Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Marreke schreef:Het klinkt waarschijnlijk heel hard, en ik geef toe dat ik de situatie waarin het gebeurde niet ken, maar eigenlijk is het bijna jammer dat hij niet onderuit ging want op dat moment had hij meteen geweten dat zijn geklier niets uithaalt.
En als het 'vroeger' wel goed ging... Kun je aangeven wanneer/waarmee/waarom het opeens mis ging?
En het verschil tussen NH en gezond verstand is imo niet zo heel groot maar het is maar net welke naam je eraan geeft. Elke NH'er zou mij conventioneel noemen en elke conventionele paardenhouder zou mij NH'er noemen
Marije1984 schreef:Paarden denken in rangordes. Nh of conventioneel. Ik weet het verschil niet. Ik weet alleen wel dat een paard zo af en toe zal proberen hoger in de rangorde probeert te komen. Dat mag dus niet gebeuren. Dit paard moet duidelijk worden gemaakt dat hij een trede lager staat dan de begeleider. en zo uit verhaal denk ik dat het paard nu boven aan in de rangorde staat. Zover hoeft het helemaal nog niet te zijn. miscchien zijn jullie nog in strijd wie op welke plek staat.
Als een paard iets wel bij de ene begleider doet en niet bij de andere heeft dat meestal met de rangorde te maken.
Veiligheid staat voorop. Doe iig een hoofdstel om, om ongelukken te voorkomen. Neem wat lekkers mee voor het geval het paard braaf is. Neem zelf een actieve houding aan en adem door je buik. Zo kan het paard niet merken dat je zenuwachtig of onzeker bent. Loop resoluut naar de plek waar hij heen moet en twijfel geen moment. Waarschijnlijk zal hij wat overdondert zij en zo meelopen. Zo niet streng toespreken en een grote houding aan nemen. Jij bent de kuddeleider niet hij. Als hij meeloopt je houding weer kleiner maken. Staat hij op de grond genageld toch even een tikje geven. Als hij gaat draven sta maar iets toe en loop mee. Niet te hard op jouw tempo. Daarvoor heeft hij het bit in. Alleen wel op letten dat als je een tikje geeft en hij gaat snel dat je hem niet op de rem trekt. Want dan geef je twee tegenstrijdige comando's.
Mocht hij je ergens weer zomeer heen sleuren zonder aanleiding of over je heen lopen zet je hem stil. en ga pas weer verder tot jij het zegt.
Als wat hij doet moet vanuit jouw komen. ALTIJD dus niet 1 keer toestaan, want 1 keer toestaan betekent dat het de volgende keer ook mag.
iig veel succes ermee

Eenmaal hij een voet in de douche zet beloon ik hem dmv klopjes op de hals(soms gebruik ik stro maar als ik hem een tik gaf wilt hij het niet en is hij uit zijn humeur)en steek ik het touw zsm door de ring of hij draait zich om en hij is weer weg
Sily schreef:Blue Star ik ga zowaar een applausje geven voor je geduld.
Ik vind NH op zich een leuk iets, maar als paarden onder elkaar niet luisteren zal de leider ook niet tegen de ander zeggen ach jongen laten we het lief proberen op te lossen.
Dan wordt de leider ook gewoon even goed boos.
Ik ben het met Marije eens, misschien kan je het buiten in de bak oefenen zodat je zelf wat zekerder bent als je de poetsplaats in loopt.
Ik zou iig een hoofdstel indoen, en natuurlijk een halster om hem aan vast te zetten anders heb je kans dat die zijn hoofdstel meteen naar de filipijnen helpt.

Blue_Star schreef:Het bit erbij nemen is de laatste optie wat ik altijd wil uitstellen,we doen het dus met het halster...
Blue_Star schreef:dit paard staat bekend om zijn agressiviteit en koppigheid

Margreet schreef:Blue_Star schreef:dit paard staat bekend om zijn agressiviteit en koppigheid
Dat is geen dier voor een onervaren, jong grietje.
Daar komen nog eens de grootste ongelukken van! Ik zou er mooi mee op houden, geen lol aan te beleven en gevaarlijk voor je gezondheid bovendien. Zat andere paarden te vinden die wel normaal hanteerbaar en lief zijn, pech voor deze. Je kunt nou eenmaal niet al het leed op je nek nemen.
Cassidy schreef:Blue_Star, ik kan me herinneren dat je een dergelijk probleem met dit paard al eerder op bokt hebt neergezet, met de opmerking erbij dat je wat bang was voor dit dier.
Toendertijd hebben we je geadviseerd om hulp te zoeken, desnoods idd de NH kant op te gaan, maar ik krijg zomaar de indruk dat je met dat advies niets gedaan hebt. Ja, misschien hulp gevraagd, maar die is er ook niet iedere keer bij dat jij met het dier bezig bent.
Een cursus NH, of omgaan met paarden om wat voor manier ook, is een investering in jezelf voor de rest van je leven. Hulp vragen kan altijd, maar schiet je daar zelf wat mee op? Dit paard is gerust niet zo misdadig als je dat laat overkomen, omdat het duidelijk wel respect heeft voor de eigenaar en nog een paar mensen die er mee omgaan. Het probleem ligt duidelijk bij jou, neem de consequentie en probeer aan jezelf te werken, of trek je handen van dit paard af voordat er ongelukken gebeuren.
Zou daar persoonlijk geen goed gevoel bij hebben, link voor de verzorgster en paard knapt er nog niet van op ook.

) doen alsof! Hij zal jouw angst te allen tijden bemerken! Als jij hem, terwijl je angst hebt, met een tik of met zaken als bitten en kettingen wil corrigeren is de kans dat er ongelukken gebeuren erg groot... het paard is nou eenmaal een stuk groter en sterker en als hij zich door jouw angst ook nog groter en sterker voelt... tja....