Heb ik fout gehandeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Heb ik fout gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:51

O guttogut wat regent 't....

Dus iedereen die niet meteen tot het NH kamp behoort, is een harde leermeester die niets van NH begrepen heeft? Nou dame, ik kan je menig conventioneel paardenpersoon laten zien, die meer begrepen heeft van omgang met paarden dan menig NH-er, of iemand die beweert wat van paarden te hebben begrepen. Niet voor niets belanden er legio paarden waar men op de NH manier mee dacht te zijn omgegaan in de handen van de conventionele corrigeerders, en ja, daar vallen dan weleens harde klappen. Zo lief zijn paarden onderling ook niet met elkaar.

Om even een NH-er te quoten: ze zacht als het kan, en zo hard als het moet (Pat Parelli). De vier gradaties van vragen aan een paard kan ik ook op de convetionele manier doen, met als fase 4 die beuk voor zijn hoofd. Als het maar aankomt. Een NH aanwijzing die het paard niet opvolgt, is net zo erg als een conventionele aanwijzing die het paard niet opvolgt. Het respect voor persoonlijke ruimte van de persoon is in beide manieren een van de basisdingen die een paard moet beheersen. Hoe je dan uiteindelijk die persoonlijke ruimte creeert is dan een vraag manier van aanpakken.

Maar als jij in deze discussie je vooroordelen weer bevestigd ziet t.o.v. de conventionele paardenhouderij,doe je er goed aan om je terug te trekken binnen het NH gebeuren. Dan is er ook niemand die jou per ongeluk op je tenen trapt.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:14

Lieve help, wat is iedereen weer op zn tenen getrapt
Ik denk dat de TS nu wel weer wat hij/zij moet doen.
En over NH en gewoon paardrijden.
Ik denk dat het gewoon het zelfde is maar het word op een andere manier gebracht.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 18:57

Yitta,dit paard staat bekend om zijn agressiviteit en koppigheid
Agressief wordt hij als hij zijn zin niet krijgt,hij heeft mijn vader ooit alle kanten van 2weides laten zien omdat hij zijn zin niet kreeg,mij een rotschop op mijn hoofd gegeven omdat hij zijn voet terugwou en ga zo nog maar verder....

Vandaag was hij weer aan het kloten,zo erg dat hij haast onderuit ging,een tik met een touw hielp niet,integendeel,hij ging in draf
Soms verlies ik wel de moed hoor met hem,ik was ooit zover dat ik met hem zelfs in het donker de douche in kon
Morgen hoofdstel erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:25

Het klinkt waarschijnlijk heel hard, en ik geef toe dat ik de situatie waarin het gebeurde niet ken, maar eigenlijk is het bijna jammer dat hij niet onderuit ging want op dat moment had hij meteen geweten dat zijn geklier niets uithaalt.
En als het 'vroeger' wel goed ging... Kun je aangeven wanneer/waarmee/waarom het opeens mis ging?

En het verschil tussen NH en gezond verstand is imo niet zo heel groot maar het is maar net welke naam je eraan geeft. Elke NH'er zou mij conventioneel noemen en elke conventionele paardenhouder zou mij NH'er noemen

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:26

je hebt niet fout gehandeld, maar laten zien wie de baas is

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:36

Paarden denken in rangordes. Nh of conventioneel. Ik weet het verschil niet. Ik weet alleen wel dat een paard zo af en toe zal proberen hoger in de rangorde probeert te komen. Dat mag dus niet gebeuren. Dit paard moet duidelijk worden gemaakt dat hij een trede lager staat dan de begeleider. en zo uit verhaal denk ik dat het paard nu boven aan in de rangorde staat. Zover hoeft het helemaal nog niet te zijn. miscchien zijn jullie nog in strijd wie op welke plek staat.
Als een paard iets wel bij de ene begleider doet en niet bij de andere heeft dat meestal met de rangorde te maken.
Veiligheid staat voorop. Doe iig een hoofdstel om, om ongelukken te voorkomen. Neem wat lekkers mee voor het geval het paard braaf is. Neem zelf een actieve houding aan en adem door je buik. Zo kan het paard niet merken dat je zenuwachtig of onzeker bent. Loop resoluut naar de plek waar hij heen moet en twijfel geen moment. Waarschijnlijk zal hij wat overdondert zij en zo meelopen. Zo niet streng toespreken en een grote houding aan nemen. Jij bent de kuddeleider niet hij. Als hij meeloopt je houding weer kleiner maken. Staat hij op de grond genageld toch even een tikje geven. Als hij gaat draven sta maar iets toe en loop mee. Niet te hard op jouw tempo. Daarvoor heeft hij het bit in. Alleen wel op letten dat als je een tikje geeft en hij gaat snel dat je hem niet op de rem trekt. Want dan geef je twee tegenstrijdige comando's.

