Hoeveel weegt jouw trailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Hoeveel weegt jouw trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:04

Als jij je E rijbewijs hebt kan jij gewoon gaan rijden met je bestaande trailer ook al mag je auto minder trekken, je moet dan naar het eigen (leeg) gewicht van de trailer kijken en je lading, die mag niet boven het maximaal te trekken gewicht van de auto uitkomen. Dus hoef je niet persee op zoek naar een andere trailer, tenzij je dus een nog lichtere trailier wil, want de Ifor Williams is vanzichzelf al behoorlijk zwaar.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 11:06

Ja, ik wil dus een lichtere, ik zou het misschien wel "kunnen" maar voel me er niet prettig bij. Ik weet niet exact hoevel mijn paarden wegen natuurlijk en net wat je zegt, het is op zich zelf al een erg zware (maar ook heel fijne) trailer.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:09

Weyer 2 -paards: leeg 725 kg, trailer incl laadvermogen 2000 kg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:14

jeddah schreef:
Terugkeuren? Tell me more!! Kan ik dat ook met mijn IforWilliams doen? Heb wel E achter B, maar wil een lichtere auto.

Je begrijpt het niet helemaal. Wat jouw trailer maximaal mag wegen heeft niets te maken met wat je auto maximaal mag trekken. Terugkeuren is alleen belangrijk als je géén E hebt, en je je MTM wilt verminderen.

Als jij een auto koopt die maar 1600 kilo mag trekken, mag jouw 2-paardstrailer 1600 kilo wegen, eigen gewicht + inhoud. Onafhankelijk van of je trailer op papier maximaal 2 ton mag wegen.

En dan hangt het er dus gewoon van af: hoe zwaar zijn jouw paarden?

Een 2-paards weegt altijd rond de 700-800 kilo. Terugkeuren verandert daar niks aan. Je hebt dus maximaal 1300 kilo laadvermogen (bij terugkeuren wordt dát dus verminderd), bij 2-paardstrailers met een MTM van 2 ton. (Voor zwaardere paarden heb je dan dus ook 2-paardstrailers met een MTM van 2400 kg. )

Heb jij 2 arabiertjes van 450 kilo per stuk, dan kun jij die dus gerust in je trailer zetten, en met een auto die 1600 kilo mag trekken vervoeren.

Heb jij 2 KWPNers van 700 kilo per stuk, dan kom je er zelfs niet met een 2-paards met een MTM van 2ton, maar moet je aan een zwaardere trailer (+ een auto die meer dan 2 ton kan trekken)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:16

Overigens, ik heb een 2-paards Heja, MTM 2 ton, eigen gewicht 650 kilo. Mijn auto mag 1500 kilo trekken, met 2 arabieren erin gaat dat perfect.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:17

jeddah schreef:
Ibbel schreef:
Kijk eerst eens op de FAQ voor trailervragen.

Waar vind ik die? Ik zie geen Trailer vragen erbij staan??

viewtopic.php?f=13&t=204550

2e post....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 11:46

Ibbel schreef:
[
Je begrijpt het niet helemaal. Wat jouw trailer maximaal mag wegen heeft niets te maken met wat je auto maximaal mag trekken. Terugkeuren is alleen belangrijk als je géén E hebt, en je je MTM wilt verminderen.

Als jij een auto koopt die maar 1600 kilo mag trekken, mag jouw 2-paardstrailer 1600 kilo wegen, eigen gewicht + inhoud. Onafhankelijk van of je trailer op papier maximaal 2 ton mag wegen.

En dan hangt het er dus gewoon van af: hoe zwaar zijn jouw paarden?

Een 2-paards weegt altijd rond de 700-800 kilo. Terugkeuren verandert daar niks aan. Je hebt dus maximaal 1300 kilo laadvermogen (bij terugkeuren wordt dát dus verminderd), bij 2-paardstrailers met een MTM van 2 ton. (Voor zwaardere paarden heb je dan dus ook 2-paardstrailers met een MTM van 2400 kg. )

Heb jij 2 arabiertjes van 450 kilo per stuk, dan kun jij die dus gerust in je trailer zetten, en met een auto die 1600 kilo mag trekken vervoeren.

