dilemma : "afgekeurd"paard staat opnieuw te koop !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: dilemma : "afgekeurd"paard staat opnieuw te ko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:44

lijkt mij dat als je je paard aan de slager verkoopt je er toch minstens van uit mag gaan dat paardlief ook daadwerkelijk geslacht wordt en niet doorverkocht.

dit is eigenlijk nog even een aanvulling op Alane.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:58

Dat is inderdaad vreselijk, voor het paard en voor een potentiele koper.
Ik zit in een soort omgekeerde situatie.
Ik ken een paard dat vanwege gedragsproblemen mogelijk voor de slacht zal gaan.
Ik hoop juist dat ik hem in de verkoop weer ergens tegen kom en de nieuwe eigenaar kan bijpraten over hoe dit paard écht is!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 21:19

even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een paard van mij, maar om een paard van goede vrienden van me. Het paard was niet verzekerd en is ook niet door de verzekering ingenomen. Het paard is door een kennisopgehaald en daar met een aantal koeien tegelijk door een slager opgehaald. Waarschijnlijk heeft die slager een handelaar getipt dat dit dier op het eerste gezicht niets mankeert en dus nog makkelijk de handel in kan.
Het was hier dus puur op basis van vertrouwen. En helaas heb ik door andere gebeurtenissen het vertrouwen in de paardenwereld al eerder verloren, maar zij nu dus zeker ook.

Ze willen gewoon koste wat kost voorkomen dat dit paard bij "leken" terecht komt, omdat dit paard levensgevaarlijk kan zijn omdat ie last heeft van uitval van zijn achterhand, een soort verlamming / ataxie, hij kan er zo een tijd geen last van hebben en dan weer iedere dag.
Op het moment dat dit paard gekeurd wordt zal ie er hoogstwaarschijnlijk niet doorheen komen. Maar helaas zijn er nog genoeg kopers die het zonder keuring af denken te kunnen.

De vrienden van mij staan als fokker op papier van dit paard, als er dus iets gebeurt met dit paard zijn zij de enige mensen die te achterhalen zijn als fokker / vorige eigenaar. Ze willen gewoon dat dit paard uit zijn lijden wordt verlost, en dat er geen mensen mee verongelukken. Ze hebben deze keuze weloverwogen gemaakt. Asl dit paard nog te helpen was zouden ze er alles aan gedaan hebben, want het zijn paardenmensen in hart en nieren en hun is het zeker niet om het geld te doen, want dan hadden ze hem zelf de handel wel in gedaan. Maar dat wilde absoluut voorkomen.

Ze hebben contact gezocht met de adverteerder en hem het verhaal verteld, hij heeft er echter weinig mee gedaan..... het paard staat nog steeds te koop op internet.

ik hou jullie op de hoogte

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:31

ben nu natuurlijk wel heel nieuwsgierig om welk paard het hier gaat.........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:17

nielsd schreef:
ja maar ik vind het toch wel een beetje bot ik zou mijn plaats ook laten afmaken maar dan door de DA. gewoon in de vertrouwde omgeving het is niet echt dankbaar van een paard een frikandel te maken. je neemt lekker een frikadel en met het gevoel oh dat kan best mijn paard zijn.

Ik eet alleen kipfrikandellen, maar lust best een stuk paardenbiefstuk.
Zou er echt niet bij na gaan denken dat dit wel is van mijn dier kan zijn. De smaak blijft het zelfde

Rot voor je vrienden dat dit zo is gegaan...
Ik weet nog niet wat ik zal doen mocht het zover zijn. Ligt aan de situatie, maar als het mogelijk is om het dier te vervoeren zonder pijn etc...dan gaan ze naar de slacht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:18

@TS: Zorg er voor dat je alle feiten eer je dit soort verhalen openbaar maakt..
het rammelt gewoon aan alle kanten...
Als ik als fokker een veulen verkoop en de volgende eigenaar lat het niet te naam zetten bij het betreffende stamboek SO WHAT??? kan ik als fokker weinig aan veranderen en als het dier mensen vreet .. kan ik ook niets aan doen behalve mensen te woord staan.............

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:37

Bah, wat een vervelend verhaal..

Maar als 2 DA's dit dier al hebben afgekeurd, misschien dat andere kopers hier dan ook wel tegenaan gaan lopen?
Ik neem aan dat de meeste mensen voor n aankoop t paard wel laten keuren/nalopen door DA.
Dan is het misschien een schrale troost dat dit paard wrs toch wel terecht gaat komen waar hij eigenlijk naar toe had moeten gaan?
Zuur/zonde dat t paard hier nog onder langer door moet lijden..

Ik denk dat je iid niet meer kan doen dan de huidige verkoper op de hoogte stellen. Misschien dat ie toch nog wel oren krijgt, want met de verkoop van een "ziek" paard brengt ie toch wel zijn goede naam in gevaar?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:39

nielsd schreef:
ja maar ik vind het toch wel een beetje bot ik zou mijn plaats ook laten afmaken maar dan door de DA. gewoon in de vertrouwde omgeving het is niet echt dankbaar...........

Niels, als je een paard in de verzkering hebt, en het wordt afgekeurd, kun je twee dingen doen.
1* De verzekering neemt het paard over, (het paard gaat dan naar de slacht)Je krijgt dan wel (bij sommige verzkeringen) 100%, of anders 80%
2* Je laat het paard rustig inslapen...maar dan...krijg je (dit was bij mij het geval toen..) krijg je bijna niks meer van de verzekering omdat het paard dan vernietigd moet worden.
Je moet je lieve paard dan aan de weg leggen met een zeil erover.
Nou dat is lekker!

Je kan wel makkelijk oordelen, maar heb zelf nu twee keer een keuze moeten maken toen mn paarden afgekeurd werden, heb ze toch over laten nemen door de verzekering(slacht dus)
Nummer drie viel plots dood neer door een hersenbloeding.
Ik had er meer vrede mee, dan dat ik hem ook naar de slacht zou moeten brengen, maar ik kon toendertijd het niet opbrengen om weer maar even een dikke 8000€ neer te leggen voor een paard!
Had ze allemaal niet voor niks verzekerd ook!

maar nu ff over het paard...Dit is erg vervelend, maar denk niet dat je nu veel kan doen.
Paard was niet verzekerd geloof ik he?!, anders kon je met de verzekering "een babbeltje"doen.
ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:35

Alane schreef:
@TS: Zorg er voor dat je alle feiten eer je dit soort verhalen openbaar maakt..
het rammelt gewoon aan alle kanten...

Wat rammelt er aan dit verhaal, lijkt me vrij duidelijk. Ik ga geen namen openbaar maken en ook zeker niet vertellen over welk paard het gaat, tenzij de fokker dit wil. De verkoper is een bekende handelaar, die regelmatig dit soort paarden opkoopt, dus om zijn naam te sparen zal ik het zeker niet laten.

Het gaat mij om het principe. Het zou goed zijn als er een soort meldpunt / zwarte lijst zou bestaan, waar je kunt natrekken of je paard een "verleden" heeft en waarop een en ander geregistreerd zou kunnen worden.
Ik ben zelf ook al eens slachtoffer geworden van een de aankoop van "paard met een gebrek" en was toen zelf nog een leek... dit gun je helemaal niemand.

De feiten zijn hier heel duidelijk, het paard is aangeboden voor de slacht, maar in plaats hiervan in de handel terecht gekomen. Zo klaar als een klontje wat mijn betreft.... Hieruit blijkt eens te meer dat het een vuil wereldje is... Dat is mijn mening in ieder geval.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:28

die zwarte lijst komt er door het juiste gebrruik van paspoort en chip/dna... voor snelle controle geeft de chip de voorkeur maar das een uitgekauwde discussie

met feiten bedoelde ik echte feiten en geen naamkaartjes.... wat mankeerde het paard?
de vuiste spelletjes spelen de eigenaren als ze een verzekering proberen op te lichten en nog gemener zijn die die door een gekrenkte ego een paard liever dood zien dan onder een andere ruiter....
Wat mankeerde het paard dat er ruiters mee zouden kunnen verongelukken?
Citaat:
paard beter niet meer te berijden is
knipperrdeknip
Citaat:
paard naar de slager te doen om er zeker van te zijn dat er niemand mee verongelukt.

knip
Citaat:
twee weken later op internet staan, waar het dier verkocht wordt als springpaard..

en dan is err niemand met het dier verongelukt in die 2 weken... keuren kun je altijd én voor laaten rijden ook

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:06

Wellicht iets of topic maar wil het volgende toch kwijt;

In het verleden; zeg meer dan 10 jaar terug gebeurde het regelmatig dat door de verzekering afgekeurde paarden via een paarden(vlees) markt weer in de handel terecht kwamen; heb zelf zo'n paard gekocht en er weer afscheid van moeten nemen; verschrikkelijk! Jaren geleden had ik opnieuw een paard wat afgekeurd werd voor de sport. Gelukkig een merrie, want dan hoeven ze in principe niet voor de dood weg. Veulens fokken kan immers nog. Mijn verzekering, de EFO, ging hier zeer goed mee om. De merrie zag je eigenlijk niets aan en de verzekering was dan ook van mening dat het paard niet in de handel terecht zou moeten komen. Wat heb ik gedaan, het paard te koop gezet met het hele verhaal erbij; de nieuwe koper een contract laten tekenen met daarin een aantal voorwaarden van gebruik en eventueel doorverkoop en de KNHS gebeld en laten registreren dat de merrie afgekeurd was voor de sport en dat er geen startkaart meer bij het paard afgegeven zal worden. Om een lang verhaal kort te maken; ik kon geen afstand doen van dit fantastische dier en ga er volgend jaar een mooi veulen bij fokken (Voice/Florencio, mooi duits bloed in ieder geval). Doordat ik in de periode veel heb moeten nadenken wat te doen, heb ik onder zoek gedaan en tot de volgende conclusies gekomen:

1 inslapen kan; ga dan wel naar de kliniek anders kan je thuis je paard afdekken en wachten tot de grijpers van Rendac komen. je paard gaat dan gegarandeerd in het hondenvoer. Over het inslapen lopen veel discussies;er zijn middelen op de markt die vlak voor de dood voor hele erg pijnen/krampen kunnen zorgen. Het paard kan het echter niet laten weten want is al in een diepe slaap gebracht.
2 is de slager; zorg dat je weet wie je paard ophaalt/vervoert. je kunt van de slager een zgn. 'doodbewijs' krijgen. Zo weet je zeker dat hij geslacht is. De dood bij de slager is wellicht de meest diervriendelijke. Het paard staat alleen in een ruimte. Wordt goed door twee mensen vast gehouden. De derde zet een soort luchtdrukpistool op het hoofd. De pen schiet midden in de hersenen en het paard is echt op slag dood. Het enige vervelende is, is dat je weet dat hij dan in de menselijke consumptie verwerkt werd.

Al schrijvende besef ik mij, hoe bevoorrecht ik ben met mijn drie boxen thuis, zodat ik mijn Nicolien niet weg heb hoeven doen. We rijden twee keer per week alle oefeningen door. En ze is blij en werkt voor me. Heel even en niet te veel zodat ze daarna lekker terug kan in de wei, paard zijn.
Nicolientje bedankt voor alle mooi momenten en oranje rozetten!!!

En verder iedereen succes met deze moeilijke situaties en lastig te maken keuzes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:56

sandradeboer schreef:
Jaren geleden had ik opnieuw een paard wat afgekeurd werd voor de sport. Gelukkig een merrie, want dan hoeven ze in principe niet voor de dood weg. Veulens fokken kan immers nog.

Euh.... Ik neem aan dat je alleen díe merries bedoelt die een mechanische blessure zonder aanleg daarvoor oplopen. De merrie is nl. nog véél belangrijker dan de hengst. Die laatste levert nl. alleen maar een blauwdruk, de merrie de rest t/m het mitochondriaal-DNA aan toe.
Juist de merrie moet niet alleen genetisch maar ook lichamelijk geschikt voor de fok zijn.

Ik hoop nog héél lang niet meer voor de situatie te staan maar het veulen dat we verloren hebben, hebben we op eigen land begraven. Mag niet? Durmazon!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:13

ja, ik vind dit moeilijke zaken.
Bij mijn pony heb ik geen keuze kunnen maken die ging plotseling dood aan een hersenbloeding.
Dus ja spuitje of slacht??? dat was al te laat.
Ik vind het zo moeilijk.
1 hij word hier ingeslapen en door de rendac opgehaald
Het inslapen thuis lijkt me heel fijn maar dat rendac gedoe.. gah.

Bij de DA inlaten slapen vind ik weer raar vanwege dat het niet thuis is.
Naar de slacht, ja ik weet het niet.
Ik denk altijd dat z'n paardje ruikt dat hij naar de slacht gaat.
Dat z'n beestje weet dit is mijn laatste minuut!
En daar kan ik echt niet tegen.
Ik hoop nooit voor deze beslissing te staan.

Maar on topic.
Ik denk dat er weinig is dat je kan doen.
Hoogstens de nieuwe eigenaar op de hoogte stellen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:30

[/quote]
Euh.... Ik neem aan dat je alleen díe merries bedoelt die een mechanische blessure zonder aanleg daarvoor oplopen. De merrie is nl. nog véél belangrijker dan de hengst. Die laatste levert nl. alleen maar een blauwdruk, de merrie de rest t/m het mitochondriaal-DNA aan toe.
Juist de merrie moet niet alleen genetisch maar ook lichamelijk geschikt voor de fok zijn.[quote]

Als je mijn verhaal goed gelezen hebt; er staat dat de merrie afgekeurd is voor de sport, hetgeen inhoud dat het paard verder geen beperkingen heeft voor de fokkerij of recreatief gebruik. Wat de merrie of de hengst en sich doorgeven aan eigenschappen/karakter of uiterlijkheden lijkt me hier off topic en hoort thuis in de rubriek fokkerij en afstamming.

Panthera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:46

Ik heb dus ooit begrepen dat je paard, indien je hem naar de slacht brengt, eerst de kogel krijgt. Je kan dus zo wel nagaan of ie werkelijk dood is. Het is natuurlijk niet zo leuk erbij te blijven en dat hoeft natuurlijk ook niet. Je kan hem daarna nog identificeren zeg maar..... geen leuk idee, maar ja. Het is ook geen leuk idee dat ie in de handel terecht zou kunnen komen. Bij de DA kun je bij het inslapen ook erbij blijven, en dat is ook een minder leuk idee.
Moeilijk zo'n keuze, maar je mag je paard volgens mij zelf naar de slacht brengen, ook al heeft de verzekering hem overgenomen

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 16:59

Alane schreef:

Wat mankeerde het paard dat er ruiters mee zouden kunnen verongelukken?

en dan is err niemand met het dier verongelukt in die 2 weken... keuren kun je altijd én voor laaten rijden ook

Het betreft hier een paard wat nog geen 3 jaar is, het paard heeft in de opfok gestaan en is bij de fokker teruggekomen. Die vonden al dat het paard voor een hengst wel erg rustig was, en merkte op dat het paard met zijn achterhand erg slap was en er ook af en toe mee sleepte. De dierenarts heeft bij dit paard zware ataxie / verlammingsverschijnselen geconstateerd. En heeft daarbij aangegeven dat dit paard niet geschikt zal zijn voor de sport / recreatie. Zeer waarschijnlijk is het paard deze klachten opgelopen bij een val in de vrachtwagen.

Voorrijden is dus niet mogelijk.
Het is inderdaad te hopen dat de potentiele koper slim genoeg is om het dier te laten keuren. Dan komt ie daar echt niet doorheen.

De fokkers hebben het al moeilijk genoeg gehad met het maken van deze keuze, ik ken deze mensen erg goed. Het is voor hen al het tweede paard wat ze moeten afgeven in een korte tijd. Er is echt geen sprake van afgunst of iets dergelijks, ze voelen zich flink besodemietert en vinden het alles behalve fair tegenover het paard en de eventuele onwetende koper.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:01

Duidelijk verhaal.

Paard is gewoon niet goed, en hoorde gewoon afgemaakt te worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:53

sandradeboer schreef:
Als je mijn verhaal goed gelezen hebt; er staat dat de merrie afgekeurd is voor de sport, hetgeen inhoud dat het paard verder geen beperkingen heeft voor de fokkerij of recreatief gebruik.
[/quote]
Het spijt me maar het één houdt het ander NIET in. Afgekeurd voor sport heeft een reden; dat paard mankeert wat, punt. Die reden of de aanleg daarvoor kan doorgegeven worden en als dat zo is, zou mijns inziens fok uitgesloten moeten zijn.
Of dat bij joúw merrie het geval is vind ik inderdaad niet relevant, jouw 'dus' en 'hetgeen inhoudt' als zijnde automatisch echter zijn pertinent FOUT. Er wordt veel te veel rotzooi gefokt uit matige tot slechte merries die nergens écht voor deugen en dan maar de fok in gaan. Hengst van naam erop en verkopen maar....

Terug on topic; moraal van dit verhaal: als je er werkelijk zeker van wil zijn dat jouw paard waar je afscheid van moet nemen daadwerkelijk gedood wordt, laat je dat thuis doen of je gaat mee naar het slachthuis. Met alle andere neem je het risico dat het paard doorverkocht wordt.
Als het paard verzekerd is, dan is de keuze tussen wat ook eveneens jouw eigen afweging. Als het goed is dit een afweging waarvan je je bewust was bij het accepteren van de voorwaarden van die verzekering.

Hoe dan ook; dergelijke gevallen zijn sneu voor het paard en de nietsvermoedende koper.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:39

Ja inderdaad.
Zo heb i een merrie met een knie blessure.
Die heeft een x ast gelegen in stal en dat is nooit meer goedgekomen!
Maar deze s dus afgekeurt voor de sport, maar niet voor de fok.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:29

Huertecilla; nogmaals ik spreek uitsluitend over mijn eigen paard!!! Dus wel degelijk relevant waarom een merrie afgekeurd wordt. Trauma van buitenaf heeft geen enkel effect op het toekomstige veulen of ongeboren vrucht. Hoeveel keur merries zie je op de keuringen niet kreupelend voorbij komen met de meest fantastische veulens aan de voet. Lees vooral ook de kortlopende onderzoeken van IDS. Hoe vaak lees je niet bij protocol moeder "gangen niet te beoordelen".
Los van deze discussie heb je als koper van een veulen ook een onderzoeksplicht en zou je te allen tijde de gezondheidstoestand van de moeder/merrie moeten weten. (althans als ik veel geld uitgeef voor een goed veulen, wil ik met name van de moeder(lijn) alles weten).

Verder pretendeer ik absoluut niet dat er met afgekeurde merries maar lukraak gefokt moet worden. Zeker wannneer het afkeuringen blijken die intern vanuit het paard voorkomen, te denke aan OCD etc.
Hier ligt echter niet alleen de verantwoordelijkheid bij de merriehouders maar net zo goed bij het KWPN en de hengstenhouders. Zolang er massaal gefokt wordt met hengsten die bijv. OCD duidelijk doorgeven, blijf je ziellige verhalen houden van goede paarden de zodra ze 1x aan het werk zijn afgekeurd worden.
Kortom, je gezonde verstand gebruiken en je verantwoordelijkheid nemen.