Mocht hij je ergens weer zomeer heen sleuren zonder aanleiding of over je heen lopen zet je hem stil. en ga pas weer verder tot jij het zegt.
Als wat hij doet moet vanuit jouw komen. ALTIJD dus niet 1 keer toestaan, want 1 keer toestaan betekent dat het de volgende keer ook mag.

iig veel succes ermee

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:55

Marreke schreef:
Het klinkt waarschijnlijk heel hard, en ik geef toe dat ik de situatie waarin het gebeurde niet ken, maar eigenlijk is het bijna jammer dat hij niet onderuit ging want op dat moment had hij meteen geweten dat zijn geklier niets uithaalt.
En als het 'vroeger' wel goed ging... Kun je aangeven wanneer/waarmee/waarom het opeens mis ging?

En het verschil tussen NH en gezond verstand is imo niet zo heel groot maar het is maar net welke naam je eraan geeft. Elke NH'er zou mij conventioneel noemen en elke conventionele paardenhouder zou mij NH'er noemen

Weet je,op dat moment schrok ik enorm en was bang dat hij onderuit ging maar als ik erna even over nadacht was het jammer geweest dat hij bleef staan,waarschijnlijk voelde hij het dan wel
Tja,waarom het opeens weer in de mist ging weet ik niet,ik snap het niet
Eerst was het ook zo'n geklier maar erger,dmv een helper is het gebetert,tot ik op het einde na een tijdje (na 3x proberen wat héél wat voor hem is)hem de douche in kreeg ZONDER helper,en nog een tijdje erna zelfs in het donker
En toen...toen begon het weer van voor af aan
Morgen doe ik er even een hoofdstel in en een hengstenketting onder de kin want niets helpt
Geen mep op de kont,geen mep op de singelplek,geen eraan hangen,en hem zelfs niet tegen de stallen aanduwen helpt ook niet
Het kan zover gaan met hem dat als ik hem een ferme tik geeft hij op hol slaat

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:03

Marije1984 schreef:
Paarden denken in rangordes. Nh of conventioneel. Ik weet het verschil niet. Ik weet alleen wel dat een paard zo af en toe zal proberen hoger in de rangorde probeert te komen. Dat mag dus niet gebeuren. Dit paard moet duidelijk worden gemaakt dat hij een trede lager staat dan de begeleider. en zo uit verhaal denk ik dat het paard nu boven aan in de rangorde staat. Zover hoeft het helemaal nog niet te zijn. miscchien zijn jullie nog in strijd wie op welke plek staat.
Als een paard iets wel bij de ene begleider doet en niet bij de andere heeft dat meestal met de rangorde te maken.
Veiligheid staat voorop. Doe iig een hoofdstel om, om ongelukken te voorkomen. Neem wat lekkers mee voor het geval het paard braaf is. Neem zelf een actieve houding aan en adem door je buik. Zo kan het paard niet merken dat je zenuwachtig of onzeker bent. Loop resoluut naar de plek waar hij heen moet en twijfel geen moment. Waarschijnlijk zal hij wat overdondert zij en zo meelopen. Zo niet streng toespreken en een grote houding aan nemen. Jij bent de kuddeleider niet hij. Als hij meeloopt je houding weer kleiner maken. Staat hij op de grond genageld toch even een tikje geven. Als hij gaat draven sta maar iets toe en loop mee. Niet te hard op jouw tempo. Daarvoor heeft hij het bit in. Alleen wel op letten dat als je een tikje geeft en hij gaat snel dat je hem niet op de rem trekt. Want dan geef je twee tegenstrijdige comando's.

