Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:23

Citaat:
ze is alleen pisnijdig als je haar been vasthebt en ze hem niet losgetrokken krijgt(welk normaal paard laat zichzelf daarom vallen )

Eh, die van mij. Maar die is dan ook niet normaal. Hij ging er ook op zijn gemak bij liggen als je zijn voeten optilde. Mijn oplossing was erg vreemd maar heeft geholpen. ik krabde zijn voeten niet meer uit. Na en maand of twee hebben we het nog eens geprobeerd en vanaf dat moment hebben we er nooit meer problemen mee gehad. Vraag me niet hoe het kan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 17:51

wow wat een hoop reacties, thanx!!

ik ga ze ff op mn gemak lezen&antw geven

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:19

Margreet schreef:
Zou een hoefstal wat zijn om een keer te proberen?

Of zou dat gevaarlijk worden?

ben bang dat ze zichzelf beschadigd als ze in een hoefstal zo tekeer gaat, ze geeft nml echt niet toe, muurtjes etc die in de weg staan beukt ze ook vol tegenaan maar flink verdoven, DA erbij houden en dna in een hoefstal met een hele handige smid is misschien wel een optie, maar ze komt helaas erg makkelijk dor de verdoving heen

@ Griebels, Vajramani en crazycactus touw om dr been hebben we al, vastmaken aan haar hals en het haar dan uit laten zoeken durf ik niet, ze heeft nu al 2 dikke benen op de plaats waar het touw gezeten heeft het is niet open, of geschaafd ofzo, maar er zit wel vocht in het been op die plaats

Wisje heeft een dikke bult boven de knie rechtsvoor (ze had zich laten vallen daarop) achter 2 dikke benen onder de kogel, bij de kootholte dus waar die lijn gezeten heeft, bult op dr hoofd, wil LA niet goed gebruiken en loopt met 4 benen stijf en is extreem schrikkerig als je je handen voor dr hoofd beweegt

echt dit dus nooit meer! prima als smid het probeert met de lijn, maar hij is gister te ver doorgegaan en had eerder moeten zeggen dat ie er mee stopte en verder ging als ze door de DA weer flink zwaar verdoofd was

maandag de 31e met DA erbij is de laatste kans, flink teruschoppen als zij mept vind ik prima, maar je blijft niet eindeloos met een lijn dr benen onder dr lijf wegtrekken, zeker niet als ze al door niemand meer vastgehouden wordt en de eigenaar zegt dat het zo geen zin heeft!!
verder is het echt een supersmid, heeft zowel Q als desje erg kunnen helpen, is met Q zn kramptrekken geduldig en mept er niet op los zoals sommige anderen dat doen, hij is verder heel geduldig, maar hoeven die lang zn hoofd afvliegen is ie niet van gediend, en trecht, tuurlijk!!
maar het zal toch op een andere manier opgelost moeten worden dan deze!
voor ze naar de opfok ging, toen lukte het wel op deze manier, heeft Wis toen niets aan overgehouden, nu dus wel en dit geen 2e keer

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:28

Maitu schreef:
He Renske, jammer dat ze het niet vergeten is op de wei...
Misschien moet je het maar eens zonder allerlei dwangmiddelen gaan proberen...als ik het zo hoor is het een vechtertje...hoe meer jullie vechten....hoe harder zij vecht.
Je zou het ook eens als een trucje kunnen gaan beschouwen! Ik gebruik meestal een stevige vloer trekker hiervoor..Zet haar ergens vast, stop je zakken vol met brokjes, raak het been met de trekker zachtjes aan de voorkant aan....een beetje optillen is braaf + brokje.....meppen is NEEEE en geen brokje. Ga zo eindeloos door (verspreid over de dagen) totdat ze alle vier de benen op een lichte aanraking zonder extreme reacties optilt. Hierna ga je wat meer vragen...probeer of je haar zover krijgt dat ze haar been opgetild houdt zolang je er met de trekker tegen aan duwt (aan de voorkant). In het begin krijg je allerlei extreme reacties...reageer weer gewoon met NEEE en geen beloning. Probeer de goede reacties uitgebreid te belonen!
Als dit allemaal goed gaat kun je het voorzichtig weer met je eigen handen proberen.

