wat zijn in dit geval je rechten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: wat zijn in dit geval je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:50

Er heeft hier een artikel over gestaan in een paardenblad. Denk de hoefslag. Daar werd volgens mij gezegd dat de persoon die voor de kosten opdraait juridisch de eigenaar was. (Had iig veel rechten)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:21

Hm denken jullie niet dat het paard al lang geleden verkocht was als er niemand voor hem betaald had?
Het voorbeeld van de rijdende rechter vind ik heel anders. Die eigenaar had een betalingsachterstand bij de pensionhouder. Die opdracht is hier niet gegeven volgens mij. Het paard mocht ergens anders staan, maar dat hoefde niet.
Het komt op mij over alsof het paard de eigenaar niet in de weg heeft gezeten. Het lijkt mij dat het paard nog steeds van de eigenaar is. Iedereen die zijn paard een halfjaar uitleent zou hem dan kwijt zijn? Dat geloof ik niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:40

Juist, dat bedoel ik ook. In dit geval is er wel degelijk sprake van een mondelinge afspraak, ook al zeggen jullie van niet. Hoe zijn jullie dan tot de afspraak gekomen dat je het paard mee mocht nemen en ergens anders mocht stallen? Heeft de eigenaar toen gezegd dat het paard van jullie was? Nee volgens mij, dus heb je geen poot om op te staan. Jullie hebben het paard in bruikleen gekregen en dat is er afgesproken. Is dit niet afgesproken zou de eigenaar jullie ook nog kunnen aanklagen voor diefstal, want dan zou je het paard hebben ontvreemd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:25

De eigenaar heeft totaal zich niet alszodanig gedragen, heeft geen verantwoording genomen en de verzorger wél; ze heeft alle kosten betaald. De verzorger heeft hierdoor volgens mij na 5 jaar wel degelijk rechten!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:03

Ik denk niet dat de eigenaar haar het paard kado gaat doen. Waarschijnlijk is het paard al verkocht, voordat er een uitspraak is. Ik zou zeker goed informeren wat een rechtszaak gaat kosten.

Ik denk dat je wel een beetje voorbij gaat aan het feit, dat er toch een soort mondelinge overeenkomst is. De verzorgster heeft natuurlijk wel iets teruggekregen voor de onderhoudskosten die ze voor het paard betaald heeft. Ze kon immers op het paard rijden en er mee doen wat ze wilde en als tegenprestatie betaalde ze de kosten. Er is dan sprake van een betaling waar wat tegenover stond. De verzorgster is daar zelf mee akkoord gegaan. Zoals jij het uitlegt, zou je kunnen zeggen dat een leasepaard dan vanzelf je eigendom wordt. Ik zie daar het verschil niet tussen. Dat zou betekenen dat niemand meer zijn paard laat leasen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:07

Ik denk dat de verzorgster heel sterk staat, zeker als ze aannemelijk kan maken dat ze de laatste 5 jaar alle kosten heeft gedragen.

Ik denk zelfs dat het voor er "echte" eigenaar heel moeilijk is om aan te tonen dat hij de eigenaar is.
Hij heeft geen rekeningen liggen van het paard, geen papieren helemaal niets wat aan toont dat hij voor het paard heeft gezorgd en eigenaar is. Juridisch gezien sta je dan erg zwak.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:19

Als je voor de rechter beweert, dat het paard je eigendom is dan is dat meineed. Je kunt alleen vertellen, dat je de afgelopen 5 jaar het onderhoud hebt betaald. De eigenaar zal dan zeggen, dat er sprake is van een overeenkomst. (je mag het paard gebruiken, als je de kosten betaald.)

Als je aanvoert dat het paard van jouw is, omdat de eigenaar geen nota's heeft en jij alles betaald hebt, dan zal de rechter vragen of je het paard gekregen of gekocht hebt. Ben je dan helemaal eerlijk als je ja zegt? Je kunt in ieder geval ook geen aankoopnota overleggen.

Hoe oneerlijk het voor je gevoel ook is, het is toch ook een beetje je eigen schuld. Je bent zelf akkoord gegaan met de voorwaarden en hebt niets afgesproken bij een eventuele verkoop van het paard.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:21

ingvdh schreef:
Ik denk dat de verzorgster heel sterk staat, zeker als ze aannemelijk kan maken dat ze de laatste 5 jaar alle kosten heeft gedragen.

