Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:21

Dan is hij klinisch al niet goed

Maar een hko wil niet zeggen dat een paad klinisch niet goed is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:31

hko is een moeilijke diagnose, er zijn paarden met 3tjes en 4 tjes die nooit een stap kreupel lopen en paarden die op de foto's 100% goed zijn die toch een hko stempel krijgen. Foto's en ook buigproeven zeggen vrij weinig op dit gebied.

Voor een goedkoop paard met een duidelijke reden zoals deze, waar verder niks mis mee is moet toch wel een koper te vinden zijn? Je loopt met elk paard dat je koopt risico op een probleem door een blessure of aangeboren afwijking. Foto's helpen daar weinig tegen, zowel de kwaliteit als de interpretatie van de foto's kunnen verschillen per dierenarts.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:32

Renske20 schreef:
johno schreef:
Hetzelfde geldt voor de moeder,hoogstens verkopen als gezelschapsdier maar iig nooit meer mee fokken,de kans dat je weer een slechte fokt is immers levensgroot aanwezig,en wat heb je daar aan

hier ben ik het niet mee eens, mijn spat & HKO fase 4 paard is een Lacapo x Cor de la Bryere uit dezelfde moeder als Burggraaf
zou toch zonde zijn geweest als ze die merrie opgeruimd hadden, was er nml geen Burggraaf geweest

een merrie die zelf iets mankeerd(zoals de mijne dus) daar hoor je idd niet mee te fokken...

Dat bedoel ik ook.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:37

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eking.html

dit is ff t meest duidelijke wat ik heb kunnen vinden

maar uitleg over het beeld op de foto's en aan de hand daarvan het vaststellen van de fase dat kreeg ik niet gevonden..

Iig is mij verteld dat wanneer een paard 1tjes op de foto heeft, dat het er nagenoeg perfect uitziet maar bij HKO fase 1 is er een aanwijzing voor HKO, dus een duidelijke bemerking op de foto waardoor het paard bij verkoop er op afgekeurd wordt

Maar het ligt er ook maar net aan wie de foto's maakt&beoordeeld en hoe ze gemaakt worden. Stoppen ze die zeep of klei niet goed in de hoef kan het ook raar vertekenen op de foto...
maar in principe ga je er natuurlijk van uit dat de DA's hun werk goed doen

wel zonde van zo'n jong leuk dier hoor, zeker omdat je er nog niets aan ziet en er niets aan merkt

ik zou hem voor 1000,- of 1250,- wegdoen, gratis tsja dan komt er vanalles op af wat denkt er ff geld aan te kunnen verdienen, moeten mensne e rnog iets voor betalen en je weet zeker dat ie dan ook wordt gekocht om te houden, dan kan zo'n beestje vast nog een goede tijd tegemoed gaan

ik heb mn stallen al vol en heb al 2 kneusjes die bij aankoop 100% waren dus ik begin er niet aan, maar er zijn echt wel mensen te vinden die zo'n dier ene kans geven en die eerlijk genoeg zijn om er optijd mee te stoppen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:40

Ik denk ook dat er best wel mensen zijn die hem een kans willen gunnen. Als ik zelf een dressuur / recreatie paard zocht zou ik hem zeker wel wat vinden !

Maar ik hoef niet zo'n grote , doe mij maar een pony , lekker overzichtelijk

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:41

pmarena schreef:
Ook heeft hij onlangs in een spijker gestaan , vorige eigenaar van het land verbrandde wel eens hout in de wei , lekker is dat

Daar heeft hij even kreupel door gelopen maar viel eigenlijk allemaal nogal mee. Maar zo is het balletje gaan rollen , hij liep niet zuiver , dus foto's.

hij liep dus onzuiver door die spijker, of liep hij onzuiver door de HKO?

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:43

Renske20

Het gaat mij om het verschil tussen een 1tje en fase 1. Volgens mij bestaat dat niet, maar daarom juist, zou het graag willen weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:50

Nouja , hij liep onzuiver door die spijker , maar dat gebeurde dus vlak voordat hij gekeurd zou worden , omdat er iemand interesse in hem had en hem nog wel wilde laten keuren voor aankoop.

Keuring is toen uitgesteld omdat hij kreupel liep vanwege die stomme spijker (wat een slechte timing ook voor zo'n grap ) , maar toen de keuring dan toch gedaan werd was het nog een beetje twijfelachtig blijkbaar en zijn er foto's gemaakt. Ik weet het fijne er verder ook niet van.