Heb jij 2 KWPNers van 700 kilo per stuk, dan kom je er zelfs niet met een 2-paards met een MTM van 2ton, maar moet je aan een zwaardere trailer (+ een auto die meer dan 2 ton kan trekken)
[/quote]

Dat klopt, ik snap er de ballen van!

Even in het kort: Dus als ik een Berlingo koop die 1100 mag trekken en ik heb eeb trailer die 560 weegt en een paard die 400 weegt, dan mag dat?
Als ik dan een ongeluk veroorzaak/krijg dan gaat niemand zeggen dat ik met die auto geen paard en trailer mocht trekken? Gaan ze het paard dan wegen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:47

Heb je je E-rijbewijs, dan mag je idd volgens de wet met die combinatie de weg op. Zolang het daadwerkelijke gewicht dat je achter die auto hebt maar niet boven de 1100 kg komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:48

jeddah schreef:
Gaan ze het paard dan wegen?

Nee, ze gaan trailer + paard op de mobiele weegbrug zetten. Daar rijdt je met de combinatie overheen, zodra de auto eroverheen is en de trailer erop staat, blijf je stilstaan en word je gewogen.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:53

Citaat:
jeddah: Zo die 1200 klinkt super licht!! Daar ga ik naar op zoek!

Hai Jeddah, ik heb zelf (tot op de laatste minuut ongeveer)moment getwijfeld tussen een 1,5 en 2 paards (o.a. vanwege stabiliteit) en uiteindelijk ben ik voor 1,5 paards gegaan omdat ik het gewicht van trailer incl. paard liever wat ruim onder het gewicht van de auto wilde laten komen (trekvermogen van de auto ligt in de regel hoger dan het eigen gewicht van de auto).
Voor mijn gevoel heb je met meer massa voor de trailer meer grip op de combinatie. Bij een tweepaards met één paard erin kwam ik bij zwaardere trailers al gauw in de buurt van het eigen gewicht van de auto. Het leek me niet zo geweldig dat de trailer te zwaar zou worden en met de auto aan de haal zou gaan bij een rare manoeuvre (waarvan ik hoop dat ik hem nooit hoef uit te voeren).
En omdat het redelijk eenvoudig blijkt om een 2e trailer te regelen ingeval van een 2e paard gaf bij mij de veiligheid van minder massa achter de auto de uitslag (toch ook wel handig met de hoogte van de huidige brandstofprijzen merk ik nu).
Ik heb wat folders en specificaties liggen. PB me maar even als je deze wilt hebben dan stuur ik ze even naar je.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 16:54

Okiedokie dan!! Bedankt allemaal! Ik ga nu dus op zoek naar een lekkere lichte trailer en een kleinere auto!

@Papaya, pb komt eraan!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:21

Ibbel schreef:
Overigens, ik heb een 2-paards Heja, MTM 2 ton, eigen gewicht 650 kilo. Mijn auto mag 1500 kilo trekken, met 2 arabieren erin gaat dat perfect.

Moet je me toch eens uitleggen!
650 kilo trailer + 900 kilo (2 arabs van 450) = volgens mij 1550 en dus 50 teveel.
Bovendien gaan jullie allemaal uit van het (leeg)gewicht dat op de papieren staat. Weeg de trailer eens, zou ik zeggen. Je kon nog wel eens voor een verrassing kunnen komen te staan!
(en dan het werkelijke gewicht van je paard(en) erbij zit je vaak krap aan hoor! Wie weet er het exacte gewicht van zn paard? Heeft er bijvoorbeeld zijn paard gewogen?)

@Papaya: Jij hebt het helemaal begrepen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:12

Gorino weegt 425 kg. Officieel gewogen, in de zomer, dus op z'n dikst. In die tijd dat ik met 2 paarden reed woog het tweede paard iets minder, is ook iets kleiner.

Mijn trailer weegt ook officieel gewogen 650 kg. Op papier weegt hij nog minder.