Ik denk zelfs dat het voor er "echte" eigenaar heel moeilijk is om aan te tonen dat hij de eigenaar is.
Hij heeft geen rekeningen liggen van het paard, geen papieren helemaal niets wat aan toont dat hij voor het paard heeft gezorgd en eigenaar is. Juridisch gezien sta je dan erg zwak.

Kijk jij begrijpt het.. Zo legde de rechtsbijstand het dus ook uit.
Zolang er ook geen contract is heeft de eigenaar ook geen poot om op te staan en hij heeft ook geen rekeningen etc.
Ze zal ook zeker niet zeggen dat het paard haar eigendom is hoor dat zou ze nooit doen.

Hierboven word iets genoemd over dat mensen hun paard dan niet kunnen laten leasen maar dat is onzin,
dan is er een mondelingen en meestal een schriftelijke overeenkomst waar alles in besproken word.
In dit geval is hier niet over gesproken en dus word het gezien als zowel geen lease paard of huur paard of iets..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:33

Sorry Vlasta, maar dan begrijp ik het niet helemaal. Als je bij de rechter gaat beweren dat de eigenaar niet kan aantonen dat het zijn paard is, wil je daar toch mee zeggen dat het jouw paard is. Je zegt dan toch indirect dat hij niet de eigenaar is, maar dat iemand zomaar jouw paard gaat verkopen? Dat hij niet kan aantonen dat hij voor de verzorging betaald heeft, wil toch niet zeggen dat hij niet de eigenaar is!

Wat is het verschil tussen een mondelinge leaseovereenkomst en de mondelinge overeenkomst van de verzorgster? Er is toch alleen afgesproken dat ze in ruil voor het gebruik van het paard de kosten betaald, maar toch niet dat ze dan automatisch eigenaar van het paard wordt?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:37

Nee, zo is het niet.
Ze verzorgt het paard en die staat bij een man in het land en stal.
Ze mocht hem verhuizen en hij zou een stukje stalling betalen omdat ze graag bij een bak wilde staan.
Hij zou een deel betalen wat hij normaal ook kwijt was aan het paard.
Dit is alleen nooit gebeurd dat hij ging mee betalen.
Ook zou hij de kosten voor dierenarts hoefsmid etc blijven betalen,
Ook dit deed hij niet.
Er is nooit gesproken over leasen huren etc ze werd gevraagd om het paard te verzorgen en meer niet..
Hij zou mee betalen en deed dit niet dus hij zit gewoon fout.
Ik kan het niet duidelijker neerzetten hoor....

De rechtswinkel zegt dat zij alle rechten heeft qua teruggave van alle gemaakte kosten dus die mensen hebben er verstand van dus daar moeten we het maar van hebben..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:49

Ik denk dat je met het laatste stukje idd wat kan.

M.A.W. de afspraken die ze hebben gemaakt ten opzichte van de verzorging van het paard zijn van zijn kant af niet nagekomen, zoals bijbetalen van de stal, hoefsmid en DA terwijl dat wel afgesproken is en in het welzijn van het paard heeft zij het gedaan.

Hoop voor haar dat het lukt, maar zal idd wel oppassen dat eht paard voor die tijd niet opeens verkocht is....misschien tijdelijk op een andere stalling zetten zodat ze niet op een dag aankomt en het dier is weg.
Want dan heb je denk helemaal geen poot meer om op te staan?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:03

Je hebt gelijk dat hij zijn deel van de kosten moet betalen als hij dat beloofd heeft. De vraag is of hij voor de rechter ook nog gaat zeggen dat hij dat beloofd heeft. Zijn advokaat zal vast vragen waarom de verzorgster niet eerder aan de eigenaar gevraagd heeft om zijn deel van de kosten te betalen. Hij brengt de rechter dan lekker aan het twijfelen.

