een dag longeren.. Kan die best aan hoor. Laat het diertje in elk geval nooit twee dagen achter elkaar staan of je moet er bewust voor kiezen dat het dier een week of meer vakantie heeft. Om de dag rijden (of longeren) is voor elk paard, jong of oud, beter dan twee dagen achter elkaar stilstaan en dan weer aan t werk.

tenminste dat is mij altijd verteld (door een paarden chiropractor)

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:02

@ wingpearl: bedankt voor je reactie.. toch nog iemand die denkt dat mijn pony het wel aan kan met een keer longeren een dagje vrij en een keer de bossen in ofzo
maar wat is een chiropractor? (A)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:14

Toen mijn paard 4 was heb ik ook aan verschillende mensen gevraagd hoe hun het zouden doenen wat wijsheid was.

Kreeg van verschillende mensen die er toch aardig wat verstand van hebben 9 van de 10 dezelfde antwoorden.

Beter elke dag 20 minuten tot een half uur (bij een jong paad dan he) dan 3 keer in de week een half uur tot een uur.
Ze hebben 23 uur per dag vrij, en als je het elke dag even oppakt en dit pakt goed uit is er niets aan de hand.
Gooi er 1 keer per week een vrije dag doorheen en paardje is gelukkig

Nou heb ik de vrije dag vervangen door wandelen, losspringen, vrijwerken of longeren omdat ze zich dus gewoon verveelde, haar box begon te verbouwen etc.

Ik denk dat het er ook gewoon aan ligt wat je doet.

Elke zondag concour, ja het zijn allemaal nieuwe indrukken die hij moet verwerken, maar mijn paard vond die nieuwe indrukken bv geweldig, achteraf had ik misschien zelfs wel vaker kunnen gaan dan dat ik gedaan had.

Dus ik denk dat je zelf heel goed kan zien hoe je paard zich er bij voelt.
Ik zou wel 1 dag gewoon compleet wat anders doen, vrijspringen of wandelen, beetje freestylen misschien?
En haar goed in de gaten houden, als ze veranderd, sikkeneurig wordt etc. kan je dat al snel betrekken in je training.

ZA>>>>half uurtje les
ZO>>>>concours
MA>>>>iets leuks zodat ze niet stijf wordt van de dagen daarvoor maar wel afwisseling heeft
DI>>>>rijden
WO>>>buitenrit of vrij
DO>>>>rijden (ponyclub)
VR>>>>gewoon even ontspannen rijden, lekker los en soepel de dingen die ze kent doornemen en genieten zeg maar

Ik zou dagen aanhouden waarop je echt wilt trainen, en dagen waarop er tijd is voor ontspanning.
Als ze gewoon goed loopt, zou je met 2 keer in de week goed trainen er gewoon kunnen komen en voor de rest kunnen concentreren op ontspanning.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik doe het meeste met mijn gevoel dus vind het ook moeilijk uit te leggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:16

glen_vanii schreef:
@ wingpearl: bedankt voor je reactie.. toch nog iemand die denkt dat mijn pony het wel aan kan met een keer longeren een dagje vrij en een keer de bossen in ofzo
maar wat is een chiropractor? (A)

Je pony zal het wel aankunnen, maar het is niet zo goed.

Je pony zit nog in de groei en is nog aan het pubberen....

Dus lichamelijk moet het paard groeien én spieren opbouwen....meestal krijg je dan op latere leeftijd daar problemen mee
En geestelijk vraag je je pony om erg lang te concentreren.....

Persoonlijk doe ik dat niet, juist om problemen in de toekomst te voorkomen....
Ik rij jonge paarden ook maar 3 a 4 x per week zo'n 20 a 30 minutjes

Dus met een wedstrijd zou ik maar 4 x rijden en verder vrij
En de week erna 3 x en 1 x longeren de dag na de wedstrijd.

Vaak les is prima, als je het maar rustig aan doet - voornamelijk jezelf
(houding etc) verbeteren....

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 17:58

misschien een hele rare vraag..
maar hoe doen die topruiters dat dan? zouden die paarden niet overbelast raken ofzo?
(is gewoon een vraag, ben niet van plan mijn pony een zware dressuur training elke dag te geven, maar gewoon uit nieuwsgierigheid )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:16

glen_vanii schreef:
misschien een hele rare vraag..
maar hoe doen die topruiters dat dan? zouden die paarden niet overbelast raken ofzo?
(is gewoon een vraag, ben niet van plan mijn pony een zware dressuur training elke dag te geven, maar gewoon uit nieuwsgierigheid )

De jonge paarden rijden ze ook niet lang en ook niet elke dag.....