Himalaya liksteen, 2 kg. binnen 2 weken op, slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Himalaya liksteen, 2 kg. binnen 2 weken op, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:24

<quote>

Makana Himalaya liksteen

Likstenen uit de Himalaya

Himalayazout is een buitengewoon geschenk van de
natuur. Het bevat in haar natuurlijke vorm, een
veelvoud aan mineralen en zeldzame sporenelementen.
Himalaya zoutsteen is vrij van de vervuiling, zoals wij
die tegenwoordig in onze zeeën aantreffen. De
zoutsteen is onbehandeld en niet geraffineerd. Het is de
ideale, pure zoutbron voor uw paard.

Himalayazout is sedert jaren bekend in de
Reformwinkel; als badzout bij bijvoorbeeld
huidaandoeningen, voor zoutwater drinkkuren, maar
ook als zout voor in de keuken. MAKANA zoutsteen is
een gecertificeerd produkt.
Himalayazout is ongeveer 250 miljoen jaren geleden
ontstaan in de oerzee, een gebied waarin hoge druk
overheerste. Hierdoor ontstonden buitengewoon grote
hoeveelheden kristallen, kubusvormige structuren, die
tot een hoge bio-energetische werkzaamheid leiden.

Himalayazout bevat, in haar oorspronkelijke en
natuurlijke samenstelling, talrijke mineralen en
zeldzame sporenelementen. Het zoutsteen wordt
gevonden in het Himalayagebied in Pakistan.
Het verschil tussen keukenzout en Himalayazout
Ontginning en bewerking
Bij de productie van keukenzout worden, in een
industrieel proces, mineralen en sporenelementen
toegevoegd. Echter de oorspronkelijke samenstelling
en vorm gaan hierbij verloren.

Makana Himalaya likstenen worden handmatig
gedolven en bewerkt. De stenen worden in zout water
gewassen en in de zon gedroogd. Daarna worden de
zoutstenen doorboord, zodat de bijgeleverde
ophangkoorden gebruikt kunnen worden.
Het delven en de handmatige bewerking van dit
buitengewone natuurproduct verschaft veel mensen in de regio werk en inkomen.

<unquote>

wanneer je zoekt op himalaya liksteen lees je onder andere bovenstaand verhaal. Wat er van waar is? Geen idee, in Pakistan zullen ze nu in ieder geval ieder inkomen nodig hebben.

Mijn Haflinger is ook zo'n likstenennegeerder en heeft deze steen in ruim 2 weken volledig verorberd.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 02:15

Inmiddels is mijn Haflinger terug in zijn paddock hier thuis, heeft hij vrijwel onbeperkt hooi, 24 uur uitloop én zijn shetlandervriendje.

Resultaat voor zijn verhouding met de liksteen (hij heeft hier ook een Himalaya gekregen)? Hij kijkt er niet meer naar om.

Voor mij voldoende reden om aan te nemen dat hij hem in de pensionstal toch uit verveling at.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:07

Ach, het is zout. Er zullen wat mineralen in zitten maar voor gezondheid geloof ik meer in de Horslyx dan de himalaya.

Maar ik heb hem ook wel eens hoor. PAarden vinden het lekker dus waarom niet

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:15

Mij is altijd geleerd dat als paarden zout te kort komen ze er aan likken en anders niet. De mijn likte er aan het begin aan toen hij op hing, daarna minder, en nu zie ik hem weer kleiner worden...
1 steen binnen 2 weken is wel veel eigenlijk...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:35

Faas schreef:
Ach, het is zout. Er zullen wat mineralen in zitten maar voor gezondheid geloof ik meer in de Horslyx dan de himalaya.

Maar ik heb hem ook wel eens hoor. PAarden vinden het lekker dus waarom niet

Hoi Faas, wat probeer duidelijk te maken is dat mijn paard er blijkbaar niet zozeer behoefte aan had maar zich verveelde? Anders was hij zeker de eerste week thuis er wel mee door gegaan. Tenzij er in het oude hooi wat hij hier krijgt zoveel 'meer' zit dan in de paardenvoordroog die hij in pension kreeg? Ook van mineralen en zout kun je teveel binnen krijgen en 'te' is nooit goed.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:12

ik had ook zo'n steen, in buiten gehongen want in de stal kon niet. een regenbui er over heen en hij was al voor de helft weg. het gras eronder was binnen een week dood. alle andere likstenen konden wel tegen regen maar deze niet. ik ben voorlopig niet echt enthousiast...

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:23

hmmm, nou die van mij kijkt er ook niet naar om eigenlijk... vind zijn lege lick-it houder zelfs boeiender.

Ach, hij hangt er en hij ziet maar wat hij er mee doet toen hij er net hing heeft hij er trouwens wel wat likjes van genomen... wie weet, als ik hem even weg haal.....

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:05

Ik heb er nu even geen, bij Sjors blijft het nl. een kwestie van 2 a 3 weken voor dat ding op is.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:29

zorro schreef:
ik had ook zo'n steen, in buiten gehongen want in de stal kon niet. een regenbui er over heen en hij was al voor de helft weg. het gras eronder was binnen een week dood. alle andere likstenen konden wel tegen regen maar deze niet. ik ben voorlopig niet echt enthousiast...

Dat zou dan ook verklaren dat een himalaya-steen eerder op is dan een ander. Als ze meer oplossen, dan zijn ze eerder weg.
Dus misshcien dat paardne ze niet eens zo heel erg lekker vinden? Of dat het vocht in de stal de steen laat oplossen?

Die van mij krijgt een speciaal mineralenblok van 5 kg, hier doet ze dan enige maanden mee.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:42

Kyralovertje schreef:
oosterhoff schreef:
Als je de steen los in de stal hangt. aan het plaffond dan zal ie er zeker langer mee doen. (tenminste daar ga ik vanuit) omdat het dan moeilijker is om te likken en te happen.

Dan krijg je zo'n boksbal effect: Paard duwt tegen steen, steen gaat zweven, steen knalt terug tegen paard zn hoofd

Dat heb ik een keer gehad bij Rhea met haar nieuwe Likit-houder die nagemaakt was in metaal, zeker paardbestendig maar komt heel hard aan tegen zo'n hoofd

En dan zie je die van mij duw zwiep ontwijk duw zwiep ontwijk. Die van mij maakt er een spelletje van. Nou hangt er bij mij ook een bal onder die is iets zachter. En het touwtje waaraan hij hangt is ook erg interessant die kan je nl. zo lekker ontrafelen.

Heb trouwens een gewone lickkit hangen die gaan niet zo hard. Van te veel zouten gaan ze drinken en dat komt er ook weer uit met als gevolg een super natte stal!