Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:46

lachmar schreef:
Waarom dan niet 2 jaar langer wachten en 10 jaar langer plezier van je paard denk ik dan?

Ik heb dit dus idd ook iemand die te vroeg inreed (1 jaar oud) proberen uit te leggen. Deze gene zij dat hij wel zo vroeg moest inrijden, omdat ze zo snel versleten zijn.....

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:02

Moet er toch niet aan denken dat ik bij onze jaarlingknulletjes over zes maanden een zadel op ge leggen.Dan spoor je niet
Toch gebeurt het nog veel te veel.
Vooral on de handel ze worden verkocht zijnde drie en ingereden.
Ik noem dat handelaars drie.
Heb het pas weer van dichtbij gezien ,kopen een paard en gaan rijden,terwijl je aan de bouw en het lopen kunt zien dat ie niet ouder is dan twee.
Het dier is na nog geen half jaar bij deze mensen bijna constnt kreupel.
Is een fries dus ook laatbloeier.
Versleten als ze tien zijn???
Hoe zou dat toch komen ,maar ach paarden genoeg.
Als de ene op is dan koop je toch gewoon een andere!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:05

zijn geen dieren meer, maar sportartikelen/producten

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:26

ruitje schreef:
Er zit een verschil tussen beleren en rijden, weet je zeker dat ze erop hebben gezeten? Dat is echt wel schadelijk!

Wij beleren onze dravers ook op 1.5 jarige leeftijd, dan gaat het tuig erop en leren we ze lopen met de lange lijnen. Later komt er een kar achter en moeten ze een tijdje voor de kar. Daarna gaan ze dag en nacht het land in .

Zit wel een verschil in hoe je een paard 'inrijd' , dus ik vind niet dat je na zo'n onduidelijk bericht conclusies kan trekken

Hoi

Ik weet dat het normaal is in het dravers wereldje, maar als ik naar mijn anderhalf jarige kijk. Dat is nog zo'n baby.

Die laat ik lekker onbezonnen genieten van zijn paardenjeugd .

Wel leer ik hem dingetjes zoals voetjes, halstertje om en met het halstertje geleid worden. Verder mag hij lekker spelen en genieten.

Verder weet ik dat het bij sommige rassen vrij normaal is dat ze op 2 jarige leeftijd in worden gereden. Deze rassen zien er al vroeg volgroeid uit. In sommige landen is het ook gewoon heel normaal
om een paard jong in te rijden.

Het is absoluut niet mijn manier. Een paard is dan nog lang niet uigegroeid.

Ik ga mijn anderhalfjarige ook pas op zijn 5 e jaar inrijden. Hihi, dat is het andere uiterste

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:38

hier worden ze pas ingereden als ze drie zijn,maar op 1,5jaar leer ik ze aan de lange lijn,leg alleens een zadel op.
Zarina ons fjorden meisje is nu een dikke 2,5 jaar.is nu geleerd in de koets,en er word soms ook al mee gereden(meisje van 14 jaar en ze weegt 45kilo.
we hebben haar nog niet in het zweet gereden,(veel stappen)
en niet langer dan een 30 minuten.
de halfbloeds worden voor hun drie niet bereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:01

ik vind het pure dierenmishandeling, dat kan echt niet, beestje moet uitgroeien!

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:35

Zijn ze soms niet goed bij hun hoofd???? Krijgt dalijk een doorgezakte rug :'( ....echt direnmishandeling, zoiets doe je toch niet en ook nog met zijn tweeën.......echt niet normaal

Heb je al wat gezegd daarover tegen die mensen die dat doen????

Groetjes nicolle

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:36

mijn vezorgfries is met 3 beleerd, en helemaal doorgereden, elke dag een uur getraint ongeveer onder zadel en voor de koets. dit 8 weken lang... ze heeft er bijna wel 2 jaa rover gedaan om te herstellen, ze was altijd moe, had geen energie om een normaal drafje te doen. dus de keuring was oo helemaal nix geworden en met haar eerste veulen zelfs nog niet. dus zelfs 3 is nog te jong...
om echt intensief te gaan trainen... gewoon zonde

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:56

Ik vind het ook niet normaal !! ..
Ik wil mijn paard (ijslander) met 4,5 of 5 jaar beginnen met inrijden. Een Warmbloedje kan je wel met 3 jaar inrijden maar ook niet met 1,5! ......Dat is gewoon dierenmishandeling!!......

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:29

Laat die jonkies toch eens spelen de eerste jaren!
Later kunnen ze net zo goed hard werken.
Waar zijn sommige mensen mee bezig.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:59

Die mensen moeten ze gewoon oppakken, dat is dierenmishandeling. In Amerika wordt je tenminste vervolgd als je een dier mishandelt! Vind het echt niet kunnen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:03

*wat een -peep- mensen.. als ze dit echt bewust doen*

weten ze wel de gevolgen ervan..
arm paard.. over een aantal jaar zullen ze wel merken wat ze dat arme beessiej aan hebben gedaan..

