antislip voor hoefijzers? glijdende paarden.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: antislip voor hoefijzers? glijdende paarden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:59

Ik heb je een suggestie gegeven dacht ik?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:09

Het glijden ligt denk ik toch mede aan de smid, wij hebben 2 paarden op stal die rondom beslagen zijn door 2 verschillende smeden. De ene glijd bijna constant en de andere bijna nooit. En als die laatste al glijd dan lang niet zo ver.
En ik kan de stukken waarop ze glijden nou niet bepaald glad noemen.
Iemand noemde hier al kunststof beslag. Misschien is dan inderdaad een optie?

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 22:14

Margreet schreef:
phannie schreef:
een betonnen vloer in de stapmolen???? zo gaat je paard toch zeker naar de knoppen? tjee....

Een verharde ondergrond in een molen is heel normaal hoor....

Je zou kunnen denken aan widiapuntjes in je ijzers, dat kan goed helpen, maar doordat de voet "blokkeert" zou dat ook weer slecht voor de gewrichten kunnen zijn, het is een afweging. Bespreek het eens met je smid zou ik zeggen.

Okay, ja sorry had helemaal niet gezien dat er nog een stukje tekst onder stond. Ja, er is ne nog een bokker die met widiapuntjes komt. Bedankt voor het meedenken joh!! Ik ga maar eens flink overleggen maar er moet echt een oplossing voor komen aangezien mijn paarden alles voor mij zijn. Ga ze dan toch niet laten verzieken door een stal waar ze verdorie denken ze paarden plezier doen met een schaatsbaan. Heb toevallig net contact gehad met iemand die ook een zelfde situatie had. Haar paard is uitgegleden en gevallen en jawel een pees afgescheurd. Kan niets meer aan gedaan worden wrs. Advocaat ingeschakeld en ja de staleigenaar is echt heel erg aansprakelijk want hij was op de hoogte van de gladde vloer. Uiteraard kan iedere paardeneigenaar er op vertrouwen dat zijn paard gestald staat op een paardgeschikte accomodatie. causaal verband: het paard was nooit gevallen indien de bestrating naar behoren was onderhouden. (naar behoren:lees berekend op paarden!!!) Ik ga natuurlijk nog steeds zelf naar een oplossing zoeken maar bovenstaand voorbeeld is toch wel heel schrijnend. Bagatalliseer het gevaar van gladde bestrating rondom een stallencomplex niet.

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 22:18

tamary schreef:
Het glijden ligt denk ik toch mede aan de smid, wij hebben 2 paarden op stal die rondom beslagen zijn door 2 verschillende smeden. De ene glijd bijna constant en de andere bijna nooit. En als die laatste al glijd dan lang niet zo ver.
En ik kan de stukken waarop ze glijden nou niet bepaald glad noemen.
Iemand noemde hier al kunststof beslag. Misschien is dan inderdaad een optie?

Beste tamary, thanx voor je suggestie maar in dit geval ligt het toch zeker weten niet ad smid!alle paarden glijden hier. bovendien heb ik echt een vd beste zoniet de beste smid van nederland. hij is zelfs wereldkampioen hoefsmid!!!Rob v nassau weet 100% zeker waar hij mee bezig is!!!!!

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 22:21

Liezel1 schreef:
onze ijslander gleed ook veel, en we hebben nu widia punten onder het belslag liggen, dat werkt goed....

ook thanx!!!!!

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 18:48

Mijn hoefsmid raadt widia punten af bij een dressuurpaard aangezien je daar ook weer lelijke blessures door kunt oplopen. Hij zou er nog verder over nadenken dus ben benieuwd. Reacties zijn uiteraard nog steeds van harte welkom!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:55

Margreet schreef:
phannie schreef:
een betonnen vloer in de stapmolen???? zo gaat je paard toch zeker naar de knoppen? tjee....

Een verharde ondergrond in een molen is heel normaal hoor....

Je zou kunnen denken aan widiapuntjes in je ijzers, dat kan goed helpen, maar doordat de voet "blokkeert" zou dat ook weer slecht voor de gewrichten kunnen zijn, het is een afweging. Bespreek het eens met je smid zou ik zeggen.

inderdaad widia puntjes. Er word inderdaad gezegd dat het extra belastend is voor de gewrichten( vooral bij jonge paarden) omdat ze nie tmeer kunnen glijden. Maar als je paard zo erg glijd dat ie zich makkelijk kan verdraaien is t een keus uit 2 "boze". Bij mijn oude paard heb ik gekozen voor widia puntjes en ik vond t helemaal super!!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:57

noba schreef:
Mijn hoefsmid raadt widia punten af bij een dressuurpaard aangezien je daar ook weer lelijke blessures door kunt oplopen. Hij zou er nog verder over nadenken dus ben benieuwd. Reacties zijn uiteraard nog steeds van harte welkom!!

dressuurpaarden lopen minder vaak (meestal dan)op het harde pad dan recreatie paarden. In de bak hebben paarden geen hinder van widia puntjes