het gekke is, dat lukt dus wel!! gebruik er een smalle zachte bezem voor, en kan daarmee idd zo haar achterbeen van de grond tillen, maar het is echt puur als iemand haar been vastheeft en vasthoudt, dat ze dan zo link wordt en koste wat het kost haar been op de grond wil hebben, ze kan het niet hebben als je haar benen dus vasthoudt
peesbeschermers reageerd ze ook zo op

maar ik ga dit toch wel verder oefenen en dan proberen of ik haar achterbenen steeds langer van de grond kan houden

zonder dwangmiddelen heeft natuurlijk ook mijn voorkeur, maar nu zonder verdoving en zonder lijn haar benen optillen is levensgevaarlijk, ben wel wat gewend op de stal waar ik gewerkt heb, als de 3 jarigen uit de opfok kwamen en zo allemaal om sta gezet werden, en wij er mee aan de gang mochten, heb veel gezien, maar dit slaat echt alles

merk wel dat ze door de verdoving het nog vervelender vindt, omdat ze dan meer ana het wiebelen is, maar zonder verdoving is ze niet te houden en loopt ze ons gewoon omver

ben vandaag hard aan t oefenen geweest met HO en TERUG en ze werkte perfect mee, heb kort springzweepje vast voor t geval ze doordramt, maar niet eens nodig gehad, maar ze dramt sowieso al niet echt door, is alleen nergens van onder de indruk en op t moment dat ze dus vervelend is(bij de smid) dan loopt ze dus wel over je heen etc
maar ze vecht idd terug en geeft niet toe, uiteindelijk was ze bij het ene achterbeen even rustig, maar dan ineens begint ze weer volop

maar ik ga morgen kijken of ik iemand meekrijg, en dan weer oefenen met de bezem achter haar been(dit ging voor de opfok iig goed, afgelopen week niet meer gedaan) en dan optillen, en dat uitbouwen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:34

Nouvel schreef:
Het paardje wat ik nu rijd is ook vreselijk lastig met achterhoeven optillen en vooral bij de hoefsmid.

Ik pak nu elke dag in vast volgorde de benen allemaal op en krab ze uit, dat gaat al wel steeds beter.

De gene bij wie ze op stal staat heeft er nu wel een redelijke oplossing voor gevonden als ze lastig wordt. Hij pakt een zacht, dik, elastisch touw (halstertouw) en haalt dat onder de koot door. Dan tilt het met het touw het been naar voren en omhoog. Dan ben je sterker en kun je ze rustig even laten 'spartelen' zonder dat je zelf het gelijk niet meer houdt. Zij geeft dan meestal na een poosje op, en dan zet hij het been weer neer. Zo probeert hij het steeds wat langer vol te houden.

Sterkte en veel succes!

ik krijg haar benen zelf ook met geen mogenlijheid opgetild helaas.
touwtje om het been en dan optillen lukt niet, zodra je dat prbeert slaat ze al en ben je het touw kwijt
we maken nu dus een lus zodat het touw iig om haar been zit en tillen het zo op, maar met 2 man lukt zelfs dat helaas niet
je houd haar dan helaas niet, ze is veel te sterk
deze manier heb ik ook altijd gedaan op de stal waar ik werkte, ging altijd goed, maar bij wisje dus niet, helaas!

karijn schreef:
Zet eens een praam op de bovenlip als de smid er is. Kost niets en het schaadt je paard ook niet.

Ik lees niet uit je verhaal dat je makkelijk de hoeven kan krabben. Werk daar echt elke dag aan. Het makkelijkste is om het te doen wanneer ze 1 been op rust hebben staan. Die kan je over het algemeen heel makkelijk optillen. Gebruik daarbij het commando "voetje" en beloon rijkelijk als je de hoef hebt uitgedaan. Duw vervolgens je paard om zodat het andere been op rust komt en herhaal het verhaal.
Met de voorbenen consequent zijn. Eerst alleen optillen en gewoon niet loslaten, vallen doen ze niet zo snel hoor!

Succes.

ze had een praam op en een spuit tranquigel gehad, maar ze komt zelfs nog door de verdoving van de DA heen helaas

zelf voetjes optillen en hoeven uitkrabben lukt ook niet, ze haalt vol uit
kon vandaag de benen niet eens poetsen of ze mepte al
uiteindelijk beentjes gepoetst+afgespoten toen beloond en weer in de wei gezet

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:44

themi schreef:
Vajramani, je schreef dat jouw paard zich liet vallen uit kwaadheid op de trailerklep

Paarden zijn vluchtdieren en bij stress en paniek hebben ze 4 manieren om te reageren. De vier F en.