Mocht hij je ergens weer zomeer heen sleuren zonder aanleiding of over je heen lopen zet je hem stil. en ga pas weer verder tot jij het zegt.
Als wat hij doet moet vanuit jouw komen. ALTIJD dus niet 1 keer toestaan, want 1 keer toestaan betekent dat het de volgende keer ook mag.

iig veel succes ermee

Dankje,zal ik eens proberen morgen of overmorgen
Zal even kort uitleggen hoe het in zijn werk gaat:
Kom stal in,paard is depressief en je doet de bandages af,paard begint terwijl te schrapen,ik laat hem eventjes zonder bandage in zijn stal staan(5min)en dan doe ik het halster aan en dan weet hij het al:
In zijn stal begint hij al te klieren:naar achter stappen
Dan kom ik eruit,plat in het midden van de gang blijft hij staan
Ok,dat is nog te doen dmv een tikje met het touw krijg ik hem vooruit
Dan staan we voor de douche en let's go:
Hup hoofd naar boven en naar rechts en hij stapt weg,oftewel rechtdoor oftewel in een stal OFTEWEL de zadelgang in van een meter breed
En tja,dan kan je al denken hoe dat ik erbij loop
Ben ik weer aan de douche,hetzelfde liedje OF loopt hij er gewoon straal voorbij richting parking
En zo gaat dat steeds weer verder tot hij het opgeeft of hij weer een ferme tik gegeven heeft (maar zelfs dan nog gaat hij zich verzetten)of weer bijna de grond gekust heeft Eenmaal hij een voet in de douche zet beloon ik hem dmv klopjes op de hals(soms gebruik ik stro maar als ik hem een tik gaf wilt hij het niet en is hij uit zijn humeur)en steek ik het touw zsm door de ring of hij draait zich om en hij is weer weg

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:01

Blue Star ik ga zowaar een applausje geven voor je geduld.

Ik vind NH op zich een leuk iets, maar als paarden onder elkaar niet luisteren zal de leider ook niet tegen de ander zeggen ach jongen laten we het lief proberen op te lossen.
Dan wordt de leider ook gewoon even goed boos.

Ik ben het met Marije eens, misschien kan je het buiten in de bak oefenen zodat je zelf wat zekerder bent als je de poetsplaats in loopt.

Ik zou iig een hoofdstel indoen, en natuurlijk een halster om hem aan vast te zetten anders heb je kans dat die zijn hoofdstel meteen naar de filipijnen helpt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:18

Sily schreef:
Blue Star ik ga zowaar een applausje geven voor je geduld.

Ik vind NH op zich een leuk iets, maar als paarden onder elkaar niet luisteren zal de leider ook niet tegen de ander zeggen ach jongen laten we het lief proberen op te lossen.
Dan wordt de leider ook gewoon even goed boos.

Ik ben het met Marije eens, misschien kan je het buiten in de bak oefenen zodat je zelf wat zekerder bent als je de poetsplaats in loopt.

Ik zou iig een hoofdstel indoen, en natuurlijk een halster om hem aan vast te zetten anders heb je kans dat die zijn hoofdstel meteen naar de filipijnen helpt.

Bedankt
Ik geef toe,soms verloor ik ook mijn geduld en liet ik hem alle hoeken van zijn stal zien maar zelfs DAT hielp niet
Morgen hoofdstel erin,zonder teugels,boven het halster,ketting eraan en halstertouw

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:51

Ik denk ook neit dat alle hoeken laten zien helpt, is eerder een teken van machteloosheid.
Maar idd wel boven hem staan, grenzen aangeven etc.
Meestal ga je pas uit je dak als je het niet meer ziet zitten, en dat hebben ze natuurlijk ook snel door.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:02

Je wilt dat je paard het leuk vin dom door jou gewesnt gedrag te vertonen. Beloon hem bij alles wat braaf is. Negeer hem bij alles wat niet braaf is. Dus loopt hij weg, blijf jij staan. Neem een speciaal halster dat het druk achter zijn oren vergroot zodat hij niet wil dat jij een ruk aan het halster geeft en dus latijd braaf mee loopt. Dit is niet zielig, puur belangrijk als je wilt dat het veilig en leuk blijft voor je oaard en jou. Dominante paarden zijn de gevaarlijkste paarden die je je kan bedenken. Kijk voor advies eens op http://www.emielvoest.nl ik heb ook wle een adres van een paarden fluitseraar in leeuwarden die t bijna gartis doet, mocht je dat willen.

succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:05

Op het moment dat jij je voeten beweegt en hij niet, laat jij indirekt zien dat jij de onderdanige bent. Zorg er dus voor dat hij in het geval van een confrontatie zijn voeten beweegt, en jij kunt blijven staan (zoals hierboven al vermeldt) . Dat betekend dus dat je de ruimte moet opzoeken dat hij zijn voeten kan bewegen, zoals een rijbakm, en laat hem een klein rondje om je heen lopen. Als je dat vaak genoeg doet, desnoods met een zweep erbij, hoofdstel in en ketting over zijn neus, onder zijn kaak door of eventueel door zijn mond (en dit laatste alleen als allerlaatste optie) zal hij snel genoeg inbinden.
Dit paard moet je op zijn plek zetten, anders neemt hij een loopje met je. En hoe vaker het hem lukt om je te baas te zijn, hoe moeilijker het wordt om van hem te winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:14

Blue_Star schreef:
Het bit erbij nemen is de laatste optie wat ik altijd wil uitstellen,we doen het dus met het halster...

Misschien niet leuk om te horen, maar ik vind dat je hier al veel te laat mee bent. Met andere woorden: Dat 'laatste moment' ben je al ver voorbij en je paard heeft inmiddels al goed in de gaten dat hij je niet al te serieus hoeft te nemen. Op het moment dat je een paard aan het halster niet onder controle hebt, moet je gewoon direct overschakelen naar hengstenketting over de neus of een bit (normaal bit volstaat meestal prima, maar in sommige gevallen werkt een hengstenbit wat effectiever).

Mijn schattige Sue wilde in het begin ook de wasplaats niet in bij ons op stal. Zij bleef echter als aan de grond genageld staan en trok niet aan de lijn.

Ik heb vervolgens een longeerlijn aan 1 van de pilaren van de wasplaats vastgemaakt, mijn vader het paard vast laten houden en vervolgens heb ik haar met beleid de wasplaats in 'getakeld'. Heb ik in totaal drie keer moeten doen en inmiddels kun je er een kleuter mee de wasplaats in sturen zonder problemen.

Sue is nu nog steeds schattig en wordt alleen maar nog schattiger. Ik denk alleen dat als ik haar continu haar zin had gegeven, ze inmiddels al uit gegroeid zou zijn tot een draakje.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:18

Blue_Star schreef:
dit paard staat bekend om zijn agressiviteit en koppigheid

Dat is geen dier voor een onervaren, jong grietje.
Daar komen nog eens de grootste ongelukken van! Ik zou er mooi mee op houden, geen lol aan te beleven en gevaarlijk voor je gezondheid bovendien. Zat andere paarden te vinden die wel normaal hanteerbaar en lief zijn, pech voor deze. Je kunt nou eenmaal niet al het leed op je nek nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:25

Blue_Star, ik kan me herinneren dat je een dergelijk probleem met dit paard al eerder op bokt hebt neergezet, met de opmerking erbij dat je wat bang was voor dit dier.
Toendertijd hebben we je geadviseerd om hulp te zoeken, desnoods idd de NH kant op te gaan, maar ik krijg zomaar de indruk dat je met dat advies niets gedaan hebt. Ja, misschien hulp gevraagd, maar die is er ook niet iedere keer bij dat jij met het dier bezig bent.
Een cursus NH, of omgaan met paarden om wat voor manier ook, is een investering in jezelf voor de rest van je leven. Hulp vragen kan altijd, maar schiet je daar zelf wat mee op? Dit paard is gerust niet zo misdadig als je dat laat overkomen, omdat het duidelijk wel respect heeft voor de eigenaar en nog een paar mensen die er mee omgaan. Het probleem ligt duidelijk bij jou, neem de consequentie en probeer aan jezelf te werken, of trek je handen van dit paard af voordat er ongelukken gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:57

Margreet schreef:
Blue_Star schreef:
dit paard staat bekend om zijn agressiviteit en koppigheid

Dat is geen dier voor een onervaren, jong grietje.
Daar komen nog eens de grootste ongelukken van! Ik zou er mooi mee op houden, geen lol aan te beleven en gevaarlijk voor je gezondheid bovendien. Zat andere paarden te vinden die wel normaal hanteerbaar en lief zijn, pech voor deze. Je kunt nou eenmaal niet al het leed op je nek nemen.

