paard huren op Texel kan dat ? en waar??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: paard huren op Texel kan dat ? en waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:41

Fielychi schreef:
wat VValar verteld, daarzie ik Kikkert ab-so-luut niet in terug.
Ik kan me erg goed voorstellen dat ze langs die huifkar moesten, want die komen we dagelijks 5x tegen en dan nu lopen zeuren? Nou nee! Want dan hebben we de volgende keren pas problemen.
En paardrijden is altijd een eigen risico, zeggen we er altijd bij. De paarden zijn ook voor beginners te rijden, maar het zijn en blijven dieren natuurlijk.
Vind het wel erg rot wat er allemaal is gebeurt, maar de leiding weet dondersgoed wat ze doen.

Nou dan is de voorgaande keren te mild met zoiets omgegaan. Want naar mijn mening ga je niet met een grote groep beginnelingen langs een huifkar, waar alle paarden doodsbenauwd van zijn. Het leidinggevende paard (met begeleider) kon er niet eens langs, ze kreeg hem met geen stok in beweging. Dan maar afstappen want niet toegeven was het motto. Ja waar ben je dan mee bezig? Dr hoeft maar een ding verkeerd te gaan en de hele kudde ben je kwijt. Wat dus ook gebeurt is. Dat noem ik geen verantwoordelijkheid, nee.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:45

Fielychi schreef:
Zelf werk ik zelfs zomers op manege Kikkert!
Het is een erg gezellige manege en de strandrit gaat hárd, trust me.

Als je graag meewilt, worden er een hoop vragen gesteld om uit te kunnen sluiten dat je toch net niet genoeg kan rijden voor deze strandrit. Het is echt van stap in rengalop en je gaat dan ook echt mee! Geen paard dat dan zegt.. neuh, vandaag niet.
We proberen een geschikt paard uit te zoeken die past bij je lengte, gewicht en ervaring.

* strandrit duurt 2 uur
* kost 24 euro en zeker waard voor je geld!
* cap = verplicht, zijn eventueel ook te leen en draag stevige schoenen met chaps/rijlaarzen
* is van 9 uur 's morgens tot 11
* wil je mee, RESERVEER van te voren! Liefst een paar dagen/week van te voren al.. Een hoop mensen vergissen zich erin hoe vol de strandritten zitten, vooral in de vakanties

Jammer, dan mis ik je net, want ik ben er over 2 weken weer!

dressagelady -> hoe kom je erbij dat er ongelukken gebeuren? Wij zijn alles, behalve onverantwoord...

Hebben jullie ook een Peer of Pir vrij groot paard die hoog opgooit?
En Fendice?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:57

Peer! Ja hoor.. maar peer staat niet op de manege zelf.. ik weet niet zeker of je die bedoelt, maar anders pb je eventjes Fielychi!

Ik ben er ook een keertje geweest ( met inib@bokt mee, die daar al meer dan 30 jaar rondloopt volgens mij.. ) en toen was ik meteen verslaaft! later ben ik een keertje voor de lol met iemand anders mee heen geweest ( werd om 6 uur 's ochtend wakker ge smst: Ga je mee naar texel? moet je snel wezen, we gaan om half 7 weg! ) Nou, en dat kan ik niet afslaan! haha,
een weekje of 3 later, had net les, vroegen ze op de helft van de les: ga je mee naar texel? Tuurlijk! Haha super daar!
Nouja, leuke ritjes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:08

Ik geloof dat Milky Pir met pensioen is. Die gooide heel raar op in draf. Mijn eerste week daar (dat ik er werkte) werd ik door de anderen daarop gezet toen we de paarden weer naar het land brachten (een kilometer of wat verder en zonder zadel) Het grootste deel draafde we toen en die meiden hadden een lol... en ik een zadelpijn. Ik deed daar altijd de ruiters op met een grote bek. Die werden vanzelf stil dan.
Ik reed altijd op Ducato, heerlijk dier is dat. Die staat nu nog maar een paar weekjes daar en gaat dan van zijn rust genieten.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:03

Die huifkar komen we 5x daags tegen en dit zou typisch een keer zijn geweest waarop het begeleiders-paard begint te klieren en de rest volgt. Ze zijn er niet doodsbang voor, geloof me! Normaal lopen ze er zo langs.

Milky Pir is met pensioen maar staat nog in de kudde!
Is van 1 van de meiden die er werkt en krijgt liefde genoeg (soms téveel..)

Fendis is vorig jaar ingeslapen, helaas. Ze had een trap van de anderen gehad in de wei en kreeg een dik been. Dit wou echt niet meer overgaan...

Ducato is er nog even en dat gaat hij lekker met pensioen in Duitsland, samen met nog 2 pony's (Rosko en Iwan).