Flight, Fight, Freeze, Faint ( vluchten, vechten, bevriezen en flauwvallen )

De meest uiterste vorm om aan een situatie waar ze niet mee om kunnen gaan te ontkomen is flauwvallen! Dit heb je in verschillende gradaties van knikken met de knieen en struikelen tot letterlijk gaan liggen.Wanneer het paard letterlijk moet gaan liggen om je duidelijk te maken dat hij het nog niet aankan om in vertrouwen de trailer in te gaan ben je volgens mij al erg ver gegaan en hebt vergeten naar je paard te luisteren.

Wanneer zullen we nou eens leren om de paarden om te leren gaan met situaties in plaats van ze te dwingen het te ondergaan en tegen ze te vechten...

Renske, jouw paard zit nog in het vecht stadium, Ga hier niet met nog meer geweld doorheen! Dan zal je paard een andere oplossing moeten zoeken ( Freeze, Faint ) en dan ben je verder van huis.

Probeer te achterhalen WAT bij de hoefsmid het probleem is.Kan jij wel haar benen optillen, is het de plaats, staat ze stabiel bij het optillen, helpt het een ouder paard ernaast te zetten voor de rust, rescue etc,

Probeer je oplossing te zoeken in het uit elkaar halen van het probleem .....succes

dit klinkt heel bekend! ze vecht inderdaad terug, maar ze heeft een tijdje doodstil gestaan, reageerde zelfs niet op de trap die de smid gaf(freeze dus)
ook liet ze zich zomaar vallen, eerst trillen op dr benen, knikkende knietjes en toen viel ze opzij(faint) dit was tijdens het optillen van het eerste voorbeen
overigens konden hierna haar voorbenen wel redelijk probleemloos afgemaakt worden

ik heb dit echt nog nooit zien gebeuren, en hoop het ook niet meer te zien gebeuren

ik kan haar benen amper aanraken, dus ook niet optillen
ze staat vrij stabie, maar is wel een grote slappe2 jarige die nog wel meer balans moet vinden, maar als 1,5 jarige ging ze evenhard tekeer, maar gaf het vechten op, dit keer dus niet en ze ging maar door

terugvechten en met geweld doorgaan is ook zeker geen oplossing, het lijkt haar weinig te doen en je bereikt er niets mee want ze gaat daardoor echt niet ineens haar voet wel opgeven

ik ga dus op de manier van Polly2 en Maitu verder, om zo te proberen haar zover te krijgen dat ze een voetje geeft, en ook omhoog houdt
dat zal wrsch heeeel lang gaan duren en ze zal intussen tijd ook naar de smid moeten om goed op haar benen te blijven staan, dit gaat vanaf nu dus met de DA erbij die haar goed verdoofd, verder blijf ik natuurlijk oefenen tot het uiteindelijk probleemloos zal gaan(hoop ik!)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:53

last but not least

polly2 schreef:
Zo doe ik dit:

Ik neem een hele lange dressuurzweep. Ik tik ritmisch op het been, zachtjes, maar wel duidelijk: tik, tik tik...er kunnen twee dingen gebeuren: het paard doet niets, of het paard mept en mept...

In het eerste geval blijf ik tikken totdat het paard het been van de grond tilt (normaal, dus niet meppend). Op dat moment hou ik op met tikken en zeg ik BRAAF! en een klopje op de hals en een kriebelen en aaien. Dan weer opnieuw, totdat het paard bij het eerste tikje zijn voet optilt. Dan is het klaar en ga ik naar het andere been. Dan begint het weer opnieuw.

Als het paard mept en mept naar de zweep probeer ik het been te volgen en te blijven tikken (tikken is dus niet slaan!). Pas wanneer het paard zijn been rustig ophoudt en niet meer mept stop ik met tikken, ga kloppen en strelen en zeg BRAAF! Ook hiermee ga ik door totdat het paard rustig zijn been oplift. En dan naar het andere been.

Dit doe ik gedurende een bepaalde periode ELKE dag TWEE keer. En altijd in dezelfde volgorde van been.

Als het paard zover is dat het direct zijn been optilt bij de eerste aanraking en dat heel rustig en braaf doet, dan voeg ik het commando toe: VOET! Dit blijf ik een paar dagen doen, totdat het paard op het commando reageert. Ook weer twee keer per dag.

Dan komt de volgende stap. Ik neem de achterkant van de zweep...een massief handvat en tik daarmee het been aan. Als er dan weer het mepcircus begint pak ik het weer op dezelfde manier aan. Net zoalng tot ik positief resultaat heb.
Ik schreeuw niet, ik straf niet als het paard mept...ik negeer dat en beloon het gewenste gedrag uitbundig.

De volgende stap is met een kleine bezem. Ik raak het been met de bezem aan en geef het commando. Ik probeer met de bezem het been hoger te krijgen en "vast" te houden. Als het paard mept....terug naar de vertrouwde aanpak.
de volgende stap is de doucheborstel, je weet wel zo'n borstel aan een steel en de laatste stap is je hand.
Eerst doe je met je hand hetzelfde als met de rest van de hulpmiddelen. Je vraagt het rustig opbeuren en ophouden van het been, ik houd niet dwingend vast. Als het paard terugvalt grijp ik onmiddellijk terug naar de doucheborstel. En zo bouw ik het vasthouden van de voet steeds langer op.
gemiddeld kost deze aanpak me ongeveer veertien dagen en dan kun je normaal de voeten optillen.

BELANGRIJK: steeds dezelfde volgorde aanhouden, niet boos of ongeduldig worden, doorgaan tot het gewenste resultaat van die dag is bereikt zonder stress van jouw kant (paard kan wel stress hebben op bepaalde momenten).
Wat je doet met deze methode is het paard voor het goede gedrag belonen en hem onmiddellijk met rust laten op het betreffende been als je dagresultaat bereikt is. En je maakt gebruik van het feit dat een paard een gewoontedier is. Je doet alles steeds hetzelfde, met dezelfde opbouw. Het paard ontdekt het patroon, voelt zich daar van nature veilig in en leert dat er geen stress is bij de begeleider. Je geeft het paard vertrouwen...op een gegeven moment weet hij wat er gaat komen en jij bevestigt dat keer op keer. Dat vindt een paard erg prettig en juist dat geeft het paard vertrouwen. Iedere keer een andere aanpak...iedere keer stress...dat maakt het paard angstig, onzeker en daardoor onbetrouwbaar.
Deze aanpak lijkt mij zeer geschikt voor jouw paard, omdat hij verder geen tekenen van dominantie of gebrek aan respect voor jou vertoont. Hij toont wel gebrek aan vertrouwen op dit stukje...dus vandaar dat ikjou deze aanpak adviseer.

Als het voortkwam uit gebrek aan respect, of als het paard op andere fronten onhandelbaar en dominant was...dan zou ik een andere aanpak kiezen, laat dat duidelijk zijn....

Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Ik wil je wel waarschuwen dat dit van jou een enorme dosis geduld en zelfbeheersing kan kosten. Maar vertrouw er op...het is het waard.
Succes!

heel erg bedankt!! ik was al aan het oefenen met een bezem bij het voetje, aanraken en dan optillen, dat ging vrij goed(dit was wel voor ze naar de opfok ging) en ik ga hier zeker mee verder, en dna dus op de manier zoals jij zegt, tikken met de zweep tot ze het voetje optilt(haar kennende kan dat lang duren ze geeft er nml nix om als je met een zweep aan dr benen komt, hebben dit al eerder geprobeerd maar niet regelmatig genoeg en daarna is ze de opfok ingegaan)

geduld heb ik wel, want verder is het ene superleuk dier, nucher, rbaaf, nergens van onder de indruk en erg slim!
vandaag terug geleerd, gaat meteen prima! ben ook bezig met opzij zetten etc en ze pakt het allemaal snel en nuchter op!

en ik ben na gister redelijk overtuigd dat nog harder aanpakken weinig nut heeft, wis staat kreupel in de wei en de voetjes zijn niet eens allemaal gedaan gister

ik ga morgen meteen aan de slag met mn dressuurzweep(1.40 altijd handig ) en iedere keer volgens dezelfde volgorde van voetjes
zelfs als het niet werkt kan het geen kwaad dus ik ga het gewoon proberen!!!
of het met 14 dagen lukt weet ik niet, maar ik ga iig vanaf nu iedere dag oefenen, zodra ik bij de paarden ben pak ik haar meteen, en na het uitmesten en rijden van de rest etc nog eventjes een korte herhaling

wordt vervolgd....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:17

Renske20 schreef:
last but not least

polly2 schreef:
Zo doe ik dit:

Ik neem een hele lange dressuurzweep. Ik tik ritmisch op het been, zachtjes, maar wel duidelijk: tik, tik tik...er kunnen twee dingen gebeuren: het paard doet niets, of het paard mept en mept...

In het eerste geval blijf ik tikken totdat het paard het been van de grond tilt (normaal, dus niet meppend). Op dat moment hou ik op met tikken en zeg ik BRAAF! en een klopje op de hals en een kriebelen en aaien. Dan weer opnieuw, totdat het paard bij het eerste tikje zijn voet optilt. Dan is het klaar en ga ik naar het andere been. Dan begint het weer opnieuw.

Als het paard mept en mept naar de zweep probeer ik het been te volgen en te blijven tikken (tikken is dus niet slaan!). Pas wanneer het paard zijn been rustig ophoudt en niet meer mept stop ik met tikken, ga kloppen en strelen en zeg BRAAF! Ook hiermee ga ik door totdat het paard rustig zijn been oplift. En dan naar het andere been.

Dit doe ik gedurende een bepaalde periode ELKE dag TWEE keer. En altijd in dezelfde volgorde van been.

Als het paard zover is dat het direct zijn been optilt bij de eerste aanraking en dat heel rustig en braaf doet, dan voeg ik het commando toe: VOET! Dit blijf ik een paar dagen doen, totdat het paard op het commando reageert. Ook weer twee keer per dag.

Dan komt de volgende stap. Ik neem de achterkant van de zweep...een massief handvat en tik daarmee het been aan. Als er dan weer het mepcircus begint pak ik het weer op dezelfde manier aan. Net zoalng tot ik positief resultaat heb.
Ik schreeuw niet, ik straf niet als het paard mept...ik negeer dat en beloon het gewenste gedrag uitbundig.

De volgende stap is met een kleine bezem. Ik raak het been met de bezem aan en geef het commando. Ik probeer met de bezem het been hoger te krijgen en "vast" te houden. Als het paard mept....terug naar de vertrouwde aanpak.
de volgende stap is de doucheborstel, je weet wel zo'n borstel aan een steel en de laatste stap is je hand.
Eerst doe je met je hand hetzelfde als met de rest van de hulpmiddelen. Je vraagt het rustig opbeuren en ophouden van het been, ik houd niet dwingend vast. Als het paard terugvalt grijp ik onmiddellijk terug naar de doucheborstel. En zo bouw ik het vasthouden van de voet steeds langer op.
gemiddeld kost deze aanpak me ongeveer veertien dagen en dan kun je normaal de voeten optillen.

BELANGRIJK: steeds dezelfde volgorde aanhouden, niet boos of ongeduldig worden, doorgaan tot het gewenste resultaat van die dag is bereikt zonder stress van jouw kant (paard kan wel stress hebben op bepaalde momenten).
Wat je doet met deze methode is het paard voor het goede gedrag belonen en hem onmiddellijk met rust laten op het betreffende been als je dagresultaat bereikt is. En je maakt gebruik van het feit dat een paard een gewoontedier is. Je doet alles steeds hetzelfde, met dezelfde opbouw. Het paard ontdekt het patroon, voelt zich daar van nature veilig in en leert dat er geen stress is bij de begeleider. Je geeft het paard vertrouwen...op een gegeven moment weet hij wat er gaat komen en jij bevestigt dat keer op keer. Dat vindt een paard erg prettig en juist dat geeft het paard vertrouwen. Iedere keer een andere aanpak...iedere keer stress...dat maakt het paard angstig, onzeker en daardoor onbetrouwbaar.
Deze aanpak lijkt mij zeer geschikt voor jouw paard, omdat hij verder geen tekenen van dominantie of gebrek aan respect voor jou vertoont. Hij toont wel gebrek aan vertrouwen op dit stukje...dus vandaar dat ikjou deze aanpak adviseer.

Als het voortkwam uit gebrek aan respect, of als het paard op andere fronten onhandelbaar en dominant was...dan zou ik een andere aanpak kiezen, laat dat duidelijk zijn....

Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Ik wil je wel waarschuwen dat dit van jou een enorme dosis geduld en zelfbeheersing kan kosten. Maar vertrouw er op...het is het waard.
Succes!

heel erg bedankt!! ik was al aan het oefenen met een bezem bij het voetje, aanraken en dan optillen, dat ging vrij goed(dit was wel voor ze naar de opfok ging) en ik ga hier zeker mee verder, en dna dus op de manier zoals jij zegt, tikken met de zweep tot ze het voetje optilt(haar kennende kan dat lang duren ze geeft er nml nix om als je met een zweep aan dr benen komt, hebben dit al eerder geprobeerd maar niet regelmatig genoeg en daarna is ze de opfok ingegaan)

geduld heb ik wel, want verder is het ene superleuk dier, nucher, rbaaf, nergens van onder de indruk en erg slim!
vandaag terug geleerd, gaat meteen prima! ben ook bezig met opzij zetten etc en ze pakt het allemaal snel en nuchter op!

en ik ben na gister redelijk overtuigd dat nog harder aanpakken weinig nut heeft, wis staat kreupel in de wei en de voetjes zijn niet eens allemaal gedaan gister

ik ga morgen meteen aan de slag met mn dressuurzweep(1.40 altijd handig ) en iedere keer volgens dezelfde volgorde van voetjes
zelfs als het niet werkt kan het geen kwaad dus ik ga het gewoon proberen!!!
of het met 14 dagen lukt weet ik niet, maar ik ga iig vanaf nu iedere dag oefenen, zodra ik bij de paarden ben pak ik haar meteen, en na het uitmesten en rijden van de rest etc nog eventjes een korte herhaling

wordt vervolgd....

Succes!!! Ik ben erg benieuwd altijd naar het resultaat. Zou het leuk vinden als je bijv. over een week, desnoods via PB even laat weten hoe het gaat.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:26

zal ik zeker doen

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:40

Hallo Renske,

Mijn eerste ijslander was ook zo'n draak bij de hoefsmid. Hij kwam recht overeind en dacht dat hij door de muur heen kon. Mijn eerste hoefsmid ging hier ook tegen in en het werd alleen maar erger. Ben toen van hoefsmid veranderd. Die kwam met het idee om hem binnen in een kleine ruimte te zetten en niet vast, maar zelf vast houden. Ik dacht eerst die is gek, maar hij zei "heb vertrouwen in je paard". Stond echt met verbazing te kijken dat hij doodstil bleef staan en gewoon makkelijk was zelfs bij de hoefsmid. We hebben hem jaren zo beslagen binnen in een kleine ruimte. Op een gegeven moment kon hij ook buiten beslagen worden, maar hij wilde absoluut niet vast staan aan een muur. Waarom niet weten we niet, maar probeer het eens op een andere manier met misschien een andere smid? Vechten met je paard heeft geen zin, dat win je toch niet...

Succes ermee en ik hoop dat je er wat aan hebt...
Elk paard is natuurlijk anders..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:57

Renske20 schreef:
zal ik zeker doen

Niet via pb he... LIever hier in het topic

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 21:11

@ Gullbra, vaststaan en vasthouden heeft zelfde effect op wisje, ze krijgt zichzelf hoe dan ook los helaas, ze walst me gewoon omver
gaan nu flink oefenen op de manier van Polly, en ben heel benieuwd

@ griebels, tuurlijk in dit topic, enne als ze voetjes geeft mag je t komen vastleggen op de foto, als bewijs

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:13

Is goed... Maar ik ga niet haar achterbenen vasthouden

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:26

Bij mijn pony was dat ook, die was op haar derde ook écht niet te houden bij de hoefsmid, maar voor de achterbenen iig een trucje

Hij wikkelde haar staart gewoon om haar voet heen *tussen de hoef en de koot* en dan had hij zoiets van, schop maar, je doet alleen jezelf pijn..
En als je je paard stevig bij haar neus pakt *soort praam-idee* dan zend dat rustgevende stoffen naar de hersenen en dan worden ze (vaak) ook een stuk rustiger..
Iig succes, ze klinkt niet makkelijk
(Ps: Ik heb niks gelezen van wat hier staat, ivm tijdtekort, dus als het er al staat, sorry)

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:58

Mijn aller eerste reactie bij het lezen van dit topic is Hou alsjeblieft op met het slaan van je paard!!!!!!! Dit is niet de oplossing het verergert het probleem alleen maar!

Wij hebben nu voor de 4de keer een paard uit Portugal gehaald (zo groen als gras in het voorjaar) We hebben inmiddels meerdere veulens gefokt en zowel wij als de hoefsmid hebben meer bereikt met heel veel geduld, oefenen en belonen, dan met slaan schoppen en touwen en staarten vastbinden

Wat ik mis in het verhaal (of waar ik over heen gelezen kan hebben) is of je zelf wel de hoeven kan uit krabben. Ik denk dat dat de eerste stap is naar een normale manier van bekappen. En wat ik me ook afvraag is hoe zit het met al die verdovingen dat kan mijns in ziens niet goed zijn voor je paard.

Ik zou eens op zoek gaan naar iemand die hier veel ervaring mee heeft een echte professional het is voor je paard je hoefsmid en voor jou mijn inziens te gevaarlijk om hier mee door te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:26

hard leers gaat het beste! dat hb ik met mijn 1.5 jarige kwpn ruin geleerd.

de 1e keer deed ie het niet, was niet hard nodig dus wacht maar tot de volgende keer, zo gezegt zo gedaan.

de 2e keer ging het weer niet, mee naar buiten genomen in de bak waar ie niet uitkan, lang touw eraan en praam erop.

toen kwam ie nog in protest heb hebben we hem zijn gang laten gaan, hij begon te steigeren, maar zo steil dat hij telkens achter over viel zo´n 10/15 keer. daarna heeft hij alles braaf laten doen.

de keer daarop idem, weer naar buiten, weer eerst ff laten steigeren en vallen als hij dat uit z´n eige deed, hij was zo´n 3 keer gevallen en alles ging weer goed!

afgelopen keer hebben we het binnen gedaan! ´praam erop en veel geduld. resultaat: hij vond alles goed!!!!!
toen de smid KLAAR was is hij nog een keer achter over gegaan, maar ik dnek dat ie dat de volgende keer ook wel laat...

het is hard leers, maar wel het beste naar mijn ervaringen!

en tja...die keren dat ie valt is natuurlijk niet even leuk om te zien, maar beter dan dat er mensen levens mee gemoeid zijn!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

succes!!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:24

Mijn pony was ook een ramp, een goede vriendelijke hoefsmid gezocht en nu 2,5 jaar later gaat hij bijna zonder problemen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 12:31

0ojannekeo0 schreef:
het is hard leers, maar wel het beste naar mijn ervaringen!

en tja...die keren dat ie valt is natuurlijk niet even leuk om te zien, maar beter dan dat er mensen levens mee gemoeid zijn!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

succes!!!

aan de ene kant heb ik niets tegen de harde aanpak, maar aan de andere kant..het doet haar niets en ze is alle keren gewoon doorgegaan met achterlijk doen en heeft niet opgegeven

bovendien heb ik een andr paard dat door vallen met het steigeren zn rug&bekken beschadigd heeft en nu afgekeurd is voor de sport

dat laten vallen wil ik mede daarom dus echt niet
ze staat nu al kreupel, wil haar linkerachterbeen niet belasten, zo doorgaan dan denk ik dat ze er uiteindelijk echt wat aan ovehoud

ik ga eerst zelf op polly's manier proberen of ze voetjes wil geven, dat doet ze bij mij nml ook niet

tussendoor zal ze wel naar de smid moeten, dat gaat met de DA erbij, desnoods zo verdoofd dat ze echt van de wered is, maar iig zo dat ze niet terug blijft vechten, dat is voor de smid en de mensen er omheen levensgevaarlijk, plus dat ze zichzelf dus beschadigd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:32

Harde aanpak kan het ook erger maken natuurlijk vergeet dat niet. Die van mij was echt spaans benauwd voor de smid. Als je ze dan hard aanpakt word het natuurlijk alleen maar erger.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 12:40

wis heeft totaal geen schrik, ze staat er ontspannen bij maar zodra haar been vastgepakt wordt en ze hem niet losgetrokken krijgt dan draait ze door, lijkt we alsof ze dan niets meer voelt ofzo want wat de smd ook deed, ze ging gewoon door

verdoving moet nu dus echt wel, zonder is het nml levensgevaarlijk
de DA weet er van en gaat in overleg met hem, en met de DA er dus gewoon bij

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:29

Hoihoi, nou je weet al dat Par ook een regelrechte ramp was.

Gericht trappen, uithalen, zich om laten vallen.
Hoefsmid was erg geduldig, maar toen hij op een gegeven moment een hoef tegen zijn voorhoofd kreeg en belande in het strohok ben ik een aardig stapje achteruit gegaan en heeft ze hem echt behoorlijk gehad....we hebben daarna wel de hele serie hoeven af kunnen maken.

Toen hebben we besloten dat we het voorlopig met praam en verdoving deden, alleen praam of alleen verdoving kwam ze doorheen, en nu werd ze igg wat slomer zodat hij op tijd in kon grijpen.
En na een keer of 6 dus bijna een jaar verder ging het perfect, ze schopte niet meer, was superbraaf en had gewoon door dat het geen nut had.