Voor die spijker heb ik er nooit wat aan gezien , vermoedde niemand iets van een onregelmatigheid.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:58

Tsahal schreef:
Renske20

Het gaat mij om het verschil tussen een 1tje en fase 1. Volgens mij bestaat dat niet, maar daarom juist, zou het graag willen weten.

snap ik idd en dat heb ik proberen te zoeken maar dat schiet niet echt op

maar op een 1tje op de foto wordt een paard niet afgekeurd, en dit paard is afgekeurd op HKO fase 1, dat kan dus niet zijn omdat de foto een 1tje kreeg, want dan was hij goedgekeurd..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:07

als er interesse in is ,zou ik een second opinium doen .

ik weet niet welke DA er geweest is maar er lopen hier een stel dierenartsen!!!!!!!!!echt, die komen niet aan mijn paard.

het zou heel zonde zijn als deze mooie vos geen kans meer zou krijgen,net als Keras trouwens!

als je daarmee klikt heb je toch wel een leuk recreatie paard aan haar.

of ze moet in de laatste 4jr heel erg veranderd zijn,kan natuurlijk!

en volgens mij is Keras toch echt jonger dan 20 jaar.

ik ben helaas niet thuis in de kwpn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:16

Kan best dat Keras jonger is , ik weet het ook niet precies. Volgens mij is ze toch zeker wel een jaar of 17 , maar 14 zou ook kunnen : ik weet het niet.

Ik haal ook nooit meer de locale DA's erbij , ja om te enten of voor iets simpels , maar voor iets raars toch echt niet , zonde geld , geef ik dan liever meteen uit aan een echte paardenarts. Daarom ook , als het hier gebeurd is dan neem ik het helemaal met een korrel zout.

Maarja ik weet de details er natuurlijk niet van , hoe duidelijk waren die foto's ?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:18

de letter K wordt komend jaar 14 bij het KWPN, is uit '92

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:21

Joh , dat zou dan nog best jong zijn , ik dacht dat Keer al een jaar of 17 was een tijd geleden

Vertelde z'n verzorgmeisje destijds een keer geloof ik.

Maarja ik zeg al : 14 zou ook goed kunnen.

Ze staan in de groep , je maakt ze mee , zijn van de stalbaas maar verder heb ik er weinig mee te maken.

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:27

Citaat:
bij de DA, waar ik iets te vaak ben geweest

maar een paard met allemaal 1tjes wordt goedgekeurd, wanneer een paard afgekeurd wordt mankeerd hij iets, in dit geval bij dit paard is dat HKO fase 1

Dus toch geen verschil? Maar he beweerde het met zoveel stelligheid dat ik aannam dat je hiervoor feiten had.
Bovendien als er al die fases zouden bestaan waar je het over hebt, zou fase 1 de lichtste fase zijn lijkt me.

Jammer dat het betreffende paard op deze manier in een slecht daglicht wordt gezet, terwijl er op deze gronden niets aan de hand is.
Als hij is afgekeurd zit hij in ieder geval niet in 1. Dan zal er iets meer aan de hand moeten zijn.
Dus informeer je heel goed voor je kreten uit op een forum. Dit geldt voor TS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:42

Kreten uiten ?

Wat voor "kreten" uit ik dan precies

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:45

ik vindt het juist goed dat ze probeerd een nieuw thuis te krijgen voor deze paarden!

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:48

Citaat:
Zou het echt zonde vinden als hij de salami in ging

Deze kreet bedoel ik.
Want wat me nog steeds niet duidelijk is, is wat het paard nu precies mankeert.
HK 1 is gewoon goed.
Weet de eigenaar ook van dit topic? En zo ja wat vindt hij ervan?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 00:09

HK 1 wel ja, dat is een 1 voor het hoefkatrol gewricht

HKO fase 1 is niet goed, dat is de 1e en lichtste fase van hoefkatrol ontsteking maar wel een teken dat er iets niet goed zit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 00:12

Nou , die "kreet" is ook zeer welgemeend , ik zou het zonde vinden als er niemand te vinden is die die paarden een toekomst wil bieden.... ze moeten weg , hoe dan ook. Dat zegt toch genoeg.

Het werd ons vanavond uitgelegd met de vraag of wij er wellicht nog iemand voor wisten die er wat in zag , ik heb gevraagd wat er mis wat en hoe zeker ze daarvan waren , en hoefkatrol fase 1 was het antwoord en daar hebben we nog over doorgepraat dat fase 1 op zich niet zo ernstig klinkt.