Bentley gaat hopelijk volgend jaar met pensioen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:21

Bentley is mijn man zijn favoriet en zijn nachtmerrie. 1 van zijn weinige ritten heeft hij namelijk op Bentley gereden wat er op een gegeven moment in resulteerde dat ik van ducato af lag en hij met Bentley in galop ervandoor ging. Hij riep alleen maar: ho nou, hoho, ho nou! Bentley is netjes gestopt hoor.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:26

bennie luistert vrij goed naar zijn naam, dat scheelt!
Tis toch echt een schatje hoor, Bentley...

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:38

Ook ik ga regelmatig lekker uitwaaien op Texel. Manege de Krim kan ik je echt van harte aanbevelen, leuke paardjes en er wordt super voor gezorgd. De buitenritten zijn echt helemaal te gek, in het bos wordt er veel gestapt en gedraaft en op het strand gaan de paarden lekker volop mits het niveau van de groep dat toelaat natuurlijk. Wat ik verder erg goed vind is dat de begeleiding over het algemeen wat ouder (en verstandiger) is zodat er verantwoord gereden wordt.

Op manege de Elzenhof heb ik zelf nooit gereden, de buitenritjes zien er altijd wel leuk uit (we komen ze wel eens tegen). Ik denk dat de Elzenhof erg geschikt is voor de beginnende ruiter, ze hebben er veel Haflingers en die gaan op het strand net even wat rustiger zodat ook de wat minder gevorderde ruiter eens in galop over het strand kan.

Verder heb ik ook wel eens op manege de kikkert gereden, maar daar was ik zelf eerlijk gezegd niet zo kapot van.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:11

Goh wat jammer zeg dat ze ingeslapen is. Vond dat echt een leuk dier! Ik kan me Pir niet echt meer voor de geest halen vond het toen wel een leuk ding.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:17

Ik heb nu 3x op Elzenhof gereden, en ze hebben echt voor elk niveau leuke paarden! In het bos zijn het meestal "rustige ritjes" maar ook op het strand gaan ze vol gas, ik heb echt geweldige strandritten bij Elzenhof gemaakt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:36

MISTRAL94 schreef:
Goh wat jammer zeg dat ze ingeslapen is. Vond dat echt een leuk dier! Ik kan me Pir niet echt meer voor de geest halen vond het toen wel een leuk ding.

Als je ooit op Pir heb gereden dan moet je d'r herinderen. Ik heb nog nooit op een paard gereden met zo'n draf als de hare. Niet uit te zitten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:27

Wahahaha ja dat weet ik nog wel, weet alleen niet meer hoe Pir eruit ziet!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 01:50

Lijkt een beetje op het paard op jouw avantar. Ook een vos met vrij brede bles.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:30

Nee hoor dat weet ik wel heel zeker van niet, die van mij is namelijk bont Ik meende dat Pir heel donker bruin maar goed het is dan ook alweer jaren geleden Dus zeker tijd om weer eens naar Texel te gaan om een strandrit te maken!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:23

Pir is een wat donkere vos met inderdaad een vrij brede bles.. toch?? herinner ik het me nu goed... ? Ik kijk volgende week donderdag, dubble check!
Splash -> als je vind dat ze bij Elzenhof vol gas gaan, moet je toch eens met ons mee

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:27

Hahahaha geen idee maak je dan ook wat foto's weet ik direct weer hoe Pir eruit ziet

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:34

hai hai

leuk dat naar texel komt
ik woon op texel haha
ik zou als ik jou was zeker bij elzenhof gaan rijden
de paarden zien er goed uit en het is er erg gezellig
je word goed geholpen
alle twee mijn kinderen rijden daar super manege
kikkert heb ik dus geen goede ervaringen mee
de paarden worden niet goed verzorgt en ik vind ze niet erg verantwoordelijk te werk gaan
de krim heb ik zelf geen ervaring mee
ik zou zeker als ik jou was bij elzenhof gaan
en kikkert zit er pal naast dan kan je zelf kijken wat je ervan vind
ik vind het niks bij elzenhof staat veiligheid en de paarden voorop

heel veel plezier in iedergeval en als je hard wil op het strand vraag dan om marco die gaat het hardste haha

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:58

Hmm ik heb niks gemerkt dat het toen niet veilig zou zijn. Maar goed meningen verschillen natuurlijk!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:03

nee ik kan me voorstellen dat toeristen er minder van merken
die eens komen om te rijden
ik kom er wekelijks en ik zien gewoon een erg groot van omgang met de paarden en de algmene indruk hoe de paarden erbij staan

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:11

Nou er is mij niks raars opgevallen dat de paarden er ongelukkig zouden zijn. Qua rijden als het echt zo onveilig zou zijn zouden wij dat zeker gemerkt hebben. Mijn vriendin huurde daar jaarlijks een paard. Maar goed meningen verschillen natuurlijk!