Ik zat dus precies aan die 1500 kg.

Verder heb ik een auto die bij testen door de ANWB er erg goed uitkwam: mijn auto kan met 2400 kg (!) erachter een helling van 18 procent aan.

En dat merk ik ook: ik heb nog nooit zo'n goeie trekauto gehad.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 19:20

En nu willen we natuurlijk weten welke auto dat is!?

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:45

Ik heb zelf een 1,5 paards Atec Technoline, getrokken door een Ford Mondeo 2.0.

Deze auto mag 1500 kg trekken. Het gewicht van de trailer is op papier 540 kg en een laadvermogen van 560 kg. Dan kom je dus uit op 1100 kg. Alleen is de trailer door de vorige eigenaar 100 kg terug gekeurd, dus officieel zou het 1200 kg kunnen zijn. Maar aangezien ik geen groot paard heb, heb ik dit zo gelaten.

Dan heb ik dus nog 400 kg over om te trekken. Hij trekt het dus ook makkelijk. Ik heb liever een aantal kg's over qua trekkracht, dan dat het net kantjeboord is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:14

Jeddah > dat is een Mazda 626 station, wij hebben 'm ook.

Geen idee of Ibbel ook de dieseluitvoering heeft, wij wel iig.

Wij trekken er overigens een 1.5-paards van rond de 550 kg mee (kan het exacte gewicht nu niet opzoeken, papieren liggen bij mijn zusje) met daarin een Dravebier van 450 kg.

SoOks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:28

Helaas, ik heb onze trailer nooit op de weegschaal gezet...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:34

Het gewicht van je trailer staat vermeld op de trailerpapieren. En tel daar gerust iets bij op, zeker als je er een reservewiel in hebt liggen of een zadelkamer hebt.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:39

@ sflj:dank, de basis was:
ik heb info bij ANWB en Bovag opgevraagd over wel en wee rond veiligheid en las een artikel over caravans: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trek.php

Sinds die informatie ben ik me gaan focussen op hoe ik me veilig op de weg kan begeven en kwam het gegeven wat er volgens de papieren wel/niet mag meer op de achtergrond.
Ik heb met mijn B/E-rijbewijs weliswaar meer ruimte een eigen invulling te geven maar ik heb door de info van bovengenoemde partijen niet de ruimte genomen die ik volgens de wettelijke regelingen heb.
Ik vond wel wat info over veilig traileren op diverse sites maar www.caravantrekker.nl was voor mij persoonlijk wel heel praktisch qua info.

Op zich als je gewoon lekker rechtuit kan tuffen op de verharde weg, dan zul je weinig merken van een zware trailer en volle belading die precies voldoet aan het trekvermogen maar ik kan me wel voorstellen dat de trailer met inhoud aan de loop gaat als het gewicht dicht bij dat van de auto/het trekkende voertuig zit. En eigenlijk wil ik het chassis van mijn auto liever ook niet stuk-raggen met een trailer die ik uit de blubber/tegen een helling moet trekken (mijn logica zegt dat je dan boven het trekvermogen van de auto komt).

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:22

Vergeten te melden maar wel handig misschien: op www.caravantrekker.nl staat o.a. ook een trekkerscore, een test waarin de prestaties van verschillende auto's zijn weergegeven. De test is ontworpen voor caravans maar naar mijn idee kan je met wat bijstellen ook info over het gewicht van de trailer koppelen aan je auto en zo info krijgen hierover .

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:39

Atec Starline Diamond, 2paards: ledig 740 kilo, max. gewicht 2000 kilo.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:21

Ik heb een Weijer 1,5 paards.

Laadvermogen 500 kg, Totaal gewicht 1100 kg.

Op www.weijer.nl staan hun modellen en daar staan over tabellen bij met informatie over laadvermogen en totaal gewicht

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:56

Ik heb een1,5 paards sluis, met een ledig gewicht van 540 (of 570!?) en max 1300, heerlijk trailertje met verzwaard neuswiel.

Ik rij met een audi a4 ervoor die 1600 mag trekken en 1600 weegt, dus zit ook nog onder de 3500!