Ervaring met luchtzuigers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:20

Wij kregen ook zo'n band bij Ramon, maar we hebben hem 'het sjaaltje' nooit omgedaan.
Als hij het echt wilde kon hij met band alsnog kribbebijten en in het weiland werd hij er benauwd van.

Ik ben niet zo'n fan van die anti-luchtzuigbanden.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:32

Die band helpt absoluut niet tegen een maagzweer twister!

Die maagzweer krijgen ze vanwege onderliggende maagproblemen(vaak door het voerpatroon of erfelijke aanleg). Die maagproblemen zijn ook de reden van het luchtzuigen.
Door het luchtzuigen maken ze speeksel aan en dit neutraliseert het maagzuur waardoor de maagklachten verminderen.

Probeer eens iets aan te passen in het voer, evt in overleg met je veearts. Maagcompositum oid van bijv. de paardendrogist kan ook een heel stuk schelen.

Ik weet niet wat je nu voert? Die van mij zoog op pavo bijv. veel meer dan op mijn huidige voer.

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:17

ik heb er ook een die het al jaren doet, hij heeft een stal met stro bedding krijgt bijna onbeperkt ruwvoer en verschillende kleine porties krachtvoer brok en haver en komt 4 uur per dag in de wei. (variatie genoeg) en wordt elke dag gereden/longeerd/concours. een band helpt niet en daar kreeg hij witte plekken van. mij maakt het niet uit hij moet zelf weten wat hij in zijn vrie tijd doet. o ja hij doet het vooral als er iemand aan komt

tamary

Re: Ervaring met luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:55

Branca schreef:
Tamary schreef:
Verder is luchtzuigen niet "besmettelijk" het kan zijn dat meerdere paarden het gaan doen, omdat ze allemaal op dezelfde manier gehouden worden, niet omdat ze het van elkaar afkijken.

Klinkt als een uitsluitsel...
Het klinkt toch logisch dat een ander paard die ziet wat zijn (over)buurman doet, dit op kan pakken. Het is iets nieuws.
Zal wel heel toevallig zijn als de (over)buurman ineens die tik krijgt..

Ervaring:
Bij mij op stal stond een luchtzuiger, geen van de andere paarden heeft dit overgenomen, zelfs het andere paard van deze eigenaar niet.
Op de manege waar ik vroeger reed staat een luchtzuigende pony tussen de anderen, ook daar neemt geen van de andere ponies het over.
Beide dieren stonden of staan minimaal 1 jaar met hetzelfde regime op de zelfde stal en in de zelfde box.