Ik heb gezegd dat ik niemand wist en wel eens op "het paardenforum" erover zou informeren wat de opties nu zijn.

De gegeven info is : hij kwam niet door de keuring -> foto's gemaakt -> HKO fase 1 , dus prijs is enorm gezakt en hij staat nu te koop als recreatiepaard in de hoop dat iemand hem wil , 24 november zijn ze allebei weg. Sowieso.

Is geen man van praatjes en hij was er heel resoluut in , dus lijkt me wel fijn als ze ergens nog iemand tot plezier kunnen zijn.

Ze zitten op de schopstoel , de kogel is door de kerk wat er al tijden van zat te komen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 00:14

Tsahal schreef:
Citaat:
bij de DA, waar ik iets te vaak ben geweest

maar een paard met allemaal 1tjes wordt goedgekeurd, wanneer een paard afgekeurd wordt mankeerd hij iets, in dit geval bij dit paard is dat HKO fase 1

Dus toch geen verschil? Maar he beweerde het met zoveel stelligheid dat ik aannam dat je hiervoor feiten had.
Bovendien als er al die fases zouden bestaan waar je het over hebt, zou fase 1 de lichtste fase zijn lijkt me.

juist wel een verschil

ee paard met allemaal 1tjes voor de gewrichten wordt NIET afgekeurd
dit paard met HKO fase 1 werd hierop WEL afgekeurd

dus toch iets anders, en ik heb dit idd vaker gehoord, bij mijn DA en in de kliniek van Someren, krijg de uitleg over de verschillende fase's van HKO niet gevonden, weet alleen dat ieder paard weer anders is, mijne met HKO fase 4 loopt zuiver voor, anderen met veel minder bemerkingen op de foto zijn afgemaakt omdat ze stokkreupel liepen

HKO is en blijft een vaag begrip, oke in principe is het duidelijk wat HKO is, maar te gemakkelijk krijgne paarden de stempel HKO voor vage kreupelheden die zich ergens onderin de hoef bevinden, het klinische beeld en het rontgeologisch beeld komen vaak totaal niet overeen

maar nogmaals een 1 op de foto, is geen reden tot afkeuren en de verkoop niet door laten gaan
dat is bij dit paard wel gebeurd dus die zal geen 1tje op de foto gehad hebben, maar heeft zoals gezegd HKO fase 1...

en Pmarena ik vind het juist alleen maar goed dat je zo op deze iemand probeert te vinden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 00:28

Ik zou toch die foto's eens door een andere dierenarts laten bekijken en vragen of hij er wat aan ziet. Soms kan dat heel verhelderend werken.

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 00:51

Tot nu toe blijf ik erbij dat met een 1tje en fase 1 precies hetzelfde wordt bedoeld.
In het geval van dit paard niets mis. Zie ze maar eens te vinden en elke dierenarts zal je een positief advies geven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 01:45

Op het keurings raport van mijn paard bij aankoop keuring staan ook allemaal 1tjes..... Maar ze heeft een 0 om het zo maar uit te drukken op HKO... Op het keurings raport staat trouwens ook straalbeentjes en geen HK..... Mijn vorige paardje had HKO fase 4.... werd ook niet meer beter, maar bij sommige paarden verslechterd het niet... Ik ga het er thuis ook ff over hebben, want het klinkt wel als een heel leuk paardje! Maar ook dan zou ik nog eens foto's laten meken, en hiervoor ga ik altijd naar Emmeloord. Daar zijn ze gewoon erg goed op dit gebied, en die artsen vertrouw ik ook voor 100%.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:42

Tsahal schreef:
Tot nu toe blijf ik erbij dat met een 1tje en fase 1 precies hetzelfde wordt bedoeld.
In het geval van dit paard niets mis. Zie ze maar eens te vinden en elke dierenarts zal je een positief advies geven.

waarom keurt deze DA het paard dan af...?

en idd wat Saffier al zegt ook op mijn keuringsrapporten staat geen hoefkatrol vermeld(het gewrichtje zelf bedoel ik dus) en bij mn pony staat er apart bij vermeld (foto's van het kreupelheidsonderzoek, niet van aankoop keuring)Hoefkatrol ontsteking fase 4

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:49

dat ligt er mischien aan welke DA er geweest is.

wij hebben op Voorne een kliniek waar je niet blij van wordt!!!!!

en als er 1 van hun geweest is,zou mij dat niets verbazen!