vlas gevaarlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Re: vlas gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:37

uhm kan je hem niet op zaagsel zetten??? of is dit een heel domme opmerking?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:38

Je kan trouwens best met 2 pakjes een stal vullen hoor... Mijn merriebox is 3,5 bij 4 en met 2 pakken ligt er een beste laag.
Ik gooi er ook altijd een laagje stro over voor het knabbelen plus een paar plakken hooi. Maar dat kregen ze ook al met stro.
Je hebt ook een veeeeeeelll kleinere mesthoop!!! Vind ik ook niet onbelangrijk!!!!

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:37

mijn haflinger heeft op stro en zaagsel gestaan en staat nu op vlas,
stro-- at heel dr stal leeg:)
zaagsel--- werd erg snel bruin en natte bende
vlas--op de nieuwe stal, erg fijn spul blijft lekkr schoon , ze eet er niet van maar krijgt t wel binnen als ze bijv. een op de grond gevalle wortel pakt waar t vlas aanvast zit of ze pakt er een beetje mee. maar nog nooit last van gehad.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 00:20

Een goede vriendin heeft haar paard verloren door het eten van vlas, wat een hevige koliek veroorzaakte.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 00:54

Mijn paard staat ook op vlas strooisel en mijn paard leeft nog steeds en ze eet er denk ik ook niet van

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 01:25

EngelAngela schreef:
MMM.. wij zouden op stal ook overschakelen op vlas. Maar dat ze het aten en dat er dus ook koliek van kan komen wist ik niet.. toch morgen nog eens even met de eigenaar overleggen.. Utah heeft al 2 x op de afgrond gebalanceerd, ik heb geen zin in een 3e keer..

(gaat nu een mug vermoorden)

De meeste paarden eten geen vlas.

Echter je hebt uitzonderingen, al zijn dat maar echt weinig paarden hoor.
Toevaliig heb ik dus wel weer een paard die het eet.
Maar die is nergens mee te verglijken, die eet ook zaagsel.
Heeft ook al een x koliek gehad van zaagsel.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:42

Die van mij stond eerst ook op stro, at z'n hele stal leeg.
Nu sta ik alweer een jaar op vlas en hij eet er niet van en hij staat veel schoner, moet er wel veel in doen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:08

Prisca staat sinds mei op vlas, maar ze eet het niet op. Ze vist echt precies haar hooi ertussenuit. Natuurlijk zal ze af en toe wel eens wat binnen krijgen, maar niets om rekening mee te houden (bij mijn paard dan dus)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:34

ik had er ook 1 op vlas. en die at het niet, nee die vrat het .
ik moest er elke paar dagen een volle baal vlas bij in doen.
erg ongezond dus. gelukkig heeft ze in die korte periode dat ze erop stond geen koliek gehad, maar ik ben toch maar heeeeel snel weer op stro overgegaan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:04

Een shetje bij ons op stal heeft er een fikse verstopping en koliek aan overgehouden. Ze stond eerst op stro, maar at ook alles op, met vlas deed ze hetzelfde. Met elke dag grote paraffinespuiten en veel wandelen hebben we haar weer erbovenop gekregen. Ze staat nu gewoon weer op stro, liever dat ze dat opeet als het vlas.

Groetjes Dianne

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:09

masja schreef:
Als je paard vlas eet, dan kan je toch gewoon een plakje stro erover verdelen? Los je het eetprobleem toch snel op?

Als je paard vanwege een stofallergie op vlas staat, is stro geven niet verstandig..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:44

Bij ons op stal staan alle paarden (incl 1 haf ) op vlas.
als er een nieuwe baal in de stal komt (1 x in de week), dan nemen sommigen soms een klein hapje, maar hier hebben we tot nu toe nog geen problemen gehad.

Voor meer ervaringen over vlas: viewtopic.php?f=1&t=295438&hilit=

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:32

Mijn paard komt na die verstopping niet meer op vlas. De anderen ook niet. Vondt het verder ideaal. Ze at al jaren het stro uit de stal maar nog nooit verstopping door gehad en met het vlas waar ze ook behoorlijk van at. Had ze een fikse verstopping. Ze krijgt lekker stro

Ze kreeg trouwens een baal hooi per dag naast haar normale voer. Dus honger lkon ze niet hebben

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 17:32

Mijn stal baas wil het niet hebben *zielig kijk*

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:34

Of een andere stal zoeken of het accepteren. Wel mega balen voor je!

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:40

mijne nam er 1 hap van, en hoestte het uit, nooit meer een hap van genomen.
Ze staat er nu een klein weekje op en het gaat super, het vlas is wel wat glad.

