Eenzaamheid hengt. Nog een hengstje of ruin erbij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Re: Eenzaamheid hengt. Nog een hengstje of ruin erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:30

bayaatje schreef:
hoi,
alvast bedankt voor de reacties. tja het woordje hengst valt hier duidelijk niet in de smaak. ik heb hem voor het moment nog hengst gehouden omdat hij enorm braaf is nog. het is een schat van een paard waar ik voor door het vuur ga en omgekeert ook. zolang hij zo braaf is laat ik hem gewoon hengst. een aantal weken geleden heeft hij koliek gehad, dierenarts erbij gehaalt deze heeft hem een spuitje gegeven, maar hij bleef onrustig. dus ik ben die nacht bij hem blijven slapen. in een stal van 3m op 3m. en het was een zalig moment, je voelde gewoon dat hij steun zocht bij mij en is enorm voorzichtig geweest die nacht. hij is zelf op den duur ook gaan liggen. ook tijdens zijn geboorte was hij bijna dood, 3 weken te vroeg geboren en de merrie had haar baarmoeder eruit geperst, dus ze mocht die nacht niet gaan liggen .toen zijn we ook blijven slapen.ik ,mijn vriend,de merrie en mijn hengstenveulen. hij is toen ook tegen ons komen aanliggen. ja ik heb een enorme band met mijn hengst gekregen en zolang hij zo rustig en braaf blijft. waarom niet dan? ik ben streng tegen hem wanneer het moet .hij kan alles wat een twee en half jarig paard moet kunnen. hij kan tussen de merries staan, dit doe ik enkel om hem zijn "speeluurtje" te gunnen. zo snel als er een vriendje bijkomt is het ook niet meer nodig om hem daar bij te laten.
groetjes

Van mij hoef je je niet te verdedigen hoor maare idd je kan een hele goede band hebben met een hengst, idem met die van mij, is inmiddels dik 12 bijna 13 en hoevaak mensen niet hebben gezegd; dat je hem niet laat snijden.. mijn standaard antwoord was; en waarom? hij is geen gevaar voor zichzelf noch voor anderen
zolang het niet "nodig" is wordt er niet in mijn paard gesneden geldt overigens ook voor mijn honden, alleen op medische grond.
het is zeer ingeburgerd, men neemt een hengst, zijn ballen moeten eraf want een hengst is bijvoorbaad niet te vertrouwen... men neemt een reu en hoppa snijden maar, hij is moeilijk..... men neemt een teef en hoppa verwijderen de handel want loops geeft viezigheid....
Wij snijden maar raak in gezonde dieren voor ONS gemak... ja natuurlijk als ik een hengst heb staan die echt niet handelbaar is en zichzelf vreselijk in de weg zit, dan is het zeker een optie maar dat hoeft zeker niet in alle gevallen zo te zijn

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:33

AMEN!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:36

Zolang een hengst een paardwaardig bestaan kan krijgen vind ik het ook prima om een niet goedgekeurde hengst te houden. Als hij niet braaf is dan heb jij er als enige last van.

Wat ik wel heel erg vind is als mensen een paard hengst houden en dat dit dier dan NOOIT op het land komt, NOOIT sociale contacten heeft en nog meer van die paardonwaardige dingen.

Dan moet je hem gewoon snijden, heeft het beest toch niks an, en belemmert teveel een leuk leven

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 12:40

tja ik weet het, ik heb een reu en een teef en iedereen zegt telkens dat ik ofwel de reu moet laten castreren of de teef laten sterelliseren, maar ik ben er ook allemaal niet zo voor. ik heb ooit een verzorgpaardje verloren door een infectie na het snijden, dus sindsdien zit er zo een diepe angst geworteld zal niet zo vlug meer overgaan . maar ik heb geen problemen van zijn hengst zijn hij ook niet, en de grootouders van mijn vriend waar ze staan al helemaal niet, en die waren eerst zo "tegen" een hengst, nu komt hij telkens met een appel of een wortel als ik er ben. ok hij is een beetje brutter, maar dat waren alledrie mijn merries ook op die leeftijd dit is later ook over gegaan. met brut zijn bedoel ik dan met zijn hoofd tegen je aanwrijven, maar dan zo enthousiast dat je bijna tegen de grond ligt he. hij heeft volgens mij een paardvriendelijk bestaan. in totaal hebben we de beschikking over een 3tal hectare waar hij ongeveer een goed hectaar voor hem alleen heeft.en hij loopt heel veel met een ander hengst die in een weiland naast hem staat dus hij heeft wel wel wat contact met andere paarden buiten de merries. ze kunnen wel snuffelen aan elkaar en laatst heb ik zelfs gezien dat ze mekander over de draad aan het poetsen waren.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:39

Het gaat mij niet om dat hij hengst is ik heb op dit moment ook een hengsten veulen, het ging mij er meer om dat die gewoon een heerlijk paardenleven kan hebben met een gezellig paardenmaatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:32

KiWiKo schreef:
Zolang een hengst een paardwaardig bestaan kan krijgen vind ik het ook prima om een niet goedgekeurde hengst te houden. Als hij niet braaf is dan heb jij er als enige last van.

Wat ik wel heel erg vind is als mensen een paard hengst houden en dat dit dier dan NOOIT op het land komt, NOOIT sociale contacten heeft en nog meer van die paardonwaardige dingen.

Dan moet je hem gewoon snijden, heeft het beest toch niks an, en belemmert teveel een leuk leven

Precies, een hengst op zich niks op tegen maar de manier van houden moet wel acceptabel zijn. Maar het is toch neit helemaal normaal dat ej een hengst tussen de merries zet en dat ze geen van allen reageren... dat is toch iets dat ik nog nooit heb meegeemaakt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:51

KiWiKo schreef:

Ga jij nou eens tellen hoeveel paarden er zowieso op het land staan? hoeveel van die zogenaamde "top"paarden staan niet ingepakt in de bandages op stal? en mogen niet met andere paarden in het land? Ik ken ook aardig wat paarden die nooit in het land komen en die nooit met andere paarden staan, merries en ruinen...
Dat is namelijk niet alleen met hengsten het geval... alleen wordt het bij iemand die een hengst heeft wel altijd genoemd..
Maar wat als je nou je hengst laat snijden en hij kan daarna nog steeds niet met andere paarden? ik heb het meegemaakt, hij sloeg 2 jaar na het ruinen nog steeds andere paarden het land uit.... en dan? is het dan wel geoorloofd een paard alleen te zetten? want alleen hoeft niet perse alleen te betekenen, een hek of draad ertussen geeft ze wel contact maar ze kunnen elkaar niet slopen..
Een merrie bij mijn vorige stal idem... die sloeg letterlijk elk paard het land uit die erbij kwam staan.. ze kreeg een landje alleen en ze was happy, kon contact zoeken met andere maar zocht het niet op..
Het moet natuurlijk idd wel acceptabel zijn maar dat vind ik voor elk paard hoor, en ja ik ken ook hengsten die gewoon in de kudde met ruinen staan en daar dus echt niet de baas zijn tussen de merries kan, mits het je eigen kudde is en hij mag dekken, want reken maar dat de merries niet gediend zijn van meneer zolang ze niet hengstig zijn

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:05

ja voor het moment is hij er totaal niet in geïnteresseerd in de merries, maar ik ben mij er ook van bewust dat dit niet het geval zal blijven, daarom een blijvende oplossing zoeken. ik vind het wel allemaal kort door de bocht om te zeggen dat hij zo maar gesneden moet worden, er zijn zoveel merries en ruinen die allen staan omdat de mensen geen geld of tijd hebben om hun paardje de nodige gezelschap te geven. ik zoek dan nog een oplossing om mijn paardje een paardvriendelijke manier van leven te geven. hier wil ik absoluut niemand mee aanvallen hoor, het is gewoon een feit dat wanneer het woord hengst valt er direct gereageert wordt. niet alleen hier op bokt, maar overal. ik vind het geen enkel probleem dat er een hengst gehouden wordt, mits de nodige ervaring en plaats. ik zeg niet dat ik alles weet en kan van paarden, maar ik denk dat ik inmiddels het wel op mij kan nemen om met een hengst om te gaan. wanneer het zover is dat hij beleert wordt zal dit ook samen met een instricteur gebeuren. en nogmaals, als hij een gevaar voor zichzelf of voor andere wordt zal mijn keuze dan ook vlug gemaakt zijn, maar voor het moment zie ik het nut niet in om hem te laten ruinen. groetjes

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 11:07

sorry voor de spelling foutjes , was mij helemaal in mijn tekst aan het inleven en krijg het niet meer verbetert

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:30

ik heb ook een hengst gehad en die kwam met 4 jaar in een nieuwe kudden te staan namelijk met 3 ruinen en 2 hengsten. ik heb mijn paardje toen zo lang mogelijk hengst gehouden en hij stond noooooit alleen. hij stond in een kudde. en hij was gelukkig. dat men zegt als je er niet mee wil dekken, moet je hem laten castreren vind ik grote onzin! de dag dat ik mijn paardje liet castreren (ivm verkoop) was de rotste dag in mijn leven. ik had een band met mijn hengstje en als ik nu die ruin zie (dus nog steeds dezelfde) is er geen band meer. ik hou nu mijn veulen hengst omdat IK dat wil. en niemand die tegen mij kan zeggen dat hij paardonvriendelijk opgroeit want hij staat lekker in de opfok.

ik zou er gewoon een leeftijdsgenootje bijzetten. hengst of ruin maakt niet uit. veel succes!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:41

Had jij dan alleen een band met de balln van je hengst?
Als het dier na castratie weggegaan is, en jij een ander paard hebt, is het logisch dat de band minder wordt.
Naar mijn idee heeft dat weinig te maken met hengst of ruin zijn.
Ik heb ook een hengstveulen gekocht, en in principe wordt die gewoon volgend jaar gecastreerd, en anders als hij 2 is. Ik hou hem in geen geval hengst. Er is mij wel gezegd dat het de moeite waard was om hem op te fokken voor de hengstenkeuring, maar gezien de grootte van het stamboek zou het om een paar dekkingen per jaar gaan, en daar hou ik hem geen hengst voor.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:37

tuurlijk had ik geen band met zijn ballen! waar slaat dat nu weer op ik heb na hem 4 jaar geen ander paard gehad. en hij is naar mijn neefje gegaan en ik ben er nog een week bij gebleven. maar hij is gewoon veranderd. ik kende hem door en door en hij is nu gewoon wat 'suffer'. en als ik mijn paardje hengst wil houden doe ik dat toch gewoon. naar mijn mening is nederland een vrij land. waar je zelf bepaalt wat je doet toch? of heb jij daar weer een andere mening over? en een hengst is voor jou dus alleen nuttig als hij genoeg dekt? daar denk ik anders over. in de natuur worden hengsten ook niet zomaar gecastreerd. dus wat geeft de mens het recht om te bepalen dat alle hengsten die niet goedgekeurd (kunnen) worden maar gecastreerd moeten worden? tuurlijk word het gevaarlijk dan zeg ik ook knippen die handel. maar zolang het voor mens en paard goed te doen is dat hij hengst is zie ik geen reden om onnodig in hem te gaan lopen knippen en snijden.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:43

sorry voor de leestekens die ontbreken, maar ik ging nogal in mijn verhaal op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:38

cloris schreef:
KiWiKo schreef:

Ga jij nou eens tellen hoeveel paarden er zowieso op het land staan? hoeveel van die zogenaamde "top"paarden staan niet ingepakt in de bandages op stal? en mogen niet met andere paarden in het land? Ik ken ook aardig wat paarden die nooit in het land komen en die nooit met andere paarden staan, merries en ruinen...
Dat is namelijk niet alleen met hengsten het geval... alleen wordt het bij iemand die een hengst heeft wel altijd genoemd..
Maar wat als je nou je hengst laat snijden en hij kan daarna nog steeds niet met andere paarden? ik heb het meegemaakt, hij sloeg 2 jaar na het ruinen nog steeds andere paarden het land uit.... en dan? is het dan wel geoorloofd een paard alleen te zetten? want alleen hoeft niet perse alleen te betekenen, een hek of draad ertussen geeft ze wel contact maar ze kunnen elkaar niet slopen..
Een merrie bij mijn vorige stal idem... die sloeg letterlijk elk paard het land uit die erbij kwam staan.. ze kreeg een landje alleen en ze was happy, kon contact zoeken met andere maar zocht het niet op..
Het moet natuurlijk idd wel acceptabel zijn maar dat vind ik voor elk paard hoor, en ja ik ken ook hengsten die gewoon in de kudde met ruinen staan en daar dus echt niet de baas zijn tussen de merries kan, mits het je eigen kudde is en hij mag dekken, want reken maar dat de merries niet gediend zijn van meneer zolang ze niet hengstig zijn

Als een paard sociaal gestoord is, dan kan je er niks aan doen dan het dier solitair houden.

Ik ben ook geen voorstander van paarden die niet op het land komen, ik vind dat zelf namelijk heel belangrijk. Kan het ook niet eens zijn met mensen die zeggen........... tja maar het is een sportpaard???? JA ENNNN???? Gelukkig zie je in de sport ook dat men zich realiseert dat weidegang een paard fris houd, en dat het belangrijk is.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:44

Ik vind dat er niets mis mee is een paard hengst te houden, maar een paard alleen houden omdat hij hengst is vind ik niet fair... ik zou hem altijd met een andere hengst of een ruin zetten, al was het een shetlander!!
Dus of hij nou hengst blijft of niet, sociaal contact is een van de belangrijkste dingen die er is!!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:52

Een kennis van mij heeft haar fries ook altijd hengst gehouden. Hij stond ook naast merries op stal en heeft bij ze in de wei gelopen.
Op wedstrijden ook, geen kick naar de dames.
Ik weet niet of het aan het ras ligt, maar dat was toevallig ook een fries. Hij is nu nog steeds hengst en loopt in Zeeland Z2 dressuur geloof ik. Hij heet Jacco en misschien kennen jullie 'm wel

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:09

Wij hebben nu ook een vierjarige hengst op stal staan en nu in het winterseizoen blijft hij met nog een paard sochtends op stal staan met wat hooi.En als om 12 uur de andere paarden naar binnen komen gooien we hem naar buiten met een 18jarige ruin.Tot nu toe gaat het gaat en zijn baasje houdt hem ook gewoon hengst.Behalve als hij gevaarlijk wordt ..

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:39

Je zegt dat jouw merries nooit meer hengstig worden.
Heeft hij ze misschien toch in een onbewaakt moment kunnen dekken??

Ik vind het fijn van je dat je hem een maatje gunt!

Mijn vriendin kocht vorig jaar een ruin en zette hem bij haar twee andere merries.
Ik geef haar les en zo kwam ik erachter dat haar ruin helemaal geen ruin was maar een hengst De handelaar had haar niet de juiste informatie gegeven en zij hadden er vertrouwen in dat hij dus een ruin was.
Door onderzoek van de veearts werd bevestigd dat hij nog volledig hengst is

Hij staat nu nog bij de merries en heeft totaal geen henstengedrag. Ze kunnen alledrie goed met elkaar overweg. Hij heeft wel de laatste rang

Ik wens je veel succes met je paard.
Hengsten zijn fijn, ik heb er zelf ook twee

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:28

KiWiKo schreef:

Als een paard sociaal gestoord is, dan kan je er niks aan doen dan het dier solitair houden.

Ik ben ook geen voorstander van paarden die niet op het land komen, ik vind dat zelf namelijk heel belangrijk. Kan het ook niet eens zijn met mensen die zeggen........... tja maar het is een sportpaard???? JA ENNNN???? Gelukkig zie je in de sport ook dat men zich realiseert dat weidegang een paard fris houd, en dat het belangrijk is.
[/quote]

tja laten we hopen dat het een beetje normaal wordt dat een paard ook wat "vrijheid" krijgt, niet alle paarden kunnen weidegang krijgen das gewoon moeilijk zeker in bepaalde delen van het land.
Maar iig een paddock, even weg uit de stal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:30

Even weg uit de vind ik ook niet genoeg. Ik vind dat paarden zo goed als de hele dag in ieder geval buiten kunnen zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:41

Ah, de welbekende discussie

Ik heb hier 3 hengsten (ehm, hengstjes dus) staan wat ruinen en 1 merrie, goed oppassen wat je doet en er is niets aan de hand, bij mij worden ze ook niet gecastreerd want in ons geval is dat nergens voor nodig.

@ Topic starter, als je nog een maatje zoekt, ik heb hier nog een Welsh A jaarling hengstje staan die weg mag naar een goed thuis, míts dag en nacht weidegang en dat dan ook in de winter.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:50

karoliena schreef:
Even weg uit de vind ik ook niet genoeg. Ik vind dat paarden zo goed als de hele dag in ieder geval buiten kunnen zijn.

Nobel streven, helaas niet altijd mogelijk.

wij hadden een grote paddock en landjes, de paarden stonden na een aantal uren allemaal voor het hek te drammen, graven en uiteindelijk knokken daarom hou ik het wel op een aantal uurtjes per dag, mijn paard wil zowiezo graag naar binnen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:30

heb net een nieuwe hengst gekocht Helemaal verliefd! Een jonge rubels van nog geen 1,5 jaar en zooooooo mooi! Kan mooi bij de andere hengstjes lopen zodra hij mensen leuk vind. Anders gaat hij te veel aan paarden hangen en te weinig aan mij
sorry was even off topic, maar ik ben er ook zo trots op

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:54

Gefeliciteerd!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:07

Gefeliciteerd Sherwood.
Zou later ook ngo wel een hengst willen, om de uitstraling, erg he
Maar heb dan wel het geluk dat ik op een stal sta waar hengsten ook gewoon buiten komen en leuk mee kunnen doen.

Voor TS: ik zou eht gewoon proberen, klein hengstje erbij, wij hebben bij ons op stal ook een friese hengst van 2.5 en een shet hengst van 2.5 die twee lopen de hele dag te ravotten en lol te hebben in het land.

Zou alleen je hengst niet meer bij de dames zetten, als hij het in zijn kop krijgt en hij springt erop krijg je hem er niet zo 1 2 3 vanaf....en als hij dan per ongeluk op zijn mams springt heb je de poppen helemaal aan het dansen (of kan zij na zijn geboorte geen veuelens meer krijgen?)
Iig zou ik er lekker snel 1 bij zoeken en de risico's tegenover je merries uitsluiten.