Urielle schreef:Dat is ook moeilijk om te zien hoor. Ik ben nu bezig met het inrijden van een 5-jarige (zwarte uit het profiel) en dat paard biedt zo ontzettend veel aan! Je moet echt tegen jezelf zeggen 'Ho, nu moet ik het even rustig aan doen.' Ik kan me voorstellen dat het voor mensen moeilijk in te schatten is.
Wat ik trouwens vervelend vind, is dat de sport er niet op ingesteld is. Deze vijfjarige zou bijv. geen cyclus van de jonge paarden mee kunnen lopen want dan moet hij volgend jaar bij de zesjarigen wissels springen ed. en dat lijkt me toch echt een beetje vroeg als hij op zijn vijfde pas is ingereden.
Daar ben ik het geheel met je eens. Mijn eigen paadr was/is ook zo ontzettend leergiegrig en wil hard werken, dus dan is het ook idd moeilijk om te zeggen, dit is wel genoeg geweest als het prima gaat.
Gelukkig had/heb ik een goede instructeur (ex spaanse rijschool lid/ruiter) die mij vertelde dat je in het begin ook met een half uur per dat op moest bouwen en dat langzaam moest uitbouwen naar een uur, over een periode van 1 jaar. Beginnen met het stappen en stoppen en aan de teugel lopen, daarna wendingen eerst grote naar kleine. Draf en zeker galop komt later. Tevens zij hij dat het beter is te stoppen wanneer het lekker gaat, dan wanneer het niet meer wil, dan ben je tever gegaan en heeft tevens het paard de herinnering dat hij/zij "afgemat" wordt telkens als hij/zij moet rijden. (afgemat is wat hard, maar weer even geen andere omschrijving)
Ook het feit dat er vanuit de sportvereningeingen en stamboeken totaal geen stimulans is om rustig ana te beginnen, vind ik ook zeer kwalijk. Ook met fokken is het niet gezond om voor 5 jaar te beginnen, omdat de kans op uitscheuren veel groter is. Toch, als je na 5 jaar ermee begint, kun je het met keuringssuccessen wel schudden, want ze worden ingedeeld in leeftijdscategorien en leeftijdsgenoten zijn in zo,n geval al verder ook omdat ze al nakomelingen hebben laten zien op 5 jarige leeftijd. Met 3 jaar mag je tevens ook starten in wedstrijden, dus krijg je automatisch dat er al met 2 jaar wordt ingereden.