Trainingsschema 3 jarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Re: Trainingsschema 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 10:19

mhartog schreef:
Citaat:
Dit lijkt me een hele goede! Echter mijn 3 jarige doet zijn hoofd zo laag bij de grond hangen (wel heel goed voor de spieren in de bovenlijn). Ik ben bang dat hij met zijn voorbenen in de bijzetteugels komt. Hoe en op welke hoogte zet jij hem bij?

Ik heb deze methode deels van Dr. R. Klimke, welbekend (Olympisch) dressuurruiter en eventing geloof ik ook. Zijn boek vind ik echt prima aansluiten bij mijn ideeen over jonge paarden beleren. Hij zet nog 4 pionnetjes in elke hoek, kan ook nog. Gewoon bijzetten dat hij nog gewoon met de neus voor de loodlijn kan, maar niet te los. En dan aan de singel halverwege de buik zeg maar.

Ik heb het gistermiddag geprobeerd en het werkt echt supper!!Hij loopt lekker in balans mooi langs de bakrand. Ik stoor hem zo niet in de mond en hij blijft mooi afgebogen in 1 tempo doorlopen. Bedankt voor de tip, dit blijf ik zeker doen!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:25

Wat zijn jullie allemaal al druk aan het rijden. Onze driejarige heeft een keer een zadeltje erop gehad, maar erop zitten komt echt pas volgend jaar. Hij is daar fysiek helemaal niet aan toe. Hij loopt wel regelmatig aan de lijnen of los in de bak, maar rijden? Geen haar op m'n hoofd....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:52

Waratje schreef:
Wat zijn jullie allemaal al druk aan het rijden. Onze driejarige heeft een keer een zadeltje erop gehad, maar erop zitten komt echt pas volgend jaar. Hij is daar fysiek helemaal niet aan toe. Hij loopt wel regelmatig aan de lijnen of los in de bak, maar rijden? Geen haar op m'n hoofd....

Dat is echt per paard anders. mijn '3-jarige' is in het voorjaar 3 geworden; In de loop van de zomer ben ik er pas voor het eerst opgegaan, was ik eerst niet van plan, ik had dat pas in de herfst willen doen, maar hij was er duidelijk aan toe.
Mijn paard is vrij compact, en al van zichzelf redelijk breed; dus er is niks iels aan mijn paard, en hij toont daarom ook heel volwassen... Ook mentaal was hij er aan toe: hij vind het allemaal erg interessant. en pakt alles heel goed op.

Uiteraard blijft het een jong paard, en ik hou daarom zijn reacties heel goed in de gaten! Ik rij hem 2x per week in de bak, en dan hooguit een half uurtje, en 1 x per week een buitenritje. Dit zijn rustige ritjes!! Een dag rijden wordt altijd afgewisseld met een vrije dag. Straks in de winter, als het weiland helaas niet meer gebruikt kan worden, dan is het voor hem ook fijn dat hij wat afwisseling heeft. Het is geen paard om alleen maar een paar uur in het paddock te zetten! Hij is heel leergierig en vind het prachtig om aandacht te krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:55

Ik vind sommige schema's die langskomen nogal heftig klinken.
Hoe vaak is niet zo van belang maar wel hoeveel je een paard laat werken.
Houd er altijd rekening mee dat een driejarige nog lang niet uitgegroeid is ook al lijkt hij aan de buitenkant erg "af".
Ook is het belangrijk om rekening te houden met de pezen en banden. Spieren komen vrij snel maar pezen een banden hebben ongeveer drie maanden nodig om zich aan het huidige trainingsniveau aan te passen.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:22

Ik rijd mn 3 jarige Boy 2/3 x in de week
waarvan 1ste x les (ong 20min) en dan de 2de x meestal zelf in bak en de 3de x longeren of een buitenritje. Hij groeit nog heel erg hard en dus doe ik het nog rustig aan met hem.

Nu heeft Boy trouwens weer ff vakantie, ben met mn pony over de kop gegaan dus, heeft mn paardje vakantie.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:25

@Katja: ben ik het helemaal mee eens! Met het 'af' zijn bedoelde ik dat hij duidelijk klaar was om gereden te worden; NIET dat hij klaar is om intensief te moeten werken.

Wanneer ik met mijn paard rij bestaat het ritje voor het grootste deel uit stap, afwisselend een stukje draf en kort galopje er tussendoor, maar vooral hem leren op het been te reageren en wat te sturen. Hij moet leren op z'n eigen benen te lopen. Doet hij het na 10 minuten heel goed? Dan is het klaar voor die dag...