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 17:40

Citaat:
Heb je al wat gezegd daarover tegen die mensen die dat doen????

ja , nou jah.. toen ik het hoorde was ik even stil en toen heb ik aan haar gevraagd of ze wist hoeveel schade ze het dier daarmaa aandoet en dat dat heel slechte waas en dat ontkende ze. "want dat dede ze altijd "

Dus, ja ik ken ze verder ook niet.... dus verder kan ik ook niks doen.. heb ze gezegd dat ik het te vroeg vond en dat het schade aanricht dus ja.. wat moet ik anders....

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:48

Ach, zo las ik op marktplaats een advertentie van een amper 3-jarige merrie die al onderlinge B-parcoursen had gesprongen!!!

Knap hoor! Bravo!!!

En met een aantal jaren kunnen deze diertjes afgeslacht worden omdat ze totaal versleten zijn of raar volgroeid...

Tsja, hoe kan dat toch? Je snapt er niks van...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:44

spyro schreef:
ruitje schreef:
Er zit een verschil tussen beleren en rijden, weet je zeker dat ze erop hebben gezeten? Dat is echt wel schadelijk!

Wij beleren onze dravers ook op 1.5 jarige leeftijd, dan gaat het tuig erop en leren we ze lopen met de lange lijnen. Later komt er een kar achter en moeten ze een tijdje voor de kar. Daarna gaan ze dag en nacht het land in .

Zit wel een verschil in hoe je een paard 'inrijd' , dus ik vind niet dat je na zo'n onduidelijk bericht conclusies kan trekken

Hoi

Ik weet dat het normaal is in het dravers wereldje, maar als ik naar mijn anderhalf jarige kijk. Dat is nog zo'n baby.

Die laat ik lekker onbezonnen genieten van zijn paardenjeugd .

Wel leer ik hem dingetjes zoals voetjes, halstertje om en met het halstertje geleid worden. Verder mag hij lekker spelen en genieten.

Verder weet ik dat het bij sommige rassen vrij normaal is dat ze op 2 jarige leeftijd in worden gereden. Deze rassen zien er al vroeg volgroeid uit. In sommige landen is het ook gewoon heel normaal
om een paard jong in te rijden.

Het is absoluut niet mijn manier. Een paard is dan nog lang niet uigegroeid.

Ik ga mijn anderhalfjarige ook pas op zijn 5 e jaar inrijden. Hihi, dat is het andere uiterste

Wij kijken ook altijd het paard aan hoor, ze krijgen allemaal een tuigje op met 1.5 , maar je bekijkt per paard hoeveel ze aan kunnen. Trainen is nooit een standaard systeem, dat pas je aan aan je paard toch?

Hetgeen wat ik gewoon ronduit DOM vind, is dat 'mijn' stamboek de koersen zo uitschrijft dat er als 2 jarige een heleboel te verdienen is ( dus als 2 jarige al topsport draaien) en als 6 jarige veel minder. Vind dit zo dom van het stamboek, en je dan afvragen hoe het komt dat er nog maar zo weinig oudere dravers in de koers zijn? Misschien omdat die als 2 jarige al kapot gereden zijn?

Wij hebben nog nooit een 2 jarige laten koersen en ik geloof niet dat we het ooit gaan doen.

Beleren voor de kar is anders dan inrijden, dus ik hoop niet dat al die mensen die het over mishandeling hebben over mij praten ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:48

dorientjuh schreef:
Dat had ik ook op tv gehoord, dat was met het verslag over de military in Boekelo, en toen gingen ze in Engeland Eddy nog wat (bekende military ruiter) opzoeken, en toen stonden ze bij de renbaan en er kwamen net twee paarden met ruiters erop aangereden, en toen zei die Eddy: ''ja dat zijn twee jaarlingen, die worden binnenkort twee en ze zijn nu net een week onder het zadel.'' Ik wist niet wat ik hoorde!!