Daar had ik nog even overheen gelezen. Dacht dat het gewoon om een lomp geval ging. Zie nu ook dat het om het verzorgpaard gaat van TS. Mij lijkt het in dat geval dan ook zinvol om op zoek te gaan naar een ander verzorgpaard of -pony.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:50

Sorry maar aan reacties dat ik naar een ander paard moet zoeken,daar keer ik mijn rug naartoe
Een paard waar ik weer en wind mee heb doorstaan,slechte en goede tijden ga ik niet zomaar 'ruilen' voor een ander paard
Het is zeker dat ik bij dit paard blijf,hoe je het ook wilt draaien en keren...Momenteel is dit paard zover dat hij al met de eigenaar een loopje nam zoals ik gisteren al zag.
Opgeven en toegeven doe ik zeker niet

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:52

Cassidy schreef:
Blue_Star, ik kan me herinneren dat je een dergelijk probleem met dit paard al eerder op bokt hebt neergezet, met de opmerking erbij dat je wat bang was voor dit dier.
Toendertijd hebben we je geadviseerd om hulp te zoeken, desnoods idd de NH kant op te gaan, maar ik krijg zomaar de indruk dat je met dat advies niets gedaan hebt. Ja, misschien hulp gevraagd, maar die is er ook niet iedere keer bij dat jij met het dier bezig bent.
Een cursus NH, of omgaan met paarden om wat voor manier ook, is een investering in jezelf voor de rest van je leven. Hulp vragen kan altijd, maar schiet je daar zelf wat mee op? Dit paard is gerust niet zo misdadig als je dat laat overkomen, omdat het duidelijk wel respect heeft voor de eigenaar en nog een paar mensen die er mee omgaan. Het probleem ligt duidelijk bij jou, neem de consequentie en probeer aan jezelf te werken, of trek je handen van dit paard af voordat er ongelukken gebeuren.

Ik heb met dit advies naar de eigenaar gegaan,hij zei dat hij een instructeur die met dit soort paarden kan omgaan zou inschakelen
tot op de dag van vandaag heeft hij met dat advies nog niets gedaan dus het is niet mijn schuld dat er niets wordt aangedaan

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:56

Vanavond ga ik het proberen met een hoofdstel en ketting eraan

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:10

Niet piepen dan als het een keer écht mis gaat.

Als ik al jouw topics zo eens lees, dan is het niet zozeer de vraag óf maar meer de vraag wánneer.
Ik snap die eigenaar ook niet hoor... Zou daar persoonlijk geen goed gevoel bij hebben, link voor de verzorgster en paard knapt er nog niet van op ook.

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:36

@Cassidy : Nou dame ! De manier waarop jij tegen de mensen, en dan heb ik het niet tegen mij alleen, maar tegen anderen praat vind ik persoonlijk nogal een beetje kleinerend. Bovendien doet jouw toontje vermoeden dat jij wel echt alles van paarden af moet weten ! Nou fijn je ontmoet te hebben dan maar, want zo'n persoon kende ik nog niet.