Vlasta, ik begrijp je gevoelens hoor! Ik ga maar even van het slechtste geval uit. Ik denk dat die eigenaar handig gebruik heeft gemaakt van je vriendin en misbruik van haar vertrouwen. Zijn paard is nu meer waard, omdat ze hem goed beleerd heeft en het heeft hem niets gekost! Hij zal het geld vast in zijn eigen zak willen steken. Degene met de beste advokaat zal winnen en dat is niet altijd degene die gelijk heeft. Soms is de uitkomst van een rechtszaak gewoon niet eerlijk, omdat één van de partijen liegt en een rechter dat soms toch gelooft. Vooral als je niets kunt bewijzen, ben je erg afhankelijk van een goede advokaat. Het zal haar woord tegen het zijne zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:19

Vlasta, ik denk dat ze wel een kans maakt. Je had niet eerder over de niet-nagekomen afspraken gesproken namelijk. Als de eigenaar het verhaal niet gaat omdraaien (die kans heb je wel, omdat het mondeling was en meineed plegen "makkelijk" is) heb je een goede kans.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:30

Ze heeft de rekeningen van de dierenarts en hoefsmid naar hem gestuurd? Hebben ze wel afgesproken welk deel precies betaald zou worden?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 08:14

Hallo Allemaal,

Ik wilde even iets toevoen omdat ik een aantal pb-tjes heb gekregen.
Het meisje waar het over gaat woont niet in Nederland dus jullie hoeven jullie niet druk te maken dat een eigenaar of een bekende van de eigenaar dit leest.
Maar wel bedankt voor jullie bezorgdheid.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:41

Maar gelden er in een ander land dan geen andere regels dan in Nederland?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 17:35

RockyLover schreef:
Maar gelden er in een ander land dan geen andere regels dan in Nederland?

nee helaas niet..
maar morgen weet ik meer vandaag is ze bij haar adviseur geweest en er is vandaag contact geweest met de eigenaar, weet het alleen nog niet wat er is uitgekomen..

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:59

Hallo Allemaal,

Er is dus contact geweest en de eigenaar zou dus van de afgelopen 5 jaar 40 euro in de maand hebben moeten betalen voor bix hooi stro dit had hij ook gehad als de pony had blijven staan bij hem op het erf..
Dit komt uit op 2400 euro. (die eigenaar stemde hier in mee)

Ook de dierenarts kosten en hoefsmid en dergelijke is ook voor de eigenaar (ook hier stemde de eigenaar in mee).

Conclusie van de eigenaar: ik kan het paard beter aan jou geven en dan nergens meer over praten.
Of ik moet jou alle kosten terugbetalen terwijl het paard ongeveer 3000 euro waard is en dan moet ik hem alsnog verkopen.

Hij heeft gekozen om het paard weg te geven aan mijn vriendin..

Eind goed al goed,,, hij zei wel dat hij het jammer vond dat hij mijn vriendin zo in de zenuwen heeft gezet en dat hij dit eerder had moeten bedenken voor hij haar hiermee ging lastig vallen dat hij het anders had moeten aanpakken..

Ik moet zeggen dat ik dat wel heel stijlvol vind dat hij zijn fouten toegeeft.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:11

Dát mag je zeggen! Wat fijn dat hij het op deze manier heeft opgepakt. De enige juiste oplossing i.m.o.! Feliciteer je vriendin maar van me en bedank de "oude" eigenaar dat zijn gezonde verstand gewonnen heeft!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:33

Hoi allemaal,

het bovenstaande gelezen hebbende, en nu het allemaal goed is gekomen, wil ik toch een aantal misvattingen de wereld uit helpen.

De eigenaar is degene die het paard ooit gekocht heeft en daarna niet meer verkocht heeft. Open deur, zou je zeggen, maar hierboven staan wat onduidelijkheden. Al betaalt Sinterklaas de kosten, dat houdt in beginsel geen verband met de eigendomsverhouding.

Er zijn twee manieren waarop dit anders kan komen te liggen, en dat zijn de verjaringsmomenten. Als je als verzorger ' te goeder trouw' bent (d.w.z. je dacht dat het echt jouw paard was en het was ook gerechtvaardigd dat je dat dacht), en de eigenaar doet drie jaar lang niks om jou uit die droom te helpen, dan verjaart het recht om het paard terug te eisen (en kun en mag je jezelf als eigenaar beschouwen). Dat was hier duidelijk niet aan de orde. Omdat je dan niet te goeder trouw bent met betrekking tot de eigendom (je weet dat het paard niet van jou is), verjaart het recht van de eigenaar pas na 20 jaar. Met paarden heb je daar dus meestal niet zo veel aan.