Dat waren renpaarden met een jockey op hun rug. Het is heel normaal in de rensport om paarden op deze leeftijd zadelmak te maken. Zo'n jockey weegt trouwens nog geen 50 kg. Trainen voor de renbaan is heel wat anders als op de rug zitten hupsen voor een dressuuroefening. Niet echt te vergelijken dus. Het is ook heel gebruikelijk om paarden met twee te betuigen. De krachtsinspanningen die een paard moet leveren zijn heel anders als bij reguliere spring/dressuurpaarden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:52

een paard is met anderhalf/twee jaar zeker nog niet uitgegroeid. maar ik kan me voorstellen dat iemand die er weinig verstand van heeft dan toch al echt gaat rijden, zeker als de pony er een beetje ouder uitziet. vanaf dat mijn pony anderhalf/twee jaar was vroeg ook iedereen als ik met hem liep waarom ik er niet op ging. Op deze foto was hij amper twee jaar oud. Hij is nu drie-en-half en weinig meer gegroeid overigens.
Afbeelding
edit: ik schrijf dit dus niet om aan te geven dat het best kan, en ik reed hem toen ook nog niet! Hij is nu drie-en half, en we rijden één of twee keer per week

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:01

zijn zulke mensen geestelijk gestoord of zie ik het verkeerd. Ik kom werkelijk hersens (en ik heb er al veel te weinig ) te kort om zoiets te begrijpen, geen woorden voor...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:11

ik vind het ronduit belachelijk!!!
en dan kreeg ik laatste de opmerking van iemand die haar 2,5 jarige haflinger in ging rijden, wij teveel mutsen met onze pony's. grrr!!

het is dat de pony die ik nu heb, niet altijd van mij is geweest. de eigenaar koos er toen voor om met 2,5 klein kind erop laten zitten en stappen 5 minuten. daarna niet meer gebeurd!
alleen lichtelijk gelongeerd aan mega lange lijn en halster.
met lange lijnen erachter gelopen voor de lol, om een stuur er op te zetten en veel buiten gewandeld.

op zijn derde jaar rustig aan begonnen in de bak met 10 minuutjes stappen. 3 keer in de week.
zo rustig opgebouwd, en toen naar buiten.
met zijn 4e jaar reed ik pas echt buitenritten van 1,5 uur.
en op zijn 6e begonnen met elastiek longeren, heb ik overigens 3 keer gedaan , en met beetje dressuur rijden.

als mensen eenmaal op hun jonge pony gaan zitten en hij is raaf, dan gaan ze er vaak veel te snel mee, omdat ze denken dat de pony het wel aan kan. arghh grr ik poep op zulke mensen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:12

Wou ik ook even bij opmerken dat er ook mensen zijn die heel netjes wachten tot het paarden 5 a 6 jaar is. Zeer keurig, bravo en dat meen ik serieus. MAAR meestal wordt er dan ook direct alles met hert paard gedaan zoals draven en galloperen. Uit onwetendheid, ongetwijfeld, maar ok dit heeft de zelfde negatieve uitwerking. Dit heeft te maken van de ontwikkeling in de spieren. Er zijn daar 2 verschillende typen in. De spieren moeten dus de tijd krijgen om zich ook tot een dergelijk niveau te ontwikkelen, en tja, dat gaat stapsgewijs.
Bij deze weet iedereen dat dan ook weer.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:55

Arnoud schreef:
Wou ik ook even bij opmerken dat er ook mensen zijn die heel netjes wachten tot het paarden 5 a 6 jaar is. Zeer keurig, bravo en dat meen ik serieus. MAAR meestal wordt er dan ook direct alles met hert paard gedaan zoals draven en galloperen. Uit onwetendheid, ongetwijfeld, maar ok dit heeft de zelfde negatieve uitwerking. Dit heeft te maken van de ontwikkeling in de spieren. Er zijn daar 2 verschillende typen in. De spieren moeten dus de tijd krijgen om zich ook tot een dergelijk niveau te ontwikkelen, en tja, dat gaat stapsgewijs.

Lijkt me logisch. Maar ja inderdaad niet voor iedereen zal het logisch zijn. Je bent naar mijn idee wel een poos bezig met spieropbouw en conditieopbouw. Zekers een jaar.

Ikzelf heb nu ook een jaarling die ik dus pas met 5/6 jaar wil gaan beleren. Om mij heen hoor ik wel van nou zeg dat is laat?

De meeste mensen vinden het een beetje vreemd
Maar daar trek ik me weinig van aan, haha

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:38

ik heb nu een paardje waar met 3 een zadel is opgegaan , werkte niet (ze blokkeerde bokken draaien achteruit) en is weer terug op de wei gezet
half jaartje later weer halfjaartje later weer etc tot vorrig jaar toen was ze 7 ..na 8 maand wei ben ik der opgestapt en der nu laaaaaannnnngzaam als mogelijk te beleren ze blokkeerd als je te snel gaat , veel mensen vragen waarom doe je niet dit of dat en dan zeg ik ze moet eerst der evenwicht vinden bv conditie opbouwen etc etc
beestje is dan wel 7,5 / 8 maar groen veel mensen denken dat je dan dus ook al is ze groen direct vol aan de gang kan gaan , rare gedachte gang in mijn ogen

de keren dat ik rusie heb gehad met pubers omdat ze een 3 jarige shet aan het berijden waren en direct volle bak zijn niet op 2 handen en voeten te tellen ..