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:52

Ik herken het verhaal van tinkert_tje voor de volle 100%. Ik wou het eigenlijk niet in het topic zetten maar ik vindt de paarden van manege de Kikkert er m.n. aan het eind van het seizoen slecht uitzien.

De paarden maken erg veel uren op een dag en je kunt zien dat ze gedurende het seizoen vermageren. Ik ga meestal tegen het einde van de zomer naar Texel voor een strandrit en kan het niet over mijn hart verkrijgen op een van de paarden te gaan zitten laat staan te scheuren over het strand. In de winter komen de paarden wel weer bij hoor dus ga dit niet uitleggen als dierenmishandeling oid maar het is in ieder geval niets voor mij.
Wat betreft de begeleiding, die vind ik op persoonlijk op de crim erg goed, de kikkert werkt voornamelijk met erg jonge meiden die zelf misschien wel prima rijden hoor maar die m.i. niet altijd even geschikt zijn om groepen te leiden.

Het gaat allemaal een beetje te onbenullig, ik ben dus 1x meegeweest omdat ze wel bekend staan om het feit dat ze echt helemaal los gaan op het strand (en dat was ook zo!!). ik kon de rit prima bijbenen maar een paar minder geoefende ruiters bij ons in de groep kwamen toch wel in de problemen. Het begon toen een van de pony's op 100 meter van het bedrijf omdraaide en als een speer terug ging de stand in (kind viel er dus af, had een dikke enkel en kon dus niet meer mee). Iets verderop in het bos gingen we van een vrij steile heuvel af via zo'n slingerend ingesleten bospad, de voorsten gingen in stap naar beneden en daar aangekomen zette de begeleidster de galop in (terwijl de laatste ruiters nog bovenop de heuvel stonden ) dus daar viel de volgende van haar paard en die durfde vervolgens helmaal niets meer. Maar de begeleidster vond dat het meisje zich op had gegeven voor een gevorderde rit en dus niet moest zeuren( zo zei ze het niet helemaal maar daar kwam het wel op neer). De meesten waren het er over eens dat we met haar misschien beter niet het strand op konden gaan aangezien ze zo bang was, maar 1 ruiter gaf aan dat hij betaald had voor een strandrit en toch echt geen genoegen nam met iets anders en dus besloot de begeleidster dat we dan toch maar het strand op gingen. Nou eenmaal op het strand waren de paarden allemaal niet meer te houden, het ging echt bloedhard, alleen die jongen die perse naar het strand wilde bleef achter (die zat op een of andere haflinger en die kon de naderen echt niet bijhouden ) het meisje flipte onderweg helemaal en riep dat ze eraf wilde, maar de begeleidster zei dat ze gewoon moest blijven zitten want ze kon haar paard ook niet stoppen voor het einde. Nou uiteindelijk stopte de hele boel dan ook wel maar het grietje was inmiddels zo bang dat we de hele weg terug bijna in stap gedaan hebben (met een geirriteerde jongen die het belachelijk vond dat hij zo'n slome knol had en een meisje dat al hysterisch werd als haar pony moest niesen. De rit was op zich erg leuk maar ik denk dat het betreffende meisje nooit meer een strandrit durft te maken. Kortom ben je echt een geoefende ruiter, ben je in het begin van het seizoen op Texel en wil je een keer lekker scheuren dan kan ik je de kikkert aanbevelen in alle andere gevallen zou ik toch echt naar een andere manege gaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:38

Mijn vriend ging in het verleden ook met de paarden wel een weekje texel oid. Na die week waren de paarden ook zo schraal als maar kan. Daar valt niet tegen te voeren. Maar zo zie je maar weer hoe meningen verschillen, de 1 vind de kikkert leuker de ander de elzenhof. Ik heb 1 keer een strandrit gemaakt vond het helemaal geweldig maar kan dus niet echt een mening vormen over beide maneges. Zo is over elke maneges wel wat te zeggen natuurlijk.

Ben erg benieuwd wat de TS gedaan heeft, of ze nog een paard heeft kunnen huren ed.

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:41

Ik kan me Pir volgens mij ook nog wel herinneren!
Ik heb dacht ik ook een keer strandrit gemaakt op Lj..die was ook gaaf !

Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:20

Ik ben een paar jaar geleden op manege Elzenhof geweest Was echt leuk! Hebben ze haflingers en een paar kleine andere rassen. Je kunt daar ene bosrit maken of langs het strand, maar als ej langs het strand wil moet je minimaal 4 jaar rijden ! Ik was daar toen op vakantie in zijn bungalow park bijna aan de overkant.

Heel veel plezier

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:55

Ik woon ook op Texel Maar heb zelf geen ervaring met de maneges die op dit moment nog op Texel zijn. Heb 'vroeger' bij Elzenhof gereden en ook nog even bij Bornrif, maar die zijn er beide niet meer.

Hoop iig dat je een erg leuke rit hebt en ben benieuwd welke manege je uiteindelijk hebt gekozen