Het andere punt dat genoemd wordt, is het verhaal van het verhaalsobject. Voor de wet is een paard (klinkt nogal bot) gewoon een vermogensrecht. Als iemand zijn verplichtingen jegens een ander (bijvoorbeeld betaling van het stallingsgeld) niet nakomt, mag die ander zijn vordering verhalen op alle vermogensbestanddelen van de schuldenaar. Dus ook op het paard. Hij mag het paard verkopen op een veiling, maar als hij verwacht dat de veiling minder oplevert dan hij zelf bereid is voor het paard te betalen, kan hij in beginsel (is natuurlijk wel aan regeltjes gebonden) ook kiezen het paard zelf in eigendom te nemen. Maar daarmee hangt niet samen of de eigenaar wel of niet goed voor het paard zorgt oid.

Dat je waardevermeerderend hebt opgetreden kan een grond zijn voor een vordering op de eigenaar. Dit heeft echter niets te maken met eigendomsrechten (heb er onlangs nog een kort geding over gevoerd en je legt het als verzorger echt af. Gelukkig maar, ik trad op voor de eigenaar van het paard )). Wat in de sportwereld wel gebruikelijk is, is dat de berijder 10% (tot maximaal 25%) van de verkoopopbrengst (of van de meerwaarde, hangt een beetje van de afspraken af, en van de omstandigheden van het geval) van het paard kan claimen, voor de moeite, zeg maar.

Tenslotte de kosten: indien je kosten hebt gemaakt om andermans bezit in goede staat te houden (DA, bereiden, voer etc), kun je deze kosten eenvoudig terugvorderen. Het zijn natuurlijk kosten voor de eigenaar. Het recht om deze vordering in te stellen verjaart in 5 jaar. Geld dat je tot 5 jaar geleden in andermans paard hebt gestoken, kun je dus altijd terugvorderen.

Groetjes
Floortje

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:44

Wow, floortje, je zit er goed in.
Mag ik je meteen een ander algemeen vraagje stellen, ik heb vaker gehoord dat een paspoort of stamboekpapier geen eigendom is.
Het lijkt me dat als je (nog) een koopovereenkomst hebt, van toen je je paard hebt gekocht, dit wel een eigendomsbewijs is, (wellicht in combinatie met een betalingsbewijs). Klopt dit?
Ik zou ook niet weten hoe je anders aantoont, dat een paard het jouwe is.

Vlasta: feliciteer je vriendin maar met de Geweldige afloop!!! *o/* *o/*

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:58

Dat is idd heel erg netjes, wens je vriendin er maar veel plezier mee.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:00

hi Beantsje (en anderen)

Gelukkig zit ik er goed in, ik moet er mijn brood mee verdienen!
Met betrekking tot de stamboekpapieren heb je gelijk. Het geeft soms wel een indicatie, maar lang niet altijd uitsluitsel. Paspoorten en dergelijke heb je vaak nodig om op wedstrijden te kunnen starten. Vooral toppaarden worden zelden door de eigenaar bereden, en staan dus vaak op naam van de ruiter, terwijl voor iedereen duidelijk is dat de eigenaar een ander is. Er zijn ook mensen die hun paard aan een ander in bruikleen geven, en ervoor zorgen dat die ander er alles mee kan. Maar het is niet sluitend (ik heb een aantal clienten die inderdaad alle paarden op namen van anderen hebben staan, maar zelf de eigendom hebben, dat is dan bijna altijd om reden van wedstrijden). Mocht je er ooit gedoe over krijgen, dan is het in ieder geval goed om te kunnen aantonen dat jij het paard gekocht hebt, wanneer en van wie (contract) en dat je het betaald hebt, is helemaal mooi meegenomen (maar is niet perse een vereiste voor de eigendom, triest maar waar, als het paard maar aan jou 'geleverd' is). Daarna is het aan de ander die beweert eigenaar te zijn, om aan te tonen dat hij/zij de eigendom daarna van jou verkregen heeft.

Overigens is het altijd goed om met je partner dit ook goed vast te leggen. Vaak worden de kosten van het paard van een gezamenlijke rekening voldaan, en soms wordt ook de aankoopprijs daarvan voldaan. Mocht men ooit uit elkaar gaan en je (dan) ex wil iets vervelends, komt hij/zij al snel op het opeisen van het paard (ja, zo laag kunnen mensen raken als ze uit elkaar gaan). Als je toch een samenlevingscontract maakt, leg het in een bijlage daarbij vast (notariele akte geeft dwingend bewijs van eigendom), en leg het anders onderling vast, onderteken dat bericht beiden en bewaar het alsof je leven ervan afhangt!!!

Groetjes
Floortje