kan me daar echt meeeeeeeeega booos om maken shetten zijn laat bloeiers zowel geestelijk als lichamelijk en dan vergelijken ze het met een kwnr en soms zeggen die meiden ja maar dravers rijden ze ook al vanaf hun 1e god weet waar ze die wijsheid vandaan halen , maar ja jaarling shet hengst veulen is natuurlijk goed koop en met 3 a 4 jaar meestal al kompleet verziekt en dan ligt het aan de pony

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:08

Arnoud schreef:

Dat is ook moeilijk om te zien hoor. Ik ben nu bezig met het inrijden van een 5-jarige (zwarte uit het profiel) en dat paard biedt zo ontzettend veel aan! Je moet echt tegen jezelf zeggen 'Ho, nu moet ik het even rustig aan doen.' Ik kan me voorstellen dat het voor mensen moeilijk in te schatten is.

Wat ik trouwens vervelend vind, is dat de sport er niet op ingesteld is. Deze vijfjarige zou bijv. geen cyclus van de jonge paarden mee kunnen lopen want dan moet hij volgend jaar bij de zesjarigen wissels springen ed. en dat lijkt me toch echt een beetje vroeg als hij op zijn vijfde pas is ingereden.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:23

Urielle schreef:
Dat is ook moeilijk om te zien hoor. Ik ben nu bezig met het inrijden van een 5-jarige (zwarte uit het profiel) en dat paard biedt zo ontzettend veel aan! Je moet echt tegen jezelf zeggen 'Ho, nu moet ik het even rustig aan doen.' Ik kan me voorstellen dat het voor mensen moeilijk in te schatten is.

Wat ik trouwens vervelend vind, is dat de sport er niet op ingesteld is. Deze vijfjarige zou bijv. geen cyclus van de jonge paarden mee kunnen lopen want dan moet hij volgend jaar bij de zesjarigen wissels springen ed. en dat lijkt me toch echt een beetje vroeg als hij op zijn vijfde pas is ingereden.

Daar ben ik het geheel met je eens. Mijn eigen paadr was/is ook zo ontzettend leergiegrig en wil hard werken, dus dan is het ook idd moeilijk om te zeggen, dit is wel genoeg geweest als het prima gaat.
Gelukkig had/heb ik een goede instructeur (ex spaanse rijschool lid/ruiter) die mij vertelde dat je in het begin ook met een half uur per dat op moest bouwen en dat langzaam moest uitbouwen naar een uur, over een periode van 1 jaar. Beginnen met het stappen en stoppen en aan de teugel lopen, daarna wendingen eerst grote naar kleine. Draf en zeker galop komt later. Tevens zij hij dat het beter is te stoppen wanneer het lekker gaat, dan wanneer het niet meer wil, dan ben je tever gegaan en heeft tevens het paard de herinnering dat hij/zij "afgemat" wordt telkens als hij/zij moet rijden. (afgemat is wat hard, maar weer even geen andere omschrijving)

Ook het feit dat er vanuit de sportvereningeingen en stamboeken totaal geen stimulans is om rustig ana te beginnen, vind ik ook zeer kwalijk. Ook met fokken is het niet gezond om voor 5 jaar te beginnen, omdat de kans op uitscheuren veel groter is. Toch, als je na 5 jaar ermee begint, kun je het met keuringssuccessen wel schudden, want ze worden ingedeeld in leeftijdscategorien en leeftijdsgenoten zijn in zo,n geval al verder ook omdat ze al nakomelingen hebben laten zien op 5 jarige leeftijd. Met 3 jaar mag je tevens ook starten in wedstrijden, dus krijg je automatisch dat er al met 2 jaar wordt ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:44

Sjonge 1,5 jaar is echt niet normaal!
Ik kan niet begrijpen waarom sommige mensen zeggen dat je met 'bepaalde rassen' al vroeg kan gaan inrijden. Mijn Ardeens trekpaard is nu 2 jaar maar al ruim 1.65m kwa schofthoogte en het is 1 grote spiermassa. Mijn vader gaf laatst ook zo'n leuke opmerking: Waarom ga je er eigenlijk niet al een beetje op rijden? Tuurlijk pap Jack mag er dan uitzien als een grote stoere jongen maar van binnen is en blijft hij 2 jaar en in feite is hij dus nog een kindje. Ik vind dat paarden horen te genieten van hun jeugd voor zolang die duurt en niet al zo vroeg aan het werk moeten gaan.
Ik las net ook al dit: Waarom dan niet 2 jaar langer wachten en 10 jaar langer plezier van je paard denk ik dan?

Hier ben ik het volkomen mee eens!