Maar wat ik hier las over 3 x per week rijden + 3 x per week longeren of zelfs iemand die bijna iedere dag rijd... tja zelfs met het excuus dat je paard het nodig heeft: Ik vind dit echt te veel!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:27

Ik heb geen probleem met 5 of 6 ker per week werken maar dan niet te intensief en daar gaat het vaak fout.
Je ziet mensen gerust een uur rijden met weinig stap tussendoor en dat is imo niet goed.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:28

Ik ga pas in febr met mijn haf beginnen hij word 7 maart 3 maar ga dan beginnen met het echte longeer werk en vadaar uit kijk ik hoe hij het doet.
Maar intensief zeker niet laat hem eerst maar eens fatsoenlijk op 4 benen lopen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:43

Ik stap dus inderdaad erg veel, pak wat drafjes tussendoor, galopje links, galopje rechts en dan is weer klaar.
Verder dus een buitenrit, veel stappen en op een fijn pad een keer lekker draven en een keer flink uitrazen in galop. Heerlijk vindt ie dat, hij geniet er echt van, en zo blijft ie lekker fris in zijn koppie.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:46

Ik rij mijn driejarige nu drie keer in de week. Een keer een half uur les en twee keer 20/25 minuten voor mezelf. Voor de rest loopt ze overdag een uur of 6/7 op de wei. Als dit straks niet meer kan gaat ze los in de bak.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:17

Mijn pony is nu 3,5 jaar en sinds 4 maanden heb ik haar gekocht en ben ik begonnen met inrijden...
In het begin reed ik 3 keer per week hooguit een kwartiertje en dan nog 1 a 2 dagen een 25 minuten longeren in de weide (dat hield ze langer vol dan een zware bak).

Nu rijd ik 3 a 4 keer per week en dan op:
Maandag half uurtje in de bak
Dinsdag 20 min longeren (vind ik echt geen bal aan)
Woensdag half uur prive les
Donderdag losgooien of longeren of wandelen tegen de evt. spierpijn
Vrijdag half uurtje in de bak
Zaterdag vrij
Zondag buiten rijden varieerend van een half uur tot 1,5 uur (stappen)

Het gebeurt ook nog wel eens dat ze meer vrij heeft in de week hoor, ligt eraan hoe ze zich voelt en ontwikkeld die week...
Bij goed gedrag stop ik met werken zodat ze het leuk blijft vinden..

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:59

ok. ik rijd bijna dagelijks,maar vergeet daarbij niet dat ik mijn paard niet minuten lang laat draven. Ik doe veel stapwerk en met name het buigen en soepel maken en het accepteren van de beenhulpen dmv beetje wijken. Dit kan echt geen kwaad hoor. Ik heb de afgelopen jaren veel paarden ingereden en deze werden ook bijna dagelijks gereden. En veel jonkies waren van grand prix amazone. Wat denk je van die paarden die mee doen aan de Pavo-cup ed? Die worden echt wel dagelijks aan het werk gezet. Van belang is gewoon dat je niet een lange tijd achter elkaar in een tempo blijft lopen. Dus niet lang aan een stuk draven enz.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:53

Katja schreef:
Ik vind sommige schema's die langskomen nogal heftig klinken.
Hoe vaak is niet zo van belang maar wel hoeveel je een paard laat werken.
Houd er altijd rekening mee dat een driejarige nog lang niet uitgegroeid is ook al lijkt hij aan de buitenkant erg "af".
Ook is het belangrijk om rekening te houden met de pezen en banden. Spieren komen vrij snel maar pezen een banden hebben ongeveer drie maanden nodig om zich aan het huidige trainingsniveau aan te passen.

Hier ben ik helemaal mee eens! Vergeet niet dat 3-jarigen nog jonkies in de groei zijn!! En somige paarden lijken wel heel volwassen en flink, maar ze zijn nog maar 3!! 3 jaar! En die verhalen van 'ze wil graag werken' : ONZIN! Jij bent verstandig en het is nog maar een paard van 3 jaar! Geen 7 of 8! 3! Ik hoor hier verhalen van 6 dagen per week trainen en 1 dag vrij. Zijn jullie gek ofzo?
2 of 3 daqen rijden per week is meer dan genoeg en verder lekker los laten in de bak of wei.
Mijn schema zou zijn: hoeveel dagen het paard is, zoveel dagen laat je hem ook werken per week. Dus een 3-jarige 3 dagen, 4 jarige 4 dagen etc. En stem dat op een paard af; een heter paard werk je wat langer en met rust en een rustiger paard geef je een wat kortere, pittigere training.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:05

vanini schreef:
. Wat denk je van die paarden die mee doen aan de Pavo-cup ed? Die worden echt wel dagelijks aan het werk gezet.

