Gelpad of bont-onderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnneB

Re: Gelpad of bont-onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:57

pantarhei schreef:
Onze zadelmaker (jan van Rijs uit Zevenhuizen zh) geeft aan dat gelpad lapmiddel is voor tijdelijk en bontje prima als je dat mooi vindt Belangrijkste goed aangemeten zadel

Gelpad lapmiddel voor tijdelijk. Goed te gebruiken voor tijdelijk bedoel je? Ik niet helemaal snappen

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:54

heej,
Ik gebruik op t moment een gelpad,maar k word er gek van dat t steeds verschuift:Phaha, maar goed,,,, uhm, wat bedoelen jullie precies met bontje,leggen jullie op dezelfde plaats als het gelpad? ik heb gelpad en dan een dekje,en dan wel een soort van bontje en dan t zadel pas,,,,,,,
Mijn zadel is inderdaad iets aan de krappe kant,maar door t gelpad word t wel al ruimer,,,, maar ik zou nog willen weten wat jullie dan met het bontje bedoelen waar jullie dat leggen.
groetjes daisy

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:58

Hoi je kunt beter je zadel breder laten maken als dat tenminste mogelijk is met het merk wat jij hebt. Het zadel moet zonder deze hulpmiddelen goed liggen

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 21:03

Bontonderlegger is van bijvoorbeeld Kavalkade. Ademend en met bontranden erom heen. Vast wel eens gezien.

Mijn zadel ligt super, gister gekocht een Stübben Scandica. Hoeft niet breder gemaakt te worden o.i.d. Het is meer omdat het paard al wat ouder is en dus wat gevoeliger.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:10

ligt je bontje dan op de rug zelf of op t dekje?

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 21:13

Op het dekje.

Afbeelding
Van Kavalkade, heb ik net besteld! (Bedankt voor de tip Maflinger )

Jigger_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:54

heee ik heb die peesbeschermer set ook Die zijn in veel ruitershops te koop.
Ze bevallen prima Activeerd volgens mij het achterbeen ook meer ? Althans zoiets had ik gehoord.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:39

Ik zou niet voor een gelpad kiezen. Ik vind ze vaak niet mooi liggen, te warm en ze trekken op de schoft.

Ik heb zelf een flex-quality pad. Deze pad reageert op lichaarmswarmte en is (als hij warm is) ook zeker niet te dik. Voordeel is ook dat hij makkelijk schoon te maken is.
Hij is wel net zo duur als een schapenvacht.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:55

Ik heb een bontsjabrak van lamsvel, maar het nadeel is dat je minder IN, maar meer bovenOP je paard komt te zitten. Dus voor het contact met de rug is het een nadeel vind ik.
Maar als je niet zo'n goede zit hebt is het voor het paard wel erg fijn natuurlijk! (Tenzij je zadel idd te krap wordt door het bontje, dat risico loop je wel.)
Een gelpad vind ik ook meer een tijdelijk lapmiddel, denk echt dat je met een goed passend zadel uit de brand bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:07

Een gelpad verdeelt de druk beter, en valt bijna weg onder je zadel, ik denk dat deze beter is. Toch zou ik voor een bontonderlegger gaan, staat heel chique en is geweldig zacht
Maar dat is hartstikke persoonlijk!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:34

AnneB schreef:
Maflinger schreef:
Mijn zadelmaker adviseert ook zonder bontjes of gelpads te rijden. Het zadel wordt dan krapper. Maar goed, mijn zadel is nu net passend gemaakt en mijn paard is nu te dik, dus ze wordt wat smaller en dan leg ik mijn net nieuwe kavalkade bontje eronder Ik kan niet van dat ding afblijven zo lekker zacht! Is nu afgeprijsd van 89,99 naar 59,99
Vond 90 euro te duur, ben ik blij dat ik ff gewacht heb!

Waar is het bontje zo afgeprijsd? Is het al een tijdje terug of nu nog steeds? Vind 90 euro namelijk ook erg veel geld.

Mag ik even weten waar hij zo veel is afgeprijst.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:41

Ik heb de kalvakade bontonderlegger ook! Hij is prachtig hoor!
(Ook pas besteld tijdens de afprijsing.. )
Maakt toch niet veel uit waarom hij afgeprijsd is?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:49

protonja schreef:
Mijn zadel is inderdaad iets aan de krappe kant,maar door t gelpad word t wel al ruimer

Vind ik heel knap??????

Dat kan gewoon nooit dus

Dit is de site waar de bont-onderleggers in de aanbieding zijn:

http://www.tackshop.nl/shop_nl/product_ ... 62cd0bb437

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:57

Ik geloof dat er tijdje geleden een test in Bit stond dat de gelpads hun druk minder goed verdelen dan de bontonderleggers.
Ik vind die bont onderlegger ook veel fijner. Het ademt ook veel beter.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:10

AnneB schreef:
Op het dekje.

Afbeelding
Van Kavalkade, heb ik net besteld! (Bedankt voor de tip Maflinger )

AJB Heb hem nu al een paar dagen liggen, gebruik hem nog niet ivm net aangemeten zadel. Die wil ik dus eerst naar de rug van m'n paard laten zakken en dan bontje eronder

Het staat wel heel mooi

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:12

Van een bontje of gelpad wordt je zadel smaller en NOOIT ruimer!
www.ingridvanberlo.nl voor de goedkope kavalkades

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:20

Barco schreef:
Ik geloof dat er tijdje geleden een test in Bit stond dat de gelpads hun druk minder goed verdelen dan de bontonderleggers.

En daarmee is iedereen ook spontaan anti-gelpad geworden
Ik heb de test niet gelezen maar ik zie graag de wetenschappelijke onderbouwing er van. Ik sta tegenover de meeste testen nogal sceptisch.
Zelf rij ik alle paarden nog met gelpad, voldoet prima. De warmte eronder is juist fijn, zeker 's winters, om de rugspieren warm en los te houden. Zodra het eraf gaat mik ik er gelijk een zweetdeken op zodat de spieren niet te snel afkoelen.
Bontjes vind ik eigenlijk niks meer dan een modehype, een paar jaar terug wilde je er nog niet dood mee gevonden worden en over een paar jaar zal dat ook wel weer zijn. Ik vind het vieze klamme zweterige dingetjes worden en ze zijn ellendig om te wassen dus de verleiding is ook niet erg groot om ze elke keer na het rijden te wassen.

No offense naar de gebruikers he, alleen mijn persoonlijke mening

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 12:28

Nou ik ben er helemaal uit, mede dankzij dit topic.
Ik heb de peesbeschermers van BR bestel, zijn super mooi en chique en ze zitten geweldig! Echt een aanrader!
Verder heb ik het bontje besteld van Kavalkade en een gelpad had ik al. Ben dus weer helemaal duur bezig. Ik ga het denk ik afwisselen met wat ik onder het zadel leg. Niet elke dag de bont onderlegger, niet elke dag de gelpad maar soms ook alleen een dek (dikke pad bijvoorbeeld).
Proberen te voorkomen dat mijn paardje heel gevoelig wordt in de rug als er zonder onderlegger wordt gereden. Ze is wel wat ouder (14) dus ik wil ook wel voorzichtig met d'r zijn. En dat gaat wel lukken zo denk ik! .

Voor foto's van de peesbeschermers (nieuwe zadel, deken en natuurlijk mooie Kimberly) klik hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=483607&hilit=

Bedankt voor al jullie tips en meningen!