last but not least

polly2 schreef:Zo doe ik dit:
Ik neem een hele lange dressuurzweep. Ik tik ritmisch op het been, zachtjes, maar wel duidelijk: tik, tik tik...er kunnen twee dingen gebeuren: het paard doet niets, of het paard mept en mept...
In het eerste geval blijf ik tikken totdat het paard het been van de grond tilt (normaal, dus niet meppend). Op dat moment hou ik op met tikken en zeg ik BRAAF! en een klopje op de hals en een kriebelen en aaien. Dan weer opnieuw, totdat het paard bij het eerste tikje zijn voet optilt. Dan is het klaar en ga ik naar het andere been. Dan begint het weer opnieuw.
Als het paard mept en mept naar de zweep probeer ik het been te volgen en te blijven tikken (tikken is dus niet slaan!). Pas wanneer het paard zijn been rustig ophoudt en niet meer mept stop ik met tikken, ga kloppen en strelen en zeg BRAAF! Ook hiermee ga ik door totdat het paard rustig zijn been oplift. En dan naar het andere been.
Dit doe ik gedurende een bepaalde periode ELKE dag TWEE keer. En altijd in dezelfde volgorde van been.
Als het paard zover is dat het direct zijn been optilt bij de eerste aanraking en dat heel rustig en braaf doet, dan voeg ik het commando toe: VOET! Dit blijf ik een paar dagen doen, totdat het paard op het commando reageert. Ook weer twee keer per dag.
Dan komt de volgende stap. Ik neem de achterkant van de zweep...een massief handvat en tik daarmee het been aan. Als er dan weer het mepcircus begint pak ik het weer op dezelfde manier aan. Net zoalng tot ik positief resultaat heb.
Ik schreeuw niet, ik straf niet als het paard mept...ik negeer dat en beloon het gewenste gedrag uitbundig.
De volgende stap is met een kleine bezem. Ik raak het been met de bezem aan en geef het commando. Ik probeer met de bezem het been hoger te krijgen en "vast" te houden. Als het paard mept....terug naar de vertrouwde aanpak.
de volgende stap is de doucheborstel, je weet wel zo'n borstel aan een steel en de laatste stap is je hand.
Eerst doe je met je hand hetzelfde als met de rest van de hulpmiddelen. Je vraagt het rustig opbeuren en ophouden van het been, ik houd niet dwingend vast. Als het paard terugvalt grijp ik onmiddellijk terug naar de doucheborstel. En zo bouw ik het vasthouden van de voet steeds langer op.
gemiddeld kost deze aanpak me ongeveer veertien dagen en dan kun je normaal de voeten optillen.
BELANGRIJK: steeds dezelfde volgorde aanhouden, niet boos of ongeduldig worden, doorgaan tot het gewenste resultaat van die dag is bereikt zonder stress van jouw kant (paard kan wel stress hebben op bepaalde momenten).
Wat je doet met deze methode is het paard voor het goede gedrag belonen en hem onmiddellijk met rust laten op het betreffende been als je dagresultaat bereikt is. En je maakt gebruik van het feit dat een paard een gewoontedier is. Je doet alles steeds hetzelfde, met dezelfde opbouw. Het paard ontdekt het patroon, voelt zich daar van nature veilig in en leert dat er geen stress is bij de begeleider. Je geeft het paard vertrouwen...op een gegeven moment weet hij wat er gaat komen en jij bevestigt dat keer op keer. Dat vindt een paard erg prettig en juist dat geeft het paard vertrouwen. Iedere keer een andere aanpak...iedere keer stress...dat maakt het paard angstig, onzeker en daardoor onbetrouwbaar.
Deze aanpak lijkt mij zeer geschikt voor jouw paard, omdat hij verder geen tekenen van dominantie of gebrek aan respect voor jou vertoont. Hij toont wel gebrek aan vertrouwen op dit stukje...dus vandaar dat ikjou deze aanpak adviseer.
Als het voortkwam uit gebrek aan respect, of als het paard op andere fronten onhandelbaar en dominant was...dan zou ik een andere aanpak kiezen, laat dat duidelijk zijn....
Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Ik wil je wel waarschuwen dat dit van jou een enorme dosis geduld en zelfbeheersing kan kosten. Maar vertrouw er op...het is het waard.
Succes!
heel erg bedankt!! ik was al aan het oefenen met een bezem bij het voetje, aanraken en dan optillen, dat ging vrij goed(dit was wel voor ze naar de opfok ging) en ik ga hier zeker mee verder, en dna dus op de manier zoals jij zegt, tikken met de zweep tot ze het voetje optilt(haar kennende kan dat lang duren ze geeft er nml nix om als je met een zweep aan dr benen komt, hebben dit al eerder geprobeerd maar niet regelmatig genoeg en daarna is ze de opfok ingegaan)
geduld heb ik wel, want verder is het ene superleuk dier, nucher, rbaaf, nergens van onder de indruk en erg slim!
vandaag terug geleerd, gaat meteen prima! ben ook bezig met opzij zetten etc en ze pakt het allemaal snel en nuchter op!
en ik ben na gister redelijk overtuigd dat nog harder aanpakken weinig nut heeft, wis staat kreupel in de wei en de voetjes zijn niet eens allemaal gedaan gister
ik ga morgen meteen aan de slag met mn dressuurzweep(1.40 altijd handig

) en iedere keer volgens dezelfde volgorde van voetjes
zelfs als het niet werkt kan het geen kwaad dus ik ga het gewoon proberen!!!

of het met 14 dagen lukt weet ik niet, maar ik ga iig vanaf nu iedere dag oefenen, zodra ik bij de paarden ben pak ik haar meteen, en na het uitmesten en rijden van de rest etc nog eventjes een korte herhaling
wordt vervolgd....