In mijn ogen is het gewoon dom als je iedere dag zo'n dier aan het werk zet. Stom voorbeeld maar: als iemand in de sloot springt spring je er toch ook niet achteraan? Ook al rijden ze die paarden voor de Pavo-cup wél iedere dag. Pure dierenmishandeling. Ik wil graag een gezonde 3 -jarige die op zijn minst nog 15 tot 20 jaar bereden kan worden en niet een paard die voor zijn 10e jaar al versleten is.
Het is gewoon niet goed voor zo'n jong paard in de groei.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:20

Om maar elke dag te gaan trainen omdat er een PACO-cup aankomt lijkt me ook niet echt eerlijk. De paarden die daar aan meedoen moeten wat ze laten zien toch uit zichzelf aanbieden, is het zo dat je daar hard voor moet trainen, dan kun je beter thuisblijven of een jaar langer wachten en dan meedoen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:38

ik ken een 3 jarige hengst die elke ochtend los komt of even aan het halster gelongeerd wordt, en bijna elke dag gereden wordt, en flink!! dinsdag gaat hij zijn eerste oefenparcours lopen, dus gesprongen wordt er ook in de training....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:35

Heb ergens gewerkt waar de hengsten die naar de hengstenkeuring gingen bijna allemaal passage aan de hand liepen maar dat wil niet zeggen dat het gezond is.
Dat is net zo als de paarden die de pavocup lopen het gaat bijna altijd om het geld of anders om het ego van de eigenaar.

Ik vind het overigens wel te ver gaan om dit dierenmishandeling te noemen. Veel van deze paarden hebben een goed leven alleen zullen ze waarschijnlijk wat minder oud worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:37

bij ons is de 3 jarige zo'n 3 a 4 keer per week "aan het werk" de ene keer is het grondwerk (emiel voest) de andere keer oefenen met de lange lijnen, of oefenen met het zadel.
de eigenaar heeft er nu 2 keer opgezeten.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:46

ik ben het niet met iedereen eens..als je een 3 jarig paardje gaat beleren en dingen leren komje nou eenmal tegen problem want hik/zei zal somige dingen nou een maal moelijker vinden dan het ander..op zo een moment moet je zo iets door zetten en daar gata nou eenmaal tijd in zitten en moet blijven herhalen tot het goed zit.als je vind dat je paardje daar niet aan toe is laat hem dan staan, wacht dan tot dat hij 4 a 5 is. overigens vind ik wel dat je het rustig aan moet doen dus wanneer hij/zei dingen goed doet dit belonen met rust.ik ben bijna elke dag met mijn paardje in de weer ik rijd maar 3 dagen in de week waarvan 1 les en de andere twee herhalen van wat er in de les heb geleerd. de andere dagen longeer ik en loop ik er mee dus grond werk dan leer ik haar niet bang te zijn op plekken dat ze eng vind ect

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:52

vanini schreef:
ok. ik rijd bijna dagelijks,maar vergeet daarbij niet dat ik mijn paard niet minuten lang laat draven. Ik doe veel stapwerk en met name het buigen en soepel maken en het accepteren van de beenhulpen dmv beetje wijken. Dit kan echt geen kwaad hoor. Ik heb de afgelopen jaren veel paarden ingereden en deze werden ook bijna dagelijks gereden. En veel jonkies waren van grand prix amazone. Wat denk je van die paarden die mee doen aan de Pavo-cup ed? Die worden echt wel dagelijks aan het werk gezet. Van belang is gewoon dat je niet een lange tijd achter elkaar in een tempo blijft lopen. Dus niet lang aan een stuk draven enz.

Meestal zijn die paarden wel vroeg versleten, dus is wat jezelf wil vroeg beginnen, veel aan het werk en kans op paard dat snel versleten is

Maar iedereen moet het zelf weten hoe en wanneer ze gaan inrijden
Zelf heb ik de mijne pas met 4 jaar begonnen met 2 keer in de week erop en toen ze 3 was begonnen met longeren 1keer in de 2 weken, zodat ze weet wat is
Vind het belangrijk dat een paard lang kan genieten van hun jeugd, je kan er nog lang genoeg op rijden en mee werken

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:46

Mijn nieuwe paard is nu 3,5 en ik doe slechts paar keer in de week wat met haar. Heb laatst ca 15min in de bak gereden en veel gestapt en daarna nog rondje door de velden. Verder longeren ca 2x week en loswerken in een ruime bak (15x20), longeren ook zo groot mogelijke volte en van de week ga ik haar zelfs los, bijgezet (touwtje) laag en licht in diezelfde bak laten lopen. Verder wandelen en afgelopen vrijdag een buitenrit van ca 1,5 uur met voornamelijk stap en ca 10 a 15 min draf in diverse etappes. Binnen kort hoop ik naar recreatiegebied te gaan verhuizen met haar en dan gaan we ook heuveltraining doen. Verder loopt ze nu nog dagelijks de hele dag op het weiland (dijk met vlakke stukken aan weerzijden) totdat het te nat wordt. Nu een aantal maanden tot half jaar geduld en rustig opbouwen, is mijn inziens straks jaren langer meer plezier van elkaar. Zodra we in recreatiegebied zitten ga ik denk ik ook fietsen met haar aan de hand,mooi onbelast rechtuit met wat harde en zachtere ondergrond. Mennen lijkt me ook ideaal, maar ben daar niet handig in en heb geen spullen.