Het is normaal om 3/4 baaltjes in stal te doen, soms zelf 5. Ik vind het enorm fijn spul, je doet er lang mee, neemt goed urine op, je kan gemakkelijk uitmesten, enz. Zelf heb ik een rubberen mat eronder, om de urine af te voeren (ze plast echt enorm veel in stal, en daardoor werd de stal echt goor)

om er stro tussen te doen raad ik je sterk af, je kan beter wat hooi (wat ouder hooi als je paard er snel dik van wordt)of kuil geven.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:45

Ik heb zelf ook vlas. Mijn paard eet het soms ook maar heeft tot nu toe nergens last van gehad. Dus dat zal wel meevallen Vlas is idd erg handig

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:06

Andere stal zoeken is geen optie, goedkoper dat dit kan niet!Ik heb het er verder heel erg naar m'zin. En helaas laat mijn portemonnee het niet toe om een duurdere stalling te zoeken. Ik betaal 80 euro in de maand, en heb daarvoor gratis hoefsmidt, stal wordt gedaan stro en hooi/kuil. Het enige dat ik betaal is de brok , speciale ivm haar zomereczeem, entingen en ontwormingen en eventuele DA kosten. Mijn stalbaas wil het niet hebben omdat het volgens hem duur is, niet verteerd op het land en gevaarlijk omdat mijn paardje alles eet. Nou ja ik zie wel baal er wel van maar ja.

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:04

Nee eigelijk kan het niet gevaarlijk zijn
want als de stallen schoon zijn en mijn paarden (kwpn,shetlanders) staan op stal dan eten ze der 2 happen bv. van en eten niet verder maar ze zijn er nooit ziek van geworden hoor dus maak je niet te druk

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:08

Mijn paard at ook haar hele stro-stal leeg.
Wat ze niet op at was vies en nat.
Sinds ze op vlas staat is die stro-buik weg, en de stal een stuk schoner en droger.
Ik wil niet anders meer!
Eten heeft ze er nooit van gedaan.
Als hey schoon vlas is wil ze wel eens een hapje nemen.
Maar niet noemenswaardig.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:11

Als je paard van het vlas eet: een fles Azijn in een gieter (met spoeikop) doen, desnoods iets verdunnen met water en dit over het vlas gieten. Je paard zal het wel uit zijn hoofd laten om nog een hap te nemen. Vlas is inderdaad superspul, en hou gewoon in de gaten of je paard er van gaat eten of niet. Paar happen is geen probleem, maar ze moeten het niet gaan eten alsof het hooi is

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:00

Linde90 schreef:
om er stro tussen te doen raad ik je sterk af, je kan beter wat hooi (wat ouder hooi als je paard er snel dik van wordt)of kuil geven.

Waarom wordt stro zo onderschat als ruwe vezels waar paarden echt behoefte aan hebben????

Ik heb al een paar keer voedingsadvies gevraagd bij verschillende adviseurs en die adviseren stuk voor stuk stro bijvoeren als het niet als bodembedekker gebruikt wordt.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:28

Maflinger schreef:
Mijn stalbaas wil het niet hebben omdat ..., niet verteerd op het land ....

Dat is niet waar. Vlas composteert eerder op de mesthoop dan stro. Je krijgt er hele mooie compost van. Zeg hem dat maar

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:10

Onze hele stal is overgegaan op vlas. Eerst hadden we een gang zaagselboxen en de rest op stro. De zaagselboxen gingen over op vlas en die waren er zo positief over dat veel 'stro mensen' ook vlas gingen proberen. Toen is uiteindelijk besloten dat iedereen over moest. Ik vond het niet erg, was 1 van de eerste 'stro mensen' en ik ben er heel tevreden over. Mijn paard eet het niet en ik heb het makkelijker met uitmesten nu dan met stro! Er zijn op stal ook bijna geen paarden die het eten en inderdaad wat ik al las, iets smerigs erover spuiten dat het niet meer lekker smaakt...
Ik wil niet meer terug naar stro, vind vlas super!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:16

ZeFaNa schreef:
Die van mij stond eerst ook op stro, at z'n hele stal leeg.
Nu sta ik alweer een jaar op vlas en hij eet er niet van en hij staat veel schoner, moet er wel veel in doen.

Wij staan op de zelfde manege, en mijn (verzorg) haf staat ook op vlas
en ze eet er volgens mij nix van
en ze heeft ook geen hoefijzers, dus voor haar is het niet glad