Maar meot wl zeggen dat ik bv wel haar voetjes kon oppakken en uitkrabben.

Ik vind Polly haar manier heel erg goed klinken, hoop dat je er wat aan hebt, kwa harde aanpak heb je nu zo'n beetje alles al gehad geloof ik.

Zelf heb ik wel bij een paard wat 1 voetje in het byzonder niet wou geven het volgende gedaan.
Het was LA, dus ging ik rechts staan, pakte haar voetje beet en zodra ze hem optilte trok ik hem achter rechts en krabbelde uit.
Volgens mijn hoefsmid was dat een goede manier omdat de meeste paarden dan toch wel doorhebben dat als ze dan uithalen ze alleen zichzelf ermee hebben.
Misschien ook iets wat je kan proberen?

Iig heel veel succes en blijf dit topic ook volgen om te kijken of het gelukt is.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:49

Kun je wel gewoon aan haar benen komen?

Mijn hengst komt rechtstreeks uit de kudde en was nog bijna nooit in handen geweest. Ik heb hem inmiddels 2,5 week op stal en hij wordt enorm braaf. Alleen zijn voorbenen zijn (eh... waren) een regelrechte ramp.
Je ziet hengsten in de kudde elkaar wel in de benen bijten en elkaar zo op de grond dwingen. Op het moment dat ik aan zijn voorbenen kwam, trok hij deze weg, liet zich vallen en als ik door ging sloeg hij ermee.

Van mijn hoefsmid moest ik een paar dagen lang zijn benen afspuiten met koud water. Hij zei dat zodra hij dat koude water over de benen gewoon accepteert, hij ook meer met zijn benen toelaat.
De eerste keer afspuiten ben ik bijna een uur bezig geweest en dat ging nou niet bepaald soepel.
De dagen erna ging het een stuk beter.

Uiteindelijk was hij bij de hoefsmid wel een beetje trekkerig, maar liet hij zijn benen wel oppakken zonder zich te laten vallen.

Ik heb geen idee hoe dit in verhouding staat tot wat Wisje doet met haar benen, maar het lijkt me het proberen waard.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:00

Zo te lezen is de hoefsmid niet het enigste probleem.Ik zou zelf de hoefsmid opzij zetten en gaan werken aan vertrouwen en respect op de grond.Pas wanneer het paard op de grond jouw vertrouwd EN respecteerd en je haar overal kan aanraken terwijl zij ontspannen losstaat en je haar voeten op kan tillen zou ik er pas weer een smid bij laten.

Dit gaat van kwaad tot erger.Respect krijg je niet door geweld, dit moet je verdienen.Conseqent, duidelijk en rust geeft het paard vertrouwen.Anders ga je waarschijnlijk met het zadelmak maken het zelfde tegen komen.

Loswerken, grondwerk en TTaem zou mijn oplossing zijn.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:14

Mijn merrie ging er ook bij liggen of ze mepte naar de hoefsmid en een jonge pony ging er ook bij liggen. Mijn oplossing is dat je vooral geduld moet hebben, kwaad worden en slaan heeft geen zin, zo wordt de hoefsmid alleen maar meer een akelige ervaring. Als je paard thuis een voetje geeft, op jouw commando 'voetje' geef hem dan een snoepje en zet hem dan direct weer op de grond. Probeer de volgende dag de voet al wat langer vast te houden en klop met je hoevenkrabber op de hoef, net of jij de hoefsmid bent. Als je merkt dat ze gespannen wordt, moet je hem voor zijn door snel de voet weer op de grond te zetten, voor je paard dat wil gaan doen. Met oefenen dus steeds langer vasthouden en als ie lekker ontspant weer een snoepje. Probeer na een week ook eens een vreemde ditzelfde te laten doen. En bij de hoefsmid je paard met zijn hoofd naar de muur zetten en heel duidelijk weer commando 'voetje' gebruiken en als ie braaf is bij het eerste voetje, snoepje. Mijn merrie is na 5 x hoefsmid nu braaf en de jonge pony geeft zelfs voetjes aan kleine kinderen.
Veel succes.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:47

Als je paard op mijn nieuwe lijkt dan geen snoepjes geven hoor Rens, anders hangt ze opeens bij de hoefsmid in zijn billen bij gebrek aan snoepjes
Of zal ik gewoon een hele lekkere hoefsmid hebben?