Maar dat jij hier effe de pretentie ter harte neemt om heel het NH gebeuren ineens met Pat Parelli te veralgemenen vind ik heeeeeel kort door de bocht en beetje te ver gaan ! Monty Roberts is ook Nher niet ?
Wel ik vind zijn methodes nu ook niet om over naar huis te schrijven. De join up en buckstopper en toestanden ??? En zo heb je dan nog Lesly desmond, buck brannamen, kelly marks ... Ok genoeg het lijstje afgelopen. Feit is dat allemaal wel dingen te zeggen hebben die nuttig zijn! Maar deel mij niet in in een categorie zonder me te kennen, want dan ga je een statie te ver. Ik neem het best van alle NH-werelden en werk daarmee ! Zo kan Parelli voor mij naar de maan lopen met zijn 4 fases van druk ! Ik ben geen blindelingse en volgse slaaf van de zoveelste NH-goeroe die er dik zijn boterham mee verdiend.
En hiermee wil ik geen enkel persoon veroordelen ! Want uit ieder methode vallen zeer bruikbare dingen te halen. Wil enkel aantonen dat ik niet zo'n aanhanger ben van 1 methode.
En ieder heeft het recht om zijn methode aanhangig te zijn ! Dat is mijn mening.
Oh, ja en nu zijn het waarschijnlijk de Nhers die er niks van kunnen en alle paarden naar de bliksem helpen. Tuurlijk, toegegeven er zijn softies met paarden en NHers, en daarin zit wel een verschil. Maar verwacht nou ook niet direct dat je dit begrijpt en ga het ook niet uitleggen.
En de paarden zijn niet mals voor mekaar onderling ? Oh ja, dat is een goeie en veelgehoorde hoor ! Mensen zijn ook niet mals voor mekaar onderling. Paarden lopen het gros van de tijd ook niet immer op mekaars muil te stampen hoor ! Althans de mijne toch niet.
Tja, en vond je advies aan Blue Star wel geslaagd overigens, de ketting op de neus ! Eerst verwijt je dat meisje dat ze geen hulp zoekt en dergelijk. Bovendien wordt ze door anderen ook verteld een ander paard te zoeken en dan ga jij doodleuk verkondigen dat ze der maar best de ketting aanhangt ??? Raad jij ook mensen aan om met sporen te rijden, terwijl ze zich geeneens bewust zijn van de werking van zo'n dingen ?
Okay dan, zal dan wel weer aan mij liggen.
Bij mij horen ketttingen thuis in het sm-museum. Pak de oorzaak aan, en ga geen supressiemethodes uitvoeren en aan symptoombestrijding doen, dat is mijn mening.
Wel leuk je gekend te hebben, als ik nog eens goede raad nodig heb, als ik het weer eens verknald heb bij mijn paard dan kom ik bij jou ok ?
En nee hoor, ben niet op mijn NH-teentjes getrapt. Ieder zijn eigen ding en mening echt de waarheid.
Maar kan je dan ook verdragen dat iemand het er niet mee eens is ??

De volgende keer in betere omstandigheden ?

Groetjes,

SA en haar verknalde paarden omdat ik zo'n kluns ben

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:39

You lost me...
Samenvatting?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:37

Yitta! Duidelijk!
TS: Als je bang bent voor een paard, gaat het niet lukken om een leider te zijn... Je zal jezelf namelijk niet boven hem kunnen plaatsen door hem naar beneden te halen... je zal jezelf zo moeten ontwikkelen dat jij boven hem uitstijgt! Als je angst hebt is dat heel moeilijk. Je kan namelijk tegenover een paard slecht (niet eigenlijk ) doen alsof! Hij zal jouw angst te allen tijden bemerken! Als jij hem, terwijl je angst hebt, met een tik of met zaken als bitten en kettingen wil corrigeren is de kans dat er ongelukken gebeuren erg groot... het paard is nou eenmaal een stuk groter en sterker en als hij zich door jouw angst ook nog groter en sterker voelt... tja....
Hulp zoeken is echt het verstandigst....en die hulp heb JIJ nodig, niet zozeer het paard
Misschien is er iemand in je buurt die niet zo'n angst heeft? Dat jullie de komende tijd samen met het paard aan de slag gaan?
Veel succes!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:56

Dit vind ik dus weer een typisch voorbeeld van te ver doordraven. NH; prima maar zeg niet dat een paard een tik geven verkeerd is.

Bij iedere actie van een paard ga je na waarom hij het doet, logisch. Ik heb in een oogwenk gezien of mijn paard ergens bang voor is of gewoon even geen zin heeft en dus een loopje met me neemt. Bij het ene ga je over op een rustige aanpak, bij het andere ga je over op een strenge aanpak met eventueel een tik erbij.

Paarden kennen begrippen als 'in de zeik nemen' niet nee. Maar dat is alleen omdat wij het gedrag 'kan ik niet even de baas spelen over jou?' zo beschrijven.

Ik zou dit paard dus ook streng toegesproken hebben. Als dat niet genoeg zou zijn geweest een tik gegeven hebben (als voorwaarts drijvende hulp) en hem desnoods een schop gegegeven hebben. Zijn ego is dan even gekrenkt maar hij weet wel weer hoe de verhoudingen liggen.

Overigens moet je het kwade wel met het goede combineren. Beloon hem als hij eenmaal op de wasplaats staat en geef hem eventueel een snoepje ieder keer dat hij daar staat (daar ben ik persoonlijk geen voorstander van maar het kan de situatie wel verbeteren)
Zo leer je je paard dat naar je luisteren veel prettiger is dan je tegen werken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-10-05 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt