bayaatje schreef:hoi,
alvast bedankt voor de reacties. tja het woordje hengst valt hier duidelijk niet in de smaak. ik heb hem voor het moment nog hengst gehouden omdat hij enorm braaf is nog. het is een schat van een paard waar ik voor door het vuur ga en omgekeert ook. zolang hij zo braaf is laat ik hem gewoon hengst. een aantal weken geleden heeft hij koliek gehad, dierenarts erbij gehaalt deze heeft hem een spuitje gegeven, maar hij bleef onrustig. dus ik ben die nacht bij hem blijven slapen. in een stal van 3m op 3m. en het was een zalig moment, je voelde gewoon dat hij steun zocht bij mij en is enorm voorzichtig geweest die nacht. hij is zelf op den duur ook gaan liggen. ook tijdens zijn geboorte was hij bijna dood, 3 weken te vroeg geboren en de merrie had haar baarmoeder eruit geperst, dus ze mocht die nacht niet gaan liggen .toen zijn we ook blijven slapen.ik ,mijn vriend,de merrie en mijn hengstenveulen. hij is toen ook tegen ons komen aanliggen. ja ik heb een enorme band met mijn hengst gekregen en zolang hij zo rustig en braaf blijft. waarom niet dan? ik ben streng tegen hem wanneer het moet .hij kan alles wat een twee en half jarig paard moet kunnen. hij kan tussen de merries staan, dit doe ik enkel om hem zijn "speeluurtje" te gunnen. zo snel als er een vriendje bijkomt is het ook niet meer nodig om hem daar bij te laten.
groetjes
Van mij hoef je je niet te verdedigen hoor
maare idd je kan een hele goede band hebben met een hengst, idem met die van mij, is inmiddels dik 12 bijna 13 en hoevaak mensen niet hebben gezegd; dat je hem niet laat snijden.. mijn standaard antwoord was; en waarom? hij is geen gevaar voor zichzelf noch voor anderenzolang het niet "nodig" is wordt er niet in mijn paard gesneden
geldt overigens ook voor mijn honden, alleen op medische grond.het is zeer ingeburgerd, men neemt een hengst, zijn ballen moeten eraf want een hengst is bijvoorbaad niet te vertrouwen... men neemt een reu en hoppa snijden maar, hij is moeilijk..... men neemt een teef en hoppa verwijderen de handel want loops geeft viezigheid....
Wij snijden maar raak in gezonde dieren voor ONS gemak... ja natuurlijk als ik een hengst heb staan die echt niet handelbaar is en zichzelf vreselijk in de weg zit, dan is het zeker een optie maar dat hoeft zeker niet in alle gevallen zo te zijn
tussen de merries kan, mits het je eigen kudde is en hij mag dekken, want reken maar dat de merries niet gediend zijn van meneer zolang ze niet hengstig zijn
ik heb na hem 4 jaar geen ander paard gehad. en hij is naar mijn neefje gegaan en ik ben er nog een week bij gebleven. maar hij is gewoon veranderd. ik kende hem door en door en hij is nu gewoon wat 'suffer'. en als ik mijn paardje hengst wil houden doe ik dat toch gewoon. naar mijn mening is nederland een vrij land. waar je zelf bepaalt wat je doet toch? of heb jij daar weer een andere mening over? en een hengst is voor jou dus alleen nuttig als hij genoeg dekt? daar denk ik anders over. in de natuur worden hengsten ook niet zomaar gecastreerd. dus wat geeft de mens het recht om te bepalen dat alle hengsten die niet goedgekeurd (kunnen) worden maar gecastreerd moeten worden? tuurlijk word het gevaarlijk dan zeg ik ook knippen die handel. maar zolang het voor mens en paard goed te doen is dat hij hengst is zie ik geen reden om onnodig in hem te gaan lopen knippen en snijden.